ZEER slecht bereik V8 modem (Arcadyan VGV7519)

• 7 juni 2012
  • 25 reacties
  • 36228 keer bekeken

Voorheen een 8/1Mb abonnement, overal in huis ong. 8 Mb binnen via wifi.

Nu 100/100Mb aangeschaft, draadloos in huis is dramatisch.

Results:

1,5 mtr naast de modem is de snelheid 60/40Mb,

einde v/d kamer (6 mtr.) is de snelheid 40/32Mb,

einde v/d tuin (12 mtr. is oud huis zonder zware bewapening) is de snelheid 2/1Mb... dàt is zelf een DOWNGRADE ten opzichte van het vorige abonnement !!!

Iemand enig idee hoe ik deze (flut)router kan opkrikken in vermogen/bereik/functionaliteit (iig wifi-snelheid)?

25 reacties

Reputatie 2
Badge
lees nu eerst eens wat andere antwoorden voordat je je eigen 'probleem' weer voorop moet zetten.

Ik heb gezocht op de steekwoorden in de titel, 0 results. Vandaar de vraag.

Reputatie 7
Badge +28
Beste Mart-66,

Ik kan me voorstellen dat deze resultaten teleurstellend zijn. Er zijn echter wel een aantal handelingen die de verbinding kunnen verbeteren.

Wat ik graag eerst wil weten; werkt bekabeld internet wel stabiel op de volledige snelheid?

Wat betreft draadloos internet is het kanaal (de frequentie waarop het modem uitzendt) in de meeste gevallen de boosdoener. Met meer en meer draadloze netwerken in de buurt wordt het steeds belangrijker een goed kanaal te kiezen.

U kunt dit zelf instellen in het modem. Hiervoor vindt u op onze website een duidelijke handleiding. 

Om te achterhalen welk kanaal het beste gaat werken kunt u een programma gebruiken zoals inSSIDer (zoals ook op de eerdergenoemde pagina staat). Indien u een smartphone gebruikt zijn er diverse apps die eenzelfde functionaliteit bieden, zoals Wifi Analyzer (Android). 

Kunt u laten weten of dit uw probleem heeft verholpen?

Met vriendelijke groet,

Joran

Hallo Joran,

Bekabeld, direct op de modem, zonder verdere aansluitingen, kom ik niet verder dan 95/95 via http://speedtest.reggefiber.nl/beta/.Dus, hoge snelheid maar niet 'volledig'. Ik heb begrepen dat KPN een marge aanhoud van 10%. Levering is (voor jullie) dus okee als je 91/91 binnenhebt. [Voorheen was het verlies op de koperlijn waar de schuld aan werd gegeven, nu kun je perfect via moden sygroniseren en corrigeren. Blijkbaar wordt dit (nog) niet toegepast]

Ik heb van tevoren een check gedaan welk kanaal er nog vrij was/niet gebruikt wordt/werd. Ook in de inSSIDer wordt dat kanaal aangegeven als een van de vrije/goede kanalen.

Overigens heb ik alle kanalen getest en het maakt voor de snelheid bijzonder weinig uit (gootste verschil max. 10Mb download 5Mb upload)

Het probleem is dus NIET verholpen.

GRAAG tips/tucs/'iets' om de draadloze snelheid te verbeteren (vanuit KPN).

Groet, M.

Reputatie 2
Badge
Dat kan niet, enkel met het wijzigen van het kanaal is dit mogelijk. Of je moet er zelf een router tussen zetten om het signaal te versterken. 

:'(   to zó ver ben ik dus klaar voor/met 'de toekomst'... ?!?

Wie weet hoe ik de andere kanalen op de 40Mhz kan instellen op de V8? [staat nu wel al op 20/40]

Thx in adv.

Grtz, M.

