Vraag

Minder snelheid (69 van 100 Mbit/s) na overschakelen naar glasvezel

  • 23 September 2021
  • 26 reacties
  • 421 keer bekeken

Reputatie 1
Badge +1

Vandaag eindelijk na 4 pogingen van KPN toch gelukt om over te schakelen naar glasvezel. Nu was ik al niet blij met de verloren uren van de pogingen mar nu blijkt dat de snelheid van het glas geknepen wordt en je niet dezelfde snelheid krijgt als dat je had. Ik had kennelijk het geluk dat mijn koper 93Mb download leverde maar nu met glas haal ik net de 69Mb. 

Als ik meer snelheid wil, moet ik eerst overschakelen naar “Hussel” waar mijn abo volledig overhoop gehaald wordt en ik voor mn oude snelheid van 100Mb ruim 82 euro meer moet gaan betalen, deels omdat ik in “ Hussel” het vaste telefoonnummer voor 2 euro per maand niet kan uitschakelen. 

Ik hoop dat dit kinderziektes zijn en je bij “gratis” overschakelen gewoon je snelheid kan behouden. 

In een mooi plaatje waarin de samenhang van Hussel werd getoond begreep ik dat het aanpassen van je snelheid binnen Hussel 3 euro per keer kost?  

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

26 reacties

Reputatie 7

...voor mn oude snelheid van 100Mb...

Als jij een abonnement van 100Mbps hebt dan hoor je die via glas ook gewoon te halen. Moet je natuurlijk wel meten vanaf een bekabeld aangesloten PC.

 

deels omdat ik in “ Hussel” het vaste telefoonnummer voor 2 euro per maand niet kan uitschakelen. 

Wat bedoel je hiermee?

 

In een mooi plaatje waarin de samenhang van Hussel werd getoond begreep ik dat het aanpassen van je snelheid binnen Hussel 3 euro per keer kost?  

Hoe kom je daar nu toch bij, het aanpassen van de snelheid kost uiteraard niets.

Reputatie 1
Badge +1

Dank voor je reactie. 

De KPN monteur heeft vanmiddag eigenhandig gemeten met zijn eigen tablet direct via utp verbonden aan mijn router en zegt dat we boffen want de instapsnelheid is 50mb. Voor het verhogen van de snelheid kon ik dat eenvoudig via MijnKPN doen. 

Ik heb nu geen vaste telefoon via KPN maar die staat wel in het hussel overzicht. Bij de opties onderaan kun je de telefoon niet uit vinken, alleen maar aan. 

Als het wisselen van snelheid niets kost dan maak ik daar een scriptje voor die na werktijd de snelheid weer terugzet naar 50mb. Het plaatje leek mij wel duidelijk maar ik heb dan de 3 euro voor “maandelijks opzegbaar” gezien als dat je maandelijks zou kunnen wisselen van snelheid. 

Bron van plaatje

Je hebt de vrijheid om de abonnementen maandelijks aan te passen, omhoog én naar beneden. In dit topic vertel ik je er alles over!

Reputatie 7

Als het wisselen van snelheid niets kost dan maak ik daar een scriptje voor die na werktijd de snelheid weer terugzet naar 50mb. 

Je kan maar één keer per maand de snelheid van jouw abonnement aanpassen.

Weet je dat de meeste abonnees meer data verbruiken in hun vrije tijd dan tijdens werkuren.

Weet je overigens hoeveel data je werkelijk verbruikt? Dat zou wel eens veel minder kunnen zijn dan dat je denkt.

 

De KPN monteur heeft vanmiddag eigenhandig gemeten met zijn eigen tablet direct via utp verbonden aan mijn router en zegt dat we boffen want de instapsnelheid is 50mb.

Dus je hebt geen abonnement van 100Mbps maar een abonnement van 50Mbps?

 

Ik heb nu geen vaste telefoon via KPN maar die staat wel in het hussel overzicht. Bij de opties onderaan kun je de telefoon niet uit vinken, alleen maar aan. 

Die kan je in Hussel zeer eenvoudig uitzetten en uiteraard krijg je dan ook die €2,- niet in rekening gebracht.

Ik heb nog een DSL abonnement van 50Mbit/s en haal in de praktijk ruim 70 Mbit/s.

Ik ben ook benieuwd wat ik netto overhoud als ik straks glas heb.

