Welkom op het

KPN Forum

Recent online
Sticky

Hoe kan ik overstappen naar KPN?

Reputatie 6
Badge +12
  • Moderator
  • 3126 reacties
Fijn dat je wilt overstappen naar KPN! Je bent waarschijnlijk op deze pagina terechtgekomen omdat je vragen hebt over het overstappen naar KPN. Hier lees je de meest gestelde vragen over het overstappen naar KPN. Word je KPN Compleet en heb je ook een mobiel abonnement aangevraagd? In het 2e deel lees je alles over het overstappen van je mobiele abonnement.

Kan ik al overstappen?

Dit is een belangrijke vraag. Niemand zit te wachten op dubbele kosten. Om te beginnen is het belangrijk om uit te zoeken of je nog een lopend contract hebt bij je huidige provider. Vraag dit bij hen na. Vaak kan je het ook zien in de online omgeving van jouw provider. Als je overstapt en het blijkt dat je toch nog binnen het contracttermijn zit, heb je kans dat de huidige provider een boete in rekening brengt.

Overstapwekker

Als jouw huidige contract nog loopt en daar niet onderuit kan (bijvoorbeeld door een prijswijziging), dan kan je vrijblijvend gebruik maken van de overstapwekker. Wij houden voor je in de gaten wanneer de overstap mogelijk is en nemen dan contact met je op. Deze overstapwekker kan je gebruiken voor internet én mobiele abonnementen.

Wat is de Overstapservice?

Overstappen wordt vaak gezien als ‘gedoe’. Vaak blijkt dit erg mee te vallen, er komt natuurlijk wel wat bij kijken zoals het opzeggen van van je huidige provider, nieuwe apparatuur en eventueel een monteur. Om dit makkelijker te maken is er de gratis Overstapservice. Dit betekent dat wij jouw huidige abonnement opzeggen zodat je daar zelf niet achteraan hoeft te gaan. De volgende providers werken mee aan De Overstapservice: Tele2, Online.nl, Ziggo, KPN, Telfort, XS4ALL en Vodafone. Let op: De Overstapservice geldt niet voor zakelijke abonnementen.

Hoe werkt de Overstapservice?

Geef tijdens de bestelling aan dat je gebruik wilt maken van De Overstapservice en geef aan bij welke provider je op dit moment klant bent. Gebruik je hetzelfde bankrekeningnummer als bij je huidige provider? Dan hoef je geen extra informatie door te geven. Op basis van je bankrekeningnummer halen wij de gegevens op bij je huidige provider en regelen wij het. Ga je een ander rekeningnummer gebruiken? Dan hebben wij het contractnummer nodig voor de opzegging bij jouw huidige provider. Wij zeggen je abonnement bij je oude provider op en zorgen dat het pas wordt afgesloten zodra de KPN lijn werkt.

Kan ik ook zelf opzeggen?

Natuurlijk. Tijdens de bestelling geef je aan dat dat je het huidige contract zelf gaat opzeggen. Neem contact op met je huidige provider om op te zeggen. Let wel op dat je waarschijnlijk een maand opzegtermijn hebt. We bieden ook hulp om opzegbrieven op te stellen. Vul jouw gegevens in bij onze overstaphulp en dan ontvang je de brieven per e-mail. Print de opzegbrieven uit, onderteken de opzegbrieven en stuur ze op.

Hoe voorkom ik dubbele kosten?

Als je de overstapservice gebruikt zorgen wij voor de opzegging van je oude abonnement. Hierbij kan een maximale overlap zijn van 5 werkdagen. Zo zorgen we ervoor dat je niet zonder diensten komt te zitten. Als je zelf de opzegging regelt bij je oude provider stem de datum dan goed af.

Kan ik mijn telefoonnummer behouden?

Ja, geef bij de bestelling aan dat je nummerbehoud wilt. Indien het gaat om een verhuizing naar een gebied met een ander netnummer krijg je een nieuw telefoonnummer.

