Beantwoord

MB's delen werkt niet meer

• 10 april 2016
  • 58 reacties
  • 2449 keer bekeken

Ik ontving vandaag een berichtje dat het KPN factuursysteem is gewijzigd en daarom al gedeelde MB's opnieuw gedeeld moeten worden. Alleen het nummer waarmee ik voorheen gewoon MB's kon delen is in de app nu niet meer te selecteren en op de website niet zichtbaar. Als ik de status bekijk van de facturen van het desbetreffende nummer staan ze ook ineens allemaal op onbetaald?

icon

Beste antwoord door PeterG 10 april 2016, 15:28

Ik het 't even nagevraagd en helaas is 't zo dat MB's delen met budgetabonnement momenteel niet goed gaat door de wijzigingen. Het was niet zo gepland. Dit is een onvoorziene situatie die weer voorbij is als de wijzigingen rond zijn. Momenteel is er even niks aan te doen helaas. Ik breng namens Webcare excuses over. Je kunt wel thuis, via wifi, je internetfuncties gebruiken.

Het kan altijd erger. Zoals vorig jaar met Delight mobile. Die lag er in alle landen waar ze actief zijn na werkzaamheden zowat een week helemaal uit. (zie hier)

Bekijk origineel

58 reacties

Reputatie 7
Bron: https://www.kpn.com/prive/mobiel/service/problemen-storingen.htm#

Verminderde functionaliteit MijnKPN en MB’s delen In de maand april voeren wij in een aantal stappen onderhoud uit aan MijnKPN en de MijnKPN app. Tijdens dit onderhoud is het niet mogelijk om via de Klantenservice, per sms, in MijnKPN of in de MijnKPN app wijzigingen door te voeren zoals het aan- of uitzetten van een bundel. Belangrijk dus om daar rekening mee te houden als je bijvoorbeeld op vakantie gaat en een buitenlandbundel nodig hebt. Zorg ervoor dat alle (tijdelijke) wijzigingen in je mobiele abonnement gedaan zijn vóór zaterdag 18:00 uur. Anders is dit pas vanaf zondag 8:00 uur weer mogelijk. Om voor zo min mogelijk overlast te zorgen, hebben wij het onderhoud verspreid over de vier weekenden in april. Hieronder zie je welke impact het onderhoud precies heeft:

Zaterdagen in april tussen 18:00 en 24:00 uur:
Tussen 18:00 en 24:00 uur zijn wijzigingen in MijnKPN en de MijnKPN app niet mogelijk. Wil je dit weekend een bepaalde bundel hebben zonder het risico dat deze niet wordt geactiveerd? Zorg dan dat je deze vóór zaterdag 18:00 uur aan hebt staan. Het bekijken van huidige abonnementen, facturen en verbruik is wel mogelijk.

Zondagen in april tussen 24:00 en 8:00 uur:
Tussen 24:00 en 8:00 uur is inloggen op MijnKPN met een mobiel account niet mogelijk. Inloggen met een ‘TV, internet, bellen’ account is wel mogelijk. Er kunnen dus geen wijzigingen worden doorgevoerd en ook het bekijken van b.v. het verbruik is niet mogelijk.

Na het onderhoud, in de maand april:
Door het onderhoud wordt je databundel gereset; bij ‘Verbruik’ in MijnKPN (app) zie je het internettegoed weer op 100% staan. Dit betekent dus dat je deze maand extra MB’s ontvangt! Klanten voor wie dit geldt, ontvangen een bericht in de MijnKPN app. Ook vind je hierover een bericht in je MijnKPN account. De verbruikte belminuten uit het oude systeem zijn van je bundel afgehaald. Deze maand zie je dus éénmalig een afwijkende belbundel grootte terug in MijnKPN. Klanten voor wie dit geldt, ontvangen een bericht in de MijnKPN app. Ook vind je hierover een bericht in je MijnKPN account. Ben je Compleet en heb je met één van de leden MB’s gedeeld? Dan dien je dit nogmaals te doen, nadat het onderhoud voor jou heeft plaatsgevonden. Klanten voor wie dit geldt, ontvangen een SMS.

