Beantwoord

Wifi voor mobiel en glasvezel voor laptop

  • 16 May 2021
  • 12 reacties
  • 277 keer bekeken

Sinds vorige week heeft KPN glasvezel doorgetrokken tot in mijn appartement, kastje en al; vooralsnog gratis en zoder wijziging van abonnement. De meegeleverde cat6 kabel was veel te kort omdat mijn experiabox aan de andere kant van de kamer staat en in de webshop geen goede (alleen cat5 of nog steeds veel te kort) dus die heb ik extern besteld. Zodra die er is kan ik die dan verbinden met de experia box aan de andere kant van de kamer, en dan zou alles moeten werken. Echter, ik heb op zich helemaal geen Gbit/s nodig vandaar dat ik ook geen ander abonnement neem voorlopig. En als het al nodig is dan eerder voor de laptop. Maar daar zit wifi tussen en die verandert niet qua snelheid en is sowieso veeeeel lager dan 1 Gbit/s, kortom, dan heb ik er op de laptop toch weinig aan.

Dus, ik dacht, wat nou als ik die lange cat6 kabel zodra die er is inplug in het glasvezelkastje en direct in mijn laptop? Ik heb een aansluiting of verlengstukje waarmee dat lukt. Dan heeft de laptop supersnel internet (ook niet echt nodig maar goed), en laat ik de rest met rust. Eigenlijk gebruik ik twee laptops (werk en prive) dus zou idealiter steeds willen wisselen.

Mijn grote vraag is nu 1. als ik dus op dezelfde dag wissel tussen de laptops, gaat dat goed of moet ik steedds wachten tot dat ‘instellingen zijn gewijzigd’ en 2 .of de wifi voor de mobiele telefoon (en tv) dan nog goed blijven werken? Op zich verandert er helemaal niets aan de standaard opzet, en lopen alle kabels nog hetzelfde als anders, met dus als enige verschil dat er wel glasvezel is, en als er iets op is aangesloten, zoals een laptop dat misschien gaat interfereren met de rest van het systeem?

Ik kan ook gewoon niet moeilijk doen en de cat6 kabel vanaf het glasvezelpunt naar mijn experiabox laten lopen en daar inpluggen, en de laptops gewoon via wifi laten blijven verbinden. Op zich prima voor nu, alleen heb ik dan nauwelijks voordeel van die hogere snelheid omdat wifi het vertraagt, maar mobiel zou dan moeten blijven werken zonder problemen.

Iemand enig idee hoe dit nu zit? Kan ik mobiel en tv op normale wifi houden en internetten via die nieuwe glasvezelkabel, naast elkaar zonder dat het elkaar in de weg zit? Of moet de cat6 kabel echt eerst naar de Experia box? (klinkt niet logisch, maar ja). En kan ik de cat6 kabel die ik in de laptop(s) stop probleemloos steeds van laptop wisselen of moet ik dan steeds wachten?

icon

Beste antwoord door PeterG 16 May 2021, 22:43

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Als u over gaat op glasvezel, dan word uw huidige koperaansluiting stop gezet. Die werkt dan dus niet meer.

Gewoon de utp kabel naar de Experiabox leggen, dan werkt het. Verder hoeft u niets te doen. 

Als u de laptop bekabeld aan wilt sluiten, dan doet u dat op 1 van de LAN poorten van de Experiabox. 

Aha, dat gaat dus automatisch?? Ik merk er nog niets van, maar dat komt misschien omdat ik het glasvezelkastje dus nog niet op de experiabox heb aangesloten. Dat moet ik dan ws op een moment doen dat ik de wifi niet nodig hebt vanwege de benodigde instellingstijd (ik heb zowel 20 minuten als 2 uur gelezen dus dat is ook verwarrend). 

En dan als dat gefixt is dan zou ik dus nog een kabel nodig hebben voor tussen de box en laptop; maar goed dat is dan voor later.

In ieder geval bedankt; ik houd het maar simpel denk ik wat dus voorlopig betekent geen extra kabel naar de laptop(s).

Reputatie 7
Badge +24

Is het glasvezelmodem ook al geplaatst? Of ziet het er nog zo uit:

 

Het enige verschil is bij het modem/experiabox en diens verbinding met het netwerk van KPN. Nu DSL, straks Glasvezel (FttH) via de WAN-poort.

