Beantwoord

WiFi verbindingsproblemen Experiabox v8

  • 1 December 2020
  • 27 reacties
  • 290 keer bekeken

Hallo,

Ik heb de laatste tijd steeds vaker problemen met het maken van de verbinding met de Experiabox. Het gaat hier over zowel telefoon, tablet en IOT apparaten (ESP8266). Soms komt de verbinding vlot tot stand, soms duurt het tot 10 minuten en soms lukt het helemaal niet. De log van de Experiabox geeft tijdens dit verbinden dan vaak de melding “Sending offer to (IP adres)” en “Sending Ack to (IP adres)”,

Als ik een andere router achter de Experiabox zet (dus een LAN poort van de expreriabox met de ingang van de andere router verbinden) dan verbinden alle apparaten probleemloos met dat WiFi netwerk.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?

icon

Beste antwoord door Bram van KPN 7 December 2020, 18:16

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

27 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Welkom op het forum @ds21h! De makkelijkste eerste stappen zijn het resetten van het modem zoals hier bij stap 2 of het doen van de wifi manager om de instellingen van het modem door dat stappenplan te laten verbeteren. Mochten deze stappen niet helpen zou je dan je profiel in kunnen vullen zodat ik je verder kan helpen?

Hallo Bram,

Ik ga maandag de volledige reset van het modem uitvoeren. Ik wil niet het risico lopen dat ik het sinterklaasweekend zonder internet en tv zit.

Ik heb ondertussen mijn profiel aangevuld.

Reputatie 7
Badge +17

Is goed! Dan laat ik het topic open staan en lees ik het na het weekend. Fijne sinterklaasviering gewenst. :relaxed:

Ik heb de experiabox gereset. Dat was geen onverdeeld succes. Ik heb het reset knopje ingedrukt totdat het power lampje rood werd. Volgens de beschrijving zou na uiterlijk 30 minuten de reset voltooid zijn. Na 50 minuten was het lampje nog steeds rood. Ik heb toen maar een herstart uitgevoerd. De experiabox komt wel weer op. Ik kan echter niet meer inloggen als admin in de xperiabox. Hij accepteert geen enkel wachtwoord (dus niet wat ik ingesteld heb en ook niet ‘admin', ‘Admin’ of <niets>). Hierdoor kan ik mijn instellingen niet meer goedzetten. Ook de SSID is gewijzigd, dus werken de IOT apparaten niet meer want het netwerk waarop ze zij ingesteld bestaat niet meer.

Wat nu?????????

Ook de KPN thuis app slaagt er niet in om verbinding met de experiabox te maken.

Reputatie 7
Badge +17

In dit geval heb ik, ook gezien de geschiedenis, een aanvraag gedaan voor een nieuw modem. Je mag binnen korte tijd reactie verwachten op het aangegeven contactnummer. :relaxed:

Ik heb het nieuwe modem ontvangen (een Experiabox v10). Deze gisteren geinstalleerd. Gisterenavond had ik problemen met de televisiefunctie. Vandaag werkt dat weer. Waarschijnlijk dus een storing in de KPN server.

Wat WiFi betreft ben ik hier weinig mee opgeschoten. De 5 GHz band werkt goed. De 2.4Ghz is echter een drama. Had ik met het oude modem het probleem dat het soms niet lukte om verbinding te maken, nu is de verbinding zeer instabiel op alle apparaten. Ik heb dus maar weer mijn goedkope Chinese AliExpress router achter de Experiabox gezet. Daarmee maken alle apparaten wel direct een stabiele verbinding.

Is dit normaal????

Reputatie 7
Badge +17

Zou je toch de V10 aangesloten kunnen laten zodat ik zou kunnen meten met deze aan? Daarnaast zou ik je willen aanraden om de wifi manager te doen om de wifi optimaal in te laten stellen. Zou het verder kunnen zijn dat er bijvoorbeeld apparatuur in de buurt is die specifiek het 2,4Ghz netwerk verstoort? 

Zou je toch de V10 aangesloten kunnen laten zodat ik zou kunnen meten met deze aan?

De V10 is steeds aangesloten geweest. Ik had alleen de WiFi radio uitgezet. Ik heb deze nu weer aangezet. Er zijn echter geen apparaten mee verbonden omdat het gewoonweg niet goed werkt.

Zou het verder kunnen zijn dat er bijvoorbeeld apparatuur in de buurt is die specifiek het 2,4Ghz netwerk verstoort? 

Uiteraard zijn er apparaten in de buurt die zouden kunnen storen. De 2.4 Ghz band staat bekend als de ‘rommelband’. Vrijwel alle apparaten die radiografisch werken zitten in de 2.4 GHz band (denk aan draadloze deurbellen, deuropeners, eenvoudige schakelaars, afstandsbedieningen voor speelgoed enz...). Ook niet te  vergeten zijn de diverse routers van de buren. Ik zie direct ruim 10 van deze routers als ik het WiFi verbindingsscherm open.

