Welkom op het

KPN Forum

Recent online
Vraag

Ziggo ook gelijke up- en download en 1000Mbp

Reputatie 5
Badge +11
Zie:
http://www.totaaltv.nl/nieuws/aanval-op-glasvezel-ziggo-gaat-sneller-en-symmetrisch-internet-aa-bieden/

Dus misschien een idee voor KPN om toch meer glasvezel te gaan aanleggen.
Ik ben ook heel blij dat ik glasvezel heb.
Voor mij is de huidige snelheid ruim voldoende.

21 reacties

Reputatie 6
Badge +17
Ik wacht nog steeds op de dag dat KPN glasvezel (waarschijnlijk met NG.PON) vanuit de straatkast levert.
Reputatie 5
Badge +11
RobinFlikkema schreef:

Ik wacht nog steeds op de dag dat KPN glasvezel (waarschijnlijk met NG.PON) vanuit de straatkast levert.

Glasvezel FTTH (fiber to the home) komt niet uit een straatkast, maar uit een wijkkast.
Bij ons in Leusden staan er totaal 5 kasten die naar alle huizen gaan.
De kabel van jouw huis naar de wijkkast kan meer dan 2 Km lang zijn en dat is geen enkel probleem.
Bij FTTH heeft iedereen zijn eigen glasvezel (wordt dus niet gedeeld).

Daarom vind ik het jammer da KPN het glasvezel op een lager pitje heeft gezet.
Het is een éénmalige investering, maar die verdiend zich gewoon terug.
Glasvezel gaat veel langer mee dan koper in de grond.
Reputatie 6
Badge +17
joop2011 schreef:

RobinFlikkema schreef:

Glasvezel FTTH (fiber to the home) komt niet uit een straatkast, maar uit een wijkkast.
Bij ons in Leusden staan er totaal 5 kasten die naar alle huizen gaan.
De kabel van jouw huis naar de wijkkast kan meer dan 2 Km lang zijn en dat is geen enkel probleem.
Bij FTTH heeft iedereen zijn eigen glasvezel (wordt dus niet gedeeld).

Daarom vind ik het jammer da KPN het glasvezel op een lager pitje heeft gezet.
Het is een éénmalige investering, maar die verdiend zich gewoon terug.
Glasvezel gaat veel langer mee dan koper in de grond.

Nouja dat is hoe KPN het nu doet. NG PON (en ook gewoon FTTH?) kan gewoon vanuit een straatkast. Natuurlijk heb ik liever FTTH dan NG.PON (omdat je bij NG PON de vezel deelt) maar ik denk dat FTTH uit de huidige straatkasten een beetje lastig is.

Verder is glasvezel een eenmalige investering. Maar KPN (en andere netbeheerders) moeten vanaf 2018 betalen voor nietgebruikte kabels. Ze kunnen dus flink wat geld neertellen voor het niet gebruikte DSL netwerk op plekken waar glasvezel is uitgerold.

Robin
Reggefiber heeft geen bodemloze put met geld. Gemeentes moeten ook meewerken want all wegen, straten en stoepen moeten weer open. Het klinkt simpel maar dat is het echt niet.
1000MB? Je bent een idioot als je denkt dat iemand, buiten een bedrijf met 500 man die allemaal katten filmpjes op youtube kijken ipv werken, er iets aan heeft.
Met 30MB kan je een normaal huishouden voorzien van ALLE diensten.
Reputatie 6
Ik moet er niet aan denken maar 30Mbps tot mijn beschikking te hebben.
Wij hebben thuis zo'n tien PC's, een paar tablets en telefoons en van al die apparaten worden automatisch backups gemaakt op een Synology NAS. Tevens worden daar de beelden van twee bewakingscamera's op opgeslagen.
De Synology NAS wordt op zijn beurt constant via Internet gesynchroniseerd met een Synology NAS elders en je kunt je wellicht voorstellen dat daar heel wat MB's verstouwd worden. Gelukkig hebben wij dan ook een 500Mbps glasvezel aansluiting.
Daarom schreef ik : normaal huishouden.
KPN is blij met uw 17.50 per maand extra.
Eneco ook denk ik 😉
Reputatie 6
rv_veen schreef:

