Beantwoord

WiFi versterker 2,4 Ghz en 5Ghz naam van elkaar scheiden

  • 29 December 2019
  • 13 reacties
  • 3073 keer bekeken

Ik heb een aantal nieuwe Lifx lampen die ik in mijn wifi netwerk wil koppelen. Sinds enkele weken heb ik een nieuwe experiabox V10 gekregen voor sneller internet. Alleen heeft de KPN monteur de wifi kanalen 2,4 Ghz en 5Ghz niet van aparte namen voorzien. Hierdoor is het voor mij niet mogelijk om de 2,4 Ghz wifi kanaal te selecteren. Aan de Experiabox zit een KPN wifi versterker (experia kleur zwart).

Nu is het mij al gelukt om in te loggen in zowel de experiabox V10 als de wifi versterker. Bij beide zie ik geen mogelijkheid om de naam bij 5Ghz of 2,4 Ghz te veranderen. Er is maar een veld waar ik een naam voor de wifi kan aangeven. 

Heeft iemand al eerder dit probleem gehad met KPN Experia en wifi apparaten die alleen op 2,4 Ghz signaal functioneren.

Bestaande Lifx lampen ik al eerder in het wifi netwerk had opgenomen functioneren normaal.

icon

Beste antwoord door Anonymous 29 December 2019, 19:36

Bekijk origineel

13 reacties

Hallo @P. Grim ,

Als je de zwarte versterker op de V10 hebt aangesloten staat de wifi in de V10 uit en op de zwarte versterker kun je de wifinamen niet meer scheiden na de laatste update.

Als je de versterker loskoppelt van de V10 werk de wifi op de V10 weer wel en kun je verschillende namen instellen

Reputatie 1
Badge

Volgens mij is het na de laatste upgrade van de Expiria v10a niet meer mogelijk om een dubbele SSID benaming op te geven, dus voor de 2,4 GHz en de 5 GHz, helaas...

Reputatie 7
Badge +21

Hi @P. Grim, welkom op het Forum en bedankt voor jouw bericht!

Zoals Jan al aangeeft is het na een update van de Experia WiFi niet meer mogelijk om de twee kanalen te scheiden. Alles over de update van de Experia WiFi kan je in dit topic teruglezen.
Belangrijkste reden: 

Door de uitrol van de mesh-technologie is het niet meer mogelijk de netwerknaam (SSID) te splitsen (2.4GHz - 5Ghz). Ook het aan-/uitzetten van de radio, 2.4 GHz of 5 GHz kan niet meer.  

 Heb je hier nog meer vragen over? Dan hoor ik het graag!

Reputatie 1
Badge

?

Susan, het aan/uitzetten van de radio is volgens mij nog steeds voor beide opties mogelijk na de laatste upgrade!

Hi @P. Grim, welkom op het Forum en bedankt voor jouw bericht!

Zoals Jan al aangeeft is het na een update van de Experia WiFi niet meer mogelijk om de twee kanalen te scheiden. Alles over de update van de Experia WiFi kan je in dit topic teruglezen.
Belangrijkste reden: 

Door de uitrol van de mesh-technologie is het niet meer mogelijk de netwerknaam (SSID) te splitsen (2.4GHz - 5Ghz). Ook het aan-/uitzetten van de radio, 2.4 GHz of 5 GHz kan niet meer.  

 Heb je hier nog meer vragen over? Dan hoor ik het graag!

Zoals ik het nu begrijp is door deze upgrade van KPN niet meer mogelijk om een aparte benaming te geven aan 2,4Ghz signaal. Waardoor het niet meer mogelijk is wifi lampen die alleen functioneren op 2,4 Ghz te koppelen aan het netwerk. Bestaande wifi lampen in het wifi netwerk werken normaal. Oplossing die ik nu nog zie is een eigen wifi netwerk te gaan installeren buiten KPN om die nog wel de mogelijkheid biedt om onderscheidt te maken tussen 2,4 Ghz of 5 Ghz. Of zijn er nog andere oplossingen?

Hallo @P. Grim , wat ik al eerder schreef, de zwarte experia wifi loskoppelen en alleen de modem met verschillende namen gebruiken of een extra AP (AccessPoint) aanschaffen als je te weinig WiFi-bereik hebt waar je de namen wèl kunt scheiden.

 

Reputatie 1
Badge

Even voor mijn begrip hoor, maar waarom wil je beide SSID's benamingen eigenlijk scheiden?

De Expiria ziet toch zelf of je 2,4 of 5 GHz nodig hebt? Je kunt dan toch met één SSID-naam alles bedienen, als je maar zorgt dat de nieuwe SSID-naam gelijk is aan de oude kun je toch alles bedienen?

Hallo @CPi , even voor jouw begrip:

er is nog steeds apparatuur in omloop die geen keus kan maken voor 2,4 of 5.0 als de WiFi-namen hetzelfde zijn, vandaar de verschillen in namen, dan is het voor die apparatuur meteen duidelijk, ik hoop voor jou ook.:relaxed:

Ik ben na de upate door het samenvoegen van 2,4 en 5Ghz ook niet meer blij...niet alleen mijn lampen zijn geregeld de verbinding met wifi zoek, ook mijn samsung speakers. Leuk bedacht dat het allemaal wel automatisch zou werken alleen niet bij alle klanten? Kortom geef dan de mogelijkheid om de update terug te draaien....

Dit item staat dan wel trots als beantwoord maar beste KPN leest niet dat dit inmiddels in werkelijkheid is veranderd 

 

Maw KPN WORDT eens wakker en los dit probleem op

Reputatie 7
Badge +24

Voor KPN is het geen probleem. KPN heeft er nadrukkelijk voor gekozen om het onmogelijk te maken. Want eerst kon het wel.

KPN vind het geen probleem. Na opzegging krijg ik nu opeens korting op mijn abo. Probleem is daarmee niet opgelost.

 

Reputatie 7
Badge +24

KPN vind het geen probleem. Na opzegging krijg ik nu opeens korting op mijn abo. Probleem is daarmee niet opgelost.

Kan je van die korting mooi een accespoint van een ander merk aanschaffen. Bijvoorbeeld TP-Link EAP 225 of zoiets. Daar kun je wel aparte 2,4 en 5 GHz netwerken op aanmaken.

Reageer