Wat mij vooral verbaasd is dat een goedkope chinese dual band router (kosten €21,00) geen enkel probleem heeft met het maken van een stabiele verbinding en de V10 wel. Ook als ik een ESP8266 (IOT processor met WiFi, kosten €1,00) als access point start heb ik geen enkele moeite om hiermee een stabiele verbinding te maken.

@Bram_ 

Volg je dit nog? Ik heb geen reactie van je mogen krijgen.

Ik heb mijn telefoon weer eens verbonden met de Experiabox en daarna KPN Home gestart. Die app reageerde met de melding “Geen Experiabox gevonden". Dit lijkt mij toch niet helemaal de bedoeling.

Ik bedoelde natuurlijk te zeggen “KPN Thuis” ipv “KPN Home".

Je ziet dat ik langzaamaan helemaal aan het ‘verengelsen’ ben.

Reputatie 7
Badge +17

Excuus voor de vertraagde reactie. Het is inderdaad gewoon de bedoeling dat de telefoon deze gewoon verbinding kan maken. Je bent dus direct met de wifi van de Experiabox verbonden en toch geeft deze aan geen modem te kunnen vinden? Is het mogelijk om eventueel met andere apparatuur te proberen in te loggen in de KPN Thuis app, een ander mobiel toestel of tablet bijvoorbeeld? Zou je voor mijn beeldvorming nog even kunnen aangeven welke apparatuur er aanwezig is en wat wel en niet werkt? Wat ik tot nu toe dus begrepen heb is dat de nieuwe V10 wel gewoon wil werken met het 5Ghz netwerk maar dat de 2,4Ghz geen verbinding wil geven? 

Ik heb geprobeert om de KPN thuis app op mijn tablet te zetten. Dat is echter niet gelukt. De tablet is te oud (Android 5.1). Ik heb KPN thuis nog eens opnieuw op mijn telefoon gezet en het nogmaals geprobeerd. Helaas, hetzelfde resultaat: Geen Experiabox gevonden".

De aanwezige apparatuur (alleen vwb WiFi):

  • Telefoon Android 8.1
  • Tablet Android 5.1
  • TV
  • Laptop
  • Google Chrome
  • Raspberry PI
  • 6 * ESP8266

Van deze apparatuur zijn de Tablet, de laptop en de Google Chrome in staat om zowel 2.4 GHz als 5 GHz te gebruiken. De rest uitsluitend 2.4 GHz.

Alle apparatuur (muv de TV en Google Chrome) moeten bij voorkeur op hetzelfde netwerk aangesloten zijn. Met behulp van static routing kan wel een werking op verschillende netwerken geregeld worden, maar dat levert wel problemen op bij de logging. Die gaat namelijk op basis van IP adres en bij static routing krijgen alle apparaten van het ‘andere’ netwerk hetzelfde IP adres.

Het probleem met de V10 is niet dat de apparaten geen verbinding kunnen krijgen met het 2.4 GHz netwerk (dan had ik de KPN thuis ook niet kunnen proberen), maar dat de verbinding niet stabiel is. Als ik mijn telefoon aanmeld op de V10 dan zie ik ongeveer de helft van de keren dat ik er op kijk dat er geen verbinding is. Het kan dan rustig een paar minuten duren voordat er weer verbinding is. Dit terwijl de signaalsterkte duidelijk voldoende is (-53 dBm volgens WiFi Analyser).

 

@Bram_ 

Ik krijg geen reactie meer van je. Het probleem is nog steeds niet opgelost. Aan de reactie van Fritssie1977 te zien ben ik niet de enige.

Badge +19

@ds21h Heb jij al eens getest zonder dat er iets aangesloten is op de v10?

Badge +19

Helemaal opnieuw beginnen. Alles randapparatuur van de v10 halen en dan resetten. 1 super wifi aansluiten en een tijdje wachten, 2de aansluiten en weer een tijdje wachten dan kan je gaan wandelen met die 2de. kijk het een poosje aan en ga dan je overige apparatuur aansluiten. Dit is echt een probleem in je netwerk. Ergens is iets wat je netwerk plat gooit.

@Joep1965 

Dat je daar een probleem mee hebt is zo goed als uitgesloten

Waar is dit grenzenloze vertrouwen op gebaseerd? Het is gewoon goedkope Chinese hardware waar best wat aan kapot kan gaan.

@ds21hHeb jij al eens getest zonder dat er iets aangesloten is op de v10?

Wat bedoel je hiermee?

Alleen de v10 aan de voeding aansluiten en verder niets? Dan valt er ook niets te testen, want er geen enkel apparaat waarmee ik kan testen op aangesloten.

De v10 wel verbinden met het modem (de WAN kabel)? Idem, niets om mee te testen.

