Wireless via Apple Airport

• 23 april 2012
  • 10 reacties
  • 32290 keer bekeken

LS, Ik denk er serieus over na om over te gaan op KPN Glasvezel, maar ik twijfel en wel om het volgende. Wie kan mij met zekerheid zeggen of ik alle WiFi verkeer in mijn huis kan laten afhandelen door een Apple Airport Extreme? Ik wil de Experiabox enkel als Internet connectie en DHCP server gebruiken en dus niet als WiFi access point. Ik weet hoe ik dat moet instellen op een AE echter ik ben er bang voor dat, als ik het eenmaal heb geinstalleerd en het werkt niet, dat Apple en KPN naar elkaar gaan wijzen. Wie heeft er inmiddels ervaring?

10 reacties

Beste JRvdBroeck,

Het is mogelijk dat u dit werkend krijgt, enige nadeel is als er problemen zijn met de verbinding dan kan de servicedesk niet helpen. Dit komt omdat ze alleen een verbinding ondersteunen die rechtstreeks naar de modem moet zijn en niet als er een apparaat tussen zit. De ervaringen die ik in mijn omgeving gehoord heb zijn positief. 

Ik hoop dat u hier iets mee kunt.

Groeten Paul

Reputatie 3
Badge +5
Hallo JRvdBroeck,

Er kan direct een kabel van één van de gele poorten op de Experiabox naar de Airport (Extreme) lopen. Daarna kan er op de Mac het Airport-configuratieprogramma doorgelopen worden (te vinden in Hulpprogramma’s à Programma’s) voor een nieuw netwerk. De instellingen zijn eenvoudig. Meer informatie kan vanaf pagina 22 gevonden worden in de handleiding van de Apple Airport Extreme: http://manuals.info.apple.com/n/AirPort_Extreme-installatiehandleiding.pdf

Tot slot is het handig om de WLAN (draadloos internet) functie van de Experiabox vervolgens uit te schakelen. Dit kan via de webinterface van de nieuwe Experiabox, de V8, onder het kopje “START” en dan “WLAN”. Hier kan de “WLAN Function” meteen op “off” gezet worden. Een korte beschrijving om in de Experiabox te komen kan op onze website gevonden worden: http://kpn-glasklanten.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/14655/related/1 (“Hoe wijzig ik mijn netwerknaam en beveiligingssleutel met behulp via de webinterface van het modem?”).

Een groot gedeelte van de klanten heeft deze Airport Extreme werkend aangesloten op het glasvezel netwerk – Echter het wordt niet actief door onze helpdesk ondersteund.

Mocht u verder nog vragen hebben kunt u mij dan via een privébericht een contact telefoonnummer toesturen?

Met vriendelijke groet,

Daan

Beste Daan,je reply geeft me vertrouwen dat e.e.a goed gaat werken. Maar jij zegt dus eigenlijk: experiabox WiFi uit zetten en de airport in Bridge-functie aan de experia box hangen om als WiFi access point te gebruiken. Kan ik dan de overige LAN poorten op de airport alsnog gebruiken voor mijn bedraadde netwerk? Dus dat de airport ook als hub/switch gaat functioneren? Alvast bedankt voor je reactie.Groet,Rogier
Reputatie 3
Badge +5
Hallo Rogier,

Alle nieuwe experiaboxen worden geleverd met een zogenaamde ‘auto sensing’ functie, waardoor iedere ethernet poort op het modem gebruikt kan worden voor ofwel internet ofwel iTv.

Wanneer er echter een switch gebruikt wordt dan moet er een OF/OF keuze gemaakt worden. Dit heeft te maken met de range ip adressen die worden toegewezen: de experiabox geeft de switch de range voor internet, of voor iTv, deze signalen kunnen deze niet beide naar/door één router zoals de Airport Extreme.

Voor iTv kan er een switch gebruikt worden (die wij gratis meeleveren in het installatiepakket, wanneer er meer dan één televisie ontvanger besteld wordt) om meerdere televisies aan te sluiten. Voor het internet kan dan één kabel naar de Airport Extreme en kunnen daar alle apparaten die internet nodig hebben op aangesloten worden. Bij bestelling met een installatiemonteur worden tot 2 televisies door de monteur aangesloten.

Groet,

Daan

Ik heb een issue met mijn Airport Express op de Experiabox V8 welke ik gebruik om muziek te streamen. De AE zowel draadloos als bedraad op mijn netwerk aangesloten, maar deze werken slechts een korte  tijd, Na ene paar uur kan ik geen connectie meer krijgen ondanks dat de AE een groen status lampje heeft.  

