Beantwoord

YouTube langzaam bufferen

  • 27 mei 2018
  • 28 reacties
  • 6061 keer bekeken

Hallo sinds enkelse dagen doet youtube heel raar bufferen heel lang en selecteert lage kwaliteit nu is vorige week een monteur gekomen om een internetkabel naar boven te leggen kan het daar mee te maken hebben? Of ligt het bij kpn?
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 15 juni 2018, 09:44

Je kunt weinig doen met "klooien"
Workaround is om IPv6 uit te zetten totdat het probleem is opgelost.

Verder, het lijkt me verstandig om de discussie voort te zetten in dit topic: https://forum.kpn.com/internet-9/youtube-erg-traag-kpn-2018-452350/index1.html

Robin
Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 1
Badge
Als je het yoputube filmpje aan het bekijken bent, dan klik je met je rechtermuisknop op het filmpje en klik dan op " statistieken voor nerds". Welke snelheid zie je dan staan bij "connection speed" ?

Reputatie 7
Badge +19
Hoi WarKingJ, welkom op ons Forum

Of het aan ons netwerk ligt of aan de internetkabel kan ik niet zo beoordelen. Via wel apparaat wil je YouTube bekijken? Via je tv, pc/laptop of tablet/mobiel? Ervaar je alleen belemmeringen via youtube of ook wanneer je films streamt via andere websites?
Reputatie 2
Badge
Hoi,

Het probleem bevindt zich in de App van YouTube, hier met een in praktijk behaalde snelheid van 100Mbit (zelfs via wifi) loopt ook elk filmpje stroef op meerdere apparaten die gebruik maken van de App (android). Oorzaak geen idee, wel is te zien bij de reviews in de (android play)store dat velen het probleem hebben na de laatste update. Zelf denk ik dat het wachten is tot Google zelf met een oplossing komt.

Groetjes van Schaik
Ik hoor bij meer KPN gebruikers ditzelfde probleem, ik kan middels de YouTube app op m’n iPhone of iPad niet normaal zonder elke 40 seconden een onderbreking een filmpje kijken.
Het probleem heb ik niet als ik 4g gebruik of via een Ziggo verbinding (ook via WiFi) .
Ik heb ook al een tijdje problemen met onder andere YouTube, maar eigenlijk met alle streaming video. Ik gebruikte eerst mijn eigen WiFi access points, maar heb nu om te testen al mijn eigen netwerk apparatuur uitgezet en gebruik de WiFi van de v10 modem. De problemen zijn er nog steeds. Ik heb op allerlei apparaten problemen: iOS 11.1 iPhone, iOS 11.4 iPad Air 2, Ubuntu 18.04 met Chrome, Philips met Android TV. Overal problemen met bufferen. Als ik het apparaat op een ethernet kabel aansluit dan is de buffering geen probleem meer. Als ik de modem uitzet en na een tijd weer aan zet dan is het probleem een tijdje verholpen, maar is na een dag helemaal terug. Lijkt me dat het probleem niet bij YouTube zit omdat ik ook met bv Netflix er last van heb of met andere streaming video bronnen.
Klopt, ik hoor ook van specialisten dat KPN een DNS probleem heeft, vandaar deze problemen.
Ik weet niet hoe die specialisten die conclusie trekken, maar ik gebruik de DNS van KPN niet. Lijkt me dus sterk dat daar het probleem zit.

Ik heb getest met de DNS-en van KPN, Google en Cloudflare en ik heb hetzelfde probleem met alle DNS-en. Ik vermoed dat het probleem in de modem zit.
Ik ben nog iets aan het testen: ik heb IPv6 op de modem uitgezet. Om de setting te activeren moet je een herstart doen van de modem. Het bufferen is meestal een tijdje weg na een herstart. Ik ga nu de boel eens stres-testen. Nu al een minuutje of 10 zonder buffering ...
Na bijna een uur streaming met YouTube op 4 verschillende apparaten tegelijkertijd heb ik geen enkele buffering meer gezien sinds ik IPv6 heb uitgeschakeld op mijn modem. Dat wil niet zeggen dat het issue in het modem zit, maar zou ook in het netwerk achter de modem kunnen zitten.
Reputatie 7
Badge +30
Klopt, ik hoor ook van specialisten dat KPN een DNS probleem heeft, vandaar deze problemen.Naar mijn idee is dit overhaaste conclusies trekken.

IPv6 zou kunnen, maar als dat het probleem is hoor ik het graag. De routering zou juist beter moeten zijn en als dit niet zo is is dit zeker een puntje om naar te kijken.

Robin
Ik heb het ook. YouTube is via WiFi een drama. Overigens is de WiFi gewoon snel . Netflix 4K is geen probleem, YouTube wel!
Kpn ga hier aub snel iets aan doen.

