Xperiabox v8 aan router kopellen

• 8 juli 2014
  • 6 reacties
  • 989 keer bekeken

Goedemiddag mensen,

Ik heb problemen met de router in de xperia box, ik heb onstabiel wifi en het bereik valt ook al op korte afstand weg. Nu heb ik dus zelf ook nog een router (WRT54G) van linksys. Dit is echter nog op het 2.4 Ghz G bereik, en heb gelezen dat dit al verouderd is door de komst van N, AC en 5 Ghz bereik. Des al niet te min is de router van xperia box een N router, maar toch heeft mijn linksys een beter bereik en werkt stabieler.

Dit heb ik uitgeprobeerd door simpel de xperiabox met een ethernet kabeltje naar de router te laten lopen. Ik heb gewoon internet. 

Echter is mijn vraag of dit eigenlijk wel nut heeft wat ik aan het doen ben want mijn linksys is ook al oud en hapert af en toe ook nog wel eens. Kan ik gewoon simpel met een ethernet kabel mijn router verbinden met de experiabox zonder moeilijk te moeten doe met dhcp instellingen enzo? 

Zou het ook nu zin hebben om een nieuwe router te kopen ( eentje met N of AC, 5ghz?), deze simpel te verbinden met de experia box voor een beter (verder) bereik?

Want ik kom er niet echt uit... ook niet in andere discussies....

Ik wil trouwens geen wifi repeater ofzoiets, liever een router :)

Groetjes

6 reacties

Reputatie 2
Badge
Het zou een betere optie zijn om losse toegangspunten aan te schaffen. De veelgebruikte term hiervoor is 'accesspoint'(de engelse vertaling van toegangspunt).

Er zijn twee belangrijke en veelgebruikte banden die gratis door de consument te gebruiker zijn zonder dat daarvoor een verguning moet worden afgenomen. Dit zijn 2,4 en 5 gigahertz.

Deze banden zijn een stukjes van het spectrum, die weer kunnen worden opgedeelt in kanalen.

Om ervoor te zorgen dat meerdere netwerken van apparaten met elkaar kunnen communiceren in zo'n band is het belangrijk dat de netwerken op een vrij kanaal werken, zodat er geen last is van storing.

Met het programmaatje 'inssider' kun je uitvinden welke kanalen het best geschikt zijn om te gebruiken op de locatie.

Het hoeft helemaal niet nodig te zijn om een nieuwe router of toegangspunt te plaatsen. Het kan namelijk ook zijn dat de instellingen niet optimaal zijn.

Wat het beste is om nu te proberen:

1. Installeer Inssider op je laptop, of een vergelijkbaar programma.
  2. Controlleer welk kanaal het beste is om te gebruiken
  3. log in in de configuratiepagina van de router.
  4. verander het kanaal van het toegangspunt.
Hier vind je meer informatie over het aanpassen van dit kanaal:

http://kpn-customer.custhelp.com/app/answers/detail_page/a_id/11027

Storing kan ook veroorzaakt worden door andere apparaten, dect telefoons bijvoorbeeld.

Reputatie 6
Badge +9
En staar u niet blind op ac of 5 Ghz hoor, dat is in de meeste gevallen (nog) geen toegevoegde waarde.

5 Ghz heeft een veel beperkter bereik. Als voorbeeld, ik heb op de 1e verdieping een Apple TC staan om het wifi bereik te verbeteren. Deze heeft zowel 2,4 als 5 Ghz toegang.

Ga ik op mijn werkkamer zitten, een verdieping hoger dan haal ik met mijn 2,4 Ghz verbinding mijn maximale snelheid van 50 Mbit gewoon, zet ik hem op het 5 Ghz netwerk, dan kom ik amper aan 10 Mbit.

Reputatie 7
Dat kan ik helemaal beamen. Wel wil ik erbij opmerken dat de verbinding over 5,2 GHz stabieler is, ongetwijfeld omdat er niet of nauwelijks overlap is met kanalen van andere Wi-Fi-routers. Als het bij mij in de buurt 'rustig" is haal ik over 2,4 GHz vaak 130 Mb/s, maar soms zakt het terug naar nog geen 2 Mb/s. Over 5,2 GHz haal ik nooit meer dan zo'n 30 Mb/s, maar dat zakt ook niet heel erg terug.

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden! Dat met die kanalen heb ik al geprobeerd en heb ook via CMD gekeken op welke kanalen mijn buren zaten. En mijn kanaal aangepast.

Ik heb nog geen antwoord gehad op mijn vraag betreft het aansluiten van mijn router, is het gewoon zo simpel om de router d.m.v kabel aan te sluiten op de xperia box?

Nu ik dit zo lees over 2.4ghz en 5ghz is dit me nu wel verl duidelijker. Alleen wat is het verschil dan tussen een G en N 2.4Ghz router? En wat is het verschil dan tussen 54mbs of 300 mbs? vind deze verschillen wel echt heel groot.

Nogmaals bedankt voor jullie antwoord!
De router im m'n experia box is trouwens een N router, maar max Mbs staat N/A? Hoe komt t dan dat mn linksys dan verder bereik stabieler is terwijl die maar tot 54mbs kan? Terwijl een N router zeer waarschijnelijk hogere mbs haalt?
Reputatie 7
Een Experia Box V8 is niet geschikt om achter een andere Experia Box te plaatsen.

Dit komt door de "dichtgetimmerde" firmware van de Experia Boxen.

Op zich kan je wel andere routers achter een Experia Box plastsen.

Zie: Gebruik een eigen router achter de Experia Box.

Reageer