Beantwoord

XS4ALL omzetten naar KPN variant onmogelijk gemaakt, ook na contract.

  • 6 July 2022
  • 13 reacties
  • 1476 keer bekeken

Reputatie 3
Badge

i.v.m. prijswijzigingen van XS4ALL/KPN heb ik mijn abo nog eens scherp tegen het licht gehouden en zie vooral dat ik veel meer betaal met mijn XS4ALL variant dan gewenste varianten die KPN aan biedt.

Na contact opgenomen te hebben met klantenservice, gaven zij aan dat ik een dergelijke wijziging technisch moet beschouwen als een opzegging. Daarbij heeft KPN het onmogelijk gemaakt om gebruik te maken van de overstapservice.  Hierdoor moet ik dus opzeggen, en kan ik pas eventueel KPN aanvragen zodra mijn internet verbinding volledig buiten werking is gesteld. Op het leveren van een KPN verbinding zit weer een levertijd van 2 weken, dus in de praktijk betekent dit dat ik dan 2 weken zonder internet zit.

Het is dus niet mogelijk om simpelweg een paar vinkjes uit te zetten (helpdesk plus en fritz box) en de rest van het abonnnement in tact te houden.

Enerzijds zegt KPN dat het technisch gezien om een opzegging gaat, omdat omzetten van het abonnement niet als mogelijkheid gegeven wordt. Maar zodra je dat wil doen door een abonnement bij KPN af te sluiten, dan wordt gezegd dat gebruik maken van overstapservice niet kan omdat XS4ALL en KPN intussen hetzelfde bedrijf zijn.

Dit noem ik klantje-pesten. De wetgever heeft niet voor niets de overstapservice verplicht gesteld om concurrentie te bevorderen.

De enige optie die nog voor me zie is overstappen naar een roze concurrent met overstapservice. Voor het eerst in 10 jaar overweeg ik dit dan ook echt te doen, want €83,50 per maand betalen voor een pakket dat bij de concurrent €55 per maand kost (en in de eerste 6 maanden €35) dan is het prijsverschil mij toch echt veel te groot!

Nu mijn XS4ALL is omgezet naar de KPN omgeving, had ik verwacht dat omzetten van het pakket een fluitje van een cent was zonder verlenging van de contractperiode, maar dit blijkt niet het geval te zijn.

icon

Beste antwoord door Maja van KPN 10 July 2022, 11:57

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 3
Badge

 

Hoe kan ik mijn abonnement kosteloos beëindigen of aanpassen?

Door de prijswijziging word je contractvrij. Pas jouw abonnement gemakkelijk aan via de MijnKPN app. Ook heb je het recht om jouw abonnement tot de wijzigingsdatum kosteloos te beëindigen. Dit kan schriftelijk of via onze gratis klantenservice.

 

 

waarom kan ik als oud-xs4all klant niet per 1 september simpelweg mijn abonnement wijzigen in een KPN variant? Dit wordt op alle mogelijke manieren tegengewerkt / onmogelijk gemaakt… ik moet eerst opzeggen → wachten tot mijn lijn inactief wordt → KPN abo aanvragen en weken wachten op levering.

 

Admin: bericht naar eigen topic verplaatst

Badge +19

Dat kan normaal gesproken ook maar ik vermoed dat het overzetten van uw abonnement naar kpn nog niet helemaal voltooid. Tijdens de overgangsfase lijkt het omzetten nog niet te lukken.  Een moderater kan dit nakijken.  Vul je profiel helemaal in met klantnummer etc dan kunnen ze voor je aan de slag.  De wachttijd is een dag of twee.

Reputatie 3
Badge

Ha Joep, dank voor je snelle reactie en mijn info is voldoende gevuld voor KPN om te zien welke aansluiting ik heb.

ik heb vandaag vrij verbaasd van XS4ALL klantenservice gehoord dat dit beleid is omdat KPN bang is dat te veel ex XS4ALL klanten overstappen naar een KPN variant. Het is in de processen onmogelijk gemaakt werd mij verteld. Opzeggen en na afgesloten te zijn KPN bestellen was de enige mogelijkheid volgens deze medewerker. Het is dus bewust beleid is mij volmondig verklaard.

Badge +19

Ik had het nog niet eerder gehoord maar de enige die hier echt duidelijk over kan zijn is de moderater 😉.  Ik ga het volgen. Ben ook benieuwd. 