Na het onderhoud, in de maand mei:
Je ontvangt eenmalig twee facturen: een zogeheten 0 euro factuur (vanuit het oude systeem). Op deze factuur staat een deel van de kosten van het abonnement van april. Het bedrag op deze factuur is € 0,00 of wordt op € 0,00 gezet. Eventuele kosten van april betaalt de klant met de andere factuur. Krijg je een bedrag terug in april? Dan wordt dit bedrag op de andere factuur in mindering gebracht. en een ‘normale’ factuur waarop je het juiste verbruik en de kosten kunt inzien (uit het nieuwe systeem). Op deze andere factuur staan de kosten van het abonnement van de hele maand mei. Ook de eventuele verrekening van de 0 factuur staat erop. Meer info over deze twee facturen? Klik dan door naar deze pagina. kpn.com/nieuwemobielefactuur Vanaf juni ontvang je zoals gewoonlijk weer één factuur.

Starttijd: 2016-03-31 08:00 Eindtijd: 2016-04-25 12:00 

Reputatie 7
Badge +18
Dit kreeg ik net binnen per sms:

Beste klant, Dit weekend hebben wij ons factuursysteem gewijzigd. Hierdoor kunt u tijdelijk geen MB's delen binnen uw KPN Compleet familie. U kunt het over een week nog een keer proberen. Excuses voor het ongemak. Mvg, KPN.
DennisDatema68 schreef op 10 apr '16 om 12:37uDit kreeg ik net binnen per sms:

Beste klant, Dit weekend hebben wij ons factuursysteem gewijzigd. Hierdoor kunt u tijdelijk geen MB's delen binnen uw KPN Compleet familie. U kunt het over een week nog een keer proberen. Excuses voor het ongemak. Mvg, KPN. 
Deze kreeg ik inderdaad ook net binnen. Dacht dat het een type fout was.....goed bezig KPN. Jullie wijzigen je factuursysteem en ik heb een week geen mobiel internet, heel fijn.

Reputatie 7
Badge +18

rene866 schreef op 10 apr '16 om 13:07u

DennisDatema68 schreef op 10 apr '16 om 12:37u
Dit kreeg ik net binnen per sms:

Deze kreeg ik inderdaad ook net binnen. Dacht dat het een type fout was.....goed bezig KPN. Jullie wijzigen je factuursysteem en ik heb een week geen mobiel internet, heel fijn.

Geen internet? U kunt alleen geen MB's delen. Of heeft u uw bundel op? Dan is het inderdaad vervelend. :(

Reputatie 7
Rene, je internet blijft gewoon werken. Je kunt alleen geen MB's delen.

Is alleen lastig als je zelf geen internet in je abo hebt en alleen gebruik maakt van gedeelde MB's.

Je kunt altijd gebruik maken van internet via wifi (ook openbare).

Reputatie 7
Badge +18

PeterG schreef op 10 apr '16 om 13:23u

Rene, je internet blijft gewoon werken. Je kunt alleen geen MB's delen.

Is alleen lastig als je zelf geen internet in je abo hebt en alleen gebruik maakt van gedeelde MB's.

Op die openbare netwerken, daar kijk ik wel mee uit. I.v.m. wachtwoorden enzo. Ik zit liever op een netwerk die "versleuteld" zijn. Hackers zat op de loer die een openbare netwerk maken. En alles kunnen zien wat je doet, en intypt. ;)

PeterG schreef op 10 apr '16 om 13:23uRene, je internet blijft gewoon werken. Je kunt alleen geen MB's delen.

Ik heb een SIM only en krijg mijn MBs via een ander abonnement, dus in dit geval geen internet

Reputatie 7
Ik het 't even nagevraagd en helaas is 't zo dat MB's delen met budgetabonnement momenteel niet goed gaat door de wijzigingen. Het was niet zo gepland. Dit is een onvoorziene situatie die weer voorbij is als de wijzigingen rond zijn. Momenteel is er even niks aan te doen helaas. Ik breng namens Webcare excuses over. Je kunt wel thuis, via wifi, je internetfuncties gebruiken.

