Vraag

Netflix op factuur

  • 29 June 2020
  • 20 reacties
  • 486 keer bekeken

Beste KPN,

Gisteren de maandelijkse factuur ontvangen voor bellen en internet.

Maar daar staat ineens een bedrag van 7,99 voor een Netflix abonnement op.

We hebben echter helemaal geen abonnement bij Netflix, sterker nog, we hebben geen interactieve tv waarop je dat zou moeten afsluiten.

Ik zie graag dat dat bedrag wordt gecrediteerd en dat de volgende kpn-factuur weer correct is.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

Reputatie 7

Je bent absoluut niet de eerste die tegen dit fenomeen aanloopt. (voorbeeld en voorbeeld)

Je zegt "sterker nog, we hebben geen interactieve tv waarop je dat zou moeten afsluiten."

Wil je daarmee zeggen dat je zelfs helemaal geen televisie abonnement bij KPN hebt?

 

@Bart_Z, wellicht iets voor jou om in te duiken?

We hebben inderdaad GEEN tv-abonnement bij KPN.  We zitten in onze woonplaats vast aan Caiway voor televisieontvangst.

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @BasP, je hoort dit inderdaad niet op je factuur te krijgen als je geen Netflix via ons hebt afgesloten. Vul je forumprofiel in en laat weten als je dat gedaan hebt. Dan ga ik hiermee aan de slag. 

 

Je zegt "sterker nog, we hebben geen interactieve tv waarop je dat zou moeten afsluiten."

Wil je daarmee zeggen dat je zelfs helemaal geen televisie abonnement bij KPN hebt?

Voor de volledigheid nog wel: je hoeft geen interactieve tv bij ons te hebben om Netflix via ons te kunnen afnemen. Dit kan ook als je alleen internet hebt. Dit omdat Netflx ook via de eigen apps en website te bekijken is. De meeste klanten die Netflix via ons afnemen zullen inderdaad ook iTV hebben, maar het is dus geen vereiste.

 

Reputatie 7

@Erik_ Geld dan de €5,- hussel korting ook op Netflix? En hoe kan je dat dan laten toepassen zonder iTV? (Heb hier alleen nog internet via kpn) Dus geen ontvanger meer op aan te melden :zipper_mouth:

Reputatie 7

Voor de volledigheid nog wel: je hoeft geen interactieve tv bij ons te hebben om Netflix via ons te kunnen afnemen. Dit kan ook als je alleen internet hebt. Dit omdat Netflx ook via de eigen apps en website te bekijken is. De meeste klanten die Netflix via ons afnemen zullen inderdaad ook iTV hebben, maar het is dus geen vereiste.

Dus het onderstaande is onzin?

Bron.

@Erik_ 

De gegevens in mijn profiel zijn bijgewerkt.

Reputatie 7
Badge +30

 Dank je, Bas! Daarmee zie ik dat er op 12 juni een wijziging in je abonnement heeft plaatsgevonden waarbij Netflix is toegevoegd. Dit is gebeurd via de self service omgeving. Dat betekent dat dit door iemand in jouw huishouden is gedaan. Daar heb je ook per e-mail een bevestiging van gekregen op hetzelfde mailadres als dat je hier op het forum gebruikt.

Je hebt nu dan ook een Netflix account met abonnement. Als je dit niet wilt dan kan het natuurlijk opgezegd worden. Dit kun je doen via de Netflix accountpagina.

Om daar bij te kunnen moet je inloggen met je gebruikersnaam en wachtwoord. Als jij binnen je huishouden niet degene bent geweest die het abonnement heeft afgesloten kan ik me voorstellen dat je niet weet wat als gebruikersnaam is ingesteld. Dit kun je achterhalen door in te loggen op netflix.kpn.com. Daar log je in met je KPN ID, dat is de gebruikersnaam en het wachtwoord waarmee je inlogt op de MijnKPN. Nadat je de Netflix gebruikersnaam hebt achterhaald kan het zijn dat je het wachtwoord daarvoor ook niet weet. Die kun je dan, met de Netflix gebruikersnaam, resetten via deze resetpagina van Netflix.

 

Voor de volledigheid nog wel: je hoeft geen interactieve tv bij ons te hebben om Netflix via ons te kunnen afnemen. Dit kan ook als je alleen internet hebt. Dit omdat Netflx ook via de eigen apps en website te bekijken is. De meeste klanten die Netflix via ons afnemen zullen inderdaad ook iTV hebben, maar het is dus geen vereiste.

Dus het onderstaande is onzin?

Bron.

Het is half onzin. Je kunt inderdaad niet doen wat in de groene tekst staat. Dus bij Netflix zelf een abonnement starten en daar aangeven dat je via ons wilt betalen. Je kunt wél inloggen op netflix.kpn.com (met je KPN ID) en daar een Netflix abonnement afsluiten dat vervolgens via onze factuur geïncasseerd wordt. Dit kan ook als je geen interactieve tv hebt.

Ik geef door dat dit niet klopt op de site.

Reputatie 7

 

Kijk nou dan, klopt ook nog 🙂 19e zal ik het ff testen dan :stuck_out_tongue_winking_eye: Maar heb je dan ook de €5,- husselkorting naast alleen een internetabbo? 

@ Eirk_: Ik heb zojuist een privé bericht gestuurd.

Reputatie 7
Badge +30

Dank voor je bericht met aanvullende info, Bas! Dan lijkt er inderdaad toch iets niet te kloppen hier. Ik heb zojuist Netflix weer verwijderd uit je abonnement. Daarvan krijg je een bevestiging per e-mail. Voor de volledigheid ook nog: je ziet daarop ook dat de basisprijs voor je pakket omhoog is gegaan. Dat is het gevolg van de prijswijzigingen per 1 juli. Ik wil dan verder even je volgende factuur afwachten om te zien in hoeverre die Netflix kosten automatisch gecrediteerd worden. Als dit niet, of niet volledig, gebeurd, dan doe ik dat op dat moment handmatig.