 

Reputatie 6
Badge +9

Ik heb nog een DSL abonnement van 50Mbit/s en haal in de praktijk ruim 70 Mbit/s.

Ik ben ook benieuwd wat ik netto overhoud als ik straks glas heb.

 

Dat zal waarschijnlijk qua downloadsnelheid hetzelfde zijn.

Winst haal je in de uploadsnelheid,

De piek zit op 200 MB/s.

Groet Bart

Als het wisselen van snelheid niets kost dan maak ik daar een scriptje voor die na werktijd de snelheid weer terugzet naar 50mb. 

Je kan maar één keer per maand de snelheid van jouw abonnement aanpassen.

Weet je dat de meeste abonnees meer data verbruiken in hun vrije tijd dan tijdens werkuren.

Weet je overigens hoeveel data je werkelijk verbruikt? Dat zou wel eens veel minder kunnen zijn dan dat je denkt.

 

De KPN monteur heeft vanmiddag eigenhandig gemeten met zijn eigen tablet direct via utp verbonden aan mijn router en zegt dat we boffen want de instapsnelheid is 50mb.

Dus je hebt geen abonnement van 100Mbps maar een abonnement van 50Mbps?

 

Ik heb nu geen vaste telefoon via KPN maar die staat wel in het hussel overzicht. Bij de opties onderaan kun je de telefoon niet uit vinken, alleen maar aan. 

Die kan je in Hussel zeer eenvoudig uitzetten en uiteraard krijg je dan ook die €2,- niet in rekening gebracht.

Hoe kom je er toch bij dat je maar een keer per maand de snelheid bij kan stellen 

Dit kan bij hussel vaker per maand 

Je kunt bijvoorbeeld elke week hussel (en) als je dat zou willen 

Wat betreft de snelheid 

Hallo @peter-keetfm , kun je aantonen dat je vaker kunt wisselen per maand, ik weet wel dat je maandelijks kun wisselen per eerstvolgende factuurdatum.

CC @wjb 

Hallo @peter-keetfm , kun je aantonen dat je vaker kunt wisselen per maand, ik weet wel dat je maandelijks kun wisselen per eerstvolgende factuurdatum.

CC @wjb 

Ik doe het regelmatig bij glasvezel (wat ik heb) 

50/50 even geprobeerd nu weer 200/200 

Misschien zet ik hem van de week even op 1gbit 

Ik hoef dit niet te bewijzen @JanD het is gewoon zo bij Hussel 

Reputatie 7

Bron

@wjb jij had toch ook met de prijs verhoging van 100mbit naar 200mbit gezet binnen een korte tijd

Geloof me maar het moet niet maar het kan 

En ik zet het vaak om 

Nou ik zou het anders brengen bij mij kan het wel 

@JanD

Hallo @peter-keetfm , kun je aantonen dat je vaker kunt wisselen per maand, ik weet wel dat je maandelijks kun wisselen per eerstvolgende factuurdatum.

CC @wjb 

Niet omdat het moet maar omdat het kan in dit geval kpn hussel glasvezel 

Hoi @Pelikano .  Kan ik hier nog iets in betekenen? Glasvezel is niet per definitie sneller.  Alleen krijg je bij glasvezel een garantie dat je de abonnement-snelheid bekabeld kunt halen.  Verder is het ‘niets anders’ dan een andere drager. (uiteraard wel een drager die in potentie véél meer aankan en waarbij de up en down symmetrisch zijn, natuurlijk. Maar dan zal je ook het abonnement daar op moeten afstemmen.)

Reputatie 1
Badge +1

Hallo @Erwin_, dank voor je reactie. Ik ben niet ontevreden tot nu toe, integendeel, ik ben blij met de upload omdat ik daarmee mijn camera’s en NAS makkelijk van buiten huis kan gebruiken. Ook backup naar de cloud gaat nu super met zo’n upload. 
Maar zoals je in de discussie kunt zien is het niet duidelijk hoe de hussel afgerekend wordt. 
Wat ik nu weet is dat het kiezen voor Hussel voor mij duurder wordt zelfs als ik naar de laagste snelheid terug schakel. 
Hoe wordt de Hussel nu afgerekend? Wordt het aantal uren per snelheid bij gehouden? Uit de factuur van @peter-keetfm lijkt het schakelen wel bijgehouden te worden maar niet met start en stop tijd en hij kan kennelijk meerdere keren per maand schakelen in tegenstelling tot wat er beschreven staat dat je elke maand kunt schakelen. 
En hoe zit het met de “maandelijks opzegbaar” voor 3 euro? Is dat de afkoop ipv het jaarcontract? 
Ik hoop dat je bovenstaande kunt verduidelijken. 

