zeer slecht Wifi bereik met Experiabox V8

• 19 augustus 2014
  • 11 reacties
  • 21725 keer bekeken

Dames/Heren,

Heb nu ongeveer een jaar alles in 1 met een Experiabox V8.Ben met alles tevreden maar alleen het Wifibereik is om te huilen.Ik heb een eensgezinswoning en op de eerste verdieping heb ik de Experiabox V8 staan,zodra ik naar beneden loop heb ik in de huiskamer al geen Wifi verbinding meer voor telefoon of tablet maar ik heb bij mijn ouders ook de Experiabox V8 geinstalleerd in een vergelijkbare woning en daar heb ik zelfs Wifi bereik als ik bij de buren zit.

Heb al van alles geprobeerd dus ook andere kanalen geprobeerd maar niets met resultaat en denk dus dat de Experiabox V8 niet goed is.Het model hiervoor met die 2 externe antennes werkte prima maar met deze ingebouwde antennes is het in mijn geval diep triest en ik lees ook erg veel verhalen met hetzelfde probleem.

Wie o wie kan mij hierin adviseren want waarom bij mijn ouders wel goed bereik en bij mij niet(zelfde situatie)

11 reacties

Reputatie 7
Ook ik heb een V10 en ik heb op de tweede verdieping nog zeer acceptabele wifi ontvangst.

Let wel, er spelen zoveel factoren een rol dat de kans op goed functionerende wifi op de tweede verdieping eerder klein dan groot is.

De belangrijkste:
  • Vloeren van gewapend beton 
  • Houten vloeren met glaswol isolatie
  • Vloerverwarming
  • Parket/laminaat ondervloer met aluminium coating
  • Rookkanalen met aluminium buizen (centrale afzuiging)
Last but not least: It takes two to tango

Met mijn tablet kan ik op de tweede verdieping prima op Internet via de V10.

De telefoons van mijn dochters hebben daar al meer moeite mee en de wifi adapter van de zonnepanelen lukt dat al bijna helemaal niet meer.

Vandaar dat ook ik een netwerkkabel naar de tweede verdieping getrokken heb en daar een wifi accesspoint op aangesloten heb.
Reputatie 7
Ik heb op de tweede verdieping wel voldoende signaal. Desalniettemin heb ik daar - vooral ook omdat ik een 1Gb/s-switch nodig had om mijn server aan te sluiten - een KPN WiFi Versterker geplaatst (ingesteld als AP).
Je kunt nog wat experimenten met verschillende kanalen, op 2,4 GHz. Op 5 GHz zal het signaal waarschijnlijk wel te zwak zijn. Daar helpt de Versterker echt.
Ik heb net een week een nieuwe Experia Box; de V10.

Prima apparaat, alleen het bereik van de Wifi is niet naar wens. 

Mijn dochter heeft op haar kamer (zolder; 10 meter van de box af) geen wifi. Ik had gedacht dat het bereik van deze box dit wel aan zou kunnen. Niet dus. Vraag: is dit normaal?  

NB: de service-tool heb ik al; het optimaliseren van kanalen heb ik al achter de rug...

Reputatie 7
Ook kan je denken aan het aanschaffen van een dual band wifi accesspoint zoals de WiFi "versterker" van KPN.

Het beste kanaal kan je ook eenvoudig vinden met de app WiFi analyzer, beschikbaar op Android.

Reputatie 6
Badge +12
Hoi ,

Welkom op het forum. Wat jammer te lezen dat je huidige Experiabox niet bevalt. Helaas is er nog geen Experiabox beschikbaar met 5Ghz.

Om na te gaan welke draadloze internetkanaal het meest geschikt is bij jou thuis kun je gebruik maken van de KPN Servicetool. Deze herkent automatisch het beste kanaal en past dit voor jou aan. Naast het aanpassen van het draadloze kanaal zoekt de Servicetool ook naar oplossingen bij traag internet of een trage WiFi verbinding. Meer informatie vind je hier.

Ik begrijp dat je momenteel slecht WiFi bereik hebt op je V8 Experiabox. Welke verdere stappen heb je al gedaan om dit te verbeteren?

Nienke

Hallo probleeemdelers en/of oplossers,

Bijna 2 jaar verder (nu ik dit lees) ben ik vooral benieuwd of KPN inmiddels voor deze Experia Arcadyan VGV7519 een vervanger heeft (desnoods met bijbetaling) die standaard wel 5 Ghz aan kan (en niet 20 of 20 tot 4o Mhz)?

Zo ja welke is het en wat zijn de ervaringen m.b.t. wifi stabiliteit en welke kanalen kan je nu het beste gebruiken of hoe kan je analyseren welke het best te gebruiken zijn??

Dank vast voor het meedenken en eventueel reageren.

Mvgr,

FvE

Ik heb een Wifi Analyzer gedownload en ik zend uit op kanaal 1 t/m 3 daar zit verder niemand op uit mijn buurt maar ik zie dan ook ondanks dat ik op een moment alleen op Wifi zit dat spontaan mijn signaal wegvalt(dat zie je precies met Wifi Analyzer)dus het probleem is niet dat er te veel mensen uit deze buurt op hetzelde kanaal Wifi gebruiken.

Reputatie 4
Badge +1
Correct. Een repeater of versterker breidt het zelfde netwerk uit en halveert de snelheid. Immers gebeurt de uitbreiding onder dezelfde naam (SSID) en op hetzelfde kanaal. Daarnaast werken repeaters soms niet met experiaboxen.

Een (goede dual-radio) extender breidt het netwerk uit onder een andere naam op een ander kanaal. Dit heeft theoretisch alleen effect op de vertraging. (ping latency)

Een extra accesspoint aangesloten met een UTP kabel (vanaf Cat5E) is natuurlijk beter.

Reputatie 7
Naar wat ik heb begrepen kun je beter geen versterker nemen want door de gebruikte techniek halveert daarmee de snelheid direct. Beter is een accesspoint, maar daarvoor moet je wel een UTP-kabel (Cat6) leggen. Een alternatief voor zo'n kabel kan nog een draadloze verbindingsset (DVS) van KPN of powerline van een ander merk zijn; die heb je (niet van KPN) vaak ook met een ingebouwd accesspoint. En anders kun je een los accesspoint op zo'n powerline adapter aansluiten. Maar via een Cat6 UPT-kabel verdient de voorkeur.

Jeroen3 bedankt voor je reactie.Ik ga het nog eens doornemen,had ook al gedacht om een Wifiversterker te plaatsen maar ook dat geeft geen garantie voor verbetering/werking dus ik ga eerst maar even kijken waar mijn buren op zitten.

Reputatie 4
Badge +1
Grote kans dat je erg veel buren (met wifi) hebt.

Het enige wat je daaraan kan doen is het kanaal delen met de minst sterke buurman.

NetSurveyor kun je een beetje rondkijken waar de minste drukte zit.

Ondanks dat het misschien beter lijkt het kanaal naast je buurman te nemen is dat niet het geval.

WiFi kanalen zijn eigenlijk 3 kanalen breed. Wanneer jij op kanaal 2 zend verstoort dat kanaal 1 en 3, waardoor die zendingen verloren kunnen raken. Wanneer jij op kanaal 2 wil zenden, maar daar zendt al iemand, dan wacht jouw apparaat even, en wordt de tijd beter verdeelt.

Het is natuurlijk dweilen met de kraan open. Het beste is een 5 GHz toeganspunt op elke verdieping. 

Maar niet alle apparaten ondersteunen dat. En KPN zal daar ook nog wel twee experiaboxen mee wachten.

Hier is nog een thematopic over WiFi.

Reageer