Beantwoord

Windows melding "KPN Veilig" is uitgeschakeld?

  • 6 January 2019
  • 13 reacties
  • 822 keer bekeken

Ondanks dat mijn KPN Veilig applicatie aangeeft dat mijn computer beveiligd is blijft er een melding in de Windows Defender beveiligings centrum opkomen dat "KPN Veilig by F-Secure is uitgeschakeld en uw apparaat mogelijk niet beveiligd". Wat gaat hier mis?
icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 7 January 2019, 13:03

Bekijk origineel

13 reacties

Hoi PwoetPey. Welkom op het forum.
Dat zijn tamelijk tegenstrijdige berichten, inderdaad en ik zou daar ook argwaan van krijgen.
Het beste advies wat ik je nu kan geven is KPN veilig opnieuw installeren. In de regel neemt het programma dan bepaalde functies van windows over. Dat zou allemaal automatisch moeten gebeuren. Kun je dat proberen?
Als het probleem blijft zou ik zeer geholpen zijn met een screenshot van de melding.
Reputatie 7
Badge +9
Is inderdaad een bekend probleem.

De oplossing: KPN Veilig geheel verwijderen en opnieuw installeren. Daarna is het probleem opgelost.

Piet.
Is het gelukt om het op te lossen, PWoetPey? Vooralsnog ga ik er van uit dat je er uit bent gekomen. Mocht er toch nog iets mis gaan, laat het mij weten!

Goedendag, ook ik loop tegen dit probleem aan op één van mijn laptops (de andere desktops en laptops niet, windows versie van 8.1 tot 11). Software verwijderen en opnieuw installeren heb ik al gedaan, maar blijf de melding krijgen: 

 

 

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @SaskiadeB 

 

Meestal kan je dat verhelpen door KPN Veilig te verwijderen via de F-Secure verwijdertool en hem daarna opnieuw te installeren, de verwijdertool kan je hier vinden: https://www.f-secure.com/nl/support/tools

KPN Veilig is in feite F-Secure in een ander jasje dus die tool werkt ook voor KPN Veilig.

Beste @GeSp,

Dank voor het reageren. 

Ik heb het zo uitgevoerd, opnieuw opgestart en KPN veilig opnieuw geïnstalleerd. Na ongeveer 5 minuten komt de melding opnieuw, waar ik eerder de printscreen van heb gemaakt.

Je advies heeft helaas niet gewerkt.

 

Reputatie 7
Badge +18

Best @SaskiadeB 

 

Jammer dat het niet geholpen heeft, het probleem kan ook diverse andere oorzaken hebben.
Als je er b.v. nog een andere virusscanner of beveiligingspakket (behalve die van Windows zelf) op hebt staan, je zou die even kunnen verwijderen om te kijken of dat helpt.
Het kan een interne fout in Windows zijn, je zou dan een controle/reparatie kunnen uitvoeren, zie hier https://support.microsoft.com/nl-nl/topic/met-het-hulpprogramma-systeembestandscontrole-ontbrekende-of-beschadigde-systeembestanden-herstellen-79aa86cb-ca52-166a-92a3-966e85d4094e en hier https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/systeembestandscontrole-gebruiken-in-windows-365e0031-36b1-6031-f804-8fd86e0ef4ca

Beste @GeSp ,

Sfc scannow uitgevoerd. Windows heeft corrupte files gevonden en gecorrigeerd (terwijl ik 2 dagen geleden de laptop heb teruggezet naar de fabriek instellingen en met een ‘schone’ pc ben begonnen).

Opnieuw opgestart. Het heeft helaas wederom niet geholpen, na een minuut of 10 dezelfde melding: “Bescherming is uitgeschakeld"

Ik heb geen andere virusscan, alleen Windows als besturingssysteem.

 

 

Reputatie 7
Badge +18

Beste @SaskiadeB 

 

Hield het herstel ook in dat de systeem partitie opnieuw geformatteerd werd?
Zo ja en je hebt dan na 2 dagen al corrupte bestanden dan is de kans groot dat het aan de laptop zelf ligt.
Zo niet dan zou je nog kunnen proberen om de harddisk opnieuw te formatteren en hem helemaal opnieuw in te richten.
 

 

@GeSp oeh, het wordt me nu te ingewikkeld 🥴

Sfc scannow gaf aan dat de corrupte files gecorrigeerd zijn.

Vraag: Hoe kan ik zien dat de systeem partities opnieuw geformateerd zijn?

Jouw 2e advies: dat gaat weer een hoop tijd kosten. Zucht.

Reputatie 7
Badge +18

@SaskiadeB Vaak lastig te zien, als alle mappen op de C-schijf (systeem partitie) op of na die datum zijn dan is hij zeker geformatteerd.
Als voor het herstel is opgestart vanaf een herstel partitie dan wordt meestal ook de systeem partitie opnieuw geformatteerd.
Als je het herstel via Windows zelf hebt gedaan dan zal hij niet opnieuw geformatteerd zijn.

 

Als verder wel alles werkt zou je ook KPN Veilig kunnen verwijderen, als er Windows 10 of 11 op staat dan ben je met Microsoft Defender ook wel vrij goed beveiligd, dan kan je eerst aankijken of alles goed blijft werken voor je de 2de optie uitvoert.

Beste @GeSp, jouw advies opgevolgd: de laptop opnieuw teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Na alle updates direct kpn-veilig geïnstalleerd.

Tot nu nog lijkt het goed te gaan en was het waarschijnlijk toch een corrupt Windows file.

Voor zover nu: bedankt voor je technische en morele support 👍😀

 

Reputatie 7
Badge +18

Beste @SaskiadeB 

Fijn dat het opnieuw installeren heeft geholpen, hopelijk blijft het nu wel goed werken.

Reageer