Reputatie 7

Uit de factuur van @peter-keetfm lijkt het schakelen wel bijgehouden te worden maar niet met start en stop tijd en hij kan kennelijk meerdere keren per maand schakelen in tegenstelling tot wat er beschreven staat dat je elke maand kunt schakelen. 

Uit die factuur concludeer ik niet dat de snelheid meer dan één keer per maand aangepast is. Het enige wat ik concludeer is dat de snelheid in een periode van twee maanden twee keer aangepast is, eerst van 1000Mbps naar 200Mbps en vervolgens nog een keer van 200Mbps naar 50Mbps.

 

En hoe zit het met de “maandelijks opzegbaar” voor 3 euro? Is dat de afkoop ipv het jaarcontract? 

Als je niet vast wil zitten aan een vaste periode van één jaar dan kan je kiezen voor maandelijks opzegbaar maar dan betaal je dus wel per maand €3,- extra.

Uit de factuur van @peter-keetfm lijkt het schakelen wel bijgehouden te worden maar niet met start en stop tijd en hij kan kennelijk meerdere keren per maand schakelen in tegenstelling tot wat er beschreven staat dat je elke maand kunt schakelen. 

Uit die factuur concludeer ik niet dat de snelheid meer dan één keer per maand aangepast is. Het enige wat ik concludeer is dat de snelheid in een periode van twee maanden twee keer aangepast is, eerst van 1000Mbps naar 200Mbps en vervolgens nog een keer van 200Mbps naar 50Mbps.

 

En hoe zit het met de “maandelijks opzegbaar” voor 3 euro? Is dat de afkoop ipv het jaarcontract? 

Als je niet vast wil zitten aan een vaste periode van één jaar dan kan je kiezen voor maandelijks opzegbaar maar dan betaal je dus wel per maand €3,- extra.

Ik verander vaak zelfs per week het wil echt 

Een week 1gbit dan 50mbit dan 100mbit 

Nu weer 200mbit 

Kan het nu op 1gbit zetten en morgen op 100mbit bijvoorbeeld 

Dit is zelfs al mogelijk als de doorvoer gereed is 

Meer als 1 keer per maand is gewoon mogelijk

Dat was voor het hussel pakket er was in het verleden niet mogelijk bij (ouder pakket) 

Toen was 1x per maand de max

Nu kun je husselen wat je wil met de snelheid 

@Pelikano : @wjb  was me voor met de uitleg over de ‘afkoop’.  ;-)

Wat @peter-keetfm  doet is nieuw voor mij.  Ik was ook in de veronderstelling dat je een snelheidsvas minimaal een maand moet afnemen alvorens  de volgende wijziging kan worden doorgevoerd. Er zullen ook niet veel mensen zijn die hier mee experimenteren dus wellicht is het fail-safe systeem om dit tegen te gaan wel helemaal niet werkzaam of buggy.

Dat kan ik onderzoeken. 

Ik lees iets over een scriptje waarmee jij dus bijna dagelijks een snelheidsaanpassing zou willen doen? Ik kan je nu vertellen dat zoiets niet gaat werken. Daar is onze leverstraat niet op berekend. Voorlopig zou ik vasthouden aan de spelregel zoals @wjb  aankaartte: één snelheids up/downgrade per maand. 

@wjb

Ik was wat aan het testen bij deze zie je dat het ECHT mogelijk is om vaker per maand de snelheid aan te passen 

@Erwin_  

Ik ben veel aan het tweaken hier in het netwerk 

En ik vindt het een mooie aanvulling van het hussel pakket 

En het wordt netjes berekend en bijgesteld op het automatisch factuur systeem 

Mooi toch 😀

PS ik doe niks met scripts 

Bestel het gewoon via mijn kpn app of mijn kpn op de pc 

 

Reputatie 7

En ik vindt het een mooie aanvulling van het hussel pakket 

En het wordt netjes berekend en bijgesteld op het automatisch factuur systeem 

Mooi toch 😀 

Toch denk ik niet dat dit de doelstelling van KPN is want dat zou betekenen dat iedereen alleen zijn snelheid even hoger zal zetten om.een grote download te doen en daarna de snelheid weer direct naar laag zou kunnen zetten om zo minder te betalen. Ik ben bang dat dit bugje binnenkort platgeslagen zal gaan worden door KPN.