Welke Alles-in-1 pakketten biedt KPN?

Je vindt de Alles-in-1 pakketten die KPN aanbiedt op onze website. Daar zit een postcodecheck bij zodat je weet welke internetsnelheid je ongeveer kan halen op jouw adres.

Kan ik ook alleen een internetabonnement afnemen bij KPN?

Dat kan zeker. Op deze pagina kan je een internetabonnement bestellen. Je kan wel als extra optie een telefoonnummer erbij aanvragen. Daar zitten geen extra kosten aan verbonden. Let wel op dat bij gebruik er gesprekskosten in rekening worden gebracht.

Hoe installeer ik de KPN diensten?

Heb je gekozen om alles zelf aan te sluiten? Vaak lukt installeren binnen 20 minuten. We hebben een speciale installatiepagina om je hierbij te helpen!

Kan ik een monteur krijgen voor de installatie van de KPN diensten?

Zeker. Vaak is ie gratis maar check de KPN-website voor de huidige acties! De (gratis) KPN monteur zorgt ervoor dat je verbinding werkt en sluit maximaal 1 computer, laptop of tablet, 2 televisies en 1 telefoontoestel voor je aan. Uiteraard legt hij uit hoe je de nieuwe KPN-producten kunt gebruiken.

Nieuw: daarnaast voert de monteur een WiFi-check uit door het hele huis om te kijken hoe het bereik is. Zo weet je zeker of je overal in huis optimaal kan genieten van WiFi.

Zijn er extra kosten voor de monteur?

Als je wilt dat de monteur meer doet dan de standaard installatie kan dat extra kosten met zich meebrengen. We hebben een handig tariefoverzicht met welke kosten je dan rekening moet houden.

Wat is de status van mijn bestelling?

Vraag je je af hoe het staat met de bestelling? Op onze bestelstatuspagina zie je de voortgang van jouw bestelling. Zodra het installatiepakket onderweg is kan je daar ook een afspraak maken met de installatiemonteur.

Extra informatie
Hier wat handige pagina’s als je meer informatie wilt:
- Inhoud installatiepakket.
- Zenderoverzicht van alle zenders die KPN aanbiedt(PDF).
- De extra functies van Interactieve tv.
- Radio luisteren via Interactieve tv van KPN.
- Eigen router gebruiken achter de Experia Box van KPN. (met dank aan wjb)
- Veel gestelde vragen over de Experia Box V10. (met dank aan RobinFlikkema)

Deel 2: Hoe stap ik over naar KPN met mobiel?

Overstappen, ik hoor het je denken; moeite doen. Lekker blijven zitten waar je zit is net zo makkelijk. Laat ik één ding zeggen, het is niet moeilijk. Sterker nog; wij regelen het kosteloos voor je. Hoe? Dat lees je hieronder!

Nummerbehoud met een abonnement

Wil je je eigen nummer houden? Dat snap ik. Zelf ben ik ook erg gehecht aan mijn 06-nummer. Ik heb ‘m al 12 jaar!
Vraag een abonnement aan bij KPN met nummerbehoud. Wij doen een verzoek om het nummer over te nemen bij je huidige provider. Je ontvangt bij een nieuw abonnement altijd een KPN simkaart. Je nummer wordt op de overnamedatum overgezet op je nieuwe KPN simkaart. Aan het overnemen van jouw nummer zijn geen kosten verbonden.
Houd bij het bestellen van je abonnement je simkaartnummer en het klantnummer van je provider bij de hand. Deze twee heb je nodig bij het bestellen.

Hoe weet ik of mijn nummerbehoud is goedgekeurd?

Binnen 2 werkdagen na het aanvragen van het nummerbehoud ontvang je een e-mail of het nummerbehoud is goedgekeurd of dat we nog aanvullende gegevens nodig hebben. Heb je geen e-mailadres? Dan ontvang je een brief!
Is je nummerbehoud goedgekeurd? Dan staat er in de e-mail of brief wanneer wij je nummer overnemen. Vanaf die datum ben je KPN klant. Je gaat dan betalen voor het abonnement en kun je je nieuwe simkaart gebruiken.

