Beantwoord

Xbox Live niet geschikt voor Symmetric NAT

• 21 mei 2014
  • 14 reacties
  • 4177 keer bekeken

Reputatie 7
Zoals velen ondertussen aan den lijve hebben ondervonden levert ook de V9 problemen op met een Xbox, zodat anderen jou niet kunnen joinen of dat updates niet correct verwerkt kunnen worden.

Op dit forum wordt aangegeven dat UPnP niet correct werkt op de V9.

Dit is echter niet juist, het feit dat de V9 "Symmetric NAT" gebruikt is hier de oorzaak van, niet de UPnP functionaliteit.

Met de laatste firmware update van de V8 is dit issue daar juist verholpen. De V8 is nu namelijk voorzien van "Full-Cone NAT" en deze is wel geschikt voor de architectuur die Microsoft gekozen heeft met Xbox Live.

Even een korte uitleg van het verschil tussen "Symmetric NAT" en "Full-Cone NAT":

Als een poort "open gezet" wordt op een router met "Full-Cone NAT" dan betekent dit dat alle computers op het Internet deze poort mogen benaderen.

Als een poort "open gezet" wordt op een router met "Symmetric NAT" dan betekent dit dat alleen een computer op het Internet die poort mag benaderen die vooraf door de Experia Box benaderd is via die poort.

Hoe werkt nu Xbox Live:

Een Xbox meldt zich aan bij de Xbox Live server met een bepaalde poort.

De Xboxen van alle spelers ter wereld melden zich op deze manier aan bij de Xbox live servers.

Als een ander nu een spel van jou wil joinen, dan krijg die ander het IP adres en bijbehorende poort nummer van de Xbox Live server.

Zijn/haar Xbox zal met het verkregen IP adres en poort nummer een verbinding (willen) maken met jouw Xbox.

Daar gaat het nu dus goed bij "Full-Cone NAT" immers de router accepteert berichten van alle computers op het Internet en gaat het fout bij "Symmetric NAT" immers de router accepteert alleen berichten van de Xbox Live server waar de Xbox zich op aangemeld heeft.

Bovenstaande is ook de oorzaak van het niet volledig kunnen updaten van de Xbox zodra er ineens een andere Xbox live server (op een ander IP adres) de communicatie over neemt van de Xbox Live server waar de update procedure op gestart is. 

Dit houdt overigens ook in dat het plaatsen van een eigen tweede router achter de Experia Box of het definiëren van de Xbox als DMZ Host geen oplossing zal bieden, immers de Xbox staat dan nog steeds achter de Symmetric NAT.

De enig mogelijke oplossingen zijn:

1) Microsoft confirmeert zich aan de "Symmetric NAT" standaard door antwoorden altijd vanaf hetzelfde IP adres te verzenden.

2) KPN activeert mogelijkheid om de Experia Box te configuren voor "Full-Cone NAT" of "Symmetric NAT". Naar ik begrepen heb is deze optie in de standaard firmware van ZTE routers aanwezig maar heeft KPN deze optie in de gemodificeerde firmware voor de V9 laten verwijderen.

PS: Ik ben overigens blij met het feit dat de V9 "Symmetric NAT" hanteert aangezien dit beduidend veiliger is dan andere "natting" methoden.

icon

Beste antwoord door wjb 12 april 2015, 10:35

Heb jij de nieuwe firmware (V1.01.00T09.7) al op de V9?

Zo ja, heeft deze geen verandering gebracht t.a.v. Xbox Live?

Bekijk origineel

14 reacties

"Vrienden" bij met name Ziggo hebben dit probleem wellicht niet met symmatric NAT, maar online gamen (o.a. Xbox 360) via die provider is  momenteel een crime.

Hoewel is gezegd van niet, gooi ik het op gewijzigde netwerkinstellingen sec het al dan niet doorvoeren van updates verbonden aan de fusie tussen UPC en Ziggo.  Zeker aangezien gamen voor de fusie geen echt issue was.

Voor ons, nadat we zowat alle mogelijke oplossingen doorlopen hebben en meer off den online zijn, reden om naar een andere provider om te gaan zien.
KPN is daarbij één van de kanshebbers.

