Beantwoord

XS4ALL DNS weggevallen? 194.106.6.66 en 194.106.9.99 reageren niet meer

  • 21 June 2022
  • 19 reacties
  • 3189 keer bekeken

XS4ALL DNS weggevallen? 194.106.6.66 en 194.106.9.99 reageren niet meer

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 28 June 2022, 14:06

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Een reden kan zijn de overgang naar KPN of een tijdelijke verstoring.

Bij de helpdesk van xs4all zullen ze vast het antwoord weten @Dave RX 

 

In tijd van zelfstandig XS4ALL zou omvallen van DNS een niet bestaanbaar fenomeen zijn. Het stoppen van DNS omdat het nu geheel onder vlag KPN door gaat is ook bizar slechte service. Kortom, ik heb ernstige twijfel over de bedoeling van KPN t.a.v. professioneel diensten leveren.

Er zitten geheid andere principes en overtuigingen in de cultuur van KPN waardoor het zo moeilijk is om de mentaliteit, houding en gedrag zodanig te stimuleren dat mensen intrinsiek zorgen voor uitstekende beheersing van kwaliteit. Het is een bestuurders en directie verantwoordelijkheid om daar op te sturen.

Reputatie 7
Badge +16

De cloudflare dns ligt er ook uit. Dus denk even een tijdelijke verstoring. Kan namelijk op de KPN DNS wel normaal online komen. 
Zie hier : Cloudflare Status

Reputatie 7
Badge +18

Die XS4ALL DNS servers zouden sowieso uit de lucht gaan op 27 juni, gebruikers hebben daar ook bericht over gehad: https://www.kpn.com/service/xs4alldns.htm

Je had ze dus allang om moeten zetten.

Ook wij hebben daar nooit bericht over gehad. Nare verrassing..

Ik kan ook niets terugvinden qua berichtgeving bij ons. Dus dikke paniek vanochtend.

Reputatie 5
Badge +2

Die XS4ALL DNS servers zouden sowieso uit de lucht gaan op 27 juni, gebruikers hebben daar ook bericht over gehad: https://www.kpn.com/service/xs4alldns.htm

Je had ze dus allang om moeten zetten.

Dit wordt echter in https://www.xs4all.nl/overzicht/  niet als komende wijziging aangegeven, tenzij ik stekeblind ben en er overheen kijk.

Reputatie 7
Badge +18

Jullie hebben niet zo'n mail gehad?:

 

Onderwerp: Wijzig vóór 27 juni 2022 uw DNS-instelling

 

Uw internetverbinding werkt anders niet meer

optiextension.dll?ID=12fa90LRNIPkBS5Y_0Eg46BIbG2gwqubD7eZQb9a7RLymZupMPh3y2rTmgMZrhGZMfDbIY5CiWxCfhGpy1D0ws8TpQ

 

XS4ALL logo

 

Beste XS4ALL-klant,

Wijzig vóór 27 juni 2022 uw DNS-instelling, zodat uw internetverbinding goed blijft werken

Uw abonnement is kortgeleden omgezet naar de techniek van KPN. Voor een goed werkende internetverbinding moeten vanaf de omzetting de DNS-servers van KPN worden gebruikt. Wij zien dat vanaf uw IP-adres nog een of meer apparaten de DNS-servers van XS4ALL gebruiken. Omdat deze DNS-servers op 27 juni worden uitgezet, werkt de internetverbinding dan op een of meer apparaten niet (goed) meer.

 

Controleer vóór 27 juni de DNS-insteling op uw apparaten

U heeft in het verleden de IP-adressen van de DNS-servers van XS4ALL handmatig ingevuld op een of meer apparaten. Controleer de DNS-instelling vóór 27 juni op al uw apparaten. Pas de DNS-instelling aan naar 'automatisch' of 'aanbevolen'. Als deze optie ontbreekt, vul dan handmatig de IP-adressen van de DNS-servers van KPN in. Heeft u een automatiseringsbedrijf of IT'er die u helpt? Informeer hen over deze aanpassing.

Zo wijzigt u de DNS-instelling

Op www.kpn.com/xs4alldns vindt u een stappenplan. Hier leggen we uit hoe u de DNS-instelling kunt controleren en wijzigen op Windows, macOS, de FRITZ!Box en andere apparaten.

 

DNS-instelling wijzigen  ›

 

Vragen mag altijd

Komt u er niet uit? Bel dan met onze Technische Helpdesk. Dagelijks bereikbaar van 08.00 tot 22.00 uur op 020 398 76 66 (lokale gesprekskosten).

Met vriendelijke groet,

Jörg Kramer
Directeur Klantenservice

XS4ALL logo

 

Wat vindt u van dit bericht?

JaNee

 

Algemene voorwaarden | Privacyverklaring

 

 

 

 

Nee

Reputatie 7
Badge +18

Dat zal dan het verschil zijn tussen zakelijke en consumenten verbindingen waarschijnlijk, wel slordig, net alsof je als consument dit niet zou willen/moeten weten.

leuk allemaal, maar als ik in mijn fritzbox settings kijk zie ik:

 

 

hoef dus zelf niets te doen, toch? Heb ook nergens last van.