Het kan altijd erger. Zoals vorig jaar met Delight mobile. Die lag er in alle landen waar ze actief zijn na werkzaamheden zowat een week helemaal uit. (zie hier)

Ik was 2 weken mijn wachtwoord vergeten van de kpn app...., wilde mb's doorgeven naar mijn kpn compleet schatje dus opnieuw instellen helaas.... en maar wachten op het smsje... die kwam maar niet... KPN bellen.... storing..... nog een dag wachten (sorry voor alle puntjes hoor, zolang stond ik ook in de wacht :P). Dag later nog steeds geen activatiecode, blijkt dat mijn telefoon geen sms ontving.... prima, opnieuw instellen.... heeft kpn systeem storing en konden ze me niet helpen.... Moest zelf maar naar telefoonhulp op de site, waar dus geen oplossing stond helaas. Uiteindelijk op kunnen lossen door een andere sms app. Goed, nieuwe maand nieuwe kansen.. maak meteen maar mb's over... ik gebruik ze toch niet... word dat ineens weer terug gedraaid? Voorlopig kan ik dus weer geen mb's overschrijven naar een ander nummer en moet ik het zo te zien weer doen met excuses van de kpn.. Buiten dat klapt mijn modem er minimaal 1x per dag voor een aantal minuten uit! Begin er eerlijk gezegd een beetje klaar mee te zijn, zowel prive als zakelijk is de service werkelijk klote! 

KPN, jullie kunnen beter! Doe er wat aan!

Reputatie 7
, zie mijn antwoord net boven / voor jouw reactie hier. (die zie je ook hieronder)

Hierbij nog even aangevuld dat er in de weekeinden wijzigingen in de systemen worden uitgevoerd waardoor MijnKPN en MB's delen niet beschikbaar kan zijn.

Reputatie 7
PeterG schreef op 13 apr '16 om 10:58u@Joerirodenrijs, zie mijn antwoord net boven / voor jouw reactie hier. (die zie je ook hieronder)

Hierbij nog even aangevuld dat er in de weekeinden wijzigingen in de systemen worden uitgevoerd waardoor MijnKPN en MB's delen niet beschikbaar kan zijn.

... en het kan wel een week duren voordat MB's delen weer kan, volgens de SMS die mijn gezinsleden en ik daarover afgelopen zondag van KPN hebben ontvangen. Ook ik kan op dit moment nog steeds geen MB's delen, maar bij mij is dat puur administratief omdat we allemaal een dermate ruime bundel hebben dat we toch geen MB's delen.

Henk2304 schreef op 14 apr '16 om 10:02uPeterG schreef op 13 apr '16 om 10:58u@Joerirodenrijs, zie mijn antwoord net boven / voor jouw reactie hier. (die zie je ook hieronder)

... en het kan wel een week duren voordat MB's delen weer kan, volgens de SMS die mijn gezinsleden en ik daarover afgelopen zondag van KPN hebben ontvangen. Ook ik kan op dit moment nog steeds geen MB's delen, maar bij mij is dat puur administratief omdat we allemaal een dermate ruime bundel hebben dat we toch geen MB's delen.

Dnak voor je antwoord, ik kan helaas nog steeds geen mb's delen.... hoop toch dat ze dit deze week nog op gaan lossen..... ik heb de luxe van een ruime bundel mijn compleet partner ook, maar die gaat er wat sneller doorheen :P

Bij mij werkt MB's delen weer sinds vandaag

Na veel vijfen en zessen eindelijk een KPN-app die werkt en vervolgens voeren ze een onderhoud uit waardoor je geen mb's meer kunt delen. Had er net een aantal verstuurd naar mijn wederhelft maar die is ze nu kwijt en die bij mij dus ook. Ik heb gelukkig een bundel met genoeg maar kan al ruim een week niet versturen. Komende woensdag wordt dat al 2 weken. Het gaat niet zo soepel bij de KPN, toch wel jammer. Heb nog een jaar mijn abo bij de KPN maar weet niet of ik daar blijf.

