Beantwoord

wordt een snelheidswijziging voor internet meteen aangepast?

  • 20 January 2019
  • 53 reacties
  • 1295 keer bekeken

Reputatie 1
Ik heb een paar minuten geleden via internet en mijnKPN de bandbreedte verhoogd van 100 naar 200. Wordt dat dan automatisch meteen, real time uitgevoerd of moeten personen daar nog handelingen in verrichten en zo ja hoeveel tijd gaat er zitten tussen aanmelding en omzetting?
icon

Beste antwoord door Dennis-L 20 January 2019, 12:11

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

53 reacties

Reputatie 6
Badge +9
Glasvezel of koper?

In principe zou het in beide gevallen vrij snel doorgevoerd moeten zijn.
Echter bij glasvezel kan het zijn dat er nog een handeling door een persoon moet worden uitgevoerd in de glasvezelcentrale (POP).
Het kan namelijk zijn dat je nu op een EoF (100mbit) poort in de POP bent aangesloten en je moet worden omgezet naar een GoF (1000mbit) poort.
Dit zal een Reggefiber monteur gaan uitvoeren en volgens mij is de doorlooptijd daarvoor maximaal 10 werkdagen.

Als je in je forumprofiel je klantnummer e.d. invult dan kan een webcare medewerker zien wanneer die omzetting gepland staat, als dat het geval is.
Reputatie 1
Dankjewel.
Glas.
Dus waarschijnlijk wachten.
Reputatie 6
Badge +9
Dankjewel.
Glas.
Dus waarschijnlijk wachten.


Waarschijnlijk.
Als je inlogt op de Experiabox (192.168.2.254)
Dan zal je ergens een WAN status moeten kunnen zien
Interface naam: WAN
Status: Up
Modus: 1000M Full duplex

Welke waarde zie je bij Modus staan? 1000M Full duplex of 100M Full duplex?

En als je onderstaand glasvezelkastje (NT) hebt, welke kleur heeft het ethernetlampje?

Reputatie 7
Dankjewel.
Glas.
Dus waarschijnlijk wachten.

Dat is maar helemaal de vraag.
Als je al een GoF aansluiting hebt, dan gaat de omzetting vrij snel.
Alleen bij een EoF aansluiting zal er meer tijd nodig zijn.
Vraag is nu dus: Heb je een EoF of GoF aansluiting.
Als je via https://kpn-itns.speedtestcustom.com op een bekabeld aangesloten PC een meting doet, hoeveel Mbps meet je dan (up- en download)?
Reputatie 1
Dennis,

78 Mbps zowel up als down
Reputatie 6
Badge +9
Dennis,

78 Mbps zowel up als down


Dat was @wjb die dat vroeg 😉maar dat bevestigd wel het vermoeden dat je nog op EoF gepatcht bent en er dus een handeling in de centrale plaats moet vinden.

Heb je je forumprofiel aangevuld? Dan kan een webcare medewerker dat eventueel bevestigen en zien wanneer het omzetten plaats gaat vinden.
Reputatie 1
Dennis,
1000M Full duplex
verder alle leds aan en groen
Reputatie 1
Dennis,

Profiel aangevuld.
Moet ik nog ergens aankloppen?
Reputatie 6
Badge +9
Hmm, waarschijnlijk ben je al op GoF gepatcht en hoeft er eigenlijk niets meer te gebeuren.
Heb je de snelheid gemeten via wifi of bekabeld?
Als het het via wifi hebt gedaan, zou je het dan eens met een kabel kunnen proberen rechtstreeks op de Experiabox?

Als je dan nog niet 200 mbit haalt dan zou je het volgende eens kunnen proberen:
De stroom van het glasvezelkastje afhalen, daarna de Experiabox uitzetten.
Dan zet je de stroom weer op het glasvezelkastje, dan wacht je eventjes en dan zet je de Experiabox weer aan.

Daarna nog eens je snelheid bedraad meten.

Je hoeft nergens aan te kloppen, je topic wordt vanzelf opgepikt door een webcare medewerker.
Reputatie 1
Dennis,

De snelheidsmetingen heb ik bedraad gedaan.
Ik heb jouw suggesties uitgevoerd.
Vervolgens weer de snelheid gemeten en ik kom nu op 61 down en 24,8 up.
Had ik de toverspreuk achterstevoren moeten opzeggen?
Reputatie 1
Dennis,