Wat gebeurt er als het nummerbehoud niet wordt goedgekeurd?

In dat geval ontvang je een e-mail of een brief van ons wat we nodig hebben om je nummer alsnog naar KPN te krijgen. Je hebt 7 dagen de tijd om de aanvullende gegevens door te geven. Dit kun je telefonisch doen via het nummer dat in de brief staat.

Let er bij je aanvraag altijd op wanneer je nummer contractvrij is bij je huidige provider. We kunnen maximaal 60 dagen voor de einddatum van jouw contract nummerbehoud aanvragen. Vraag je nummerbehoud voor deze 60 dagen aan? Dan kunnen we het nummerbehoud nog niet aanvragen en krijg je automatisch een nieuw nummer van ons bij je abonnement.

Overnamedatum

Bij een abonnement heb je altijd 1 maand opzegtermijn wanneer je abonnement al contractvrij is. Daarom duurt een aanvraag voor nummerbehoud altijd minimaal 1 maand. Controleer bij je huidige provider hoelang je contract nog loopt.
Ben je nog niet contractvrij? Dan nemen wij je nummer over op de datum dat je contract bij je huidige provider afloopt. In beide gevallen zit je niet met dubbele kosten.
Heb je op dit moment een prepaid en stap je over naar een KPN abonnement? Dan kunnen we je nummer vaak al sneller overnemen. Tip; zorg dat je beltegoed op is. Dit kun je niet meenemen en het is zonde om hier niks mee te doen.

Heb je geen maand opzegtermijn?

Wanneer je geen maand opzegtermijn hebt, bijvoorbeeld bij bepaalde abonnementen van Simyo, dan kun je een normale aanvraag doen voor nummerbehoud. Zodra je de bevestiging ontvangt van ons met de datum van de overzetting van je 06-nummer, dan kun je contact opnemen met de Klantenservice van KPN om de aanvraag te laten vervroegen. De Klantenservice van KPN is 24 uur per dag gratis te bereiken op 0800-0105.

Aansluitkosten

Wanneer je klant wordt bij KPN, betaal je eenmalig aansluitkosten. Voor een sim-only abonnement is dit € 20,00 en voor een abonnement met toestel is dit € 30,00. Deze kosten betaal je via de eerste factuur. Bij een verlenging betaal je de aansluitkosten niet nogmaals.

Wanneer je overstapt van een abonnement naar een Prepaid van KPN, betaal je geen aansluitkosten.

Overstappen naar KPN prepaid met nummerbehoud

Je kunt een nieuwe KPN prepaid simkaart bestellen. Vervolgens kun je heel makkelijk nummerbehoud aanvragen? Hoe? Dat lees je hier.

KPN Compleet

Heb je meerdere 06-nummers bij KPN op 1 adres? Dan krijg je al voordelen van KPN Compleet! Heb je ook internet/interactieve tv/telefoon van KPN? Dan krijg je nog meer voordelen van KPN Compleet.

Heb je nog vragen of kunnen wij je helpen bij het overstappen? Laat het hieronder weten! Ben je zelf recentelijk overgestapt en heb je tips die je wilt delen? We lezen ze graag!

3 reacties

Reputatie 6
Badge +11
Goede handleinding! :)

Een kleine tip die ik mee geef om het kiezen van een vast abonnement:
Als je geen glazvezel hebt raad ik aan om van te voren te je maximale internesnelheid te controleren. Dit kan je doen op de bestellen pagina.

Daarnaast kan je het hier ook inzien:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/

Voor de meeste mensen is 20mb/s genoeg, daarna raad ik aan om 10mb/s per persoon extra te nemen zodat er in ieder geval geen klachten komen dat het internet te traag is (5mb/s extra is genoeg voor kleinverbruikers).

