Vraag

wijzigen DNS op Experia V10a ivm SONOS

  • 29 September 2019
  • 11 reacties
  • 345 keer bekeken

Is het mogelijk de DNS te wijzigen op een experiabox V10a? Volgens de klantenservice telefoon wel en zou het antwoord op het forum staan. Maar op het forum lees ik van niet, maar mogelijk kijk ik verkeerd. Dit om haperingen in het Sonos systeem te voorkomen.
alvast dank

11 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Volgens mij kan het wel. Maar ik geloof er niets van dat da zou helpen voor uw probleem met uwe sonos.
Weet u ook hoe dat moet? Ik kon het niet in het menu vinden?
Reputatie 7
Badge +24
Ik heb gelukkig geen v10a, dus ik kan het je niet vertellen.
Uw opmerking over de relatie met het Sonos probleem deel ik, maar ik vrees dat ze me alleen verder helpen als ik de DNS horde heb genomen. Iemand anders ervaring/kennis van de V10a?
Reputatie 7
Badge +24
Aha, ze hebben u bij sonos dus met een kluitje in het riet gestuurd 😄👍

Ik vrees dat het gewoon aan die Experiabox ligt. De dns server van KPN is niets mis mee. Die sonos, hoe is die verbonden? WiFi?
Reputatie 7
Leuk, gaan we weer,...

Je speakers krijgen een te zwak signaal, en je Sonos apparaten ontvangen hierdoor te weinig stabiele WiFi om normaal aan één stuk door te kunnen spelen. Of dit nu bij Ziggo, KPN of een andere provider is maakt niet uit is mijn ervaring.

Ikzelf heb namelijk alles wel geprobeerd, rechtstreeks op de WiFi, diverse kanalen geprobeerd. En bleef last houden van hick-ups/onderbrekingen in het geluid.

Bij bekabelde verbindingen nergens last van, echter is alles bekabeld geen permanente oplossing. En heb daarom een Sonos Boost aangeschaft. Deze sluit je bekabeld aan. Met dat apparaat creëer je dan voor je Sonos een ‘eigen’ WiFi netwerk. Sindsdien heb ik nooit meer problemen of last van onderbrekingen. Klinkt misschien gek, misschien niet de mooiste oplossing. En goedkoop is een ander verhaal. Maar het haalt wel enorm veel ellende weg. Een andere V10/V10A of dns aanpassing kan hierin geen verschil maken. Zo behoud je je ‘overige’ WiFi mooi voor je telefoon/tablet en laptops.

Wat je ook kunt doen is een eigen AccessPoint aanschaffen, deze vervangt dan je WiFi van de ExperiaBox. (Indien bedraad aangesloten aan de EB en bv geplaatst halverwege in de woning) Maar dan heb je alsnog al je apparatuur in één WiFi netwerk. Dan zeg ik op mijn beurt, neem een Boost voor alleen je speakers, ook handig mochten er ooit nog meerdere speakers bijkomen.
Dank voor uw uitgebreide antwoord. Ik heb een sonos device reeds bedraad aangesloten en daarmee een eigen sonos WiFi netwerk, helaas zonder succes voor de stabiliteit. Ik vrees dat een boost daar geen verandering in brengt, of heb ik dat mis?
Reputatie 7
Badge +24
Je hebt 1 sonos apparaat bedraad aangesloten, maar daarmee heb je nog geen apart wifi netwerk.
"Tim" van Sonor denkt daar volgens mij anders over.

https://nl.community.sonos.com/sonos-hulp-artikelen-229105/sonos-wi-fi-vs-router-wi-fi-6766675

Maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Reputatie 7
Badge +28
Hoi @Bean19, op de V10A is de DNS niet in te stellen. Controleer wel of er een vinkje bij "ISP DNS" staat in de modempagina. DNS heeft overigens (meestal) niets te maken met een haperende verbinding. Dan zou je eerder ervaren dat het langer duurt of niet lukt om verbinding te maken. Je kunt misschien wel handmatig een DNS server op de Sonos apparaten instellen als test.

Met de beschrijving van Tim op het Sonosforum ga ik er inderdaad vanuit dat de Sonos apparaten onderling een WiFi netwerk instellen. Je kunt bij de instellingen even controleren of WM inderdaad op 0 staat, zoals hij verderop beschrijft.

Werken andere apparaten wel stabiel? Of merk je daar ook vertragingen/uitval?
Reputatie 7
Badge +28
@Bean19: Hoe staat het er voor? Zijn er nog problemen met de Sonos apparatuur?

Reageer