Tweede meting: 68.8 en 81.3.
Ik vind het al vreemd dat de 'toerenteller' bij het opstarten en voor het meten al laat zien dat de schaal niet verder gaat dan 100. Vijftig jaar geleden ging de schaal van de snelheidsmeter in mijn Deux Chevaux ook niet hoger dan honderd en harder reed hij ook niet.
Reputatie 1
Ik had er nog een gigabitrouter tussen zitten. Dien ook dat heb ik er even tussen uit gehaald en ook dat levert maar 71 en 82 op.
Reputatie 6
Badge +9
Dan moetnen we toch even de reactie van de webcare medewerkwer gaan afwachten, maar er lijkt hier wat meer aan de hand te zijn.
Je WAN is 1000mbit/s dat betekent dat de Experiabox een gigabit verbinding heeft met het glasvezelkastje en dat komt weer omdat deze een gigabit verbinding met de glasvezelcentrale heeft.
Ook al zou de 200 mbit optie nog niet helemaal goed zijn doorgevoerd, wat kan, dan nog zou jouw snelheid 100mbit down moeten zijn en 100mbit up, beide zouden zelfs iets hoger kunnen uitvallen maar zeker niet lager.
In jouw geval vallen ze lager uit, dus dat is wat vreemd.

Paar opties
  1. het apparaat waarmee je test heeft geen gigabit netwerkkaart, maar een fast ethernet netwerkkaart waaardoor die maar 100 mbit haalt.
  2. de kabel tussen het glasvezelkastje en de Experiabox is niet goed, maar aangezien de verbinding tussen de Experiabox en het glasvezelkastje 1000M is verwacht ik dat niet echt.
  3. Je bent toch in de centrale op een EoF (100mbit/s) poort gepatcht maar dat zou dan weer niet de WAN van 1000mbits/ verklaren
  4. Je bent op een gigabit poort in de centrale gepatcht maar de wijziging van het profiel is nog niet goed doorgevoerd.
Reputatie 7
Je WAN is 1000mbit/s dat betekent dat de Experiabox een gigabit verbinding heeft met het glasvezelkastje en dat komt weer omdat deze een gigabit verbinding met de glasvezelcentrale heeft.
De verbinding tussen Experia Box en NTU (glasvezelkastje) kan best 1Gbps zijn, maar dat betekent nog niet dat de NTU een 1Gbps verbinding heeft met de PoP (Point of Presence).
De glasvezel kan in de PoP nog steeds op een 100Mbps netwerkkaart aangesloten zijn.
Reputatie 6
Badge +9

Je WAN is 1000mbit/s dat betekent dat de Experiabox een gigabit verbinding heeft met het glasvezelkastje en dat komt weer omdat deze een gigabit verbinding met de glasvezelcentrale heeft.De verbinding tussen Experia Box en NTU (glasvezelkastje) kan best 1Gbps zijn, maar dat betekent nog niet dat de NTU een 1Gbps verbinding heeft met de PoP (Point of Presence).
De glasvezel kan in de PoP nog steeds op een 100Mbps netwerkkaart aangesloten zijn.


Absoluut niet waar, zo werken de ZTE/Genexis mediaconverters echt niet.
De mediaconverter converteert het glassignaal 1op1 om naar een ethernetsignaal.
Komt er 100 binnen dan zet ie 100 door, daar maakt deze echt niet automagisch 1000 van.
Reputatie 7
Toch is, ook bij een 100Mbps, de physical link 1000Mbps en dat is wat de Experia box weergeeft.
En als je een ouderwetse V7 aansluit op een 1000Mbps Genexis, dan wordt de physical link uiteraard gewoon 100Mbps, ookal is de verbinding met de PoP 1000Mbps.
Reputatie 6
Badge +9
Toch is, ook bij een 100Mbps, de physical link 1000Mbps en dat is wat de Experia box weergeeft.
En als je een ouderwetse V7 aansluit op een 1000Mbps Genexis, dan wordt de physical link uiteraard gewoon 100Mbps, ookal is de verbinding met de PoP 1000Mbps.


Zeker weten niet, zo werken simpelweg de mediaconverters die KPN levert niet.

Bij mijzelf was dat ook zeer zeker niet het geval.
Pre 200Mbit:
Experiabox V10, ZTE NTU, EoF poort POP, 100M WAN en niet 1000M WAN.
Post 200Mbit:
Experiabox V10, ZTE NTU, GoF poort POP, 1000M WAN
Moeder:
Experiabox V10, Genexis NTU, EoF poort POP, 100M WAN en niet 1000M WAN.
Reputatie 1
Goeiemorgen Allemaal,

Mijn dank dat jullie mij verder op weg willen helpen. Maar de onderlinge meningsverschillen gaan intussen boven mijn begripsniveau.
De down- en uploadsnelheden zijn vanmorgen niet veranderd ten opzichte van gisteren.
Kan ik op een of andere manier rechtstreeks contact krijgen met de dienst die in dit geval aan de knoppen zit?
Reputatie 6
Badge +9
Goeiemorgen Allemaal,

Mijn dank dat jullie mij verder op weg willen helpen. Maar de onderlinge meningsverschillen gaan intussen boven mijn begripsniveau.
De down- en uploadsnelheden zijn vanmorgen niet veranderd ten opzichte van gisteren.
Kan ik op een of andere manier rechtstreeks contact krijgen met de dienst die in dit geval aan de knoppen zit?