Heb je thuis al *DSL(Internet van Online, Telfort, Tele2 etc.?
Dan zal de overstap vrijwel naadloos gaan, de bovenstaande providers maken juist gebruik van het netwerk van KPN.

Let op: Een budgetprovider is zeker geen KPN, dat een 3de partij hetzelfde netwerk gebruikt betekend niet dat men het netwerk even goed weet toe te passen. Het kan zomaar zijn dat je internet spontaan beter word als je vanuit een andere DSL provider overstapt naar KPN, simpelweg omdat KPN betere technieken en apparatuur gebruikt voor haar klanten.

Heb je thuis internet via de kabel kabel?
Controleer voordat je het aanvraagt of er thuis een ISRA-Lijn(een oude telefoonlijn) te vinden is, zo niet: Zorg er voor dat je tijdens het overstappen van te voren duidelijke afspraken maakt. KPN wilt, als er nog nooit een ISRA punt heeft gezeten het meestal gratis aanleggen. Als het punt ooit verwijderd is kan dit een duur grapje worden.

De klantenservice kan je meestal vertellen waar je ongeveer je ISRA punt kan vinden(Dit zal meestal in de woonkamer of de meterkast zijn).

Als een ISRA punt aanwezig is, dan zal de overstap meestal naadloos gaan :)

Ik kan geen KPN internet bestellen op mijn adres
Je kan een offerte voor een aansluiting aanvragen op:
https://www.mijnaansluiting.nl/

Hier zijn echter wel kosten aan verbonden(Dit zit meestal rond de 300 euro).

Hier kan je zien hoe een ISRA punt er uit ziet:
http://kpn-customer.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5218/~/uitleg-over-aansluitpunt%2C-ftu-of-isra
Reputatie 1
Wow wat een goede uitleg zeg deze ga ik zeker nog eens gebruiken als ik einde van de maand KPN lid ben. :D
Reputatie 1
Alleen is de uitleg niet volledig. Bij een verhuizing naar een nieuwbouwwoning gaf de postcodecheck aan dat verhuizing zonder problemen mogelijk was. Volgens de KPN voorwaarde leggen ze dan gratis aan.
Lees ook:
https://forum.kpn.com/internet-9/nieuwbouwwoning-geen-kpn-aansluiting-424558

Daar stelt KPN webcare : Voor KPN specifiek, als onze postcodecheck aangeeft dat er diensten leverbaar zijn, worden de kosten voor de aanleg van de aansluiting in veel gevallen door ons gedragen. Als een hele grote afstand overbrugd moet worden, of er zijn andere obstakels kan het zijn dat er wel wat kosten worden berekend. Dit wordt echter altijd overlegd met de aanvrager van het abonnement.

In het bovengenoemde artikel was de aansluitafstand > 6 meter, waarschijnlijk heeft KPN vergeten de kabel naar binnen te brengen en ligt hij opgerold onder het zand bij de voordeur, terwijl webcare bij nader inzien zelf zegt:
Er waren onlangs meer mensen die daar vragen over stelden, dus we wilden hier graag duidelijkheid over. Aanleg tot 25 meter is voor ons. We hadden lange tijd het beleid dat aanleg van 25 tot 125 meter (en zonder obstakels) qua kosten door ons gedragen werd. Het blijkt dat dit zo omstreeks juni is gewijzigd. Dit wordt nu qua kosten weer bij de aanvrager neergelegd.

De klant moest ondanks positieve postcodecheck en kleinere afstand dan 25 meter de aansluiting zelf betalen.
Het advies van de KPN helpdesk en de laatste monteur was: "Misschien kunt u beter een ZIGGO aansluiting nemen."
En dat was uiteindelijk binnen 4 werkdagen (inclusief monteur) geregeld.

KPN moet gewoon zijn eigen voorwaarden eens lezen en hun daarin gedane beloften nakomen.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)