Het probleem doet zich sinds 3 a 4 weken voor.
Daarvoor nooit problemen.
Ik heb nog steeds geen buffering gezien sinds ik IPv6 heb uitgezet op mijn modem. Ik nu mijn eigen netwerk apparatuur weer aanzetten en kijken of het probleem verdwijnt.

IPv6 uitzetten wil niet zeggen dat het probleem in routing zit, zou ook in IPv6 implementaties op netwerk apparatuur kunnen zijn (modem, DSLAM, switches, routers). Het issue zou ook in het CDN van YouTube kunnen zitten, maar ik heb ook buffering issues met andere streaming video.

Ik had overigens geen issues met streaming video via een ethernet kabel. Ik moet dit nog goed testen als ik alles weer heb aangesloten. Dit maakt het vinden van de oorzaak niet gemakkelijk.
Reputatie 7
Badge +30
Ik heb het ook. YouTube is via WiFi een drama. Overigens is de WiFi gewoon snel . Netflix 4K is geen probleem, YouTube wel!
Kpn ga hier aub snel iets aan doen.

Het probleem doet zich sinds 3 a 4 weken voor.
Daarvoor nooit problemen.
Maar, heb je nu ook getest of dit probleem ook bekabeld er is?
Ik heb nog steeds geen buffering gezien sinds ik IPv6 heb uitgezet op mijn modem. Ik nu mijn eigen netwerk apparatuur weer aanzetten en kijken of het probleem verdwijnt.

IPv6 uitzetten wil niet zeggen dat het probleem in routing zit, zou ook in IPv6 implementaties op netwerk apparatuur kunnen zijn (modem, DSLAM, switches, routers). Het issue zou ook in het CDN van YouTube kunnen zitten, maar ik heb ook buffering issues met andere streaming video.

Ik had overigens geen issues met streaming video via een ethernet kabel. Ik moet dit nog goed testen als ik alles weer heb aangesloten. Dit maakt het vinden van de oorzaak niet gemakkelijk.
Welke diensten heb je nog meer problemen?

Daarnaast zeg je dat je alleen via WiFi problemen hebt (of denkt te hebben)(of lees ik dat verkeerd). Dan zou je eventueel je eigen accesspoint kunnen aansluiten en de WiFi van de Experiabox uitzetten. Dan is het voor de Experiabox een bekabelde verbinding en kan je dat 100% uitsluiten.
Ik heb het ook. YouTube is via WiFi een drama. Overigens is de WiFi gewoon snel . Netflix 4K is geen probleem, YouTube wel!
Kpn ga hier aub snel iets aan doen.

Het probleem doet zich sinds 3 a 4 weken voor.
Daarvoor nooit problemen.
Maar, heb je nu ook getest of dit probleem ook bekabeld er is?
Ik heb nog steeds geen buffering gezien sinds ik IPv6 heb uitgezet op mijn modem. Ik nu mijn eigen netwerk apparatuur weer aanzetten en kijken of het probleem verdwijnt.

IPv6 uitzetten wil niet zeggen dat het probleem in routing zit, zou ook in IPv6 implementaties op netwerk apparatuur kunnen zijn (modem, DSLAM, switches, routers). Het issue zou ook in het CDN van YouTube kunnen zitten, maar ik heb ook buffering issues met andere streaming video.

Ik had overigens geen issues met streaming video via een ethernet kabel. Ik moet dit nog goed testen als ik alles weer heb aangesloten. Dit maakt het vinden van de oorzaak niet gemakkelijk.
Welke diensten heb je nog meer problemen?

Daarnaast zeg je dat je alleen via WiFi problemen hebt (of denkt te hebben)(of lees ik dat verkeerd). Dan zou je eventueel je eigen accesspoint kunnen aansluiten en de WiFi van de Experiabox uitzetten. Dan is het voor de Experiabox een bekabelde verbinding en kan je dat 100% uitsluiten.


Voordat ik ben gaan testen had ik alleen problemen via WiFi. Via ethernet kabel geen enkele hik. Dit was zowel op mijn Ubuntu laptop als op mijn Philips tv met Android TV. De problemen waren zowel met YouTube als Netflix en video van een intern sociaal netwerk van mijn werk.

Ik kan pas maandag weer wat testen doen. Ik heb nu mijn eigen WiFi access pointe en Devolo Duo’s weer aangezet en heb nog steeds geen buffering problemen. Maandag ga ik IPv6 weer aanzetten om te kijken of dat de buffering weer introduceert.
We kunnen testen, oplossingen verzinnen.
Maar.... zou kpn niet aan de slag moeten gaan ?
Ik ben dus niet de enige met dit probleem. Ik heb al dagen last hiervan dat ik niks meer kan streamem via mijn wifi. Ik moet de hele tijd overschakelen op 4g omdat ik anders niet een filmpje kam bekijken. Wanneer komen ze met een oplossing?
Reputatie 7
Badge +30
Nouja, 't is moeilijk aan de slag gaan als er geen duidelijk probleem is die te reproduceren is.

