Beantwoord

wordt een snelheidswijziging voor internet meteen aangepast?

  • 20 January 2019
  • 53 reacties
  • 1297 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

53 reacties

Reputatie 1
En nu opeens 177.9 down en 160 up.
Reputatie 7
En sluit nu eens beneden een PC rechtstreeks op de Experia Box aan en meet via https://kpn-itns.speedtestcustom.com de snelheid.
Welke snelheid meet je?
Reputatie 1
Erik,

Mag ik dit verhaal even ruilen tegen een ander probleem?
Vandaag heb ik twee nieuwe 4K-ontvangers binnen gekregen.
Ik heb de oude, werkende Arris van het netwerk (Cat5e kabel) gehaald. Ik heb er de nieuwe op aangesloten. Na het welkom gaat hij op zoek naar een IP-adres, blijft bij 10 procent een poosje hangen en komt met de foutmelding 842.
Alle stappen van de afhandelingsprocedure van www.foutcode.tv/842 gevolgd. Het probleem blijft.
Via een andere Cat5e verbinding met de Experia geprobeerd. Zelfde resultaat.
Oude Arris er weer op aangesloten, werkt meteen.
Mijn idee is dat er dan niets mis is met de netwerkkabel of de connectoren.
Reputatie 1
Erik,

Aanvulling. Ik heb op de tweede 4K tv op de begane grond hetzelfde ZTE-kastje aangesloten. Zelfde merk, soort en kwaliteit CAT5e kabel. Hier verliep de installatieprocedure en aanmelding probleemloos. Ik had verwacht dat ik bij instellingen een optie voor 4K zou vinden, maar die is er kennelijk niet.
Blijft voor mij de vraag waarom dat kastje niet op de eerdere tv aan de praat krijg. Het enige verschil dat ik kan bedenken is dat de kabel naar de zolderverdieping pakweg 15 meter is en die op de bagane grond 3 meter.
Reputatie 6
Badge +9
Grote kans dat hij niet op wil starten omdat jij achter jouw Experiabox nog een router (TP-link WDR4300) hebt staan en zelfs nog een hub.
Dat zou verklaren waarom de TV ontvanger rechtstreeks op de Experiabox wel goed doorstart.

De hub zou ik sowieso vervangen door een switch die IGMP snooping ondersteunt.
Die tweede router, gebruik je die alleen voor wifi? Dan zou je die ook kunnen vervangen door een accesspoint

Mag ik vragen waarom je voor het 4K abonnement bent gegaan?
Je betaalt namelijk in feite zo'n €10 eurp per maand voor 3 4K zenders (Xite 4K, Insight 4K en LoveNature 4K) de rest is gewoon HD of SD.
Reputatie 7
Je betaalt namelijk in feite zo'n €10 eurp per maand voor 3 4K zenders (Xite 4K, Insight 4K en LoveNature 4K) de rest is gewoon HD of SD.
En die 3 (drie) 4K zenders liggen qua genre zo ver uit elkaar dat ik me nauwelijks voor kan stellen dat je geïnteresseerd bent in meer dan één van die zenders. Feitelijk betaal je dan dus €10,- per maand extra voor één 4K zender.
Reputatie 1
Het ging mij helemaal niet om dat 4K verhaal. Ik wilde alleen de bandbreedte van 100 naar 200 Mbps verhogen. En daar zat de rest kennelijk aan vast.
Ik heb mij overigens vergist: ik heb maar 1 4K tv en 1 Full HD. Ik heb dus ook niet op die kastjes zitten wachten.
Ik heb wel een 43 inch 4K monitor aan mijn pc, waarop ik naar docu-achtige dingen van Youtube zit te kijken. Zodra ik die online op 2160 wil zien bevriest het beeld. Ook bij 1440, hoewel dat sinds de stap van 100 naar 200 Mbps wat is verbeterd.
Overigens zie ik tussen de Arris en de ZTE geen verschill in beeldkwaliteit.
Reputatie 1
Aanvulling:
Als ik zo'n video download in 4K-resolutie en daarna op de pc afspeel dan loopt dat vlekkeloos. Vandaar mijn idee dat er strubbelingen zijn op de transportweg.
Reputatie 6
Badge +9
Dan heeft de telefonische klantenservice echt een b*llsh*t verhaal opgehangen hoor.
Elke abonnement kan 200/200 aan, daar heb je echt niet per se het 4K abonnement voor nodig.
Als de klantenservice jou heeft wijsgemaakt dan je per se het 4K abonnement nodig hebt voor 200/200 dan is dat schandalig.
Ze laten jou nu €10 p/m betalen voor iets waar je niet om hebt gevraagd?

