Beantwoord

wifi versterker vs. experia wifi

• 4 november 2018
  • 37 reacties
  • 2128 keer bekeken

Reputatie 7
Wat is éigenlijk het verschil? Afgezien van het ontbreken van meerdere LAN poorten op de Experia wifi.
icon

Beste antwoord door wjb 4 november 2018, 12:07

Fast roaming (802.11k/r) waardoor mobiele apparaten veel sneller zullen schakelen naar het beste accesspoint en waarbij er geen onderbreking van de verbinding merkbaar is.
Dit is een belangrijke functionaliteit voor diegene die via wifi gaan bellen (VoWiFi) immers een korte onderbreking van een telefoongesprek is natuurlijk niet leuk en dat kan voorkomen worden met fast roaming.
Zelf gebruik ik, zoals je vast wel weet, EDIMAX CAP1200's voor de wifi bij ons thuis en die ondersteunen ook fast roaming. Dit is echt fantastisch want als ik van onze woonkamer naar onze tuinkamer loop, dan schakelt mijn telefoon naadloos over naar het accesspoint in de tuinkamer zonder dat je daar ook maar iets van merkt.
Fast roaming (802.11k/r) moet daartoe ook door het mobiele apparaat ondersteund worden en helaas is dat nog niet altijd het geval. Er zijn helaas nog best veel Android devices die dit niet ondersteunen.
Bekijk origineel

37 reacties

Reputatie 7
Fast roaming (802.11k/r) waardoor mobiele apparaten veel sneller zullen schakelen naar het beste accesspoint en waarbij er geen onderbreking van de verbinding merkbaar is.
Dit is een belangrijke functionaliteit voor diegene die via wifi gaan bellen (VoWiFi) immers een korte onderbreking van een telefoongesprek is natuurlijk niet leuk en dat kan voorkomen worden met fast roaming.
Zelf gebruik ik, zoals je vast wel weet, EDIMAX CAP1200's voor de wifi bij ons thuis en die ondersteunen ook fast roaming. Dit is echt fantastisch want als ik van onze woonkamer naar onze tuinkamer loop, dan schakelt mijn telefoon naadloos over naar het accesspoint in de tuinkamer zonder dat je daar ook maar iets van merkt.
Fast roaming (802.11k/r) moet daartoe ook door het mobiele apparaat ondersteund worden en helaas is dat nog niet altijd het geval. Er zijn helaas nog best veel Android devices die dit niet ondersteunen.
Reputatie 7
Én de WiFi Versterker schakelt niet de Wi-Fi uit van de EB (behalve - naar ik heb begrepen - van de V10a); de Experia WiFi doet dat wel.
Reputatie 6
Badge +10
Ik heb hier 3 Experia Wifi’s staan. Voorheen 3 KPN Wifi versterkers. Naast eerder genoemde kenmerken is het bereik van de Experia Wifi’s beduidend minder dan de KPN Wifi versterkers. De KPN versterker die op zolder stond was op de begane grond detecteerbaar. De huidige Experia Wifi die er nu staat niet. Ook de dB’s zijn zwakker. Het lijkt er dus gewoon op dat de KPN Wifi versterkers een groter zendvermogen hebben. De Experia Wifi versterkers staan op exact dezelfde plaats (i.v.m. UTP) en gebruiken dezelfde ingestelde kanalen.
Reputatie 7
Werkten je wifi versterkers niet meer, Edwin. Wat was de reden om te switchen van de "versterkers'' naar de experia wifi's. Ze hebben nog minder aansluitingen ook en ook ietsje duurder. Dan zou ikzelf (indien ik het nodig had) voor de versterker ofwel accesspoint gaan.
Reputatie 6
Badge +10
Werkten je wifi versterkers niet meer, Edwin. Wat was de reden om te switchen van de "versterkers'' naar de experia wifi's. Ze hebben nog minder aansluitingen ook en ook ietsje duurder. Dan zou ikzelf (indien ik het nodig had) voor de versterker ofwel accesspoint gaan.

Mijn insteek was om te gaan voor de nieuwste variant gelet op toekomstige mogelijkheden. Ze doen bij mij puur dienst als ap. De extra poorten heb ik niet nodig i.v.m aanwezigheid van bestaande switches.
Reputatie 7
Ik had al een WiFi Versterker (bovenste verdieping) en heb de twee Experia WiFi's er gewoon bij gezet. Daarbij is de Wi-Fi op de V10 uitgeschakeld zodat ik nu effectief 3 Wi-Fi punten heb ,één op iedere verdieping; werkt prima.
Reputatie 6
Badge +10
Ik had al een WiFi Versterker (bovenste verdieping) en heb de twee Experia WiFi's er gewoon bij gezet. Daarbij is de Wi-Fi op de V10 uitgeschakeld zodat ik nu effectief 3 Wi-Fi punten heb ,één op iedere verdieping; werkt prima.

