Beantwoord

Onderling bellen met KPN Compleet in Turkije

  • 1 August 2019
  • 13 reacties
  • 498 keer bekeken

Wij hebben kpn compleet, dus onderling gratis bellen. Nu gaan wij op vakantie naar Turkije, ik weet dat Turkije niet bij de EU hoort en er dus kosten zijn. Net contact gehad met een medewerkster van KPN en zij vertelde dat onderling bellen wel gewoon gratis is in Turkije (wij zijn dan allemaal in Turkije), maar ik lees op het forum dat dat niet zo is. Wat klopt nu?
icon

Beste antwoord door PeterG 1 August 2019, 18:11

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +21
Hallo @nvb1
Jij hebt gelijk en wat je op het forum leest klopt. De medewerkster heeft niet opgelet bij de les.
Gratis onderling bellen geldt alleen voor bellen binnen Nederland.
Dit staat in de voorwaarden van KPN Compleet. (bron)
Dat dacht ik al. Wel vreemd dat een medewerkster van KPN ons beweerde dat het echt gratis is, ook in Turkije onderling. Als er kosten komen je die dan mag verhalen op KPN.
Denk dat ze dan niet thuis zijn 😉
Reputatie 7
Badge +21
Dat denk ik ook.
KPN zal verwijzen naar de voorwaarden en zie de medewerkster dan maar terug te vinden.
Correctie op RBxx. Sinds de roam like home regeling geldt onderling gratis bellen voor de hele E.U.

Turkije is geen lid van de E.U. dus daar geldt 'roam like home' niet.
Je kan in dat land dus geen gebruik maken van de bundel in je abonnement. Maar komen de gebruikskosten er bovenop. Ook gelden daar de KPN Compleet voordelen niet (onderling bellen).

Zonder 'buiten-EU-bundel'
  • Internet: € 2,50 / MB
  • Bellen: € 1,00 / min (ook als je onderling met NL nrs. belt)
  • Gebeld worden: € 0,50 / min
  • Sms versturen: € 0,30 / sms
  • Sms ontvangen: gratis
Met 'buiten-EU-bundel voordeelland' is het € 0,10 per MB/min/sms
100 MB/min/sms à € 9,99
sms VOORDEEL 100 AAN naar 1266
500 MB/min/sms
sms VOORDEEL 500 AAN naar 1266

Uiteraard bundel per toestel/abonnement nemen.

Bijlage: lidstaten E.U. Verder past KPN Roam like Home ook toe in Zwitserland, Noorwegen, Estland en IJsland

DENK HIER ook aan: in het vliegtuig val je onder het peperdure maritieme netwerk! Ook om gebeld te worden. Telefoon dan beter gewoon uitzetten. (denk aan PIN bij aanzetten)

FF pers.: er zijn toch leukere landen voor vakantie....
Reputatie 7
Badge +21
Hallo @PeterG
Twijfel... hier in dit topic Onderling bellen Compleet wordt de uitspraak "alleen in Nederland" een paar dagen geleden nog bevestigd door moderator Alex_P onder verwijzing naar de Compleet voorwaarden.
Hallo @PeterG




Twijfel... hier in dit topic Onderling bellen Compleet wordt de uitspraak "alleen in Nederland" een paar dagen geleden nog bevestigd door moderator Alex_P onder verwijzing naar de Compleet voorwaarden.


En hier zegt moderator @Justin_ juist dat het in de hele E.U. is. Hier baseer ik al 2 jaar m'n reactie op als deze vraag in vakantietijd weer opkomt....

Lekker dan....

In de pdf met de voorwaarden staat idd deze zin:
Het gratisbellen binnen je gezin geldt alleen voor bellen binnen Nederland.

Maar houdt dat wel rekening met de Europese Roam like Home regeling? Die is namelijk jonger dan Compleet. Waarschijnlijk moet die zin er nog gewoon uit!
KPN Compleet is sinds 2013; Roam like Home sinds 15 juni 2015

@Justin_ @Alex_P
Reputatie 7
Badge +21
De Compleet voorwaarden op de site zijn van November 2017, dus na de invoering van de EU roaming per 15 juni 2017. Iemand bij KPN heeft dus niet opgelet bij het aanmaken/aanpassen van de pdf.
Hmm, ik kan geen datum op die PDF over Compleetvoorwaarden ontdekken.

Dat móet verouderd zijn, want anders voldoet KPN niet aan de regel(s) dat de mobiel binnen Europese Unie net als thuis gebruikt moet worden.
Reputatie 7
Badge +21
Dat is een andere PDF dan die hier staat (bron) waar duidelijk November 2017 bij staat.
Dat is een andere PDF dan die hier staat (bron) waar duidelijk November 2017 bij staat.
Ook op deze pdf staat geen datum. Wel bij de link ernaartoe, maar dat heeft volgens mij geen juridische kracht.


En het kan niet kloppen. Want dat voldoet dan niet aan de Roam like Home regels.
Reputatie 7
Badge +24
Hi, ik baseerde me ook simpelweg op de voorwaarden. Van Justin inderdaad verkeerd.

Zoals ik het heb begrepen is dit prima te verantwoorden. Roam like home kun je nog altijd in het buitenland doen zoals in Nederland, vanuit je bundel en zoals dit ook wettelijk is geregeld. Gratis onderling bellen is een voordeel dat KPN op eigen initiatief geeft aan gebruikers die Compleet zijn, daarin zijn wij vrij om te bepalen hoe we met deze optie omgaan. In dit geval de regel binnen Nederland.
Reputatie 7
Badge +21
Hi Alex, zo had ik het ook geïnterpreteerd, extra voordelen vallen buiten de EU regeling.


Ook op deze pdf staat geen datum. Wel bij de link ernaartoe, maar dat heeft volgens mij geen juridische kracht.
Maar in het document wel:
1.1 Deze voorwaarden treden in werking vanaf 11 oktober 2017. Deze voorwaarden vervangen alle eerdere versies.
Okee. Gratis onderling bellen is dus alleen in Nederland. Heb ik dus 2 jaar verkeerde info gegeven a.d.h.v. de reactie van Justin indertijd.... 🙃

Op zich merk je het natuurlijk niet zolang het in de E.U. uit de bundel gaat 😉 😃
...en als die 'onbeperkt' is...

En DIT topic begon over Turkije. Dat is sowieso geen discussie. Geen Roam like Home EU regeling en ook zeker geen KPN Compleet voordelen. Want je gebruikt de bundel niet.