Vraag

WiFi versterker

  • 22 November 2019
  • 22 reacties
  • 509 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Beste iedereen,

Ik heb thuis 3 zwarte wifi versterkers staan en nooit geen problemen mee gehad altijd gewoon lekker snel internet en geen problemen met apparaten die niet wouden verbinden. Nu heeft KPN laatst een update gepusht en nu doet bijna niks het meer. Aangezien de nieuwe update ervoor zorgd dat alle versterkers nu de 2.4ghz en 5ghz bundelt gebruikt mijn apparaat standaart de 2.4ghz (vol berijk) terwijl ik voorheen met het zelfde apparaat handmatig altijd wel de snelle 5ghz kon gebruiken op de zelfde plek (ook met 5ghz vol berijk) wat dus lijt op trage wifi. Ook hebben alle versterkers nu het zelfde wifi kanaal en aangezien mijn wifi versterkers elkaar overlappen (anders op 2e verdieping geen verbinding op alle plekken) dus gaat mijn chromecast (2e) maar ook telefoon (A50) de heletijd switchen tussen de wifi versterkers en dus moet hij steeds laden. En bij mijn telefoon kan na een paar keer switchen tussen de wifi versterkers gewoon niet meer verbinden met mijn eigen wifi. Dit is zoals je wel snapt super hinderlijk want het is geen optie om telefoon of tablet effe bedraad aan het internet te koppelen. Heeft iemand hier een oplossing voor. Ben bdw best technisch dus alle standaard dingen al geprobeert. En ook goed om te melden is dat voor deze update ik nooit geen problemen had met mijn wifi.


22 reacties

Reputatie 4
Badge +3

stap 1 zijn ze allemaal geupdated?

als je in de wifi versterkers inlogt zie je ze alle 3?

wat ik dus zou doen alles ontkoppelen.

1 voor een een reset geven en opnieuw laten koppelen.

 

het klopt dat ze nu allemaal dezelfde kanaal hebben maar let op!

de kanaal 2,4 ghz moet tussen de 1 en 10 staan  als ie op 11 12 13 staat heeft dat problemen met sommige apparaten en kan het lang duren voordat ze verbinding maken.

en kanaal 5ghz tussen de 1 en 100  zelfde als de kanaal  boven de 100 staan.

niet erboven.

 

dus zodra je ze allemaal geupdate heb kan je ze allemaal in 1 keer op zelfde kanaal zetten. 

gebruik de kpn thuis app om ze namen te geven,

succes.

 

Reputatie 7

Voor 5GHz kan je juist het beste kanaal 100 t/m 112 gebruiken.

Het maximaal toegestane zendvermogen is op die kanalen hoger.

Reputatie 4
Badge +3

uuh kan maar alsnog hebben apparaten daar moeite mee. als de 5ghzkanaal op100+  zet. dan duurt het aantal seconden langer voordat ze de 5ghz gevonden hebben,

 

mij telefoon kan zien welke frequentie die zit als ik de 5ghz op 100+ zet dan blijft het op 2.4 zitten hoevaak ik de wifi aan en uit zet om het te forceren. het duurt aanzienlijk langer om de 5ghz te vinden.

maar zet ik m op kanaal 36  dan pakt mn telefoon de 5ghz vrijwel meteen en switch nooit op de 2.4.

de enige manier omde telefoon te  forceren is de 2.4 ghz uit te zetten. * niet aan te raden*

Reputatie 7

uuh kan maar alsnog hebben apparaten daar moeite mee. als de 5ghzkanaal op100+  zet. dan duurt het aantal seconden langer voordat ze de 5ghz gevonden hebben,

Die ervaring kan ik niet bevestigen.

 

mij telefoon kan zien welke frequentie die zit als ik de 5ghz op 100+ zet dan blijft het op 2.4 zitten hoevaak ik de wifi aan en uit zet om het te forceren. het duurt aanzienlijk langer om de 5ghz te vinden.

maar zet ik m op kanaal 36  dan pakt mn telefoon de 5ghz vrijwel meteen en switch nooit op de 2.4.

de enige manier omde telefoon te  forceren is de 2.4 ghz uit te zetten. * niet aan te raden*

Welk merk en type telefoon gebruik je dan?

Reputatie 1
Badge

Bedankt voor de tips @wjb en @Darkie117.

Ik heb gister alle 3 de versterkers gerest en opnieuw aangesloten via de kpn thuis app.