Bij mij staat er ook eentje elke verdieping. Ik heb gekozen voor 3 Experia Wifi’s zodat ik zeker weet dat ze optimaal samen kunnen werken en er geen “vreemde” versterkers opgenomen zijn. Is trouwens gebaseerd op gevoel en niet op ratio 😉
Reputatie 7
Voor iedereen die gebruik gaat maken van VoWiFi en tijdens het telefoneren de gewoonte heeft om rond te gaan lopen, is het aan te raden om Experia WiFi's met fast roaming te gebruiken.
Reputatie 7
Bij mij staat er ook eentje elke verdieping. Ik heb gekozen voor 3 Experia Wifi’s zodat ik zeker weet dat ze optimaal samen kunnen werken en er geen “vreemde” versterkers opgenomen zijn.
Is voor mijn geen optie omdat ik van de WV ook de fysieke poorten gebruik. Bovendien: 't werkt bij mij allemaal prima dus geen enkele reden om de Wi-Fi van de WV uit te schakelen en er een derde EW voor in de plaats te zetten.
Reputatie 6
Badge +10

Bij mij staat er ook eentje elke verdieping. Ik heb gekozen voor 3 Experia Wifi’s zodat ik zeker weet dat ze optimaal samen kunnen werken en er geen “vreemde” versterkers opgenomen zijn.Is voor mijn geen optie omdat ik van de WV ook de fysieke poorten gebruik. Bovendien: 't werkt bij mij allemaal prima dus geen enkele reden om de Wi-Fi van de WV uit te schakelen en er een derde EW voor in de plaats te zetten.

Gelijk heb je. Overigens vindik de EW mooier dan de WV..en ze verkleuren niet 😉
Reputatie 7
...en ze verkleuren niet 😉
Dat is nog een beetje vroeg om dat te concluderen, misschien worden ze wel grijs als ze wat langer hun werk gedaan hebben.
Reputatie 6
Badge +10

...en ze verkleuren niet 😉Dat is nog een beetje vroeg om dat te concluderen, misschien worden ze wel grijs als ze wat langer hun werk gedaan hebben.

dat is nog altijd mooier dan geel/bruin..
Reputatie 7
dat is nog altijd mooier dan geel/bruin..
Och, 't is maar waar je 'm hebt staan. Bij mij op de tweede verdieping (zolder) en dan maakt 't zoveel niet uit welke kleur 't beestje heeft.
Reputatie 7
dat is nog altijd mooier dan geel/bruin..Och, 't is maar waar je 'm hebt staan. Bij mij op de tweede verdieping (zolder) en dan maakt 't zoveel niet uit welke kleur 't beestje heeft.
Ook ik heb alleen op de tweede verdieping een KPN WiFi "versterker" staan, maar die is gewoon nog wit terwijl die toch al een behoorlijk tijdje staat te draaien.
Op de begane grond en op de eerste verdieping gebruiken wij EDIMAX CAP1200's als wifi accespoints omdat deze meerdere vlans en SSID's ondersteunen waarmee naast onze privé netwerk ook mijn zakelijke netwerk en het gast netwerk beschikbaar gemaakt worden.
Ik heb eigenlijk een identieke situatie, maar vraag mij ondertussen ook nog dit af:
Waarom wordt de Experia-WiFi buitenspel gezet zodra je die twee WiFi-versterkers aansluit via de ethernetkabel?

Stel nou dat ik het signaal op zolder tbv de achtertuin optimaal wil hebben en beide versterkers dáár plaats, dan heb ik geen / te weinig signaal in de woonkamer omdat de Experia niet langer uitzendt.
Reputatie 7
Waarom wordt de Experia-WiFi buitenspel gezet zodra je die twee WiFi-versterkers aansluit via de ethernetkabel?
Je bedoelt waarschijnlijk waarom de wifi van de Experia Box uitgeschakeld wordt als er een Experia WiFi op aangesloten wordt.
Dat heeft alles te maken met fast roaming (802.11k/r). Om dat optimaal te laten werken moeten wel alle wifi toegangspunten fast roaming ondersteunen. M.u.v. de V10A ondersteunen de Experia Boxen geen fast roaming en dus wordt de wifi van die Experia Boxen uitgezet.

Waarom wordt de Experia-WiFi buitenspel gezet zodra je die twee WiFi-versterkers aansluit via de ethernetkabel?Je bedoelt waarschijnlijk waarom de wifi van de Experia Box uitgeschakeld wordt als er een Experia WiFi op aangesloten wordt.
Dat heeft alles te maken met fast roaming (802.11k/r). Om dat optimaal te laten werken moeten wel alle wifi toegangspunten fast roaming ondersteunen. M.u.v. de V10A ondersteunen de Experia Boxen geen fast roaming en dus wordt de wifi van die Experia Boxen uitgezet.

