Beantwoord

Zijn deze kabels van KPN?

  • 19 February 2019
  • 13 reacties
  • 11724 keer bekeken

Badge

En zijn het dan koper of glasvezelkabels?
icon

Beste antwoord door Ward_ 20 February 2019, 16:20

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Hallo @NathanH ,
De groene mantelkabel betekent in de regel de kabelaar, Ziggo etc., en dan glasvezel naar de lokale centrales.
KPN gebruikt in de regel een blauwe mantelkabel.
Reputatie 6
Badge +9
Zijn de kabel van KPN?
Zou kunnen (als zijn het dan kabels van KPN NetwerkNL), het is aan de kleur van de HDPE buis niet af te lezen.
Is het voor glasvezel?
Jazeker.

Het zou voor Ziggo kunnen zijn om centrales te verbinden.
Het zou voor KPN NetwerkNL kunnen zijn om straatkasten aan te sluiten.
Het zou een lokaal glasvezel initiatief zijn, of een zakelijke glasvezel aansluiting.
Hoi @NathanH, welkom op het forum!
Ik durf het aan de hand van de foto niet te zeggen. Welk postcode gebied en/of plaats is dit? (liefst postcode)
Wellicht weet @Ward_ dan of dit een project van KPN is.
Je kunt tevens navraag doen via deze site: https://www.kpnnetwerk.nl/
Reputatie 7
Badge +10
Dit zijn kabels van een kabelmaatschappij. Ik weet niet in welke plaats maar dat kan dus Ziggo, Caiway, Delta, etc.. zijn.
Het zou ook nog Glasvezel Buitenaf kunnen zijn in een buitengebied. Die opereren onder de Telecomvergunning van Caiway en gebruiken daarom ook groene buizen.
Het zijn buizen voor glasvezel maar hier zit er nog geen glasvezel in. Dit is dan de mantelbuis met daarin de 6 of 7 stuks 14mm gekleurde minibuisjes. In die buisjes kan een 96- of 192 vezelige glasvezelkabel geblazen worden.

KPN zelf gebruikt inderdaad alleen maar blauwe buizen (de mantelbuis) en voor FttH nog altijd oranje, ook als KPN Netwerk NL (voorheen Reggefiber).

De kleuren van mantelbuizen of hoofdkabel onder de grond in het algemeen:

Groene buis is kabelaar (kan glasvezel of coax bevatten)
Blauw is KPN (kan glasvezel of koper zijn)
Oranje is Reggefiber en andere grote Dark Fiber bedrijven zoals Eurofiber e.d.
Geel is gas
Grijs is laagspanning electra
Rood is middenspanning of hoogspanning electra
Wit is water.
Groene buis is kabelaar (kan glasvezel of coax bevatten)
Blauw is KPN (kan glasvezel of koper zijn)

dat schreef ik dus ook in mijn eerdere reactie, die kleuren liggen allemaal vast in een protocol om verwarring te voorkomen.
Reputatie 6
Badge +9
Dan kunnen in Midden-Drenthe de buizen wel weer uit de grond dus.
Hier zijn de vezels toch echt in groene mantelbuizen gelegd en dat is zeer zeker geen initiatief geweest van een kabelaar.
Reputatie 7
Badge +10
Dan kunnen in Midden-Drenthe de buizen wel weer uit de grond dus.
Hier zijn de vezels toch echt in groene mantelbuizen gelegd en dat is zeer zeker geen initiatief geweest van een kabelaar.


Tja... Uitzonderingen zijn er altijd. In De Wolden gebruikt men paarse buizen en kabels. Ook leuk om te zien trouwens.
Het is ook geen wettelijke verplichting maar een protocol zoals hierboven gezegd. Misschien hebben ze het materiaal door de BAM laten inkopen en heeft die daarbij tegelijk ingekocht met het materiaal voor een project van Glasvezel Buitenaf.
Heldere uitleg van iedereen in dit topic. Weet je zo voldoende @NathanH ? Mocht je nog andere vragen hebben of specifieke vragen over jouw verbinding en eventuele upgrades, laat het weten en vul dan liefst je profiel in, dan kan ik het opzoeken.
Badge
Ziggo zegt dat het niet van hen is.
Ziggo zegt dat het niet van hen is.
Gelijk hebben ze, dat zou ik ook niet zeggen, dit om sabotage te voorkomen.
Badge

Dan zou het dus, zoals @Ward_ schreef een lokaal glasvezelproject zijn. Wellicht weet de gemeente meer?
Reputatie 7
Badge +10
Misschien dat @NathanH dan toch kan aangeven waar dit is? Hoeft geen straat te zijn. Alleen de woonplaats of postcode cijfers kan al veel helpen.