Beantwoord

Verandering per 1 juni 2017 inzake MB's delen in het Buitenland

• 18 mei 2017
  • 15 reacties
  • 1604 keer bekeken

Ik heb een abonnement met alleen 100 belminuten en SMS-jes en geen data. Middels de mogelijkheid van MB's delen (onderdeel van KPN compleet) zet ik MB's van een ander abonnement over. Vanaf 1 juni 2017 kan ik deze MB's nu ook in het Buitenland gaan gebruiken en ik vraag me hierover het volgende af:
1. Moet ik dan roaming aanzetten als ik in het Buitenland ben?;
2. Stopt het dataverkeer in het buitenland als mijn gedeelde MB's op zijn? Ik wil voorkomen dat ik extra kosten in rekening gebracht krijg. In NL is er geen dataverkeer meer mogelijk als mijn gedeelde MB's op zijn (of de nieuwe maand is begonnen) en dan krijg ik geen aanvullende kosten. Werkt dit hetzelfde in het buitenland en loop ik dan voor een abonnement waar geen data op staat geen risico dat ik alsnog kosten voor dataverkeer in rekening krijg gebracht?
icon

Beste antwoord door Paul_ 18 mei 2017, 16:01

Hoi @ronaldvr2132 en @TheDon, welkom! Leuk dat jullie de vragen hier stellen. Hier komen wat antwoorden. 🙂

- Roaming moet aan staan in het buitenland anders werkt het inderdaad niet. Ook na 1 juni.
- Je kan gedeelde MB's dan ook in de EU gebruiken.
- Zodra je bundel op is wordt je snelheid verlaagd net als in NL.

Eigenlijk is het dus precies hetzelfde al het gebruik in Nederland. Hier vind je nog meer informatie over roaming in de EU vanaf 1 juni.

Beantwoord dat jullie vragen?
Bekijk origineel

15 reacties

Ik heb een soortgelijke vraag voor mijn data simonly 500 MB mobiel internet voor mijn ipad. Deze mb's zijn nu niet geldig in de EU.
Drie vragen:
1. Kan ik deze MB's per 1 juni ook in de EU gebruiken zonder extra kosten ?
2. Als ik MB's deel vanuit mijn mobiel zorgeloos abonnement naar dit abonnement, kan ik deze dan ook in de EU gebruiken (worden ze bij elkaar opgeteld) ?
3. Als de MB's opgebruikt zijn, gaat de snelheid dan naar beneden of wordt mobiele data dan stopgezet?
Reputatie 7
Badge +24
Hoi @ronaldvr2132 en @TheDon, welkom! Leuk dat jullie de vragen hier stellen. Hier komen wat antwoorden. 🙂

- Roaming moet aan staan in het buitenland anders werkt het inderdaad niet. Ook na 1 juni.
- Je kan gedeelde MB's dan ook in de EU gebruiken.
- Zodra je bundel op is wordt je snelheid verlaagd net als in NL.

Eigenlijk is het dus precies hetzelfde al het gebruik in Nederland. Hier vind je nog meer informatie over roaming in de EU vanaf 1 juni.

Beantwoord dat jullie vragen?
@Paul_ Helemaal duidelijk! Dank!
Reputatie 7
Badge +24
Paul_Helemaal duidelijk! Dank!

Top! 🙂
Paul_ dank voor je antwoord. Mijn vraag was ook of ik geen ongewenste en onverwachte kosten kan krijgen als ik roaming aan heb staan, in het buitenland ben en door mijn gedeelde MB's heen ben op mijn KPN SO Budget 100 (KPN SIM Only Bel-SMS 100) abonnement. Ik heb op dit abonnement geen data en als de gedeelde MB's in Nederland op zijn dan stopt mijn dataverkeer volgens mij wat ik ook prima vind. Als ik in het buitenland ben wil ik geen extra kosten maken als de (gedeelde) MB's zijn verbruikt. Ik kan dit nog niet met zekerheid uit de beantwoording van de vraag (of de link halen).
Reputatie 7
Badge +24
Snap ik. 🙂 Dan geef ik je bij dezen wat meer duidelijkheid. Zodra jouw (gedeelde) MB's op zijn en je bent in de EU dan kan je niet meer internetten (met een Budget abonnement) en dus geen onverwachte kosten wat dat betreft.

Is ie zo wel duidelijk genoeg? 😉
Helemaal duidelijk en goed zo Paul_ en waarvoor mijn dank.
Reputatie 7
Badge +24
Graag gedaan! 🙂 Als er nog eens vragen zijn dan weet je ons te vinden.
Reputatie 1
Ik heb nog een vraagje.

Hoe zit het met hotspot in het buitenland?
Ik ga binnenkort op vakantie naar Belgiƫ.
De WiFi daar op het park is best wel heel duur....
En aangezien ik meer dan genoeg data heb en het niet veel ga gebruiken dacht ik eraan mijn telefoon als hotspot te gebruiken.

Kan dit zomaar?
Of zijn hier wel extra kosten aan verbonden?
Reputatie 7
Je kunt jouw telefoon rustig als hotspot instellen, daar zijn geen extra kosten aan verbonden.
En is jouw databundel op, dan zal je geen gebruik meer van Internet kunnen maken.
Reputatie 1
Kijk dat is super!
Hoef ik geen dure WiFi aan te schaffen.
En t kost me zo ook niks extra?

Mooi Dankje.
Reputatie 7
Kijk dat is super!
Hoef ik geen dure WiFi aan te schaffen.
En t kost me zo ook niks extra?

Mooi Dankje.
Vreemd overigens dat Wifi zo duur is, steeds meer hotels, bungalowparken, horeca aangelegenheden, winkelcentra, etc. gaan juist over op het aanbieden van gratis wifi.
Reputatie 7
Badge +24
Ik heb hier eigenlijk niets aan toe te voegen behalve dat ik het kan bevestigen. Je kan eigenlijk het gebruik vergelijken met het gebruik in Nederland. :)

Over het algemeen is er veel gratis wifi te vinden tegenwoordig inderdaad. De snelheid valt wel vaak tegen (in mijn ervaring).
Reputatie 7
De snelheid valt wel vaak tegen (in mijn ervaring).Dat is inderdaad zo. Het is natuurlijk ook best lastig om een grote groep gebruikers van voldoende bandbreedte te voorzien. De eigen verbinding naar Internet zal al snel een beperkende factor gaan worden. Thuis met je gezin een 100Mbps aansluiting delen is prima, maar met 500 gasten in een bungalowpark wordt dat toch echt een ander verhaal.
Reputatie 7
Badge +24
De snelheid valt wel vaak tegen (in mijn ervaring).Dat is inderdaad zo. Het is natuurlijk ook best lastig om een grote groep gebruikers van voldoende bandbreedte te voorzien. De eigen verbinding naar Internet zal al snel een beperkende factor gaan worden. Thuis met je gezin een 100Mbps aansluiting delen is prima, maar met 500 gasten in een bungalowpark wordt dat toch echt een ander verhaal.
Dat is waar inderdaad. 🙂

Reageer