802.11 netwerk standaard     
802.11Freq.BandbreedteData rate per streamToegestaneModulatie BinnenshuisBuitenshuis
Protocol (GHz) (MHz) (Mbit/s)MIMO streams  MtrMtr
5206, 9, 12, 18, 24, 36, 48, 54 1OFDM 35120
2,4 205.5, 11 1DSSS 38140
2,4 206, 9, 12, 18, 24, 36, 48, 54 1OFDM, DSSS 38140
2,4/5 207.2, 14.4, 21.7, 28.9, 43.3, 57.8, 65, 72.2 4OFDM 70250
2,4/5 4015, 30, 45, 60, 90, 120, 135, 150 4OFDM 70250
Reputatie 2
Badge
Dat is natuurlijk een nutteloze opmerking. Glasvezel is niet draadloos. De draadloze standaard is niet van KPN of een andere telecomaanbieder. Glasvezel is bedraad veel sneller, maar dat betekent niet dat draadloos dan sneller is. 

Nutteloos... hmm. Kun je ook positievere antwoorden geven?

Laatste vraag is helder dacht ik, de V8 router kun je ook gebruiken met 40Mhz. Op 40Mhz zijn zeker hogere snelheden te behalen. Hoe stel ik dat in op de V8 router?

Reputatie 2
Badge
volgens mij heb je nogal moeite met lezen, je kunt niets anders veranderen.

Zeg 'ookmooi' wordt jij betaald door KPN om alle fora-leden af te z@¡ken?

Las andere berichtjes van je, ook niet echt optimistisch ingesteld.

Reputatie 7
Badge +28
Beste Mart-66,

Wie weet hoe ik de andere kanalen op de 40Mhz kan instellen op de V8? [staat nu wel al op 20/40]

Het "Extension Channel" wijkt altijd 4 kanalen af van het gekozen kanaal. Bij kanalen 1-4 en 10-13 kunt u zelf geen extension channel kiezen, bij de overgebleven kanalen krijgt u twee opties te zien.

Ik moet opmerken dat de afstanden van de Wikipedia pagina het bereik aangeven onder ideale omstandigheden. Met de drukte van draadloze netwerken op dit moment is 70 meter bereik geen realistische schatting voor 802.11n. De afstand/snelheden die u haalt zijn echter ver ondermaats.

Ik hoor graag van u of de situatie is verbeterd.

Met vriendelijke groet,

Joran 

Hoi Joran,

Ik heb alle kanalen al een keer geprobeerd en weinig tot geen verbetering gezien/ervaren.

Vraag is of V8 überhaupt op 5Ghz werkt/kan werken. Is daar uitsluitsel over te geven?

Alvast dank.

M. vr. gr. M.

Reputatie 7
Badge +28
Beste Mart-66,

De 5ghz band wordt niet gebruikt, alleen 2,4ghz. Ik heb u een privébericht gestuurd met meer informatie.

Met vriendelijke groet,

Joran

@ Joran, ik wil graag nog even terugkomen op de zin 'de 5Ghz wordt niet gebruikt" .....

Wordt niet gebruikt, of zit er niet op?

Het modem geeft in de configuratie aan dat hij tot 300mbps wireless kan zenden. Maar dan heb je volgens mij de 5Ghz nodig en dus ga ik ervan uit dat de Arcadyan vgv7519 dit technisch kan.

Why on earth......... is dit dan (door KPN) gedisabled??

Ik heb 500mbs glasvezel besteld en ik vind ook dat kpn moet gaan werken met 802.11N ofwel dualband routers op 5ghz. Deze kunnen zowel drasdloos als bedraad de beloofde snelheden doorgeven. Probleem opgelost. Ik heb begrepen dat ze er aam werken. Maar ze zijn erg kostbaar en dus eerst even via een apje wifi analizer op je mobiel kijken welk kanaal er vrij is 🙂
Of zelf via bol.com een dualband wifi router kopen als je er echt om verlegen zit. Let wel op dat je mobiel laptop en ipad hiervoor geschikt zijn. Anders kan kpn er ook niets aan doen. De ipads zijn geschikt vanaf ipad 3 en de samsung mobieltjes vanaf samsung galaxy s3 en note 2. Hopelijk voldoende te hebben geïnformeerd. Greets
( dualband routers werken ook gewoon met oude apparaten maar dan op ouderwetse snelheid. Maar dus wel backward compatible ) greets. ( love kpn )
welke instelling je ook neemt het helpt allemaal niets,het wifi gedeelte van de experia V8 is waardeloos en dat is niet het enigste probleem van de V8.om sneller internet te krijgen heb ik een accesspoint aan de V8 gehangen de sitecom N300, je moet dan wel de wifi van de V8 uitzetten....kost wel 60 euro....