Wel opvallend dat dit al 3 gevallen in korte tijd zijn, dus kijken naar overeenkomsten tussen de aansluitingen lijkt me sowieso een goed idee.
Ik heb zo ongeveer hetzelfde probleem.
YouTube op de IPad via WiFi van de experiabox werkt niet goed. Te veel bufferen.
Speedtest geeft +/ 8 Mbps ipv de gebruikelijke 50 Mbps op de IPad. (Getest vlak voor de experiabox)
Bedraad op de Windows 10 PC lijkt alles goed te werken.
Ik heb vervolgens IPv6 uitgezet op de experiabox en de boel opnieuw opgestart.
YouTube werkt op de IPad weer vloeiend. Speedtest geeft 50 Mbps.
Alleen natuurlijk geen IPv6 adressen meer in het netwerk, dus niet handig.
Ik heb IPv6 weer aangezet en de problemen zijn weer terug.
Nu heb ik de IPv6 DNS adressen in de IPad aangepast naar die van Google.
Ook heb ik de IPad een vast IP adres gegeven via DHCP binding in de experiabox.
Helaas, nog steeds dezelfde problemen.
Vervolgens heb ik de IPv6 DNS adressen verwijderd uit de IPad en alleen het IPv4 DNS adres laten staan.
YouTube werkt nu goed en speedtest geeft weer 50 Mbps.
Vervolgens heb ik aantal exclusieve IPv6 websites bezocht en deze werken gewoon nog.
Ik heb er op gegoogled, en het zou zo zijn dat de meeste IPv6 websites ook via IPv4 DNS gevonden worden.
Het blijft natuurlijk een workarround.
Het is me nog niet helemaal duidelijk waar het fout gaat.
Het heeft iets met de IPv6 DNS server functionaliteit te maken vermoedelijk.

Ik ga de komende tijd nog wat testjes doen.

Het is fijn dat bevindingen op dit forum gedeeld kunnen worden. Het heeft me aardig op weg geholpen.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Heb je toevallig de debug informatie voor me op het moment dat het mis gaat?
Experiabox V9 H368, Hardware Version V1.02, Software Version V1.01.00T10.2,
Boot Loader Version V1.01.02.
Aangesloten op het glasvezelmodem. De lijncapaciteit is 200Mbps.
Getest met een Ipad 2017 32GB via de wifi van de experiabox.
Ook getest na een paperclip reset op de experiabox en alle lankabels losgekoppeld.
Alleen de Ipad verbinding laten maken via 2,4 Ghz wifi. Factory settings Experiabox. met IPv6 aan.
Reputatie 7
Badge +30
Ik bedoelde eigenlijk de info vanuit de YouTube player
Ik heb geen idee hoe je debug info uit de youtube app op de Ipad haalt.
Het blijkt trouwens dat al onze draadloze Apple spullenboel trager internet en bufferende youtube heeft via de experiabox met IPv6 aan.
Van het weekend zal ik even een testje doen als ik bij m'n schoonouders ben, die hebben Ziggo.
Ik heb IPv6 weer aangezet en meteen op mijn iPad weer buffering met YouTube, zie debug info onderaan. Speedtest geeft meer dan 90 Mbps up en down als ik test zodra YouTube aan het bufferen is.

Ik zie de buffering op dit moment niet op mijn Ubuntu laptop (Chrome). Ik kan de buffering nog niet reproduceren op b.v. Netflix en de sociaalnetwerksite van mijn werk. Ik ga nog verder testen. Meestal wordt het bufferen erger na een tijdje. Ben benieuwd of dat weer terug komt.

{
CPN = 3iNPuCToqGNEqlAY;
date = "2018-06-12 19:04:33 +0000";
debugParameters = {
ad = none;
adcpn = "";
audioitag = 140;
connectiontype = 3;
errorscreen = no;
isdrm = no;
ishls = no;
islocal = no;
ismonetized = no;
ismuted = no;
mlplayer = {
docid = l0WsLNofgBI;
rate = 1;
type = hamplayer;
};
mobilecarrier = "";
playertype = 15;
qoeerrorcode = "";
qoeerrordetails = "";
resolution = 360p;
state = 6;
videoitag = 134;
xtags = "";
};
videoID = l0WsLNofgBI;
}
Ook hier hetzelfde probleem. Internetverbinding volgens speedtest op ipad perfect. 50mb down, 30 up. Wel hele tijd bufferen. Problemen zijn rond zelfde periode begonnen als bij de anderen.

Is dit nou iets wat KPN kan oplossen of moet ik in het modem gaan klooien?
Reputatie 7
Badge +30
Je kunt weinig doen met "klooien"
Workaround is om IPv6 uit te zetten totdat het probleem is opgelost.

Verder, het lijkt me verstandig om de discussie voort te zetten in dit topic: https://forum.kpn.com/internet-9/youtube-erg-traag-kpn-2018-452350/index1.html

Robin

Reageer