En ik vindt het een mooie aanvulling van het hussel pakket 

En het wordt netjes berekend en bijgesteld op het automatisch factuur systeem 

Mooi toch 😀 

Toch denk ik niet dat dit de doelstelling van KPN is want dat zou betekenen dat iedereen alleen zijn snelheid even hoger zal zetten om.een grote download te doen en daarna de snelheid weer direct naar laag zou kunnen zetten om zo minder te betalen. Ik ben bang dat dit bugje binnenkort platgeslagen zal gaan worden door KPN.

Je hebt helemaal gelijk ik had het beter niet kunnen melden 

Jou opmerking is het voor mij niet om te doen trouwens 

Voor mij is het min of meer testen 

Sinds ik hussel heb ik dit al mogelijk 

Maar omdat ik het meldt kan ik wel een bonus tegemoet zien? 😜👍🍻

 

Reputatie 1
Badge +1

Dank allemaal. Inmiddels weer wat ervaring rijker en mn eerste glasvezel-stress-momentje al gehad:  maandag morgen vlak voor 9uur bij het klaarzetten van een belangrijke teams vergadering. Geen verbinding! Op het zwarte kastje in de meterkast gloeit de rode LED en terwijl ik in de wacht sta voor de helpdesk gaat 30 sec voor 9 de led weer uit en een paar seconde erna flikkert het weer vrolijk groen. En afgelopen donderdagavond trad er een dusdanige vertraging op dat zelfs de tv gids moeite had zichzelf bij elkaar te houden. Speedtest gaf 2,8Mbps download aan en 35,2Mbps upload. Al tijden geen DDOS meer gehad maar misschien was dit er wel weer eentje. Hopelijk blijft het bij deze incidenten. Tot zover de ervaringen. 

 

 

 

Reputatie 1
Badge +1

Even een overzicht van de conclusies omdat er meerdere antwoorden verdeeld zijn over meerdere reacties. 

  1. Als je gratis op glasvezel wordt overgezet, krijg je niet de snelheid die je had maar obv 50Mbps abo. Praktisch heb je ongeveer 70Mbps download en 73Mbps upload. De bedoeling is dat je overschakelt naar het KPN “Hussel” abonnement. 
  2. Glasvezel zou stabieler zijn dan koper maar in mijn metingen van de afgelopen week zie ik 5 serieuze spikes van onbereikbaarheid waarvan ik er van één last ondervond en ook gezien heb dat er een rode LED op het GPON kastje brandde.  
  3. Heb je eenmal voor het abonnement Hussel gekozen, dan is het schakelen tussen de verschillende snelheden en opties(pluspakket, telefoon, etc) kosteloos. Je wisselt daarmee dus niet van abonnement en de 3 euro “ opzegkosten” is daardoor niet van toepassing. 
  4. In tegenstelling tot hoe de dienst beschreven is, kun je gedurende de maand onbeperkt de snelheid aanpassen. Je hoeft dus niet te wachten tot de maand om is om naar een nieuwe snelheid over te schakelen. 
  5. Wat we ook nu weten is dat de factuur een chaos is(met dank aan @peter-keetfm) en niemand dit kan narekenen door het ontbreken van start en stop tijden. Maar dat de schade op de factuur mee valt. Ik weet niet wat de schade nu in de leverstraat is...
Reputatie 7

4. In tegenstelling tot hoe de dienst beschreven is, kun je gedurende de maand onbeperkt de snelheid aanpassen. Je hoeft dus niet te wachten tot de maand om is om naar een nieuwe snelheid over te schakelen.

Deze bug zal vast en zeker platgeslagen gaan worden want ik vermoed dat het aanpassen van de snelheid toch echt beperkt hoort te zijn tot één keer per maand.

Reputatie 1
Badge +1

 

Deze bug zal vast en zeker platgeslagen gaan worden want ik vermoed dat het aanpassen van de snelheid toch echt beperkt hoort te zijn tot één keer per maand.

Misschien kun je alleen de eerste maand onbeperkt schakelen om uit te vinden wat het best bij je past. Dat zou ik op zich wel logisch en fijn vinden. 

en er komt ook bij dat je 2 weken bedenktijd hebt 

Hoe ze de bug er dan uit willen halen je hebt immers 2 weken bedenktijd