Vraag

MB's delen overschrijft bestaande MB's

  • 1 September 2021
  • 19 reacties
  • 185 keer bekeken

  • Deelnemer
  • 7 reacties

Mijn man en kinderen kunnen onderling MB's delen. Dit werkte in eerste instantie niet. Bij de KPN winkel is dit opgelost. Om uit te proberen of het werkte heeft hij ze allebei 50 MB gegeven. Wat blijkt nu: de al bestaande MB's van de kinderen zijn weg (2000 en 3000) er staat nu alleen bij allebei 50 MB. Hij heeft onze dochter nog maar extra 2000 gegeven. Maar het is toch belachelijk dat de bestaande MB's verdwijnen???? Waar je recht op hebt en voor betaald!!!. Misleiding, er moet duidelijk erbij worden vermeld dat de bestaande MB's wegvallen/worden overschreven!!!! 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Hallo @EAS, welkom! Het is sowieso niet zo dat als je MB's deelt dat de rest komt te vervallen. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Het is niet mogelijk dat de kinderen de MB's verbruikt hebben? Wil je je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer, klantnummer en de betreffende 06-nummers onder ‘persoonlijke opmerkingen’ plaatsen? Dan kijk ik graag met je mee. 

Hallo Marcia,

Bedankt voor je antwoordt. Nee, mijn kinderen hadden nog voldoende MB's. Dochter nog ongeveer 1400 en zoon net gestart met sim only 3000 MB's. Zat ernaast toen hij dit in de app deelde. Ik heb mijn gegevens aangevuld. Ik heb van mijn zoon (nog) geen klantnummer maar kan zijn dat deze onder die van mij valt. Dat is het middelste nr. bij klantnummer mobiel.

Reputatie 7
Badge +30

Top! Ik zie dat je zoon inderdaad nog zijn hele 3 GB over heeft en daarnaast bijna de gedeelde 50 MB op heeft. Je dochter heeft ook nog ruim voldoende, dat klopt helemaal met wat jij zegt! Het kan misschien iets te maken hebben met het feit dat ze echt nét klant zijn en hun eerste echte/volledige maand dan pas volgende maand in gaat. Het staat hier verder in ieder geval helemaal goed!

Hoi Marcia,

Waarom zie ik in de app bij mijn zoon 11 mb verbruikt van de 50 mb en nog 12 dgn resterend? Hij heeft nog 28 dgn. Er zou moeten staan 11 mb verbruikt van de 3050 mb, 28 dgn. Daarnaast heeft mijn dochter al meer dan half jaar abb. Nu staat er 2050 mb (die mijn man heeft gedeeld) maar daar komen de mb's die zij had 1400 mb nog bovenop. Ik vindt dit niet duidelijk. De mb's zouden gewoon bij elkaar opgeteld moeten worden. Dat is dan ook duidelijk voor de kids. Ook raar dat de gedeelde mb's geldig zijn voor het aantal resterende dgn die bij mijn man staan. Dit is niet handig aangezien we allemaal verschillende ingangsdatum hebben. Het is gewoon niet duidelijk en zeer verwarrend.

 

Reputatie 7
Badge +21

Gedeelde MB's behouden inderdaad hun oorspronkelijke geldigheid, bepaald door de factuurperiode van de gever. Nu tegenwoordig mobiele abonnementen niet meer allemaal gelijk lopen (per kalendermaand) geeft dat soms wat verwarring.

Reputatie 7
Badge +24

Vroeger begonnen alle factuurperiodes bij iedereen op de eerste van de maand. Dus ging ook iedereen massaal op de eerste van de maand mb's delen. Dit zorgde voor een hele hoge belasting van de systemen van KPN op de eerste dag van de maand, terwijl die systemen de rest van de maand uit hun neus stonden te peuteren.

Soms mislukte het mb's delen ook op de eerste dag van de maand door overbelasting van de systemen. Sinds kort probeert KPN daarom het moment waarop de nieuwe factuurperiode ingaat bij klanten te spreiden door de maand heen. Dit om zo de belasting van de systemen ook te spreiden.