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @rialtho 

 

Nee, jij hoeft niets te doen, met die instelling pakt hij automatisch de nieuwe KPN DNS servers op.

Het probleem geldt alleen voor de mensen die de XS4ALL DNS servers handmatig hebben ingesteld.

@GeSp kan mij overigens niet herinneren dat ik een mail heb gekregen van xs4all dat ik mijn DNS entries zou moeten gaan aanpassen voor een bepaalde datum. Ik ben net 2 maanden geleden overgezet op de systemen van KPN. Dat ging, voor zover ik weet, zonder al te veel problemen. Alleen de link naar Televisie via het web stopte er vorige week mee. Toen ik daarover belde bleek dat ik nog naar de url wees van XS4ALL webtv.  Dat is nu dus tv.kpn.com geworden. 

Reputatie 7
Badge +18

@rialtho 

 

Die mail werd zo te zien alleen gestuurd naar (zakelijke?) klanten die nog de XS4ALL DNS gebruiken volgens deze tekst:

Wij zien dat vanaf uw IP-adres nog een of meer apparaten de DNS-servers van XS4ALL gebruiken. Omdat deze DNS-servers op 27 juni worden uitgezet, werkt de internetverbinding dan op een of meer apparaten niet (goed) meer.

 

Maar je zou dus verwachten dat iedereen die mail zou krijgen als ze op dat moment nog de XS4ALL DNS server gebruiken.

Dit is het KPN lijstje dat ik nu gebruik in mijn DNS server als forwarders.

 

Reputatie 7
Badge +30

Hallo Dave, en anderen, welkom hier voor de nieuwelingen 🙂 Het klopt dat de XS4All DNS niet meer werkt. Alle XS-klanten hebben van ons een mail gehad over de omzetting met daarbij ook een infoboekje en persoonlijke checklist. In dat infoboekje is vermeld dat de XS DNS komt te vervallen. Je kunt de KPN DNS servers gebruiken, dit zijn 195.121.1.34 en 195.121.1.66. Of je kunt een openbare DNS gebruiken naar eigen keuze.

Reputatie 5
Badge +2

Hallo Dave, en anderen, welkom hier voor de nieuwelingen 🙂 Het klopt dat de XS4All DNS niet meer werkt. Alle XS-klanten hebben van ons een mail gehad over de omzetting met daarbij ook een infoboekje en persoonlijke checklist. In dat infoboekje is vermeld dat de XS DNS komt te vervallen. Je kunt de KPN DNS servers gebruiken, dit zijn 195.121.1.34 en 195.121.1.66. Of je kunt een openbare DNS gebruiken naar eigen keuze.

Beste @Erik_ , het topic mag dan wel een status “beantwoord” hebben, maar kunt u aangeven op welke bladzijde van het door u aangehaalde infoboekje de vermelding dat “de XS4ALL DNS servers komen te vervallen” volgens u staat vermeld?

In het infoboekje welke ik ontvangen heb wordt hier namelijk met geen woord over gerept, v.w.b. servers welke gaan vervallen worden alleen de NTP-server (ntp.xs4all.nl), de shell-server (shell.xs4all.nl) en de pingsserver (ping.xs4all.nl) vermeld.

Reputatie 7
Badge +30

Hallo Dave, en anderen, welkom hier voor de nieuwelingen 🙂 Het klopt dat de XS4All DNS niet meer werkt. Alle XS-klanten hebben van ons een mail gehad over de omzetting met daarbij ook een infoboekje en persoonlijke checklist. In dat infoboekje is vermeld dat de XS DNS komt te vervallen. Je kunt de KPN DNS servers gebruiken, dit zijn 195.121.1.34 en 195.121.1.66. Of je kunt een openbare DNS gebruiken naar eigen keuze.

Beste @Erik_ , het topic mag dan wel een status “beantwoord” hebben, maar kunt u aangeven op welke bladzijde van het door u aangehaalde infoboekje de vermelding dat “de XS4ALL DNS servers komen te vervallen” volgens u staat vermeld?

In het infoboekje welke ik ontvangen heb wordt hier namelijk met geen woord over gerept, v.w.b. servers welke gaan vervallen worden alleen de NTP-server (ntp.xs4all.nl), de shell-server (shell.xs4all.nl) en de pingsserver (ping.xs4all.nl) vermeld.

Je hebt gelijk @Dicksooo. Wij zijn voorzien van informatie over wat er voor XS-klanten veranderd en bij welke dingen we in principe naar het infoboekje kunnen verwijzen. Daar stond de DNS wijziging ook bij. Maar ik heb nu daadwerkelijk het boekje onder ogen gehad, en daar staat het inderdaad niet bij. Excuses! 

Het antwoord blijft echter hetzelfde. De XS DNS servers zijn komen te vervallen.

Reputatie 5
Badge +2

Excuses zijn niet nodig @Erik_ , het is zo te zien niet uw fout, bedankt voor toch nog geven van een reactie en het eerlijke antwoord.