Alleen een enkel apparaat op de 2.4 GHz WiFi aangesloten? Dat probeer ik steeds. Ik ga echt niet steeds alle apparaten omzetten van netwerk.

Alle functies van de v10 werken goed, behalve de 2.4 GHz WiFi. Die is niet stabiel. Ook de KPN Thuis app kan geen verbinding maken met de V10.

Badge +19

Natuurlijk kan er iets kapot gaan maar de v10 is gewoon een goed modem waar bijna geen klachten mee zijn. Overigens worden de meeste klachten veroorzaakt door iets achter het modem en zelden voor of doof het modem. Vandaar mijn vraag. Ga eens testen zonder aangesloten randapparatuur.  Puur alleen het werkende modem. Om uit te sluiten dat het probleem veroorzaakt wordt door de randapparatuur. Overigens is de 2.4 Ghz band een rommelband. Er zit vanalles op. Van deurbellen tot vibrators. Dus stabiel is het bijna nooit.

Reputatie 7
Badge +24

@Joep1965

Dat je daar een probleem mee hebt is zo goed als uitgesloten

Waar is dit grenzenloze vertrouwen op gebaseerd? Het is gewoon goedkope Chinese hardware waar best wat aan kapot kan gaan.

@ds21hHeb jij al eens getest zonder dat er iets aangesloten is op de v10?

Wat bedoel je hiermee?

Alleen de v10 aan de voeding aansluiten en verder niets? Dan valt er ook niets te testen, want er geen enkel apparaat waarmee ik kan testen op aangesloten.

De SuperWiFi's zenden als het goed is hetzelfde netwerk uit als de Experiabox. Als je de SuperWiFi's uit zet en het WiFi van de Experiabox aanzet, dan verbinden als het goed is alle apparaten met de Experiabox. Klopt dat?

Ga eens testen zonder aangesloten randapparatuur.  Puur alleen het werkende modem. Om uit te sluiten dat het probleem veroorzaakt wordt door de randapparatuur. Overigens is de 2.4 Ghz band een rommelband. Er zit vanalles op. Van deurbellen tot vibrators. Dus stabiel is het bijna nooit.

Als je de eerdere entries van deze discussies leest zul je zien dat ik dat allemaal al gedaan hebt. Ook je opmerking dat de 2.4 GHz band een rommelband is is al gemaakt.

Ik heb nu maar een echt goedkope Chinese router achter de v10 geplaatst (dus een LAN uitgang van de V10 verbonden met de WAN ingang van de tweede router). Alle apparatuur maakt nu probleemloos verbinding met deze router. Dit is geen ideale oplossing als gevolg van de dubbele NAT functie. Ik kan de v10 er echter niet tussenuit halen omdat deze router geen telefoon functie heeft.

Ik blijf het erg vreemd vinden dat de v10 dit niet voor elkaar kan krijgen.

@Nick83 Ik heb geen SuperWiFi's. Alle apparaten waar het voor mij om gaat staan binnen 8 meter van de v10. De ingebouwde radio van de v10 kan dit gemakkelijk aan.

Reputatie 7
Badge +24

@Nick83Ik heb geen SuperWiFi's. Alle apparaten waar het voor mij om gaat staan binnen 8 meter van de v10. De ingebouwde radio van de v10 kan dit gemakkelijk aan.

Lees ik nu ook. @Fritssie1977 wel...

Reputatie 7
Badge +24

@Nick83Ik heb geen SuperWiFi's. Alle apparaten waar het voor mij om gaat staan binnen 8 meter van de v10. De ingebouwde radio van de v10 kan dit gemakkelijk aan.

Je zou op alle apparaten de WiFi verbinding eens kunnen vergeten / verwijderen en opnieuw kunnen instellen.

U stelt toch geen vaste ip adressen in mag ik hopen?

@Nick83Ik heb geen SuperWiFi's. Alle apparaten waar het voor mij om gaat staan binnen 8 meter van de v10. De ingebouwde radio van de v10 kan dit gemakkelijk aan.

Je zou op alle apparaten de WiFi verbinding eens kunnen vergeten / verwijderen en opnieuw kunnen instellen.

U stelt toch geen vaste ip adressen in mag ik hopen?


Heb ik al geprobeerd. Geen effect.

Zoals eerder al gemeld heb ik te maken met een aantal apparaten in een IOT netwerk. Die moeten elkaar wel kunnen vinden, dus ja, een aantal apparaten heeft een vast IP adres.

NB ESP8266 IOT processors hebben geen “vergeten” functie. Die moet je zelf programmeren (in C).

Reputatie 7
Badge +24

@ds21h Als u ze een vast ip geeft, doet u dat dan op het apparaat zelf of stelt u dat in de router in? Als u het op het apparaat zelf instelt, dan hoop ik toch wel dat u ze hoge nummers geeft?