Ik heb gepoogd een Airport Express als brug achter de Experiabox V8 te zetten om dit probleem te omzeilen. Onderstaande settings ingesteld op de AE en vervolgens de wireless op de Experiabox uitgezet:

Internet:
Internetverbinding: Verbind via Ethernet
Verbindingsindeling: Uitgeschakeld (brugmodus)

TCP/IP
Configureer IPv4: Handmatig
IP adres: een vast IP adres gegeven 192.168.2.250 (in de range van de Experiabox, niet gebruikt)
subnetmasker: 255.255.255.0
Routeradres: 192.168.2.254 (IP adres van de Experiabox)
DNS server 192.168.2.254 (IP adres van de Experiabox

De AE zit bekabeld aangesloten op één van de gele poorten van de Experiabox. Hiernaast zitten op twee poorten twee iTV's aangesloten.

Ik kan connectie krijgen met dit draadloos netwerk, maar wat ik ook probeer ik kom het internet niet meer op...Kunnen jullie helpen? 

Ha Jan Willem,

Je kunt nog een aantal zaken proberen:

1. Check of de software van de AE up-to-date is (je weet immers maar nooit)
  2. Zorg ervoor dat de AE via de DHCP automatisch een IP adres krijgt van de Experia Box. Het zou namelijk zomaar kunnen dat je AE "de weg" naar het Internet niet weet en enkel de Experia box ziet. (en dus niet begrijpt dat hij de Experia Box moet gebruiken als brug naar het Internet)
  3. Kun je binnen je netwerk wel andere apparaten bereiken via de AE (dus via je WLAN)?
Ik heb nu zelf nog geen Experia Box maar gebruik de Internet Router van een andere provider. Ik heb nu zelf de WLAN poort van mijn Airport Extreme aangesloten op een Internet poort van mijn Internet Router (vergelijkbaar met een Experia Box). Al het Wireless verkeer loopt nu via de Airport Extreme. Alles draait als een zonnetje.

Het zou natuurlijk ook gewoon kunnen dat jouw AE stuk is 😞... Doet 'ie het wel als je hem een keer opnieuw herstart?

Ik heb de AE op DHCP gezet (meen ergens gelezen te hebben dat je juist een vast ip adres moet kiezen, maar het is het proberen waard!). Ik zie dat de AE een ip adres krijgt van de experiabox, maar nog steeds geen internet. Soms lijkt het erop dat ik Internet verbinding heb, maar ontzettend traag. Ik ben lost..... De AE functioneert verder prima, dus deze lijkt niet stuk te zijn.

Oplossing om een Airport met een Wifi netwerk werkend achter een experiabox te krijgen.

Bij werkt het eindelijk dmv onderstaande werkwijze:

Heb de Airport Extreme in brugmodus gezet.

Verder een statisch IP adres gegeven binnen de range van de Experiabox, in mijn geval 192.168.2.1

Geen bekabelde aansluitingen aan de AE, maak alleen gebruik van wifi, zowel beveiligd home netwerk, als ook een gastnetwerk.

Op de AE USB poort zit een HD aangesloten die prima via netwerk te benaderen is, gebruik deze ook voor mijn iMac timemachine.

De AE is aangesloten via een van de LAN poorten van de Experiabox naar de eerste LAN aansluiting van de   AE, dus niet op de WAN.

voor mijn bekabelde netwerk van 4 Itv van kpn, 2 ps3 en 2 win7 pc heb ik een switch gebruikt die op een van de andere LAN poorten van de Experiabox is aangesloten.

Werkt prima op deze manier.

Ik heb e.e.a. wel werkend gekregen. Mijn Apple TC is aangwsloten aan de EB via een LAN poort en staat in de brugmodus. Daarop zijn zowel bedraad als via WiFi apparaten aangesloten. Werkt allemaal prima. Het enige vreemde wat ik ondervind is dat ik het WiFi gastnetwerk van de TC niet meer kan gebruiken. Er wordt wel verbinding gemaakt, maar deze wordt na 10 seconden weer verbroken.  Op de EB staan verder alleen de iTV kastjes aangesloten. als ik die al dan niet via switch op de TC aansluit hapert het TV beeld telkens.

Hallo, wie is het inmiddels gelukt om het gastnetwerk van de apple time capsule werkend te krijgen achter een Experiabox (ZTE)? welke instellingen? Verder werkt 't prima, alleen gastnetwerk krijg ik niet werkend. Hoor gerucht dat dit door KPN in de Experiabox is geblokkeerd oid. 

Reageer