Sinds gisteren werkt het bij mij ook weer!
PeterG schreef op 10 apr '16 om 15:28uIk het 't even nagevraagd en helaas is 't zo dat MB's delen met budgetabonnement momenteel niet goed gaat door de wijzigingen. Het was niet zo gepland. Dit is een onvoorziene situatie die weer voorbij is als de wijzigingen rond zijn. Momenteel is er even niks aan te doen helaas. Ik breng namens Webcare excuses over. Je kunt wel thuis, via wifi, je internetfuncties gebruiken.

Excuses zijn mooi en aardig. Dank daarvoor. Maar liever zou ik concreter horen:

1. Wanneer kan ik weer gedeelde MB's gebruiken? (Nee niet "binnenkort", of "probeer het volgende week nog eens". Concreet!)

2. Krijg ik de al gedeelde MB's die plotseling weer verdwenen waren weer terug?

3. Hoe gaan jullie een maand lang overlast voor KPN compleet gebruikers compenseren? Extra MB's (ik heb al genoeg MB's - mits MB's delen gewoon werkt) of een deel van het geld terug bij de volgende factuur?

MJT schreef op 19 apr '16 om 10:18uPeterG schreef op 10 apr '16 om 15:28uIk het 't even nagevraagd en helaas is 't zo dat MB's delen met budgetabonnement momenteel niet goed gaat door de wijzigingen. Het was niet zo gepland. Dit is een onvoorziene situatie die weer voorbij is als de wijzigingen rond zijn. Momenteel is er even niks aan te doen helaas. Ik breng namens Webcare excuses over. Je kunt wel thuis, via wifi, je internetfuncties gebruiken.

Excuses zijn mooi en aardig. Dank daarvoor. Maar liever zou ik concreter horen:

1. Wanneer kan ik weer gedeelde MB's gebruiken? (Nee niet "binnenkort", of "probeer het volgende week nog eens". Concreet!)

2. Krijg ik de al gedeelde MB's die plotseling weer verdwenen waren weer terug?

3. Hoe gaan jullie een maand lang overlast voor KPN compleet gebruikers compenseren? Extra MB's (ik heb al genoeg MB's - mits MB's delen gewoon werkt) of een deel van het geld terug bij de volgende factuur?

P.S. Dat ik ik gewoon WiFi kan gebruiken weet ik ook wel. Maar daar heb ik zelfs geen KPN abonnement voor nodig in het geval van gratis hotspots. En dat is geen antwoord op de vraag.

Ik ben ook niet blij hoe KPN omgaat met deze actie. Mijn vriendin heeft Sim Only ZONDER data zodat ik elke maand een paar van mijn mb's kan overpompen haar kant op. Resultaat nu.. Ik ben 2gig van mijn bundel kwijt en zij heeft al anderhalve week geen data. Er wordt flink geadverteerd met KPN COMPLEET MB's delen.. maar het lijkt dat je geen aanspraak kan maken op deze dienst als hij er uit ligt.

Ons 'probleem' duurt nu dus al anderhalve week (terwjil in de SMS en via de telefoon was aangegeven dat het max 1 week zou duren).. dus daarom vraag ik nu nogmaals.. Hoe lang gaat dit duren? het wordt nu echt onacceptabel dat een dergelijke dienst er zolang uitligt.

Reputatie 7
Badge +18
Ik ben aan de andere kant wel weer blij, want ik heb ook SIM Only zonder data, maar ik kan wel er 1 aanzetten. Die van 250 MB voor € 2,50. En deze is éénmalig per maand aan te zetten. En als die op is, zetten ze me gewoon uit. En ik moet hem zelf weer maandelijks aanzetten. 

