Beantwoord

Zorgt een overstap naar glasvezel ook voor sneller wifi?

  • 14 October 2021
  • 13 reacties
  • 1546 keer bekeken

Ik heb glasvezel gekregen in huis. Volgende week komt de monteur van KPN dit aansluiten. Ik krijg ook mooie mails van hoe snel het allemaal wel niet kan worden.

Op dit moment heb ik een 100mbps aansluiting, op mijn pc meet ik via een kabel ongeveer 90 mbps. Mijn WIFI is echter een stuk trager en varieert veel meer ( 40 - 65 mbps).

Als ik nu overga naar een 200 mbps aansluiting of wellicht een giga, gaat mijn WiFi snelheid dan ook omhoog, of blijft die steken op de 40-65 die ik nu ook heb.

wie weet hier iets zinnigs over te zeggen.

 

Vriendelijke groet, Harm Abel 

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 15 October 2021, 20:55

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Waarschijnlijk blijft je WiFi snelheid hetzelfde. Maar misschien krijg je ook wel een andere Experiabox of KPN Box. Dan kan het zomaar beter worden.

Reputatie 7
Badge +10

Welke Experiabox gebruik je nu? En meet je die snelheden vlakbij?

Als dat een ouder model is mis je waarschijnlijk de snellere 5ghz band in je wifi. Hiermee haal je flink hogere snelheden dan enkel de 2,4ghz die bijvoorbeeld de Experiabox V8 of V9 hebben.

Als je Experiabox aan vervanging toe is, krijg je eentje met zowel 2,4 en 5ghz. En anders kun je er bijvoorbeeld een Superwifi aan toevoegen, dan ben je er ook.

Ik heb een V10 experiabox. Ik meet de snelheid op ongeveer 5 meter van de Experiabox. Ik heb wel een extra WIFI punt van KPN. Daar meet ik zelfs nog lagere snelheden.

ik heb alle WiFi apparaten uitgeschakeld, maar dat maakt geen verschil.

Reputatie 7
Badge +10

De v10 is een hele goede Experiabox, en kan gewoon behouden worden. Deze kan zeker hogere wifisnelheden aan.

Welke versterker heb je? Superwifi, Experiawifi of een oudere witte versterker?

 

Met welk toestel doe je die speedtest? En meet je op andere apparaten dezelfde snelheden?

 

Ik heb een experia WiFi versterker. Ik heb gemeten vanaf verschillende apparaten, iPad’s laptop etc. Snelheden verschillen niet zo heel veel. Variëren wel eens. Gisteren opeens bij 70 mbps, vanmorgen ongeveer 40.

Alle apparaten uitgeschakeld op mijn iPad na, maakte ook geen verschil. KPN WiFi-manager al een aantal keer gebruikt. Leverde echter geen verbetering op. Ook geen andere WiFi modems vlak bij.

Blijft een raadsel. 
 

Met vriendelijke groet Harm Abel 

Badge +19

Nou geen raadsel hoor.  Met de v10 heb je minimaal 2 experia wifi's nodig omdat de wifi van het modem uitgeschakeld wordt.  Dat moet ook. Ontkoppel die experia wifi' en doe de wifi manager nog een keer. Overigens is alles qua snelheid boven de 20 Mbit/s prima. Het ligt er ook aan welke band he gebruikt. De 2.4GHz kan geen hoge snelheid aan. Max rond de 60. De 5Ghz band kan veel hogere snelheden aan maar dan mag de afstand niet te groot zijn. Mijn advies is altijd zet op iedere verdieping een bekabelde Wi-Fi versterker neer. Gegarandeerd succes. 

Een doorvoer is net zo breed als het smalste deel. Door de hele Atlantische oceaan achter jouw keukenkraan aangesloten via een 15mm buis te zetten, komt er echt niet meer water uit die buis. (En het gaat ook niet om druk, gewoon een digitale toevoer). 

Bedraad is het hier 70 down / 30 up. Via wifi (2,4 Ghz op de laptop): krap 40 down en 25 up.

Via de phone zelfde waarden. Hierbij wel aangetekend dat ik het op de phone via Google Chrome heb gedaan.

kpn.com/speedtest

De telefoon zelf geeft onder Wifi bij netwerksnelheid 86 Mb/s.

En ik zit er een stuk vandaan, snelheid lijn 50/50, 71 om 76 snelheid op de 5Ghz, de Fritzen doen het dus een stuk beter, bij 100/100 kwam ik boven de 100 uit, snelheid is 433 volgens de Fritz op 5Ghz.

Op de 2.4 haal ik 69/74.

Als ik alle reacties zo lees, dan is het hele glasvezel verhaal, uitgezonderd voor TV, voor de gewone consument eigenlijk onzin. Meeste mensen maken gebruik van ‘draadloze’ devices. Een 200mbps toegang tot je huis, laat staan in giga levert voor de draadloze apparaten niets meer op. Tenminste als je met ‘koper’ als een redelijke snelheid hebt.

 

Badge +19

Dat is nou net het probleem.  Iedereen wil maar draadloos dus alle banden die gebruikt worden voor Wi-Fi raken overvol.  Je zal dus aan de slag moeten met Wi-Fi versterkers.  Draadloze verbindingsets zijn helemaal uit de boze. Wi-Fi is leuk om achter in de tuin een beetje te internetten of je lampen mee aan te zetten maar werken e.d. moet je gewoon bekabeld doen. Als jouw buurman een zware Wi-Fi versterker heeft staan heb jij daar last van. De 2.4GHz kan geen hoge snelheid aan en de 5GHz band kan wel een hoge snelheid aan maar heeft een kort bereik. Zo simpel is het.

Hoi @Harmabel . Welkom op het forum.

Zo te lezen had jij al flink wat snelheid via koper en dan is zo'n upgrade naar glasvezel niet direct merkbaar. Mocht je veel uploaden zul je wel een heel duidelijk verschil merken. De snelheden bij glas zijn symmetrisch. Wat wil zeggen dat up en down dezelfde snelheid hebben.  

Wat wifi betreft denk ik niet dat je veel hoger gaat scoren. Dan kun je beter met wifi versterkers en de wifi manager gaan werken om het te optimaliseren.

Verder is het ook relevant of de apparaten die je gebruikt die hoge snelheden wel ondersteunen. 

Vandaag overgegaan naar glasvezel. Ook modem (v10a) is vervangen, werkte niet goed.

Nu op mijn iPad 120 mbps! ( was rond de 40 mbps) Ook mijn oude WiFi versterker vervangen door 2 superwifi punten. Overal in huis nu snel WiFi.

Probleem dus opgelost.

Â