Daarom schreef ik : normaal huishouden.
KPN is blij met uw 17.50 per maand extra.
Eneco ook denk ik ;)

Wij zijn wellicht geen "normaal" huishouden met drie studerende kinderen, maar die €12,50 per maand extra is het ons wel waard. De 60/6Mbps optie heeft uiteraard een veel te lage upload in het huidige "cloud tijdperk". De 100/100Mbps is eigenlijk de laagste acceptabele snelheid en daar betaal je dan €5,- per maand meer voor. Voor nog eens €7,50 per maand extra krijg je de beschikking over een bandbreedte waarmee je het zelfs nauwelijks merkt dat jouw backups automatisch veilig gesteld worden op een andere locatie vice-versa.
Reputatie 6
Glasvezelaansluitingen zijn tegenwoordig veelal 1Gbps. Dit geldt voor elke glasvezelaansluiting waarop een 500Mbps abonnement mogelijk is. Op de speedtest pagina zie je ook dat de snelheidsmeter tot 1000Mbps loopt.

Het enige dat KPN hoeft te doen om op glas 1000Mbps te leveren is daarvoor het abonnement definiëren, de infrastructuur is al geschikt.
Reputatie 6
Badge +17
wjb schreef:

Het enige dat KPN hoeft te doen om op glas 1000Mbps te leveren is daarvoor het abonnement definiëren, de infrastructuur is al geschikt.

Idem voor snellere DSL abonnementen
rv_veen schreef:

Reggefiber heeft geen bodemloze put met geld. Gemeentes moeten ook meewerken want all wegen, straten en stoepen moeten weer open. Het klinkt simpel maar dat is het echt niet.
1000MB? Je bent een idioot als je denkt dat iemand, buiten een bedrijf met 500 man die allemaal katten filmpjes op youtube kijken ipv werken, er iets aan heeft.

Ja ik mag hopen dat de beleidsmakers en KPN iets meer toekomst gericht denken. Het gaat heel snel met de data groei. Iets wat nu nog prima is kan over een paar jaar totaal niet meer voldoen.
Ja voor het gemiddelde huishouden is 500Mbit (NU) niet nodig.
Reputatie 4
Badge +1
rv_veen schreef:

Als je netflix 4k content wil kijken mag je eerst alles in je huis dat netwerk verkeer doet uitzetten als je maar 30mbit hebt.
Nou heb ik zelf waarschijnlijk een bovengemiddeld verbruik voor een standaard gezin. Maar mijn 500/500 mbit lijn zit regelmatig beide kanten op vol.
Reputatie 6
Onze 4K Ultra-HD TV ontvanger van KPN verbruikt al 25 Mbps.
Reputatie 4
Badge +1
wjb schreef:

Onze 4K Ultra-HD TV ontvanger van KPN verbruikt al 25 Mbps.

Klopt. En daar heb je ook gelijk de reden waarom kon geen gigabit internet gaat aanbieden: iptv verkeer loopt naast je internet verkeer. Het neemt dus niets van je 100 of 500 mbit. Net als voip voor telefoon. Dus ja, de fiber is gigabit, je krijgt 500mbit internet en de andere 500 gebruikt kpn voor tv, voip etc.