Reputatie 7
Heb jij de nieuwe firmware (V1.01.00T09.7) al op de V9?

Zo ja, heeft deze geen verandering gebracht t.a.v. Xbox Live?

Bijna een jaar verder sinds dit topic is aangemaakt en nog steeds geen stap verder bij de KPN. Goed bezig hoor!!! Ik ga er maar es mee de sociale media op. En publiekelijke heel veel stampij schoppen want het is toch van de gekke dat je bij KPN niet met je gameconsole online kan?

Badge
Hi,

Ik heb zelfde probleem, heb contact opgenomen met MICROSOFT en daar met klem aangegeven dat zij hier ook effort in moeten steken zodat ze "Symmetric NAT" clients gaan ondersteunen.
Omdat ik ook van mening ben dat dit NAT type het veiligste is.

GREETZ......
Hopende op een solution zodat online gamen weer mogelijk wordt..........
Ik heb begrepen dat de update voor de V9 die voor deind 2014 gepland stond is uitgesteld... hebben we dat weer. KPN gooit er wel met de pet na op deze manier. Vrienden die bij Ziggo, UPC en dergelijke zitten ondervinden deze problemen niet.

te ziek voor woorden. ze moeten met een firmware update zorgen, dat de klant zelf kan kiezen welke optie hij/zij wil. dit had allemaal allang gebeurd kunnen zijn!! daar zit je dan.....met je mooie lage glasvezel ping, zonder enigzins een game fatsoenlijk te kunnen spelen. kpn moet voor glasvezel MAAR één soort modem gebruiken, om op die manier onderlinge verschillen te voorkomen. ik snap werkelijk niet dat ze hier mee wegkomen. geen enkele vorm van communicatie naar klanten te bekennen....het enige positieve wat je nog bij glasvezel hebt, is de hogere upload......

niks vooruitstrevend, zeker gezien het feit dat glasvezelaanleg en upgrades op een zeer laag pitje staan. dit laatste ook door reggefiber bevestigd!

Reputatie 7
Het laatste wat ik er ergens op dit forum over gelezen heb is dat KPN verw8 nog dit jaar een update voor de V9 uit te brengen waardoor iig. FON daarop beschikbaar komt. Of er verder (op gebied van NAT, UPnP ed.) nog iets gaat veranderen heb ik nog nergens gelezen.

hier ook problemen. zelfs met een eigen router en het modem als dmz ingesteld. ook met mijn ps4 ondervind ik problemen tijdens het gamen. nog even... en ik ga serieus een overstap overwegen.... dan maar een mindere upload en een iets hogere ping. als je daarmee al deze ellende niet hebt..

Helaas heb ik ook nog steeds problemen met de v9. Daarnaast kan ik verder ook niks vinden. Hoe ver zijn is KPN nu met dit probleem?

Ik reageer hier ook maar eens op om de discussie actueel te houden.

Afgelopen weken veel (echt heel veel) contact gehad met de klantenservice, maar niemand weet van dit probleem af en niemand kan mij dus ook vertellen of hieraan gewerkt wordt. Word er ondertussen echt moedeloos van.

Reputatie 7
Anders dan dat ik aanneem dat er een update voor de V9 gaat komen t.b.v. FON weet ik niet of er met die update nog meer wijzigen worden aangebracht, zoals een aantal maanden geleden ook met de V8 is gebeurd.

Ben hier ook zeer benieuwd naar, is er al iets bekend hierover?
Al meerdere malen gesproken met de helpdesk en die komen niet verder dan portforwarding en dat ze niets weten over eventuele vorderingen.
Is er een tread over de eventuele vorderingen op het gebied van de experia box v9? Ik heb het gevoel dat we nog steeds niet gehoord worden. Zou wel zo fijn zijn als KPN een kleine indicatie geeft dat ze er mee bezig zijn, en daar bedoel ik niet mee de brief die ik een paar maanden geleden zag met daarop een paar onduidelijke regeltjes.

Bedankt voor de heldere uitleg!

Zijn er onderhand al vorderingen?

Reageer