Beantwoord

Wifisnelheid neemt snel af op grotere afstand

  • 8 September 2019
  • 14 reacties
  • 262 keer bekeken

Badge
Ik heb XS4ALL 200Mbit (Bonded).
Wifi op mijn iPhone 7 op 4 meter afstand van de vrijstaande Fritzbox: 30Mbit. Leg ik de iPhone tegen het modem aan: 130Mbit.
Bekabeld op mijn MacBook Pro uit 2014: 170Mbit.

Hoort wifisnelheid op zo'n korte afstand zo drastisch af te nemen? Kan ik iets aanpassen in het modem om er iets aan te doen?
icon

Beste antwoord door wjb 8 September 2019, 13:31

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Bekabeld zou er natuurlijk gewoon minimaal 200Mbps gemeten moeten kunnen worden.
Draadloos overigens ook, maar daar komen wel wat zaken bij kijken.
1) It takes two to tango waarmee ik wil aangeven dat niet alleen het wifi toegangspunt een rol speelt, maar ook het mobiele apparaat. Meet ook eens met een ander mobiel apparaat en zet daarbij bluetooth uit.
2) De veldsterkte van het wifi netwerk te plaatse is sterk afhankelijk van omgevingsfactoren zoals muren, staal, vloerverwarming, HR isolatieglas, etc. Als je ook een Android apparaat hebt, installeer daar dan eens de app WiFi Analyzer op en meet de veldsterkte van zowel 2.4GHz als 5GHz. Hoeveel dBm meet je?
3) Interferentie met andere wifi netwerken. Dit kan je met dezelfde WiFi Analyzer app analyseren.

Welk type Fritz!Box heb je?
Badge
Geen muren, staal, vloerverwarming, HR isolatieglas of iets dergelijks.
Ik heb alle apparaten (tv, spelcomputer en versterker) in de buurt uitgezet, alle Bluetooth verbindingen uitgezet.
iPhone 7: 60 Mbit
iPhone 5s: 20 Mbit
Dell Latitude 5280: 30 Mbit
Allemaal op dezelfde plek, op 4 meter afstand en modem in het zicht.
Ik heb geen andere apparaten waarmee ik m’n wifisnelheid kan meten.
Mijn Fritzbox is een 7581.

Dit is mijn wifiomgeving:


Ik heb het modem vrij kort geleden nog een harde reset gegeven, omdat een custom SSID en gastnetwerk voor problemen zorgden. Hij klapt er tegenwoordig nog steeds zo nu en dan uit (vraagt opnieuw om wachtwoord of verliest verbinding).
Reputatie 7
Kan je ook eens kijken of jouw apparaten met 5GHz of met 2.4GHz verbonden zijn?
Kan je het kanaal voor de 5GHz ook op 100-112 zetten?
Badge
Ik heb de kanalen gewijzigd.
De iPhones maakten verbinding met 2,4Ghz, dus ik heb in de Fritzbox de 2 signalen apart gezet.
Verbonden met het 5Ghz signaal tikt de iPhone 7 110 Mbit aan. iPhone 5S: 60 Mbit.
Da's al een mooie verbetering :)

Reputatie 7
Da functioneert bandsteering dus niet goed op die Fritz!Box.
Badge
Zou dus een hardwareprobleem kunnen zijn? Toch maar XS4ALL contacten?
Vanuit KPN kan ik hier niks in betekenen. Ik zou aan de hand van wat er nu besproken is, ook bellen met XS4all . Je kunt de medewerker gelijk verwijzen naar dit topic of het mondeling uitleggen. Ik ga er van uit dat ze een goed advies/oplossing voor je hebben
Badge
Daniel van XS4ALL per mail:
"Ik begrijp dat u vaststelt dat de WiFi snelheid op afstand afneemt.

Dit is inderdaad hoe WiFi werkt. De vraag is natuurlijk hoe hevig die afname is. Het is goed mogelijk dat u inderdaad een probleem met bandsteering vaststelt. Hier is namelijk een firmware update voor. Versie 7.12.

Met name bijvoorbeeld dat het 5GHz signaal regelmatig door radar signalen wordt uitgeschakeld wordt hiermee voorkomen. In het menu van de FRITZ!Box vindt u aan de linkerkant systeem/system en als u daar op geklikt heeft de optie update. Hier krijgt u de mogelijkheid om te zoeken naar een nieuw FRITZ!OS en deze kunt u daarna installeren.

Ik hoop dat dit de problemen oplost."

Wat blijkt? De OS is inderdaad niet up to date. Ik verwachtte dat hij updates automatisch installeerde, maar ben nu dus handmatig aan het updaten.
Reputatie 7
Wat blijkt? De OS is inderdaad niet up to date. Ik verwachtte dat hij updates automatisch installeerde, maar ben nu dus handmatig aan het updaten.
Ik ben benieuwd naar het resultaat. 🙂
Badge
Helaas (nog) geen succes. Eerst de update gedraaid en gekeken naar de snelheden op verschillende devices. Vergelijkbaar met startpost 😥

Onder het motto 'je weet maar nooit' de 2 banden weer samengevoegd en wifikanalen op automatisch gezet. Het lijkt niet goed te gaan met 5Ghz, hier staat hij al een tijdje op:

Reputatie 7
Ik weet niet wat ik precies zie in dat plaatje.
Heb je ook de app WiFi Analyzer op Android waarmee je plaatjes zoals onderstaand kunt maken.


Overigens is dit de 5GHz wifi in onze tuinkamer van mijn eigen wifi accesspoints.
Badge
Nee, ik heb geen Android. Deze Mac app (iStumbler) laat min of meer dezelfde info zien:


Ik heb 5GHz weer apart laten uitsturen.
Wifisnelheden zijn nu vergelijkbaar met mijn derde bericht in dit topic, dus ik ben tevreden.
Reputatie 7
Ik heb 5GHz weer apart laten uitsturen.
Wifisnelheden zijn nu vergelijkbaar met mijn derde bericht in dit topic, dus ik ben tevreden.

Bandsteering werkt dus nog altijd niet goed.
Helaas zien we dat bij veel meer wifi routers en accesspoints waarbin ook het mobiele apparaat zelf daar een rol in speelt.
Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust!