Beantwoord

Wij wonen kilometers buiten een dorp maar KPN vindt het geen buitengebied

  • 5 January 2019
  • 30 reacties
  • 820 keer bekeken

Wij wonen in de polder, kilometers bij een dorp met 214 inwoners vandaan en 4 kilometer bij een dorp met een winkel vandaan. We hebben hier geen kabelaansluiting. Ons internet (ADSL) haalt max. 6 mb. We krijgen zelfs €5 p.mnd. korting van KPN omdat het internet zo traag is, maar nog steeds vindt KPN dat wij niet in het buitengebied wonen en komen wij dus niet in aanmerking voor sneller internet in het buitengebied.
Waarom neemt KPN niet de moeite om op Google Maps te checken en schepen ze je steeds af met een standaard antwoord ‘zodra sneller internet of glasvezel van KPN op jouw adres beschikbaar komt, laten we het je weten’.
Het is meer dan schandalig dat je als jarenlange trouwe klant van KPN (zowel privé als zakelijk) niet serieus wordt genomen!
icon

Beste antwoord door Monique L 30 January 2019, 08:22

Bekijk origineel

30 reacties

Het woord 'buitengebied' is maar gewoon een term, het gaat erom of KPN bij jullie in de buurt voldoende extra capaciteit op hun mobiele netwerk beschikbaar heeft. Blijkbaar niet en b.v. voor een nieuwe mast moet je kwa investering denken aan iets van tussen de 10.000 en 100.000 euro. Op moeilijke plekken zoals bergtoppen nog eens een factor 10 meer.
Als men dat special voor jullie zou moeten doen, levert dat dan weer 5 euro per maand op voor KPN. Als er verder voor smartphone klanten geen dekkingsproblemen zijn is het dan voor KPN absoluut niet waard en gewoon verliesgevend. Je kan zelf op:
https://www.google.com/maps/d/view?mid=1voyuxJ-XVu-YfPpsmHW7rfMGtgA&ll=52.402681729139886%2C5.448992651524918&z=10

wel zien waar momenteel masten staan en wat ze zoal kunnen. Dat geeft wel een idee of men er (binnenkort) geld tegenaan gaat gooien of niet.

Je kan ook kijken of T-Mobile bij jullie nu wel 4G voor Thuis kan leveren (als extra), dat heeft wel wat haken en ogen t.o.v. KPN SIB, maar dan kom je in ieder geval boven de 6 Mbps uit hopelijk.
Voor dunbevolkte plekken is anders een straalvervinding met iets of iemand in het dorp wellicht het onderzoeken waard. Dat zal ook zeker wel wat kosten, ook per maand, maar dan heb je in ieder geval sneller internet.
Reputatie 7
Badge +28
Hoi Monique, welkom op het forum! @tmoesel dank voor de heldere uitleg 🙂

Ik wil graag controleren waarom we Sneller Internet Buitengebied niet aanbieden op jouw adres en of het mobiele bereik inderdaad de oorzaak is. Heb je ook een mobiel abonnement bij KPN (of een andere provider op het KPN netwerk)? Werkt dat wel goed? Kun je jouw adresgegevens en klantnummer toevoegen aan je profiel en een reactie sturen als dat is gebeurd?
Goedenavond,

@tmoesel: bedankt voor deze toelichting! Dit is de eerste plausibele toelichting die ik ooit op mijn vraag heb gehad! Afgezien van de cynische en overbodige opmerking over de € 5,- per maand die een mast speciaal voor ons voor de KPN zou opleveren. Maar dat terzijde.
Ter toelichting op mijn vraag: ik heb de mogelijkheid van SIB op ons adres niet bedacht, die is mij aangedragen door KPN begin 2018, waarop ik mij heb aangemeld met daarop volgende reactie van KPN:
U hebt zich ingeschreven om op de hoogte te worden gehouden over Sneller Internet Buitengebied. Als u in een buitengebied woont met traag internet en waar 4G dekking is, dan komt u vanaf de zomer 2018 in aanmerking voor Sneller Internet Buitengebied


Wij wonen in een toeristische omgeving. Waar er in de winter circa 5.000 inwoners zijn, zijn het er in de zomer 50-100.000 binnen een straal van enkele kilometers. Met zo’n uitbreiding van het inwonersaantal (hetzij tijdelijk) moet er voldoende capaciteit zijn, anders zouden we beslist verschil merken tussen zomer en winter.
Zowel privé als zakelijk hebben wij al vele jaren mobiele abonnementen van KPN, met een heel goede (4G) dekking op ons woonadres.
Afgelopen week waren we in een KPN winkel m.b.t. onze digitenneontvanger. Toen kwam SIB ter sprake. De zeer behulpzame medewerker keek samen met een collega waar wij woonden en waren het over eens dat dit toch wel écht buitengebied was en bood aan om dit na te vragen binnen de organisatie. Vervolgens kwam er wéér dezelfde nietszeggende reactie dat Sib nog niet beschikbaar is. Een iets uitgebreidere toelichting zou toch minstens op zijn plaats zijn. Vandaar mijn vraag op dit forum. Dus nogmaals dank voor je uitleg @tmoesel.

@Joran: fijn dat je dit wilt checken. Aangezien dit mijn eerste bericht ooit op dit forum is eerst de vraag: voor wie is je profiel zichtbaar?

Alvast bedankt voor je feedback!
Reputatie 7
Badge +10
Monique,
De gegevens in je profiel waar Joran het over heeft zijn alleen zichtbaar voor jou en voor Webcare medewerkers. Ik werk bijvoorbeeld ook bij KPN maar kan ze niet zien.
Wat jouw theorie betreft over dekking en capaciteit betreft: dat zou wellicht juist het punt kunnen zijn. De 4G masten in jouw omgeving zijn wellicht juist teveel in gebruik voor telefoons (in de zomer dan) en die hebben wel prioriteit. Met andere woorden: SIB wordt alleen beschikbaar gemaakt als er verwacht wordt dat het geen capaciteitsproblemen geeft voor de mobiele klanten.
Maar ik ben ook benieuwd wat Joran kan achterhalen.
Met de reactie van Ward in gedachten kan je dan bijna nog beter een smartphone als hotspot gebruiken.
Als deze wel prioriteit hebben ik snap het denk ik wel want bij SIB betaal je neem ik aan niet per Mb (in bundels)zoals bij een gewoon abonnement dus per aansluiting leveren mobiele telefoons meer op.
De capaciteits problemen zullen ongetwijfeld mee spelen.

Met diverse samengevoegde gemeentes en dorpen en het op postcode aanmelden vrees ik dat ook Joran niet veel beter nieuws zal hebben.
Bij het huidige SIB, dus hybride DSL+4G betaal je in feite niks voor 4G. Zo links en rechts zie je wel mensen korting krijgen als hun internetsnelheid ver onder nominaal ligt. Neem in de huidge tijd in NL 25 Mbps als nominaal en dan een prijs van 37 euro/maand.
Als 4G wordt bijgeschakeld (gelimiteerd op 30 Mbps) is de verbindingsnelheid dan weer nominaal en betalen mensen dan weer het nominale maandbedrag. Maar er waren of zijn heel veel mensen die gewoon het volle pond betalen voor traag DSL. Wijzelf b.v. ruim 40 euro/maand voor 1,6 Mbps 2 jaar geleden.

Het grote probleem van 'vast internet' via het mobiele netwerk is dat deze abonnementshouders doorgaans een onevenredige hoeveelheid data gebruiken en dat per definitie ook delen met het anderen. Niet uitzonderlijk kan zijn dat een huishouden van 4 personen 200GB/maand verbruikt voor 40 euro. Eenieder kan zelf wel bedenken dat je als commercieel bedrijf dan liever 100 smartphone klanten hebt met 2GB abo voor 10 euro o.i.d. per maand. En die 2GB raakt wellicht ook nog geeneens half op.

Verder is mobiel technologie voor een vaststaand huis ook overkill eigenlijk, vandaar mijn suggestie van straalverbinding. Maar misschien met buren, ook al wonen die een paar kilometer uiteen, kijken of je iets gezamelijks kan opzetten. Glasvezel ingraven kost vele malen meer, maar als je kijkt naar huizenprijzen in verhouding is het weer niet zoveel. Voor zakelijk glasvezel wordt makkelijk een paarhonderd euro per maand gevraagd op plekken waar consumenten het niet hebben.
Voor tijdelijke drukte of evenementen kan KPN ook tijdelijk een mobiele mast (of meerdere) plaatsen, ik weet niet of dat m.b.t. dit topic aan de orde is, maar dat weet KPN zelf wel.
Reputatie 7
Badge +28
Misschien toch wat beter nieuws dan verwacht. Als ik nu een postcodecheck uitvoer is Sneller Internet Buitengebied beschikbaar. Ik begrijp dat mijn collega's van de KPN winkel op de achtergrond (nog steeds) druk bezig zijn om het mogelijk te maken dit product te bestellen en dat lijkt ze te zijn gelukt :)

Er moet wel iets veranderen aan het abonnement. We leveren Sneller Internet Buitengebied alleen in combinatie met onze nieuwste abonnementen. De prijs van jouw Internet Instap abonnement blijft hetzelfde maar vaste telefonie zit hier niet meer bij inbegrepen. Je betaalt voor een telefoonnummer € 1 per maand. Verder vervalt de € 5 korting vanwege de lage snelheid op het moment dat SIB is geleverd. Je betaalt dus € 6 per maand meer dan voorheen. Daar staat tegenover dat de internetsnelheid tot 30Mb/s omhoog gaat.