Maar ik zou zeggen: maak dat allemaal een optie. Ik doe zelf wel voip en tv... laat maar zitten. Heb liever de volle gbit via vlan6 😉
Reputatie 6
Het is niet zo dat je bij een KPN maar 500Mbps zou krijgen op vlan 6. De 1Gbps is gewoon beschikbaar voor vlan 6. Wel is het zo dat de benodigde/gebruikte bandbreedte voor iTV daar dan vanaf gaat.
Reputatie 4
Badge +1
Precies. En die mogen ze wel uitzetten bij mij. Net als vlan7 voor de telefoon 😉
Reputatie 6
Moet KPN nog wel "even" een 1Gbps abonnement definiëren.
Ik ben benieuwd wat dat extra zal moeten kosten t.o.v. een 500Mbps abonnement.
Overigens zal je niets merken van vlan 4 als je geen gebruik maakt van iTV.
De benodigde bandbreedte voor vlan 7 is op die 1Gbps natuurlijk volledig te verwaarlozen en zal alleen maar gebruikt worden als je via de vaste lijn van KPN belt..

Als ik een 1Gbps abonnement zou hebben, dan zou er ±950Mbps voor Internet beschikbaar zijn als we tegelijkertijd op de 4K Ultra-HD TV ontvanger naar een 4K Uktra-HD kanaal zouden kijken (±25Mbps) en op de andere twee TV's naar verschillende HD-"Glas" zenders (±12,5Mbps per zender).
Reputatie 1
Badge
Probleem met veel investeren in glasvezel is dat het over 10 jaar niet meer gebruikt wordt omdat dan wss alles via 5G of 6G gaat. Gezien het 5G netwerk waar KPN nu bezig is al 100en keren sneller is als 4g,....Waarom zou je dan uberhaupt zoveel investeren in glasvezel?
Reputatie 6
Gijs Aben schreef:

Probleem met veel investeren in glasvezel is dat het over 10 jaar niet meer gebruikt wordt omdat dan wss alles via 5G of 6G gaat. Gezien het 5G netwerk waar KPN nu bezig is al 100en keren sneller is als 4g,....Waarom zou je dan uberhaupt zoveel investeren in glasvezel?

Om mij en vele andere glasvezel abonnees een 1Gbps abonnement aan te bieden hoeft vrijwel niets geïnvesteerd te worden immers de infrastructuur is al volledig geschikt. Daarbij is het natuurlijk onzinnig om klanten tien jaar te laten wachten terwijl het met een simpele administratieve handeling vandaag al mogelijk is.
Reputatie 6
Badge +17
wjb schreef:

(...)Om mij en vele andere glasvezel abonnees een 1Gbps abonnement aan te bieden hoeft vrijwel niets geïnvesteerd te worden immers de infrastructuur is al volledig geschikt. Daarbij is het natuurlijk onzinnig om klanten tien jaar te laten wachten terwijl het met een simpele administratieve handeling vandaag al mogelijk is.

Dat is natuurlijk wel afhankelijk van hoeveel klanten in jouw omgeving die 1Gbps afnemen en volledig gebruiken. KPN/Reggefiber heeft natuurlijk berekend hoe "groot" de backbone moet zijn en die zal eventueel geupgraded moeten worden, ookal kost dat niet per se heeel veel geld.
Gijs Aben schreef:

Denk je dat? Persoonlijk zie ik 4G voor thuis nu als een tussenoplossing totdat glasvezel beschikbaar is. Persoonlijk denk ik dat glasvezel voor vaste aansluitingen het beste is en dat mobiele apparaten of apparaten die vaak van plek wisselen 4/5G kunnen gebruiken.
Reputatie 4
Badge +1
En vergeet niet dat glas 100gbit doet met de juiste apparatuur
Reputatie 6
mvanbaak schreef:

En vergeet niet dat glas 100gbit doet met de juiste apparatuur

Oh, dat kan nog veeeeel sneller over één glasvezeltje. In 2014 is een verbinding van 43T(erra)bit per seconde gerealiseerd. :P

Zie: https://www.extremetech.com/computing/187258-43tbps-over-a-single-fiber-worlds-fastest-network-would-let-you-download-a-movie-in-0-2-milliseconds

Reageer