Nu zit ie met de DSL aansluiting op de koperingang.

Straks zit ie met de WAN aansluiting op de glasingang, dat is de NT. NT (Network Termination) past het optische glassignaal en v.v. aan naar wat de Experiabox op de WAN kan verwerken.

Maar vanaf de experiabox naar de apparaten blijft alles zoals het nu al is. De experiabox heeft de wifi en de LAN poorten voor bedraad aangesloten apparaten als bv de tv-ontvanger.

Bedankt voor alle antwoorden. Voor de zekerheid ga ik de cat6 kabel maar gewoon van het glasvezelkastje dat ze hebben geinstalleerd trekken naar de experiabox. Dan verandert er idd het minst. Het schijnt dan wel dat je internet op laptop en mobiel lang niet zoveel sneller is als je zou hopen, omdat de technische maximale capaciteit van wifi veel lager is dan van glasvezel, mar voor mij maakt dat niet zoveel uit; alles werkt naar behoren. Ik vroeg het me vooral af, of je als je zou willen straks dus door kabel vanuit glasvezelbox in je laptop te steken wel 100% kan profiteren van die hoge snelheid zonder nadelen. Dat is me nog steeds niet 100% duidelijk :-), maar ik ga het denk ik ook niet proberen voorlopig.

Reputatie 7
Badge +24

Een laptop kan je in principe niet rechtstreeks op een glasvezelmodem aansluiten. Dat werkt dan niet zomaar. Daarvoor zou je in Windows handmatig behoorlijk wat dingen in moeten stellen. Bovendien heb je dan geen internet meer op je andere apparaten in huis.

Dat is ook nergens voor nodig. Als je die laptop  gewoon bekabeld op de Experiabox aansluit, op een LAN poort, dan haal je ook de maximale snelheid. 

Reputatie 7
Badge +24

Kunt u hier ook nog even op reageren? 

Is het glasvezelmodem ook al geplaatst? Of ziet het er nog zo uit:

 

 

Een laptop zal in de experiabox moeten. Die scheidt namelijk bijv. internet, telefonie en televisie. Op het glasvezelpunt kan alléén de experiabox.

Verder die snelheid: de experiabox heeft, van af versie V8, alleen maar Gigabite poorten, 1000 Mb/s. Dus die snelheid kunnen ze gewoon hebben.

Wat veel meer van belang is… welke snelheid kan de laptop verwerken. Voor normaal gebruik is zo'n 20 Mb/s méér dan voldoende. Want bijvoorbeeld een HD videostream via tv.kpn.com van KPN is 6 Mb/s. En HD via Netflix is 5 Mb/s (verschil zie je niet door andere compressie).

Nee. Die hoge snelheid met glas is alleen van belang met meerdere gebruikers tegelijkertijd. Als je alleen woont heb je ruim (!) voldoende aan een abonnementssnelheid tot 100 Mb/s. Ook via glas.

En als je grote bestanden, bijvoorbeeld videobestanden, moet binnenhalen of versturen. Dan is het ook fijn. Maar voor gewoon internetgebruik (websites, tot streaming video) wordt het overschat. Eén kop koffie die je ook niet in een emmer.

Ook zul je weinig tot geen verschil merken in het laden van websites. Dat zal gelijk zijn met nu je koperaansluiting. Want daar is echt vrij weinig Mb/s bij nodig.

Via glas maakt het abonnement verder niet uit voor de tv ontvangers. KPN laat die het snelheidsdeel gebruiken wat bóven je abonnement ligt. Heb je bijvoorbeeld het 50/50 abonnement dan krijg je al 70/50 tot je beschikking. Meer dan voldoende voor 1 persoon met 1 laptop, 1 smartphone en 1 tot 3 televisies.
De bovenliggende 930 Mb/s sownload mag gebruikt worden voor je tv-ontvanger(s). De eerste 10 zenders in hoge HD kwaliteit, kpn noemt dat HDglas, zitten op 661 t/m 670 en hebben 12,5 Mb/s. (De overigen en dus van af 1 hebben 7,2 Mb/s).