192.168.2.254 > wlan > wlan settings > bandwitch op 20/40 zetten > Apply klikken en klaar
Ik hoor meer mensen met problemen over het bereik van de v8 ik heb er totaal geen problemen mee op alle 3 verdiepingen goed bereik zelfs bij de buren in huis nog.
Badge
Met het verhogen van de bandbreedte van 20 naar 40 wordt het niet altijd beter. Zeker niet als je in een heel drukke wifi omgeving zit. Je legt een beslag op veel meer kanalen die ook door buren gebruikt worden. Daardoor wordt de kans groter dat je één of meerdere buren in de weg zit of dat je buren jou in de weg zitten. In dit geval geldt: less is more.

Het juiste kanaal en de bandbreedte kun je het beste kiezen na met een wifi analyzer (bijvoorbeeld inssider 3.1.2.1 free download) het spectrum bekeken te hebben. Is het erg druk met veel wifi's dan zou ik op 20 Mhz blijven en sowieso een gunstig kanaal kiezen. Met de tool kun je zien of 20/40 en kanaal instelling beter of slechter wordt.

Zelf hadden wij eerst ook 40 Mhz (kanaal 7+11) staan. De buren hadden ook 40 Mhz en we hadden overlap. Ik heb met hen afgestemd. Beide op 20 Mhz, zonder overlap, wij op kanaal 11 en zij op kanaal 6. Dat heeft de situatie veel verbeterd.

Bij ons op de derde verdieping worden talloze wifi's ontvangen. Daar kan een V8 in de meterkast niet tegenop. Daarom gekozen voor een extra router met kabel naar boven achter de V8 met 20 Mhz en kanaal 1.

Een router in de meterkast verstoppen ben ik geen voorstander van . Het signaal moet vrij afgestraald worden het liefst in de woonkamer op een hoogte van een halve meter.Dat is althans mijn ervaring.
Reputatie 7
De theorie is mooi, maar als (bij koper, dat wel) het ISRA-punt in de meterkast zit én je maar hooguit een kabeltje van 1,5 m tussen dat punt en het modem mag hebben blijft er niet zoveel te kiezen meer over.

Ik heb vorig jaar een extra router (Linksys EA6500, volgens testen toendertijd met één van de betere Wi-Fi-bereiken) in brugmodus achter m'n V8 gehangen. Wi-Fi is wel wat beter maar ook niet spectaculair en juist op 5,2 MHz (waar bij mij niemand in de buurt gebruik van maakt volgens iNSSider) heb ik het minste bereik.

Waarmee ik maar wil zeggen dat er niet iets als een eenvoudig, altijd werkend recept is om Wi-Fi door het hele huis optimaal te krijgen. Allerlei elektrische apparatuur (klokwekkers, magnetrons, inductiekookplaten wasmachines/-drogers en noem maar op) van jezelf maar ook van de buren kan tot verstoring leiden. Een vrijstaand huis met een ruimte tuin is nog de beste oplossing ;)

Mijn ISRA punt zit in de huiskamer verstopt achter de gordijnen (bewust) mijn experia box v8 staat naast de tv op ongeveer een halve meter van de vloer . Ik heb overal goed bereik zelfs achtertuin , voortuin . Ook heb ik nog een extra AP in de achtertuin (engenius) voor tv kijken kpn interactieve tv . De 2e tv boven heb ik via een powerline adapter en werkt ook perfect ( netgear avr500 )..
Reputatie 7
Het bereik (reikwijdte) van 2.4Ghz wifi is inderdaad beter dan die van 5Ghz wifi.

Hoe hoger de frequentie hoe meer last het signaal heeft van vaste materialen.

5Ghz wifi is eigenlijk alleen effectief op "zicht locaties" waar de zender en ontvanger elkaar kunnen "zien".

Reageer