Ik was xs4all klant, en ben overgestapt naar hussel. Per mei 2022.
kreeg ( dat was voor de verplichte overstap), zelfs nog hussel overstapkado.

Omdat de techniek hetzelfde is, moet overstap naar hussel zonder interrupties  kunnen . Je mist wel een paar “0verstap” voordelen zoals emailbehoud etc. Maar dat is een keuze.

volgens mij wil KPN iedereen op hussel hebben, dat is eenvoudiger qua beheer.

Reputatie 7
Badge +9

i.v.m. prijswijzigingen van XS4ALL/KPN heb ik mijn abo nog eens scherp tegen het licht gehouden en zie vooral dat ik veel meer betaal met mijn XS4ALL variant dan gewenste varianten die KPN aan biedt.

....

Onafhankelijk van de overstap perikelen, waar je op dit moment tegenaan loopt (en waar wij i.d.d. moeten wachten wat een mod hierover te vertellen heeft): je weet wel, dat je bij KPN een heleboel extra moet betalen wat bij een XS4ALL abonnement inbegrepen zit? Bijvoorbeeld

* Fritz Box 

* Opname pakket (hier moet je bij KPN of een 2de ontvanger voor huren of extra voor betalen)

* Mobiel internet met 1GB gratis 

* …

Dus afhankelijk van wat je gebruikt is het vergelijken van de prijzen soms niet zo zwart wit als het in eerste instantie lijkt.

 

 

 

 

Reputatie 3
Badge

i.v.m. prijswijzigingen van XS4ALL/KPN heb ik mijn abo nog eens scherp tegen het licht gehouden en zie vooral dat ik veel meer betaal met mijn XS4ALL variant dan gewenste varianten die KPN aan biedt.

....

 

* …

Dus afhankelijk van wat je gebruikt is het vergelijken van de prijzen soms niet zo zwart wit als het in eerste instantie lijkt.

 

Joris, ik snap dat er met XS4ALL meer is inbegrepen, maar idd, fritz box koop ik liever zelf of vind ik niet van grote toegevoegde waarde (7,50 te besparen per maand), PRO helpdesk heb ik ook niet nodig (5,00 besparing)… ik wil bepaaalde opties uit kunnen zetten en dat kan bij de oud-XS4ALL varianten bijlbaar niet, maar nu we over zijn op KPN lijkt het mij juist makkelijk om administratief 2 vinkjes uit te zetten, maar dat is blijkbaar niet zo.  Ik zie de toegevoegde waarde van XS4ALL niet meer nu de boel volledig geïntegreerd is bij KPN, dus kijk ik ook wat kritischer naar wat er in mijn pakket zit en waar wij thuis zonder zou kunnen.

Reputatie 3
Badge

Dank voor je reactie. Het punt is dat op directie niveau is besloten dat “overstapservice” niet mag worden toegepast en volgens hun ooo niet mogelijk is omdat het hier om hetzelfde bedrijf gaat. 
 

Ik zou dus wel gebruik kunnen maken van de overstap service naar bijv t-mobile of Orange, maar niet van “xs4all” naar kpn.

mijn verzoek betrof alleen een pakketwijziging zonder verplichte “plus helpdesk” en Fritz box (want did kan ik ook zelf kopen). Maar daar willen ze niet aan meewerken zonder dat ik eerst opzeg zonder overstap service en na de-activatie een geheel nieuw abo afsluit (en dus een tijd zonder internet kom te zitten).

Als het zo moet overweeg ik idd om dan maar naar een concurrent over te stappen, maar wat mij betreft is een pakket wijziging voldoende.

Een niet oud-xs4all klant kan die opties (Fritz box / plus helpdesk) wel gewoon aan en uitzetten. Ik blijkbaar niet en dat is nu nog maar het enige verschil.

 

Admin: bericht verplaatst naar ander topic

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Stephane, ik moet bekennen dat ik niet helemaal begrijp hoe de huidige onduidelijkheden hebben kunnen ontstaan.

ik heb vandaag vrij verbaasd van XS4ALL klantenservice gehoord dat dit beleid is omdat KPN bang is dat te veel ex XS4ALL klanten overstappen naar een KPN variant. Het is in de processen onmogelijk gemaakt werd mij verteld. Opzeggen en na afgesloten te zijn KPN bestellen was de enige mogelijkheid volgens deze medewerker. Het is dus bewust beleid is mij volmondig verklaard.