Maandelijks

Glasvezel Internet en TV Basis
12 maanden korting
€ 51,50 € 46,50
+ Sneller Internet 200/200
€ 8,99


Maandelijks

Glasvezel Internet en TV
12 maanden korting
€ 61,50 € 56,50
+ Sneller Internet 200/200
€ 8,99
Reputatie 1
Dennis,
Het is niet de fout van de helpdesk van KPN maar mijn fout. Op zoek naar meer bandbreedte kwam ik alleen het 4K-pakket tegen. Ik ben nu bezig om het terug te draaien naar het oude pakket, maar dan met meer bandbreedte. En dan gaat het fysieke pakket met de 4K-ontvangers ook retour.

Hoop dat het lukt.

Bedankt voor de hulp.

Wim
Reputatie 7
Badge +30
Oei, voor meer bandbreedte was omzetting naar het 4K pakket inderdaad niet nodig geweest. Ik zie dat het gelukt is om het pakket weer terug te wijzigen naar Internet & TV, dat wordt per de 31e actief.

Grote kans dat hij niet op wil starten omdat jij achter jouw Experiabox nog een router (TP-link WDR4300) hebt staan en zelfs nog een hub.
Dat zou verklaren waarom de TV ontvanger rechtstreeks op de Experiabox wel goed doorstart.

De hub zou ik sowieso vervangen door een switch die IGMP snooping ondersteunt.
Die tweede router, gebruik je die alleen voor wifi? Dan zou je die ook kunnen vervangen door een accesspoint
Verder, los van wat voor soort ontvanger je hebt, onderschrijf ik het eerder antwoord van Dennis over je eigen apparatuur. Routers gebruiken alleen voor wifi is meestal niet ideaal, een access point is dan vaak beter. En de hub vervangen door een IGMP snooping ondersteunende switch gaat tv kwaliteit verbeteren. We verkopen in onze webshop een exemplaar. Die is goed, en niet duur.
Reputatie 1
Hoi Allemaal,

Het teruggaan naar het oude abonnement wordt beschouwd als een nieuw abonnement. De 4K decoders heb ik al terug gestuurd. Maar nu heb ik twee nieuwe HD-decoders gekregen. Die heb ik niet nodig want ik heb de oude nog ingebruik. Omdat die ook terug moeten heb ik de zending niet aangenomen en terug laten gaan met de bezorger. Ik vrees dat het logistieke systeem van KPN nu gaat hikken. Maar dat merk ik dan wel weer.

Groeten,

Wim
Reputatie 7
Badge +30
Het weigeren is prima, Wim. Ik houd het in de gaten hier en controleer het donderdag opnieuw. Indien nodig maak ik hier dan een aantekening over.
Reputatie 1
Vandaag is mijn oude contract weer geldig. Met dit verschil dat mijn internetsnelheid is verhoogd naar 200/200. Op papier, want rechtstreeks bekabeld aangesloten op de Experia kom ik niet verder dan 95/95. Indirect, via de router, krijg ik dezelfde waarden. Lijkt mij wat weinig. Of is het dan technisch nog niet gerealiseerd? Of moet ik alsnog naar 500/500?