Als je direct zekerheid wil dan zou je met de klantenservice kunnen bellen op 0800-0402
Reputatie 1
Dennis,

Bedankt voor het nummer. Gebeld.
Resultaat:
Mijn huidige Arris setopboxen zijn niet geschikt.
Ik krijg twee nieuwe setopboxen, de oude gaan terug.
In de wijkcentrale moet nog een aanpassing plaatsvinden.
Zou deze week allemaal geregeld zijn.

En ook alle anderen bedankt voor het meedenken.

Wim
Reputatie 7
Badge +30
Hoi Wim, welkom! Leuk om de discussie hier te lezen en te zien dat je goed geholpen bent. Je hebt al gebeld geef je aan. Ik heb toch nog even gekeken en ik zie hier dat je wijziging inmiddels voltooid is. Het profiel van je verbinding staat ook netjes op de 200 Mbit ingesteld nu. Bekabeld zou je dat dan nu ook moeten halen.

Je noemt verder dat je Arris ontvangers omgewisseld worden. Dat klinkt mij vreemd in de oren aangezien dat ontvangers uit de huidige serie zijn. Hoe is die omruil ter sprake gekomen? Ik zie hier ook geen omruil in het systeem staan.
Reputatie 1
Erik,
Vanmorgen heb ik gebeld met de klantenservice. Na bestudering van mijn dossier leverde dat de volgende informatie:
Mijn wijzigingsaanvraag was binnen. (Daar had ik al een mail over gekregen).
Ik heb 2 HD-ontvangers Arris, die worden vervangen door 2 4K-ontvangers.
Ik krijg een trace-code voor de twee nieuwe ontvangers.
De oude ontvangers moeten retour.
Een monteur moet de wijziging nog aanpassen in de centrale.
Als ik het lijstje van de wijzigingsmail bekijk klopt dat ook: daar staan 2 ontvangers onder de kolom 'verwijderd' en 2 onder de kolom 'toegevoegd'.

Daarbij is er nu ook nog geen sprake van toegenomen snelheid. eerder het tegendeel: 45 down en 23 up.
Reputatie 1
Nadere specificering:
twee HD-ontvangers afgevoerd en twee 4K ontvangers toegevoegd.

Uit het telefoongesprek:
De oude zijn geheel zwart en de nieuwe hebben in ieder geval een witte bovenkant.
De hele afwerking zou drie dagen in beslag nemen.

Klinkt anders dan de gegevens waar jij toegang toe hebt.
Reputatie 7
Badge +30
Oh, op die manier. Dan klopt het inderdaad, bij wijziging naar 4K krijg je inderdaad nieuwe. Ik zat te kijken naar serviceomwisselingen, die staan ergens anders, en die zag ik verder niet. De 4K ontvangers krijg je dan inderdaad binnen een paar dagen in huis.

De snelheidsaanpassing wordt hier aangegeven als afgerond. Het profiel van je verbinding is daar ook al op aangepast, die staat op 200 Mbit. Je zit ook al op een GoF-verbinding (zie Dennis-L's eerste reactie hierboven). Maar als jij dat niet haalt met een bekabelde speedtest, dan gaan we daar verder naar kijken. Die waarde die je noemt, van 45 Mbit, meet je die vandaag nog steeds? En dat is bekabeld gemeten?
Reputatie 1
Erik,

Net de melding gekregen dat de noieuwe ontvangers onderweg zijn.
Zonet nog steeds geen verandering in de snelheid: 81.0 down en 94.5 up.

De glasvezel komt op begane grond binnen en daar zit ook de experia. Vandaaruit gaat een UTP-kabel naar de tweede verdieping naar mijn primaire router (TP-link WDR4300).

Vanaf dat punt gaat mijn bekabelde internet door het huis, een deel rechtstreeks, en deels via een Sitecom hub (10/100/1000) en een deel via een tweede router op de benedenverdieping. Tenslotte nog een repeater die in dit verhaal niet meetelt want het gaat om de bekabelde snelheden.

De metingen zijn gedaan rechtstreeks, bekabeld vanaf de eerste router naar mijn PC. Afstand twee meter.
Maar ik heb het ook gedaan op op de kabel die rechtstreeks vanaf de het entreepunt komt. Dus de kabel die normaal op zolder in de router steekt. Daarmeen is alle eventuele belemmering er tussen weg. Het maakt ik snelheid echter geen verschil.

De hoeveelheid kabel tussen entrypunt en de primaire modem zal 15 meter zijn.