Bedankt, alles is me nu duidelijk, en nog duidelijker dan ik wist in de zin dat het dus helemaal geen zin heeft om direct van glasvezelbox naar laptop te kabelen. Dat was het voornaamste antwoord dat ik zocht. En dat ik voor mijn situatie meer dan genoeg heb aan de standaard 100 Mbit/s maakt des te meer duidelijk dat het direct van glasvezelaansluitpunt naar laptop niet eens hoeft en kennelijk (= nieuwe info) niet eens wenselijk is omdat ik dan in de instellingen van de laptop zelfs dingen moet wijzigen. ,

Kortom, zodra ik (morgen, eindelijk) die langere versie van de cat6 kabel heb, plug ik die in de geinstalleerde glasvezelaanslujiting en de experia box. Dan wel niet tijdens werktijd want ik snap/ weet dat er dus tijd overheen gaat voordat alles dan weer werkt.

@Nick83 Dat is dus ook antwoord op de vraag over de foto: degenen die die box hebben geinstalleerd vorige week hebben hem ook geactiveerd en dat gecheckt; als mijn kabel lang genoeg was geweest had ik het dezelfde dag al in gebruik genomen, dus ik ga er gewoon van uit dat het morgen werkt als ik die langere cat6 kabel tussen de aansluiting en de experiabox aan beide kanten inplug.

Alles bij elkaar bevestigen de antwoorden ook dat het terecht was dat ik zelf nooit actief glasvezel heb overwogen want ik heb het echt niet nodig. Maar goed, als het er dan toch ligt uit initiatief van KPN zelf, en het 1 kabel kost, vooruit maar.

Reputatie 7
Badge +12

Bedankt, alles is me nu duidelijk, en nog duidelijker dan ik wist in de zin dat het dus helemaal geen zin heeft om direct van glasvezelbox naar laptop te kabelen. Dat was het voornaamste antwoord dat ik zocht. En dat ik voor mijn situatie meer dan genoeg heb aan de standaard 100 Mbit/s maakt des te meer duidelijk dat het direct van glasvezelaansluitpunt naar laptop niet eens hoeft en kennelijk (= nieuwe info) niet eens wenselijk is omdat ik dan in de instellingen van de laptop zelfs dingen moet wijzigen. ,

Kortom, zodra ik (morgen, eindelijk) die langere versie van de cat6 kabel heb, plug ik die in de geinstalleerde glasvezelaanslujiting en de experia box. Dan wel niet tijdens werktijd want ik snap/ weet dat er dus tijd overheen gaat voordat alles dan weer werkt.

@Nick83 Dat is dus ook antwoord op de vraag over de foto: degenen die die box hebben geinstalleerd vorige week hebben hem ook geactiveerd en dat gecheckt; als mijn kabel lang genoeg was geweest had ik het dezelfde dag al in gebruik genomen, dus ik ga er gewoon van uit dat het morgen werkt als ik die langere cat6 kabel tussen de aansluiting en de experiabox aan beide kanten inplug.

Alles bij elkaar bevestigen de antwoorden ook dat het terecht was dat ik zelf nooit actief glasvezel heb overwogen want ik heb het echt niet nodig. Maar goed, als het er dan toch ligt uit initiatief van KPN zelf, en het 1 kabel kost, vooruit maar.

De tijd om de “overstap” te maken is denk ik gemiddeld twee minuten, soms een reset van het modem er bij en dan misschien vijf minuten.

*tenzij je een V8 (kpn) of V10a hebt. Die duren al gauw 20 a 30 minuten.

Reputatie 7
Badge +24

@Nick83 Dat is dus ook antwoord op de vraag over de foto: degenen die die box hebben geinstalleerd vorige week hebben hem ook geactiveerd en dat gecheckt;

Nee... u heeft nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag.

Als het kastje bij u in huis er zo uit ziet als op mijn foto, dan is het nog niet klaar. Er moet nog een ander kastje overheen. Dat komt er dan zo uit te zien:

Of zo:

 

Zoals de 2e foto alleen zit dat zwarte kastje 10 meter bij de experia box vandaan; dat was het hele punt; vandaar dat ik een extra kabel nodig had omdat de meegeleverde kabel van 25 cm niet voldoende was. En ik kon dus ook geen foto van get geheel maken omdat er teveel ruimte tussen zat. 

Mijn vraag en probleem was al opgelost door alle antwoorden zoals aangegeven.