Wim
Reputatie 7
Een snelheid van 95Mbps duidt op een verbinding die "fysiek" niet meer dan 100Mbps aan kan.
Één van de componenten tussen de PC en de PoP (Point of Presence) kan dan maar 100Mbps aan. Dat kan dus zijn:
1) De netwerkkaart in de PC.
2) De netwerkkabel tussen PC en Experia Box. (2 i.p.v. 4 data aders).
3) De Experia Box (V7).
4) De netwerkkabel tussen Experia Box en NTU (glasvezelmodem).
5) De NTU
6) De netwerkkaart in de PoP.
Reputatie 6
Badge +9
Punt 4,5 en 6 kunnen in principe uitgesloten worden.
9 dagen geleden haalde @Wim42 nog 177 down en 160 up.
Reputatie 1
1) De netwerkkaart in de pc is een gigabitkaart
2) de netwerkkabel tussen PC en Experiabox is volledig uitgevoerd (alle aders verbonden)
3) de Experiabox is de V10
4) glas

Verder:
de configuratie is bij mij niet veranderd sinds ik 9 dagen geleden 177down/160up haalde.
Wel zijn de twee 4K-decoders ingeruild tegen de oude HD-apparaten maar die spelen hier geen rol.
De postcodecheck zegt dat 500Mbit op mijn aansluiting mogelijk is.

Zojuist de snelheidstest nog eens gedaan. De wijzerplaat gaat maar tot 100 en de waarden blijven daar een
stuk onder.

Dank voor het denken.

Wim
Reputatie 6
Badge +9
@Erik_ Zal even moeten controleren of je abonnement en snelheid goed zijn geactiveerd.
In de Experiabox staat bij de WAN connectie wel 1000M Full Duplex?
Reputatie 1
Yes. Modus 1000M Full Duplex.
Reputatie 6
Badge +9
Yes. Modus 1000M Full Duplex.

Zoals verwacht, @Erik_ had al bevestigd dat je al op een gigabit poort in de POP was gepatcht.

95/95 precies suggereert dat er ergens toch een 100mbit verbinding bij jou thuis zit.
De pc waar je mee test is ook echt met 1gbit verbonden met de Experiabox?
Reputatie 1
yep
Reputatie 1
Even een gedachte.
Toen ik ontdekte dat ik geen 4K abonnement nodig had voor een hogere bandbreedte ben ik technisch meteen terug gezet op 100/100. Dat moet iemand hebben gedaan. Moet ik soms de box resetten?
Reputatie 1
Nu 80,1/98,8
Reputatie 7
Badge +30
Ik heb er naar gekeken, Wim. De wijziging terug is afgerond, de 200/200 is ook netjes actief. Zowel administratief als technisch. Dus zo op het eerste gezicht kan ik niet direct verklaren waarom je de snelheid niet haalt. Ik zie ook dat je al even telefonisch contact hebt gehad en dat er morgen een monteur komt. Het lijkt me dan goed die af te wachten.
Reputatie 1
!!!!!!!!!!!! UIT DE BRAND !!!!!!!!!!!!

Hoi Allemaal.

De monteur heeft het helemaal gefixt. Het probleem bleek een niet goed gekrompen of vervuilde RJ-45 connector te zijn. Aan beide zijden van de 15 meter verbinding tussen Experia en router zijn twee nieuwe connectoren gezet. En daarna werkte het. Een pak van mijn hart want ik zag het niet zitten om de utp-kabel, die ik in mijn jonge jaren door twee plafonds en vijf vertrekken had getrokken, te moeten vervangen.
Kort samengevat: blije klant.

Een ding heb ik waarschijnlijk niet goed begrepen. Ik zou er beter aan doen om in de router DHCP op disable te zetten omdat de Experia die klus al klaart. Uitgeschakeld, save, reboot en toen ging het op zwart. Geen verbinding meer met het internet, geen verbinding met de router, geen verbinding meer met de Experia.
Router gereset, Alle parameters weer ingevoerd zoals oorspronkelijk en ik hoor er weer bij.

Allemaal bedankt voor jullie tijd, inzet, kennis, suggesties en belangstelling voor mijn probleem.
Wim