Wij willen bridge modus!

• 27 oktober 2014
  • 84 reacties
  • 11900 keer bekeken

Reputatie 2
Badge
Beste KPN. Binnen KPN is al enkele jaren de Experiabox het modem dat u krijgt wanneer u een glasvezel, ADSL of VDSL of Alles-in-één-pakket neemt bij KPN. Dat is een geweldig apparaat! Het werkt correct, bij de meeste dan. 😉 De meeste in de zin van, de gemiddelde consument.

Alleen als consument heb je ook de technische consument 😉 De consument die zijn eigen router wil instellen en gebruiken i.c.m. zijn door KPN geleverde internetdiensten.

Denk hierbij aan bijvoorbeeld het volgende:

- een eigen DHCP server draaien i.p.v. de Experiabox als DHCP server te gebruiken.

- aangepaste DNS servers gebruiken.

- dubbel NAT voorkomen i.c.m. een eigen router.

- VPN server voor inkomende VPN verbindingen i.c.m. IPSEC.

- Keuze voor Full-Cone NAT of Symmetric NAT op je eigen router.

Wanneer je gaat gamen, waaronder je een Xbox of Playstation gebruikt dan heeft de Experiabox bewezen in het verleden niet altijd het meest geweldige apparaat te zijn! Helaas. 😉 Geen punt! Goed ingesteld op de Experiabox werkt dat vrij goed!

Om dit op te lossen en het goed te doen dien je het KPN modem te bridgen, met behoudt van telefonie en IPTV bijvoorbeeld. Een niet nader genoemde concurrent biedt deze optie wel aan. Deze biedt aan om het modem te bridgen. KPN doet dit niet! Dat is zeer jammer.

Om dit probleem op te lossen hebben vele mensen al oplossingen toegepast die op netwerkje.com staan bijv. om een eigen router te gebruiken i.c.m. glasvezel. Bij VDSL werkt dit echter niet, dit maakt het dat veel mensen afzien van KPN omdat KPN geen vrijheid geeft aan de consument over wat hij met zijn modem doet en dus internet.

Je zou dus kunnen zeggen dat KPN je een "handicap" meegeeft bij zijn diensten wanneer je meer wilt dan de gemiddelde consument.

Dit snappen we allemaal volledig omdat de gemiddelde consument niet meer wilt dan dit, en die wil dat het gewoon werkt! Echter vragen wij niet aan KPN om een modem waar je alles op kunt instellen, maar biedt de optie aan de klant om hun modem te bridgen. Dat is een technische term.

Tot dusver is dit niet mogelijk alleen begrijp ik eigenlijk niet waarom KPN deze optie niet wil aanbieden. De concurrentie doet dit wel waardoor je daar geen dubbel nat hebt i.c.m. een eigen router.

Het is daarom ook in het belang van KPN om deze mogelijkheid aan te bieden! Er zijn namelijk wel degelijk consumenten die niet voor KPN kiezen omdat de bridge modus niet aanwezig is in het modem en ook niet door KPN wordt aangeboden.

Disclaimer: Ondanks dit alles een heel tevreden KPN klant, alleen een beetje telerugesteld dat deze mogelijkheid nog steeds niet door KPN aangeboden wordt. Ondanks het motto, KPN doet 't gewoon ;) https://

Note: KPN heeft de poll verwijderd omdat er geen externe links worden toegestaan volgens de huisregels van het KPN forum. Hiervoor volgt nog oplossing.

Note: Lieve KPN medewerkers en Co. DMZ modus is geen oplossing voor dit probleem KPN! Het werkt wel (in de meeste gevallen) maar je hebt nog steeds dubbel NAT! 😉 Het werkt wel (vaak), maar het hoort niet zo! 😉 Technisch kan je dit gewoon niet goed uitleggen waarom dat zo moet.

84 reacties

Reputatie 7
In ben het met je eens dat KPN eigenlijk het bridgen van de Experia Box toe zou moeten staan.

Aan de andere kant denk ik dat KPN er goed aan doet het KISS (Keep It Stupid Simple) principe te blijven hanteren.

De door jou aangehaalde voorbeelden, een eigen DHCP server en een aangepaste DNS gebruiken zijn ook prima te realiseren met een Experia Box die geen bridgen ondersteunt.

Je zal inderdaad "last hebben" van double natting als je een "echte" router achter de Experia Box plaatst.

De vraag is dan echter: Wat is "last hebben van", het enige issue wat dan speelt is dat niet alle inkomende VPN oplossingen op basis van IPSec zullen werken. Verder zal je niets merken van die double nat, tenzij je natuurlijk een Apple router achter de Experia Box plaatst, maar dan is de vraag wie dat veroorzaakt, de double nat of Apple.

Je geeft (als ik het goed lees) aan dat gamen niet werkt wanneer je een eigen router koppelt aan de Experiabox als "echte" router. Vreemd, ik heb hier tientallen pm's van mede forum leden wiens gaming problemen verholpen zijn door het inzetten van een eigen "echte" router achter de Experia Box.

Dat Xbox live (met een Xbox 360) niet werkt achter een V9 zal niet kunnen worden verholpen door het bridgen van de Experia Box. Op het forum kan je lezen wat daarvoor wel benodigd is.

Dus nogmaals, ja ik ben het met je eens dat KPN bridging eigenlijk zou moeten ondersteunen, echter de onderbouwing waarom zou een andere moeten zijn dan in jouw bericht.

Overigens zou ik het nog veel meer op prijs stellen als KPN de volgende functionaliteit zou opnemen op de Experia Boxen:

1. VPN server voor inkomende VPN verbindingen.
  2. Keuze voor Full-Cone NAT of Symmetric NAT.
Reputatie 2
Badge
wjb schreef:
In ben het met je eens dat KPN eigenlijk het bridgen van de Experia Box toe zou moeten staan.

... geknipt.

2. Keuze voor Full-Cone NAT of Symmetric NAT.
het werkt wel goed hoor 😉 maar mijn omschrijving klopt(e) niet helemaal. 🙂 Werkt prima, maar ik heb het aangepast!

Verder de volgende functionaliteit valt in dit topic eigenlijk buiten scope 😉 Ik denk wel dat het mooi zou zijn om het te hebben maar dat is wel heel veel vragen van een consumenten modem. :)

2. Keuze voor Full-cone NAt of Symmetric NAT.

Reputatie 7
Mooie aanpassing om de onderstaande punten op te nemen:

- VPN server voor inkomende VPN verbindingen i.c.m. IPSEC.

- Keuze voor Full-Cone NAT of Symmetric NAT op je eigen router.

Dit is nou juist wat ik niet wil, ik zou willen dat KPN die functionaliteit in de Experia Box opneemt zodat je daar ook gebruik van kunt maken zonder een eigen router aan te moeten schaffen. (En daarmee de consument niet op kosten te hoeven jagen.)

Ik heb overigens al heel lang een eigen "echte" router achter de Experia Box staan en zonder bridging van de Experia Box heb ik daar nul, nul problemen mee.

De overhead van double natting is verwaarloosbaar (ook apparaten achter mijn eigen router halen de volle snelheid van mijn glavezel verbinding).

Reputatie 2
Badge
Ik heb ook een volwaardige router achter de Experiabox hangen en dat werkt bij mij ook prima hoor, daar niet van!

Maar! 😉 met de routering van bepaald verkeer gaat dit toch mis, dat kan ik zien met Wireshark en daardoor moet ik een truc uithalen om dit netwerkverkeer toch de goede kant op te krijgen. :)

Ik heb ook bijna geen problemen met double nat, feit is dat je altijd problemen kunt krijgen met double nat, ondanks dat het altijd lijkt te werken zoals het hoort. :)

Geeft niet is niet erg, maar toch vind ik het vervelend dat ik dit moet toepassen.

De functionaliteit die jij wenst is geweldige functionaliteit. Heb je ook zeker nodig als je veel doet. Hamvraag is dan echter, zit deze standaard in de originele firmware versie van deze modems? Zo niet, dan vind ik persoonlijk dat je KPN veel vraagt daarmee.

een router / modem dat KPN zou moeten leveren dat deze functionaliteit heeft is veel duurder dan de modems die nu worden geleverd. Bridge modus ondersteunen is ook duurder, maar toch minder dan modems leveren die eigenlijk functionaliteit bevatten voor de zakelijke markt in de meeste gevallen.

Daarom in dit topic dat ik ook zeg, bridging modus. 😉 en dat VPN functionaliteit en de keuze voor Full-cone NAt of Symmetric NAT buiten scope laat hier. Dit kun je namelijk zelf oplossen met een router mocht je dit nodig hebben. Maar het punt is dat door bridging functionaliteit onmogelijk te maken, het ook onmogelijk is om je apparatuur aan te sluiten volgens de boekjes. 😉.

Reputatie 7
De hamvraag zou niet moeten zijn of die functionaliteit in de standaard firmware opgenomen is, maar of KPN het selectieproces van de hardware niet eens onder de loep zou moeten nemen.

Waarom niet ook een echte High-End router in het assortiment die je (met bijbetaling) kunt afnemen zoals bijvoorbeeld de Netgear Nighthawk X4 AC2350 of de Asus RT-AC87U.

(Overigens ondersteunt de standaard firmware van de V9 de keuze tussen Full-cone en Symmetric NAT, dus hoop ik echt dat KPN de keuze beschikbaar zal stellen. Ik ben echter bang dat ze in de volgende firmware update (december 2014) alleen de Full-cone NAT zullen opnemen om daarmee de Xbox 360 problematiek te verhelpen.)

Reputatie 2
Badge
Ben het helemaal met je eens 😉 Met bijbetaling zou het uiteraard moeten kunnen!

Alleen kun je met beide van deze routers niet om de Experiabox heen 😉 Je hebt dan nog steeds double NAT op dit moment.

Verder als de standaard firmware dit ondersteund dan zou KPN deze functionaliteit gewoon beide moeten "enablen". ;)

Ben het ook zeker met je eens dat het selectieproces strenger mag of dat er i.i.g. strengere eisen aan onze vrienden uit China mogen worden gesteld m.b.t. apparatuur en funcionaliteit.

Zoals en vooral: Bridging modus!

Reputatie 3
Badge
Ik vind dat KPN zich helemaal niet bezig zou moeten houden met selectie van extra routers. Laat de consument die dat wil dat lekker zelf uitzoeken: zoveel consumenten zoveel wensen. 

KPN zou de dienst desgevraagd ook 'kaal' af moeten leveren, zonder router, tegen een leuke prijs. Vraag vervolgens iets extra wanneer de klant er a) niks om geeft of b) de ballen verstand van heeft en lever daar dan een leuk routertje bij zoals de experiabox die dichtgetimmerd zit en waar verder ook ondersteuning op gegeven wordt tot het niveau van 'waar moet de computer kabel in'.

Iedereen blij.

Reputatie 7
@SupaYoshi,

Je begrijpt me verkeerd, ik bedoel zo'n High-End router (met bijbetaling) in plaats van die "Chinese dingen".

Reputatie 7
@pogostokje,

Helemaal eens, brengt wel een uitdaging mee.

De door de consument gekozen router moet Vlans ondersteunen op de WAN poort.

KPN moet dan een losse VoiP telefoon adapter leveren voor diegene die telefonie bij KPN afnemen.

Allemaal prima te doen en als ik KPN was (maar dat ben ik niet) dan zou ik dat zeker overwegen.

Overigens zijn die Experia Boxen helemaal niet "dichtgetimmerd".

Reputatie 2
Badge
Eens met wjb, ;)

Experiabox is niet volledig dicht maar staat op een kiertje, maar zeker niet open. :P

Echter, mensen moeten gewoon allemaal Experiabox geven, concept werkt goed en men hoeft nergens aan te denken. waardoor overstappen makkelijk blijft ;)

Geen router leveren zou een optie kunnen zijn maar zou ik zelf als techneut niet eens willen ;)

Gewoon de Experiabox maar wel kunnen bridgen 🙂 Dank u!

Reputatie 2
Badge
Ik word gek van de Firewall van die kpn experia box. Constand worden bijvoorbeeld udp streams van games aangezien als een Flood aanval. Ik heb mijn eigen router achter de Experiabox staan en in de dmz gezet, maar dat is toch niet alles. Er is een optie in de v8 om bridging aan te zetten, maar dit werkt niet goed omdat dan de telefoon niet werkt. Ik zou graag een goede bridging optie zien in de Experiabox.

Reputatie 3
Badge
Ik heb de ps4 in de dmz geplaatst, en mijn computer gewoon normaal draadloos aangesloten op de EB (v8). UPNP is aan. Ik heb geen enkel probleem met flood, ping, NAT, snelheid drops etc.

De EB (v8) is een prima apparaat voor wat betreft vrij gamen, indien je bandbreedte voldoende is (standaard pakket van KPN is al voldoende). Ik dacht eerst ook aan een eigen router, maar dit is totaal niet nodig voor de doorvoersnelheid en mogelijke beperkingen. Wel is het uiteraard feit dat ik op het uiterste puntje thuis wat minder dekking heb. Logisch, door magnetrons, beton etc.

Reputatie 5
Badge +5
Een Experia Box is een zgn managed router (koppelt met een ACS). Daarom zal er nooit een merk als Netgear op de proppen komen als vervanging voor de EB. Er is een samenwerking met ZTE en Arcadyan die custom firmware maken.

Ik snap het pleidooi van TS, maar realistisch gezien zal dit niet gaan gebeuren.  

Reputatie 2
Badge
ik heb ook nooit gevraagd om een netgear, ik vraag enkel en alleen om de mogelijkheid om je Arcadyan of ZTE apparaat te bridgen met behoudt van IPTV en Telefonie VLAN. 😉 Waardoor je gewoon een PPPoE verbinding kan opzetten voor internet.

Dat de Experiabox V8 dit stiekem ondersteund, zonder dat KPN dit zo bedoeld heeft is mooi meegenomen! Het zou echter zo moeten zijn dat KPN dit standaard aandraagt bij gebruikers die dit willen kunnen (technische gebruikers dus)

En dat is nu niet zo en in de V7 en V9 van ZTE, H220N en H386N is deze optie er helemaal niet.

De enige vraag is en petitie voor KPN, geef ons de mogelijkheid tot bridge modus voor ons internet 🙂 En dan ben ik tevreden!

🙂 Top!

Reputatie 3
Badge
koopm497 schreef:
Een Experia Box is een zgn managed router (koppelt met een ACS). Daarom zal er nooit een merk als Netgear op de proppen komen als vervanging voor de EB. Er is een samenwerking met ZTE en Arcadyan die custom firmware maken.

Ik snap het pleidooi van TS, maar realistisch gezien zal dit niet gaan gebeuren.  

Ach, dat is wel een beetje afgebakend denken. Het mag duidelijk zijn inmiddels van alleen al de afgelopen jaren dit forum dat heel veel mensen helemaal niet zitten te wachten op een managed router. Tel daarbij discussies op andere forums en het aantal bezoekers van netwerkje.com gerust bij op en deze poll is volkomen terecht en zou de nodige aandacht moeten krijgen bij KPN. :)

Er is gewoon een grote groep gebruikers die zo'n high-tech dienst willen gebruiken zonder dat ze als op een kleuterschool behandeld worden. Die groep heeft geen trek in een managed router, al helemaal niet op de manier zoals KPN dat aanbiedt. Die klanten zoeken een oplossing. Het is een win-win situatie als KPN bridged modus zou toestaan: klanten zijn van hun restricties af en KPN houdt zicht en controle via hun ACS. 

Reputatie 2
Badge
pogostokje schreef:
koopm497 schreef:

Ach, dat is wel een beetje afgebakend denken. Het mag duidelijk zijn inmiddels van alleen al de afgelopen jaren dit forum dat heel veel mensen helemaal niet zitten te wachten op een managed router. Tel daarbij discussies op andere forums en het aantal bezoekers van netwerkje.com gerust bij op en deze poll is volkomen terecht en zou de nodige aandacht moeten krijgen bij KPN. :)

Er is gewoon een grote groep gebruikers die zo'n high-tech dienst willen gebruiken zonder dat ze als op een kleuterschool behandeld worden. Die groep heeft geen trek in een managed router, al helemaal niet op de manier zoals KPN dat aanbiedt. Die klanten zoeken een oplossing. Het is een win-win situatie als KPN bridged modus zou toestaan: klanten zijn van hun restricties af en KPN houdt zicht en controle via hun ACS. 

Het vreemde is dus ook dat KPN het wel kan maar niet doorvoert bij de mogelijkheden. De V8 experiabox is volgens Tweakers.net en andere websites in staat om in bridge modus te functioneren met behoudt van telefonie en IPTV VLANS ondersteuning op de Experiabox. Maar de V7 en V9 kunnen dit niet.

Nu zou je kunnen zeggen ik neem een V8, maar dit is geen officiële oplossing zoals dat deze wel zou moeten zijn.

Vandaar dan ook deze poll met de vraag of mensen bridge modus willen.

NB. ik heb nu tot twee maal mijn openingspost moeten wijzigen omdat iemand? zonder dit aan mij te communiceren stilzwijgend mijn poll heeft verwijderd. Ik had eerst ook een petitie geopend en die is ook verwijderd. Die laat ik dan wel even weg voorlopig, maar mijn poll wordt ook steeds verwijderd zonder reden waarom.

Reputatie 5
Badge +5
Laat ik eens aardig doen en deze vraag voorleggen aan degene die hier een zinnig antwoord op kan geven. 

Een petitie posten op het forum zet - met alle respect - geen zoden aan de dijk bij KPN. 

Begrijp me niet verkeerd, ik zou ook graag deze mogelijkheid zien maar ik weet hoe het een beetje in elkaar steekt ;)

Reputatie 2
Badge
Ja snap hem 😉 De huisregels zijn echter dat er geen externe links op het forum mogen dat is dus de reden, zojuist antwoord gehad. Maar het is zeker niet zo dat het niet kan zoals jij beweerd.

De Experiabox V8 ondersteund namelijk wel bridge modus, via een achterdeurtje. Waarbij TV en Telefonie gewoon blijven werken. Dat wordt op Tweakers.net ook al toegepast.

Dit hele topic gaat over het feit dat KPN dit niet toegeeft en officieel niet ondersteund of aangeeft dat deze mogelijkheid er niet is. Het doel van dit topic is om in de toekomst awareness te creëren bij KPN, voor de vraag om bridge modus zoals dit is toegepast bij de Arcadyan V8 Experiabox, en deze ook in de toekomst op te nemen bij een eventuele Experiabox V10. Zodat de consument meer vrijheid heeft in de apparatuur die hij of zij gebruikt voor het gebruik van de internet verbinding.

Want de V7 en V9 ondersteunen deze modus niet omdat deze niet in de ZTE zit of uitgeschakeld is.

Het hele topic wordt buiten scope gehaald door mensen die graag willen dat KPN een Netgear levert of helemaal geen Experiabox.

Experiabox is prima, maar graag bridge modus toepassen zoals dat nu kan bij de V8 via een achterdeurtje en dit in ieder geval als oplossing bieden voor klanten die hierom vragen i.p.v. deze mogelijkheid verbergen en niet gebruiken. :/

Reputatie 2
Badge
De bridge modus van de V8 werkt niet goed. IPTV werkt maar VOIP doet ut niet, dus als je doet aan bellen via KPN dan is dat geen optie.

Reputatie 2
Badge
Dat is in tegenspraak met andere mensen die hetzelfde hebben gedaan, telefonie werkt bij hen nog wel ook al staat de V8 in bridge modus. Denk dus dat je wat verkeerd doet of verkeerd hebt gehoord.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1610316 Zie hier.

Maar ontopic, het gaat er niet om dat het wel of niet werkt. Het gaat hier nog steeds om het geven van de mogelijkheid van bridgen aan de gebruiker! Dit is gewoon belangrijk voor ons. En daarom ook dit topic. 😉 Geef ons bridge modus!

Reputatie 2
Badge +1
Ik stem ook voor Bridge modus mogelijkheid, dat kan toch heel simpel doormiddel van een "expert" settings tab of watever

met de melding daarbij dat er geen technische ondersteuning voor is als men dit aanzet.

De kenners hebben dat toch niet nodig.

UPC heeft dit wel in somige modellen alleen zijn er nog wel problemen met de firmware die ze niet goed krijgen

en t niet altijd even goed wil maar dat heeft meer met UPC te maken die wil besparen op ontwikkeling.

Dit kan KPN vast beter !

"De bridge modus van de V8 werkt niet goed. IPTV werkt maar VOIP doet ut niet, dus als je doet aan bellen via KPN dan is dat geen optie."

De bridgemodus van de V8 werkt bij mij al 9 maanden zonder problemen, alle functie dus ook VOIP en IPTV lopen nog via de V8.

Internet loopt via PPPoE in mijn eigen TP Link router.

Werlte eerst met mijn eigen router in de DMZ modus, maar dat werkte na een update van de V8 niet meer.

Ik ben wel blij met deze bridge modus, anders was ik zeker na het einde van mijn jaar contract weer terug gekeerd naar Ziggo.

Nu twijfel ik nog, zeker nu ik een goede aanbieding heb gehad van Ziggo om terug te keren.

Reputatie 2
Badge
De dmz functie van de V8 heeft het bij mij altijd gedaan.

Bij mij eerst ook, tot dat in februari mijn zoons begonnen te klagen dat ze last hadden van disconnects in verschillende games.

Zowel op XBOX live en op de PC. Toen bleek dat er een update van de V8 was geweest en kreeg ik het ook niet meer goed werkend. DMZ instellingen werden o.a. vergeten.

Misschien dat het nu wel goed werkt, maar ik heb de voorkeur voor mijn eigen router.

Ook in verband met betere WIFI, USB en andere instellingen.

Reputatie 2
Badge
DMZ geeft me vrij weinig problemen, de instellingen blijven ook goed. 

Reageer