Beantwoord

Wijkcentrale kopen

  • 23 January 2021
  • 13 reacties
  • 1053 keer bekeken

In mijn wijk staat een wijkcentrale die straks, of misschien nu al, geen dienst meer doet ivm glasvezel. Ik ben geïnteresseerd om deze wijkcentrale te kopen. Bij wie moet ik dan zijn om dit te bespreken?

 

Mvg,

icon

Beste antwoord door Ward_ 23 January 2021, 17:03

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Ik denk niet dat dit al kan. Het kopernetwerk zal voorlopig nog in bedrijf gehouden worden. Grote kans dat er hier en daar nog mensen gebruik van maken omdat ze glasvezel-koudwatervrees hebben. Of omdat ze alleen telefoon hebben zonder internet en tv. Op de ouderwetse manier dus, zonder router.

Ai, dat is een goed punt... Dan nog maar effe afwachten... 

 

Reputatie 7
Badge +24

KPN zal er de komende jaren vast hard aan trekken om de koudwatervrees gevallen en de antieke telefoongebruikers uit te faseren. Linksom of rechtsom. 

Reputatie 7
Badge +9

@MauriceNiks Ligt er al glasvezel in jouw woonplaats? Zo ja, dan zou het kunnen zijn dat de wijkcentrale ook dienstdoet als zogenaamde POP (Point-of-presence). Dat is een soort wijkcentrale voor het glasvezelnet. In dat geval zal KPN de wijkcentrale vermoedelijk niet verkopen.

Als er nog geen glasvezel ligt zal de wijkcentrale zeker niet verkocht kunnen worden zolang het kopernetwerk nog in gebruik is. Maar het kan uiteraard geen kwaad om dan je belangstelling alvast kenbaar te maken. KPN zou er dan immers voor kunnen kiezen om te zijner tijd ergens anders een POP in te richten.

Piet. 

Reputatie 4
Badge +2

Ik zou ook zeker even bij de gemeente het bestemmingsplan checken, of dat overeenkomt met wat u met het gebouw zou willen doen.  Een wijkcentrale heeft een specifieke functie. 

Hallo @MauriceNiks , in mijn wijk wordt nu glasvezel aangelegd, in mijn wijk staat ook een telefooncentrale en die wordt omgebouwd naar glasvezelcentrale, dus ik denk dat dat soort gebouwen een andere, lees modernere, bestemming krijgt om het communicatieverkeer, in welke vorm dan ook, aan de gang te houden.

 

Om aan te geven hoe weinig ruimte er tegenwoordig nog nodig is voor een telefooncentrale (oid) in verhouding met vroeger zocht ik een plaatje van het postkantoor op het neude in utrecht met het oerwoud aan kabels daar nog boven op, die kan ik nog niet vinden maar wel dit :

http://godfrieddegraaff.nl/wp-content/uploads/2020/02/Fietsenstalling-Neude-Wandpanelen-met-geschiedenis.pdf

ter info.

Reputatie 7
Badge +10

In mijn wijk staat een wijkcentrale die straks, of misschien nu al, geen dienst meer doet ivm glasvezel. Ik ben geïnteresseerd om deze wijkcentrale te kopen. Bij wie moet ik dan zijn om dit te bespreken?

 

Mvg,

 

Wijkcentrales voor koper zullen niet snel overbodig zijn, ook niet als er glasvezel is aangelegd in de wijk. De belangrijkste reden is dat de backbone verbindingen in deze wijkcentrales samenkomen en vanaf daar het hogere netwerk in gaan.

Dus als er losse PoPs voor glasvezel zijn neer gezet dan komt daar KPN apparatuur in. Die apparatuur wordt aangesloten op aparte glasvezelverbindingen met grote capaciteit. Die komen weer uit in de wijkcentrales en vanaf daar naar de grote centrales in Nederland.

Ook als het kopernetwerk in die wijk over enkele jaren wordt uitgeschakeld (want dat is minimaal drie jaar na aanleg van glasvezel) heeft die centrale dus nog functie.

 

Dat kan ik me prima indenken. Ik zag echter dat KPN jaren geleden eens een aantal wijkcentrales ging ontmantelen en verkopen. Vandaar mijn hoop. Het is makkelijk om te bouwen naar een soort van loodswoning. 😉 Ik zal het volgen, en kijken wat ermee gebeurt. 

Reputatie 7
Badge +10

Dat kan ik me prima indenken. Ik zag echter dat KPN jaren geleden eens een aantal wijkcentrales ging ontmantelen en verkopen. Vandaar mijn hoop. Het is makkelijk om te bouwen naar een soort van loodswoning. 😉 Ik zal het volgen, en kijken wat ermee gebeurt. 

Dat klopt ook. Dat betrof en betreft vooral grote panden in stedelijk gebied. Daarbij wordt het gebouw vrijwel geheel leeg gemaakt en alle resterende apparatuur in de kelder of in een apart nieuw betonnen gebouwtje ernaast geplaatst. Het gebouw wordt dan verkocht aan ontwikkelaars en dergelijke. 

Reputatie 7
Badge +9

Dat kan ik me prima indenken. Ik zag echter dat KPN jaren geleden eens een aantal wijkcentrales ging ontmantelen en verkopen. Vandaar mijn hoop. Het is makkelijk om te bouwen naar een soort van loodswoning. 😉 Ik zal het volgen, en kijken wat ermee gebeurt. 

Dat klopt ook. Dat betrof en betreft vooral grote panden in stedelijk gebied. Daarbij wordt het gebouw vrijwel geheel leeg gemaakt en alle resterende apparatuur in de kelder of in een apart nieuw betonnen gebouwtje ernaast geplaatst. Het gebouw wordt dan verkocht aan ontwikkelaars en dergelijke. 

Zoals het geval is met de centrale aan de Willem de Zwijgerlaan in Leiden?

Piet.

Reputatie 7
Badge +10

@P.J.M. van der Vooren Ik ken ze niet uit mijn hoofd maar het zou zeer wel mogelijk zijn.

Groningen ken ik wel en daar verscheen ook een artikel over in de krant:

https://www.dvhn.nl/groningen/Megaklus-KPN-telefooncentrale-Groninger-binnenstad-verhuist-22878094.html

 

Reputatie 7
Badge +8

In m'n vorige woonplaats is de centrale jaren geleden omgebouwd tot jeugdsociëteit. Als ik me niet vergis, werd deze overbodig na operatie Decibel in 1995, in m'n huidige woonplaats is een wijkcentrale onderdeel van een hotel geworden. 

Blijkbaar zijn er dus wel mogelijkheden.