Sticky Kennisbank

Storing oplossen Draadloze Verbindingsset [DVS]

  • 13 August 2016
  • 0 reacties
  • 85429 keer bekeken
Storing oplossen Draadloze Verbindingsset [DVS]
Reputatie 7
Badge +25

Heb je problemen met stilstaand/haperend beeld? Of zie je een foutcode op de televisie? Dan kan dit komen door een storing in de Draadloze Verbindingsset. Hieronder leggen we je uit hoe je deze problemen kunt oplossen.

 Storing op je Draadloze Verbindingsset in december? 🎄

Heb je tijdens de feestdagen meer last van storing met jouw DVS? Bekijk hieronder onze uitleg over de Draadloze Verbindingsset en kerstverlichting.  

Heb je een DVS 650 en werken internet en/of tv niet goed? Haal alle DVS adapters 10 seconden uit het stopcontact. Plaats ze daarna weer terug.

 

Draadloze Verbindingsset aansluiten

Wij raden altijd aan om de TV aan te sluiten met een kabel. Lukt dit niet of wil je toch een DVS gebruiken? Zorg er dan voor dat je deze goed aansluit.

Algemene informatie over de Draadloze verbindingsset vind je hier: De Draadloze Verbindingsset [dvs]

  • Het is belangrijk om de DVS te gebruiken voor alleen internet of alleen TV. Sluit niet jouw tv-ontvanger én een computer aan op dezelfde set. Doe je dit wel, dan kunnen wij hierbij niet ondersteunen.
  • Gebruik maximaal 3 adapters. In theorie kun je meer gebruiken. Maar omdat de werking van de DVS afhankelijk is van jouw elektriciteitsnetwerk, ondersteunen wij tot maximaal 3 adapters. Daarboven kunnen wij geen ondersteuning bieden.
  • Zorg dat je de DVS direct op een enkel stopcontact aansluit. Of sluit hem alleen aan op een dubbel stopcontact. Er mogen geen andere stekkers naast zitten. Ook kan de DVS niet op een stekkerdoos aangesloten worden. Hieronder zie je de juiste manier van aansluiten:

 

De verbindingsset van jouw type werkt goed als de lampjes wit zijn of wit knipperen. Controleer bij elke adapter alle drie de lampjes.

Meer algemene informatie over de Draadloze Verbindingsset vind je hier: De Draadloze Verbindingsset [dvs].

 

Draadloze Verbindingsset koppelen

  1. Haal bij beide DVS adapters de ethernetkabel er voorzichtig uit.
  2. Haal beide DVS adapters uit het stopcontact.
  3. Druk de DVS adapters op elkaar zoals hiernaast afgebeeld. Het maakt niet uit welke boven of onder zit.
  4. Plaats de gecombineerde DVS adapters in een stopcontact.
  5. Druk bij één van de DVS adapters het reset knopje in. Doe dit 3 tot 5 seconden en laat dan weer los. Het ‘power’ lampje gaat nu knipperen.
  6. Druk nu ook de resetknop van de andere DVS adapter in voor 3 tot 5 seconden. Ook bij deze adapter gaat het ‘power’ lampje knipperen.

Na maximaal 2 minuten gaan de middelste lampjes (huisjes) continu branden.

 

De Draadloze Verbindingsset testen

Test de verbindingsset op 1 stekkerdoos: Steek ter controle alle adapters in één stekkerdoos. Voor deze test hoeft geen Experia Box, PC of tv-ontvanger aangesloten te zijn op de adapters. Hierdoor zal het rechter ethernet lampje niet branden. Resultaat: het eerste lampje moet groen of wit knipperen en het tweede lampje moet binnen een minuut ook groen of wit gaan branden op alle adapters.


Het Verbindingslampje brandt wél bij de test op de stekkerdoos

Er is verbinding en zijn de adapters goed. Plaats de adapters terug op hun oorspronkelijke plaatsen en sluit de Experia Box, PC of tv-ontvanger weer aan.
Werkt de verbinding hierna niet, dan moet mogelijk een van de adapters in een ander stopcontact worden geplaatst voor een goede onderlinge verbinding.
 

Het Verbindingslampje brandt niet bij de test op de stekkerdoos

Druk 3 tot 5 seconden op het reset-knopje onderop of de zijkant van de eerste adapter. Doe dit vervolgens binnen 2 minuten ook bij de tweede adapter. Het resultaat hiervan moet zijn dat eerste lampje groen of wit brandt en binnen een halve minuut moet het tweede lampje ook groen of wit gaan branden.