Ik begrijp uit je bericht dat de winkelcollega's aangaven dat het nog niet mogelijk was. Toch lijken ze (nog steeds) bezig te zijn om dit voor je te regelen. Het lijkt me netjes van mijn kant dat ik even contact met hun opneem zodat ik hun niet in de weg loop. Zij nemen deze week contact met je op en dan gaan we zorgen dat SIB zo snel mogelijk wordt geleverd!
Wederom dank @tmoesel voor je heel duidelijke toelichting! Wij hebben een 3-in-1 pakket voor adsl, digitenne en vaste telefonie voor circa € 50 per maand. Kabel laten aanleggen loopt in de tienduizenden Euro’s en is daarom geen optie. We zijn ook bezig geweest met een nieuwe aanbieder voor het buitengebied (ook veel boerenbedrijven hier), maar daarvoor zaten we ook te ver weg van hun mast. En via een straalverbinding met een gerichte bundel via een bedrijf in de buurt, maar ook dat werd heel kostbaar. Je ziet, we hebben al het nodige geprobeerd 😊
Maar het lijkt nu in ieder geval wat meer antwoorden op te leveren.
@Joran: hier worden wij heel blij van!!
Allereerst: het automatische bericht dat SIB nog niet mogelijk was bij ons kwam van de KPN Klantenservice (campagne@kpn.com). De collega’s van de KPN-winkel waren juist heel enthousiast om te kijken of ze écht iets voor ons konden doen hierin. Wij zeiden al tegen elkaar dat dit filiaal wel een echte aanrader is voor als je iets met KPN wilt doen.
En het is super om te lezen dat ze er blijkbaar nog steeds enthousiast bezig zijn!
Die vaste telefonie hadden we toch alleen maar omdat het zowat gratis was, het beltarief per minuut was aanzienlijk dus we bellen altijd mobiel. We hebben natuurlijk veel liever snel(ler) internet dan €5,- per maand traagheidskorting.
We zijn héél benieuwd en als het lukt gaan we ze persoonlijk bedanken in de winkel met iets lekkers voor bij de koffie!
Lukt het niet, dan gaan we ze toch ook bedanken voor hun moeite!
Reputatie 7
Badge +28
Hoi Monique, na overleg vinden mijn collega's het prima als ik dit direct regel. Dat is bij dezen gebeurd 🙂 Je ontvangt straks een bevestiging per e-mail. Lees deze bevestiging even goed door.

De belangrijkste dingen:
  • Er gaat een nieuw jaarcontract in
  • De opleverdatum is 18 januari
  • Het telefoonnummer wordt niet meegenomen naar het nieuwe pakket
  • De 'traagheidskorting' (die hou ik er in) vervalt per 18 januari
  • Er is een nieuwe Experia Box nodig (de V10), deze wordt volgende week verstuurd
  • Je ontvangt in hetzelfde pakket een 4G modem
Ik ben erg benieuwd naar het effect van 4G op de verbinding. Gaat vast een stuk beter werken. Als je nog vragen hebt, laat het weten!
Hoi Joran,
Hier worden we wel héél erg blij van! Zo fijn dat we nu eindelijk gehoor gevonden hebben bij KPN. Top!
Gaan nu eerst nog even de bevestiging goed nalezen, maar het feit dat er wat is gebeurd is al super.

Wordt vervolgd ......
Hoi Joran,
Alles doorgelezen, lijkt oké, geen rare dingen. Duidelijk is nu ook dat ADSL en 4G naast elkaar gaan functioneren.

Vragen nog:
  • De vaste telefoon is niet langer gratis. Gaan we hiervoor ook een nieuw abonnement aan voor 1 jaar? Kosten?
  • Digitenne: hebben we nu nog, maar werkt zeer wisselend. Kunnen we dit met dit nieuwe internetabonnement omruilen voor interactieve tv van KPN? Zo ja, kosten?
We kijken ernaar uit en houden je op de hoogte!
Reputatie 7
Badge +28
De vaste telefonie heb ik niet meegenomen in de bestelling, zou je dat wel willen? Je betaalt € 1 per maand en het is een pakketoptie, je kunt dat dus maandelijks aan of uit zetten. Geen jaarcontract. Als je het een paar maanden uitzet en daarna weer aanzet krijg je wel een nieuw telefoonnummer. Als je de keuze om het telefoonnummer te verwijderen later wil maken kan ik een nieuwe bestelling invoeren met behoud van het nummer. Alles blijft verder hetzelfde maar het kost dus een euro meer per maand. Laat het me weten, hoe eerder hoe beter!

Interactieve TV is nét mogelijk maar ik twijfel een beetje om dit aan te raden. Voor iTV wordt alleen de snelheid van de ADSL verbinding ingezet, de extra snelheid van 4G kan hier niet voor worden gebruikt. Door de beperkte snelheid van 5,5Mb kun je dan alleen kijken op één TV-ontvanger in SD kwaliteit. Voor een eventuele extra TV zal Digitenne nodig zijn (€ 5 per maand per extra ontvanger). Je komt dan uit op het Internet en TV Basis Pakket van € 51,50 per maand (met telefonie € 52,50). Later dit jaar wordt Digitenne omgezet naar HD, de beeldkwaliteit zal dan een stuk beter zijn dan wat je met iTV kunt ontvangen. En bijkomend voordeel is dat Digitenne niet van de internetsnelheid afgaat.

Het scheelt wél in de kosten. Als we even gaan rekenen betaal je nu:
Internet Instap: € 41,50 + Digitenne: € 15,50 = € 57,00 (traagheidskorting niet meegerekend)
Internet en TV Basis: € 51,50

Ik kan de keuze niet voor je maken maar ik kan direct een nieuwe bestelling inleggen. Misschien was ik iets te voorbarig uit enthousiasme dat SIB mogelijk was 😉 Dus laat me weten of je liever het telefoonnummer wil behouden (€ 1 per maand, maandelijks opzegbaar) en of je over wil naar Internet+TV Basis. Dan wijzig ik vanmiddag nog de bestelling. Het wordt even een dag of twee later maar komt allemaal in orde!
Duidelijk! De vaste telefonie houden we graag aan voor die ene Euro per maand, zeker voorlopig.
Interactieve tv is op dit moment (nog) geen verstandige keuze, misschien in de toekomst ooit eens.
aangezien wij nu tv kijken via een satellietontvanger en Canaal Digitaal is Digitenne voor ons een aanvulling voor noodgevallen. Eerlijk gezegd kijken we er weinig naar en we hebben al vaker overwogen om het op te zeggen. Begrijp ik goed dat we met dit nieuwe contract voor een jaar aan Digitenne vast zitten? Zo ja, dan het net zo lief meteen vervallen.
Dan wordt het nieuwe contract dus alleen internet + vaste telefonie.
Sorry voor deze onverwachte wending, je ging inderdaad sneller dan wij 😄😄
Reputatie 7
Badge +28
Helemaal duidelijk! Sorry voor de late reactie. Ja dat klopt wel, door deze wijziging gaat een nieuw jaarcontract in. Ik heb de nieuwe bestelling ingevoerd.Je krijgt straks twee nieuwe mails, eentje is de annulering van deze bestelling en eentje wordt de nieuwe aanvraag (mét telefonie en zonder Digitenne). We gaan proberen nog steeds op de 17e te leveren. Controleer de nieuwe bestelling ook nog even goed en laat het vooral weten als je nog vragen hebt 🙂
Hi Joran,
De nieuwe bestelling even doorgelezen. In het hernieuwde pakketoverzicht is nog steeds Digitenne opgenomen. We willen hiervoor geen jaarcontract aangaan en bij nader inzien kijken we er nooit naar dus Digitenne kan eigenlijk sowieso vervallen.
Dus sorry, maar zou je dit nog willen laten aanpassen door je collega's?
Die leverdatum van de 17e is een mooi streven, maar voor ons geen halszaak als dat 1 of meer dagen later wordt hoor! We doen het al jaren met traag internet, dus komt écht niet op een dag aan, hoe zeer we ook uitkijken naar snel internet 🙂☺️
Reputatie 7
Badge +28
Je hebt helemaal gelijk! Nou ben ik even in de war of ik nou echt verkeerd heb geklikt of dat Digitenne niet opgeeft zonder een gevecht. Sorry hiervoor! Drie maal is scheepsrecht. Je ontvangt straks wederom een nieuwe bevestiging. Voor de zekerheid zet ik de leverdatum op volgende week, anders wordt het wel heel krap.
Haha, we gaan gewoon van de hardnekkigheid van Digitenne uit! We hebben absoluut geen enkele twijfel aan jouw capaciteiten!
De nieuwe bevestiging ziet er helemaal goed uit! Het eerste pakje van KPN hebben we al ontvangen, het 2e wordt morgen afgeleverd.
Dan omzetten aansluiting afwachten, hopen dat het aansluiten vd apparatuur meezit en dan .....internetten maar! 👍🏼😄
Reputatie 7
Badge +28
We zijn er bijna. Heb je nu een dubbel pakket gekregen? Als dat het geval is, hou er even eentje ingepakt. Dan kun je die gratis terugsturen wanneer het je uitkomt (Hoe stuur ik KPN apparatuur retour?). Ik ben er morgenavond en ben erg benieuwd of het allemaal is gelukt. Laat maar weten! 🙂
Zeg maar ‘nee’, dan krijg je er ....... 3 bij KPN 😄😄😄

We hebben 1 doos geopend en de inhoud bekeken en gecheckt wat er mee moet gebeuren.
Volgens de bevestiging van KPN vindt morgen tussen 14 en 20 uur de aansluiting plaats en kunnen we daarna de apparatuur aansluiten.
Hiervoor zou een kabel door de vloer heen moeten .....maar wij hebben een betonnen tussenvloer. Gelukkig is er wel ergens een doorvoer die we hebben gebruikt voor een andere poging tot het verkrijgen van sneller internet. De monteur die die draad destijds heeft doorgetrokken komt deze week om e.e.a. aan te sluiten op de nieuwe router.
We houden je op de hoogte!!
Reputatie 7
Badge +28
Drie zelfs 🤐 My bad! Beter te veel dan te weinig zullen we maar zeggen. We wachten de afspraak van de monteur even af, laat maar weten!
Vanmorgen wel sms van KPN ontvangen dat de abonnementswijziging gereed was en dat we er vanaf nu gebruik van kunnen maken of de apparatuur kunnen aansluiten. Dus het begin is er 👍🏼
Reputatie 7
Badge +28
Hoi @Monique L, is het vorige week gelukt met de monteur? Is er eindelijk snel internet? 🙂
Hoi Joran, onze monteur heeft maandagmiddag de boel geïnstalleerd. Bij de installatie haalden we 30-35 downloadsnelheid. Regelmatig getest sinds die tijd. Blijft vaak bij 6 hangen, doen we dan de speedtest opnieuw, dan lijkt het of hij er doorheen schiet naar 30-35. Dan lijkt de 4G ‘bij te springen’.
Mogelijk moeten we nog verder zoeken naar een betere lokatie voor het 4G kastje, want dat komt hooguit op twee streepjes in de indicator. We hebben wel wat vragen. De snelheid van 4G gemeten met een telefoon om een goede plek te vinden. Schoot soms door naar 60-70 om een halve meter verderop weer bij 20 te blijven hangen. Heel raar, maar met de internet-4G haalden we zulke hoge waarden nooit. Mede daarom vroegen wij ons af of onze verbinding mogelijk afgetopt is op bijv 40 of 50 Mb. Is dat inderdaad zo ? Ook vroegen wij ons af of onze snelheid sterk wordt beïnvloed door de drukte op het 4G netwek en of mogelijk prioriteit wordt gegeven aan ander verkeer en dat ons modem wellicht wel of geen voorrang krijgt. Dat kunnen allemaal oorzaken zijn van wisselende ‘testresultaten’. Beniewd of jij hier wat kunt ophelderen voor ons. Maar voor de duidelijkheid, we zijn er zeker heel blij mee, de verbinding is zeker merkbaar beter geworden!
Reputatie 7
Badge +28
Super! 🙂

Je bevindingen kloppen helemaal. SIB is gelimiteerd op 30Mb/s en wordt bijgeschakeld wanneer er meer capaciteit nodig is. De 30Mb/s gaat specifiek over 4G. Als je 3Mbit haalt via DSL is de max 33, als je 14Mbit haal via DSL is de max 53. Dit is beide gedaan om de belasting op het 4G netwerk te minimaliseren voor andere gebruikers. Het hoort wel dusdanig slim te werken dat 4G direct wordt ingeschakeld als er meer capaciteit wordt gevraagd. Daarom wel vreemd dat je de hogere snelheid pas in een tweede speedtest terugziet. Misschien dat een betere ontvangst daar invloed op heeft. Omdat het modem met een UTP kabel is aangesloten kun je het 4G modem overal in huis neerzetten. In ieder geval heel fijn dat het nu al stukken beter werkt!

Reageer