Dit verbaast mij ook, het is namelijk absoluut niet gunstiger voor ons als je een XS4ALL abonnement hebt, dit levert ons geen voordelen op. Liever juist een overstap naar Hussel. Dit is dus absoluut géén KPN beleid!

Je abonnement is inmiddels omgezet naar de KPN systemen dus er is geen enkele technische belemmering om je om te zetten naar een KPN Hussel abonnement, voor zover ik kan zien. Als ik je abonnement er bij pak in ons bestelprogramma, kan ik gewoon een omzetting naar een Hussel abonnement in gang zetten.

De collega's van de klantenservice hebben als notitie in de systemen gezet dat je omgezet wil worden met ‘nieuwe klanten korting’ en dat kan inderdaad niet. Wellicht dat hier ergens een misverstand ontstaan is; omzetten naar Hussel lukt wel, maar een Hussel abonnement afsluiten met nieuwe klantenkorting kan alleen nadat je huidige abonnement op is gezegd en je een aantal maanden geen klant bent geweest.

De overstapdesk is sowieso helemaal niet aan de orde, omdat je niet naar een ander bedrijf toe gaat. Die laten we dus volledig buiten beschouwing hier, voor een omzetting van XS4ALL naar KPN is de overstapdesk niet van toepassing. 

Ik zie geen enkele belemmering wat het omzetten naar Hussel betreft en wil je aanraden om morgen na 8 uur weer te bellen met 0800 - 0402, zodat 1 van mijn collega's het even opnieuw kan bekijken en de omzetting telefonisch voor je in orde kan maken!

Reputatie 7
Badge +9

@Maja_  Je verhaal is duidelijk, echter vraag ik mij dan af hoe het met het verschil in bedrag is voor @Stephane Faat communiceer je helemaal niets over…

Reputatie 7
Badge +20

Heb je inmiddels weer gebeld @Stephane en zo ja, hoe is dat gesprek verlopen?

Reputatie 3
Badge

Ha Maja,


Ik denk dat er van beide kanten verkeerde aannames zijn gedaan. Ik heb niet gebeld, maar ga er wordt wel steeds meer duidelijk. Sinds XS4ALL is opgegaan in het KPN netwerk, hoopte ik dat het mogelijk zou zijn om net als “KPN OGs” gewoon wat producten kon aan en uitklikken… dus wel of geen “klantenservice plus” of “wel of geen fritzbox”.  Blijkbaar is het zo dat ex-XS4ALL klanten vast blijven zitten aan “full monty” paketten zolang ze op papier ook XS4ALL klanten blijven en is het dus blijkbaar niet mogelijk om zonder over te stappen op KPN hussel deze 2 diensten op te zeggen.

Daarnaast is het inderdaad zo dat ik ieder jaar, nadat mijn contract termijn af loopt opbel met de vraag of er een aanbieding is bij verlengen van de contract periode. Dit was tot een jaar of 2 geleden altijd erg interessant en de korting die ik destijds kreeg kwam best wel in de buurt van korting die nieuwe klanten ook krijgen.

Sinds vorig jaar valt de korting bij verlengen echter tegen en kijk ik wat kritischer naar tarieven, vooral omdat afgelopen jaren flink zijn toegenomen. Ik vond het alleen gek dat er meteen aan de telefoon vaniut is gegaan dat ik per definitie wilde opzeggen of de wens had over te stappen met klantenkorting als zijnde nieuwe klant. Ik snap dat helemaal nu kpn en xs4all één bedrijf is geworden dit niet mogelijk is.

Reputatie 7
Badge +20

Ah, dus het was je bedoeling om bínnen je XS4ALL moment, bepaalde opties uit te zetten. Dat is inderdaad niet mogelijk, jammer dat het bij de klantenservice blijkbaar niet helemaal helder had hoe je dit bedoelde waardoor er verkeerde conclusies getrokken zijn 😬

Gelukkig maar dat het nu wel aardig duidelijk is!

Je hebt dus de keuze om je huidige XS4ALL abonnement te behouden zoals het nu is, óf je kunt overstappen naar een KPN Hussel abonnement en daarmee je abonnement zo inrichten dat je er alleen 1 hebt zitten wat je echt wil graan gebruiken 🙂