 

Storing op de DVS

Het Power/eerste lampje brandt niet

Er staat geen stroom op je adapter of je adapter is defect.

Test de adapter in een ander stopcontact. Gaat het lampje dan wel branden? Dan is er iets mis met het stopcontact.

Werkt dit niet? Dan is jouw DVS misschien kapot. Neem dan contact op met onze klantenservice.

 

Het Huisje/middelste lampje brandt rood

Dit betekent dat de verbinding tussen de adapters niet goed werkt. Je kunt de volgende dingen proberen:

  • Zorg dat de DVS correct is aangesloten
  • Probeer de adapter in een ander stopcontact.
  • Controleer op storingsbronnen, zoals een halogeenlamp met dimmer. Steek de verbindingsset of storingsbron in een ander stopcontact.

Lost dit het probleem niet op? Koppel de DVS adapters opnieuw.

 

Het Huisje/middelste lampje brandt oranje

Als het lampje oranje brandt betekent niet dat je per sé een storing ervaart. Dus als je geen problemen merkt kan je het gewoon laten gaan. Merk je wel problemen op? Dan kan je dezelfde stappen aanhouden als wanneer het lampje rood brandt.

 

Het Netwerk/laatste lampje brandt/knippert niet

De Experia Box, tv-ontvanger of computer staat niet aan of is niet verbonden met je adapter.

 

Update software op de DVS om storing te voorkomen

Wat als je DVS blijft storen en de bovenstaande tips geen oplossing geven?

Dan is het goed om de software te updaten. De fabrikant is namelijk constant bezig om de techniek van de DVS te verbeteren.  De nieuwe software zorgt er voor dat de DVS adapters beter met elkaar communiceren en minder storingsgevoelig zijn.

  1. Sluit 1 adapter met een ethernetkabel aan op je computer of laptop.
  2. Controleer of alle Draadloze Verbindingsadapters aan elkaar gekoppeld zijn. Hiermee kan je alle adapters in één keer updaten. De Draadloze Verbindingsadapters zijn gekoppeld als het verbindingslampje (huisje) groen of wit brandt.
  3. Download de software via de juiste optie hieronder. (Vereisten: computer of laptop met Windows 7,8 of 10 die voorzien is van een functionele Ethernetpoort.)
  4. Update je software. Ga naar je downloads map. Open het gedownloade bestand en volg de instructies van het programma.

Je Draadloze Verbindingsset heeft nu de nieuwste software.

 

DVS en Kerstverlichting

Het signaal dat je via een DVS verstuurt gaat via je elektriciteitsnetwerk.  Dat zijn dus de kabels die weggewerkt zitten in je muren/vloeren etc. De kwaliteit hiervan kan per woning verschillen.

Zo'n netwerk is gevoelig voor storingsbronnen. Met name voor andere elektrische apparaten. We zien dit vooral terugkomen tijdens de feestdagen.  

  • Kerstverlichting die op dezelfde stekkerdoos aangesloten is als je DVS.
  • Tijdens de donkere dagen gebruik je veel meer apparaten en lampen. Het stroomnet wordt dus meer belast en vergroot de kans op storing.
  • Gebruik je veel lampen die gedimd worden? Dan kan dit ook mogelijk een oorzaak zijn voor verstoring (een dimmer werkt doormiddel van heel snel knipperen. Je kunt je voorstellen dat dit veel invloed heeft op het netwerk).
  • De DVS van de buren kan jouw set beïnvloeden. Maar, dit geldt natuurlijk alleen als je buren ook echt een DVS hebben.

 

Hoe los ik een storing door kerstverlichting op?

  • Koppel alle extra verlichting los en test je verbinding.  Werkt het nu goed? Dan heb je de oorzaak gevonden. Plug vervolgens je kerstverlichting in een andere (liefst vrij) stopcontact.  Vermijd te allen tijde om de DVS en kerstverlichting samen in één stopcontact te doen.  Gebruik de doorlus optie van de DVS of kies er voor om een ander stopcontact te gebruiken. 
  • Blijft het storen? Trek dan een verlengkabel vanuit een andere kamer en sluit hier je kerstverlichting op aan. 

Soms is het even puzzelen, maar als je de tips hierboven opvolgt kun je zorgeloos van je kerstverlichting én je KPN TV genieten. 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.