Misschien lastig voor klanten. Maar logisch en min of meer noodzakelijk denk ik. 

... nog 12 dgn resterend?

Dit is dus gewoon om het begin van de factuurperiode naar halverwege de maand te sturen.

Reputatie 7
Badge +24

Is het misschien zo dat gedeelde mb's in een andere bundel terecht komen? Waardoor de originele bundel eerst even opzij geparkeerd word totdat de gedeelde mb's op zijn?

Daar lijkt het dus wel op als ik het zo lees. Dat wordt dan uitkijken met hoeveel je deelt als je zelf nog een paar dgn over hebt. Stel je hebt zelf nog 3 dgn. Dat betekend dus als je 1000 mb deelt diegene daar maar 3dgn gebruik van kan maken....

Reputatie 7
Badge +24

Daar lijkt het dus wel op als ik het zo lees. Dat wordt dan uitkijken met hoeveel je deelt als je zelf nog een paar dgn over hebt. Stel je hebt zelf nog 3 dgn. Dat betekend dus als je 1000 mb deelt diegene daar maar 3dgn gebruik van kan maken....

Ja klopt. Over 3 dagen nog een keer delen dus 😉

Reputatie 7
Badge +30

Is het misschien zo dat gedeelde mb's in een andere bundel terecht komen? Waardoor de originele bundel eerst even opzij geparkeerd word totdat de gedeelde mb's op zijn?

Dat klopt. Maar dan zou je alsnog in MijnKPN moeten kunnen zien dat de andere MB's er ook nog zijn. Als ik MB's van mijn man krijg, staan die bij het totaal van die maand vermeld. Dus ook de 25 GB die ik van mezelf heb. Ik heb nu 25050 MB te verbruiken volgens MijnKPN. Is dit bij jouw kinderen niet zodanig vermeld?

Reputatie 7
Badge +24

Als je mb's koopt, dan schijnen deze ook in een aparte bundel te komen, dat word volgens mij dan niet bij elkaar opgeteld. En als dan de nieuwe factuurperiode in gaat, de nieuwe bundel beschikbaar komt, dan worden deze gekochte mb's naar de achtergrond gezet. Daar komen wel eens vragen over volgens mij 🤔

Reputatie 7
Badge +30

Maar dit gaat niet over MB's kopen, maar over delen. Dat werkt net iets anders. Jouw gekregen MB's moeten gewoon naast jouw eigen MB's staan in MijnKPN. 

Nee, alleen de gedeelde MB's van mijn man naar de kinderen zijn te zien. Dus niet hun eigen bundel.

Reputatie 7
Badge +30

Wat gek! Zou je eens een screenshot willen plaatsen van wat je kinderen dan zien in hun MijnKPN?

Dit is het screenshot van mijn zoon waarop de 50 MB te zien is die mijn man aan hem deelde. Er zou 3050 mb moeten staan.

Reputatie 7
Badge +30

Dit is heel gek! Dit klopt inderdaad niet. Als je het goed vindt, wil ik het toch nog even een maandje in de gaten houden. De normale 3000 GB die jouw zoon heeft, staat namelijk anders geregistreerd in het systeem dan ik normaliter zou verwachten. En ik heb het vermoeden dat dit daarom de reden is. Je zoon kan dus gewoon gebruik maken van zijn 3000 GB en ik wil graag na 1 oktober even weten hoe het dan staat als je man iets deelt met hem. Vind je dat in orde? Dan stuur ik je tegen die tijd weer een forumbericht.

Prima! Dank je wel.

Reputatie 7
Badge +30

@EAS hoe staat het er voor met het delen van MB's?

Hoi Marcia, nadat de geldigheid van de gedeelde MB's was verlopen waren hun eigen MB's weer zichtbaar. Pas als hun bundel op is dan gaan we proberen weer te delen.