Ook heb de ik de kanalen gewijzicht 2.4ghz op vast op kanaal 10 en 5ghz op kanaal 36.

Zoals je al raad heb ik nog steeds het zelfde probleem mijn apparaten verbinden nog steeds vrijwel niet met de 5ghz en ook blijft mijn telefoon nog steeds de wifi versterker van de 2e verdieping gebruiken terwijl ik op zolder zit en die versterker 1m van mij afstaad en die van de 2e verdieping minstens 15m.

 

Reputatie 7

Zoals je al raad heb ik nog steeds het zelfde probleem mijn apparaten verbinden nog steeds vrijwel niet met de 5ghz en ook blijft mijn telefoon nog steeds de wifi versterker van de 2e verdieping gebruiken terwijl ik op zolder zit en die versterker 1m van mij afstaad en die van de 2e verdieping minstens 15m.

Dat zijn precies dezelfde problemen die ik (lang geleden) in de pilot met de Experia WiFi ook ervaren heb en die mij toen na enkele dagen hebben doen besluiten de deelname aan de pilot te beëindigen en de Experia WiFi's de deur te wijzen.

Reputatie 7
Badge +17

@MelvinvdMeer Welkom terug op het forum!

Hmmm.. Sinds de update is je wifi verbinding dus niet optimaal? Ik lees het een en ander over 2.4 GHz en 5 GHz splitsen. Dit is echter ná de update niet meer mogelijk op de EW. Welke Experiabox heb je? Hoe branden de lampjes op jou wifi versterkers, want ze zijn dus wel goed bekabeld aangesloten en zichtbaar in het netwerk?

In dit topic komen alle reacties binnen over de nieuwe update.
Ik hoor graag van je.  

Reputatie 1
Badge

Beste @Lisa,

 

Ik snap inderdaad dat je de 2.4ghz en de 5ghz dus niet meer kan splitsen en het kanaal ook niet.

Echter dat is juist wat het probleem is.

Ik heb een experia box V10.

Er branden 3 lampjes op mijn versterkers en zijn via een CAT6A kabel direct aangesloten op het modem.

Oo en mij opa en oma ervaren het zelfde probleem want daar was ik vandaag en die begonnen ookal te zeuren :-).

 

Hoop hiermee genoeg te hebben geinformeert.

Reputatie 7
Badge +17

Hi @MelvinvdMeer Excuses voor de late reactie. Je hebt als ik het goed begrijp je thuisnetwerk opnieuw uitgebouwd maar dit mocht niet baten. 
Heb je dit volgens de volgende stappen gedaan?

  1. Koppel de versterkers los van de Experiabox
  2. Geef de Experiabox een 'harde’ reset
  3. Wacht +/- 10 minuten
  4. Sluit de versterkers weer aan
  5. Druk om de beurt 5 seconden op de resetknop van de versterkers
  6. Controleer of het na +/-10 minuten weer naar behoren functioneert.

Als je overal in huis 5Ghz verbinding hebt, kan je er natuurlijk voor kiezen via de webinterface van de Experia Wifi de 2.4 GHz uit te zetten. 
Bijzonder dat jou opa en oma hetzelfde ervaren. Zou je het eventueel bij hen ook opnieuw kunnen uitbouwen zoals beschreven in de stappen hier boven? 

Reputatie 7

Als je overal in huis 5Ghz verbinding hebt, kan je er natuurlijk voor kiezen via de webinterface van de Experia Wifi de 32.4 GHz uit te zetten. 

Hoe doe je dat dan?

Reputatie 1
Badge

Beste @Lisa,

Bedankt voor de tip maar dat heb ik al geprobeert.

 

Reputatie 7

Bedankt voor de tip maar dat heb ik al geprobeert.

Maar het is met de nieuwe firmware op de Experia WIfi's toch helemaal niet meer mogelijk om 2.4GHz of 5GHz wifi uit te zetten?

Reputatie 7
Badge +17

Bedankt voor de tip maar dat heb ik al geprobeert.

Maar het is met de nieuwe firmware op de Experia WIfi's toch helemaal niet meer mogelijk om 2.4GHz of 5GHz wifi uit te zetten?

@wjb Daar heb je helemaal gelijk in, mijn fout!

Reputatie 7
Badge +17

@MelvinvdMeer Heb je ondertussen een oplossing gevonden voor het probleem? Anders hoor ik graag van je! 