Bij mij is het woensdag al 2 weken geen mb's delen. Heb op aanraden van de KPN mijn abo omgezet van zakelijk naar prive zodat je data naar elkaar kan versturen. Dat zou 1 april ingaan maar ze hadden bij het zakelijke gedeelte wel mijn zakelijke voordelen er uitgegooid maar nog niet omgezet naar prive zodat ik geen data kon delen. Pas na ruim een week is dat gelukt en vervolgens werkte dat dus 3 dagen en mijn vriendin is haar toegezonden data kwijt, bij mij er wel afgehaald. Beetje jammer van dat geheel. Als het nog langer duurt wil ik graag dat de KPN mij weer overzet naar zakelijk zonder bijkomende kosten.

Heb vanaf begin april geprobeerd MB's te versturen, maar die komen nooit aan, ook al krijg ik smsjes dat ze verstuurd zijn. Bovendien is één van de twee mensen die ik MB's kan sturen niet meer te zien in de app. En op de website is het precies andersom! Heel vervelend voor vooral die personen, aangezien zij al snel over hun limiet dreigen te raken.

Belde vanochtend maar eens met de klantenservice en ik had de woorden "MijnKPN" en "MB's delen" nog niet laten vallen of de dame aan de andere kant riep dat KPN schuld had. Heel fijn, maar vervolgens vertelde ze dat klanten in batches worden overgezet naar het nieuwe systeem en dat ze, nadat het allemaal nogal mis ging na de eerste batch, dit weekend weer een miljoen klanten hadden overgezet. Als iets niet werkt, dan zet je de boel toch stil en gaat eerst het probleem eens oplossen? Ik vind dit een ernstig geval van wanbeheer.

Hoe dan ook, ik zou weleens willen weten wat KPN gaat doen met de kosten van limietoverschrijdingen van al die mensen die geen MB's konden ontvangen en die vaak niet eens geweten zullen hebben dat ze tegen het randje liepen. Ik kijk eigenlijk nooit naar de facturen die ik krijg, maar nu zal dat toch even anders gaan.

Reputatie 7
Badge +27
Dag allen,

Allereerst mijn excuses voor het ongemak die dit met zich meebrengt. Ik begrijp goed dat dit in sommige situaties zeer slecht uitkomt. De informatie die aan is gegeven klopt ongeveer. Achter de schermen wordt gewerkt aan een update van het factuursysteem. Dit doen we niet tegelijk bij alle klanten. Hierdoor is het mogelijk dat MB's delen tijdelijk niet werkt, tot beide (of alle) partijen zijn overgezet naar ons nieuwe factuursysteem. Dit kan tot uiterlijk maandag duren, ik moet jullie daarom vragen nog even af te wachten.

: Wat bedoel je precies met je laatste alinea? Er zijn geen kosten verbonden aan het overschrijden van de databundel. Wel wordt de snelheid tijdelijk omlaag gezet tot de nieuwe bundel ingaat.

Joran schreef op 19 apr '16 om 18:23u
@bartveld: Wat bedoel je precies met je laatste alinea? Er zijn geen kosten verbonden aan het overschrijden van de databundel. Wel wordt de snelheid tijdelijk omlaag gezet tot de nieuwe bundel ingaat.

: Wellicht blijkt hier maar uit hoe slecht ik op de hoogte ben van wat KPN biedt. Als mijn vrouw en dochter, aan wie ik MB's pleeg te geven, over hun (lage) limiet heengaan, gaat enkel hun snelheid omlaag? Geen meerkosten per MB?

Reputatie 7
Badge +27
: Klopt helemaal! Bij Budget-abonnementen (Budget 100, Budget 300) stopt het internet met werken, omdat deze van zichzelf geen MB's hebben. Bij andere abonnementen wordt de snelheid teruggezet naar 64Kbit/s download en 32Kbit/s upload, voor de rest van de maand. In alle gevallen zijn er geen kosten aan verbonden.

Mij benieuwen of ze doorwerken in het weekend om - zoals beloofd - maandag de boel op orde te hebben. Het werkt nog steeds niet bij mij. Zijn er meer klanten bij wie het MB-delen niet werkt?

Reageer