Aha, vandaar. Nu begrijp ik dat.
Overigens vind ik het verwarrend van KPN om de Experiabox tegenwoordig de Experia-WiFi te noemen.
Reputatie 7
Overigens vind ik het verwarrend van KPN om de Experiabox tegenwoordig de Experia-WiFi te noemen.
Maar de Experia WiFi is een ander apparaat dan de Experia Box en de KPN WiFi "versterker".
Reputatie 6
Badge +10

dat is nog altijd mooier dan geel/bruin..Och, 't is maar waar je 'm hebt staan. Bij mij op de tweede verdieping (zolder) en dan maakt 't zoveel niet uit welke kleur 't beestje heeft.
Ook ik heb alleen op de tweede verdieping een KPN WiFi "versterker" staan, maar die is gewoon nog wit terwijl die toch al een behoorlijk tijdje staat te draaien.
Op de begane grond en op de eerste verdieping gebruiken wij EDIMAX CAP1200's als wifi accespoints omdat deze meerdere vlans en SSID's ondersteunen waarmee naast onze privé netwerk ook mijn zakelijke netwerk en het gast netwerk beschikbaar gemaakt worden.

Het gemis van een gastnetwerk is voor mij nog steeds de reden dat ik in de toekomst waarschijnlijk toch overstap op andere AP’s zoals Ubiquiti of TP-link etc. Of het moet zo zijn dat KPN dit beschikbaar gaat maken op de Experia Wifi’s.

Dus KPN.....laat maar komen!!
Reputatie 7
Het gemis van een gastnetwerk is voor mij nog steeds de reden dat ik in de toekomst waarschijnlijk toch overstap op andere AP’s zoals Ubiquiti of TP-link etc.
Voor een volwaardig gastnetwerk zal je deze eigenlijk volledig gescheiden moeten houden van het eigen netwerk. Wij gebruiken tegenwoordig een Ubiquiti EdgeRouter Lite 3 met daarop een apart LAN voor het gastnetwerk.

De drie bovenstaande LAN's zijn op verschillende vlans binnen ons netwerk geplaatst en wij gebruiken EDIMAX CAP1200's wifi accesspoints die multi SSID en multi vlan zijn.
Reputatie 6
Badge +10

Het gemis van een gastnetwerk is voor mij nog steeds de reden dat ik in de toekomst waarschijnlijk toch overstap op andere AP’s zoals Ubiquiti of TP-link etc.Voor een volwaardig gastnetwerk zal je deze eigenlijk volledig gescheiden moeten houden van het eigen netwerk. Wij gebruiken tegenwoordig een Ubiquiti EdgeRouter Lite 3 met daarop een apart LAN voor het gastnetwerk.

De drie bovenstaande LAN's zijn op verschillende vlans binnen ons netwerk geplaatst en wij gebruiken EDIMAX CAP1200's wifi accesspoints die multi SSID en multi vlan zijn.

Dat zal heus wel beter zijn maar dat gaat voor mij net iets te ver (technisch)...Ik weet dat jij ook zakelijk gebruikt maakt van je wifi dus begrijp ik jouw oplossing wel. Maar voor huis tuin en keuken gebruik (privé) lijkt me dat niet nodig.
Reputatie 6
Badge +10
Ik ben overigens nog wel aan het uitvogelen hoe ik toch een gastnetwerk kan inzetten. De V10 heeft dat wel maar als ik dat inschakel gaan de “eigen” clients ook verbinden met de V10 ipv de Experia Wifi’s..en dat wil ik niet. Kan ik dat omzeilen of worst het toch een 2e wifi router plaatsen en daarmee een eigen netwerk voor gasten opzetten?
Reputatie 7
De wifi van de V10 en daarmee het gastnetwerk kan je volgens mij helemaal niet aan zetten als er een Experia WiFi aangesloten is.
Als dat wel kan, dan wordt deze naar ik begrepen heb ook automatisch weer uit gezet.
Reputatie 6
Badge +10
De wifi van de V10 en daarmee het gastnetwerk kan je volgens mij helemaal niet aan zetten als er een Experia WiFi aangesloten is.
Als dat wel kan, dan wordt deze naar ik begrepen heb ook automatisch weer uit gezet.

Dan toch maar een 2e router achter de V10 plaatsen. De ervaring met KPN is dat het nog heeeel lang kan gaan duren voordat er een update komt die dit mogelijk maakt..
Reputatie 7
@havana-club
We hebben:
De experiabox ofwel het modem. Meestal V9, V10 of V10A tegenwoordig.

De wifi-versterker, zie hier.

En dan ook tegenwoordig De Experia wifi, zie hier.

Dat zijn dus 3 verschillende zaken.

Reageer