Reputatie 1
Badge

@Lisa Nou ik heb alles geprobeert maar ik haal gewoon echt niet meer als 20mpbs en dat vind ik weinig aangezien ik voor dat mesh gebeuren op de 5ghz makkelijk 100mpbs haalde op de zelfde versterkers.

Voor 5GHz kan je juist het beste kanaal 100 t/m 112 gebruiken.

Het maximaal toegestane zendvermogen is op die kanalen hoger.


veel apparaten ondersteund dat niet zo heb ik mijn 5GHz terug gezet voor mijn philips tv naar 44 omdat deze tv niet lekker werkt met de 2.4 (alleen die tv)

ik vind het niet normaal dat functies wat vooraf ingesteld kunnen worden met een firmware update verwijderd worden zoals het splitten van de 2.4 en 5GHz band

heel veel klanten willen dit apart hebben maar er zijn ook apparaten die dit liever apart willen zien

na mijn idee is er een firmware update voor verbeteringen maar dat zie je bij kpn alleen maar verslechteringen en een experia wifi wat goed werkt en na een firmware update niet meer

bouw dan een functie in dat je kunt downgreaden en automatische update kunt uitzetten

ik heb als ap in de kelder nu afscheid genomen van een goedwerkende experia wifi

en de experiabox vervangen door een fritzbox zo heb ik de updates in eigen hand

Reputatie 7

Voor 5GHz kan je juist het beste kanaal 100 t/m 112 gebruiken.

Het maximaal toegestane zendvermogen is op die kanalen hoger.


veel apparaten ondersteund dat niet zo heb ik mijn 5GHz terug gezet voor mijn philips tv naar 44 omdat deze tv niet lekker werkt met de 2.4 (alleen die tv)

We hebben thuis toch heel wat mobiele apparaten en wij ervaren met geen van die apparaten problemen op 5GHz.

 

na mijn idee is er een firmware update voor verbeteringen maar dat zie je bij kpn alleen maar verslechteringen en een experia wifi wat goed werkt en na een firmware update niet meer

Ook ik ben van mening dat deze firmware update een behoorlijke misser is.

Wjb ik bedoel het anders

Ik bedoel de kanalen op de 5GHz

mijn philips tv pakt alleen de 40 reeks

bv geen kanaal 100

ik heb ook de meeste apparaten via de 5GHz

alleen via kanaal 44 dan

Reputatie 7

Wjb ik bedoel het anders

Ik bedoel de kanalen op de 5GHz

mijn philips tv pakt alleen de 40 reeks

bv geen kanaal 100

ik heb ook de meeste apparaten via de 5GHz

alleen via kanaal 44 dan

Dat bedoel ik ook, al mijn apparaten werken met 5GHz prima op kanaal 100-112.

Ok mijn philips tv niet toen ik een hoger kanaal had zag hij de 5GHz niet

Omdat hij niet lekker werkt op de 2.4GHz

daarom terug gezet op 44 nu nergens meer last van

Trouwens het is een vrij nieuw toestel

Zal wel een probleem bij het toestel zijn overigens alle andere wifi apparaten werken goed

 

Reputatie 7

Ok mijn philips tv niet toen ik een hoger kanaal had zag hij de 5GHz niet

Maar dat is wat anders dan ...

veel apparaten ondersteund dat niet zo heb ik mijn 5GHz terug gezet voor mijn philips tv naar 44 omdat deze tv niet lekker werkt met de 2.4 (alleen die tv)

Ik vind het onverstandig om dergelijke uitspraken te doen en dan bedoel ik dus het vetgedrukte stukje. Ik betwijfel sterk of dit werkelijk zo is, ik heb in ieder geval een heel andere ervaring.

Reputatie 1
Badge

Nou ik ben het er wel mee eens dat KPN met deze update geen tot weinig klanten blij maakt. Ik denk dat als de 5ghz en de 2.4ghz nog gesplit waren net als de wifi banden per apparaat er dan meer tevreden klanten waren. Ik bedoel een goeie WI-FI verbinding in deze tijd is toch wel een must. En voor mij is het trouwens geen idee om effe zonder WI-FI versterkers te gaan werken hier in huis. Dat zou er namelijk op neerkomen dat ik zowel op de 2e verdieping als op de zolder geen WI-FI heb. 

Reageer