 

Kijk nou dan, klopt ook nog 🙂 19e zal ik het ff testen dan :stuck_out_tongue_winking_eye: Maar heb je dan ook de €5,- husselkorting naast alleen een internetabbo? 

Entertainmentvoordeel, zoals het officieel heet, krijg je als je internet van ons hebt én een mobiel abonnement én minimaal één van de specifieke entertainmentopties die hiervoor in aanmerking komen. De zenderpakketten daarin (Pluspakket, Film1 of Fox Sports) zijn alleen te activeren als je ook interactieve tv hebt. Maar de korting geldt ook op Spotify (Premium en Family). Netflix staat er op de website niet bij, maar volgens de info die ik heb geldt het wel. Dit ga ik nog even navragen voor de zekerheid.

Reputatie 7

Ok cool! Ben benieuwd! Heb alleen kpn-internet nog en kpn-mobiel  :relaxed: (sinds Corona, kijken we geen reguliere tv meer, tis meer wandelen, dingen doen, Netflixen of Primen) Maar als ik dan toch met m'n internet en mobiel die 5 euro kan pakken, dan wil ik die graag :yum:

@Erik_ 

Bedankt voor het oplossen van het netflix-probleem.

Ik heb de bevestiging inmiddels ontvangen, de items komen nu weer overeen met het abonnement zoals we al jaren hebben.

Mocht de volgende factuur weer niet correct zijn hang ik aan de bel.

Reputatie 7
Badge +30

 

Voor de volledigheid nog wel: je hoeft geen interactieve tv bij ons te hebben om Netflix via ons te kunnen afnemen. Dit kan ook als je alleen internet hebt. Dit omdat Netflx ook via de eigen apps en website te bekijken is. De meeste klanten die Netflix via ons afnemen zullen inderdaad ook iTV hebben, maar het is dus geen vereiste.

Dus het onderstaande is onzin?

Bron.

Het is half onzin. Je kunt inderdaad niet doen wat in de groene tekst staat. Dus bij Netflix zelf een abonnement starten en daar aangeven dat je via ons wilt betalen. Je kunt wél inloggen op netflix.kpn.com (met je KPN ID) en daar een Netflix abonnement afsluiten dat vervolgens via onze factuur geïncasseerd wordt. Dit kan ook als je geen interactieve tv hebt.

Ik geef door dat dit niet klopt op de site.

 

@wjb @JeroenB22 

De website is gisteren aangepast zodat nu ook vermeld staat dat je Netflix via KPN kunt laten factureren als je géén interactieve tv hebt. Wat betreft het entertainmentvoordeel wacht ik nog op de uiteindelijke bevestiging vanuit marketing die ook dan de website moeten aanpassen.

 

Reputatie 7

De website is gisteren aangepast zodat nu ook vermeld staat dat je Netflix via KPN kunt laten factureren als je géén interactieve tv hebt.

Dat is inderdaad toegevoegd…

...maar er staat ook nog steeds…

...en dat is dus niet correct.

 

Ik denk overigens dat de methode via netflix.kpn.com ook werkt als je wel Interactieve TV hebt en dat dat dus de ingang is die door die fraudeurs gebruikt wordt om Netflix abonnementen op de KPN factuur van anderen te plaatsen.

Je zou (bijna) gaan opteren om tweestapsverificatie toe te gaan passen bij het inloggen met KPN ID. Overigens geen raar idee om abonnees de mogelijkheid te geven om tweestapsverificatie te gebruiken en daarbij ook de authenticator apps van Microsoft en Google te ondersteunen.

 

Op dit moment wordt er gelukkig onderhoud gepleegd aan netflix.kpn.com.

Dat zal waarschijnlijk wel met die fraude te maken hebben.

Reputatie 7

@Erik_  @wjb Die Spelfout al gezien met “interactive” tv? Moet ook even aangepast worden nog, op maandag aanpassingen doorvoeren is niet altijd even handig :joy:

Reputatie 7
Badge +30

Ach, hebben we de FAQ gemist. Ga ik dat nog even bij de collega aangeven. Net als de spelfout :D

@wjb en andere KPN’ers,

 

Na de niet bestelde maar wel gefactureerde kosten van netflix op de factuur van juni is het verder goed gegaan.

Wat ik nu wel nog geregeld wil hebben is het terugboeken van die ten onrechte in rekening gebrachte 7,99 euro.

In een bericht van een maand geleden las ik het volgende:

===

no more netflix schreef:

Ik storneer de factuur en adviseer iedereen dat te doen!

Met alle respect, maar dat is echt het laatste wat je moet doen. Voor je het weet heb je een herinnering en aanmaning en wordt je afgesloten.

Geloof me, KPN is hier ook niet blij mee en je zult elke cent die je aan deze frauduleuze handelingen kwijt bent echt terug ontvangen.

===

Ik ben in afwachting van een positief bericht hier omtrent.

Mvrgr

Reputatie 7
Badge +30

Ha @BasP, goed je weer te zien. Jij hebt dit gemeld voor dat we deze zaken door een aparte afdeling lieten afhandelen. Dat wil zeggen dat ik handmatig acties voor jou heb uitgevoerd om Netflix stop te zetten. Maar hierdoor ben je dus niet meegenomen in creditering. Dat heb ik bij dezen alsnog voor je gedaan. Je krijg de €7,99 op je komende factuur gecrediteerd.

@Erik_  Bedankt voor je antwoord en je uitgevoerde actie.

Ik zal de volgende factuur met belangstelling tegemoet zien.

@Erik_  Vanmiddag een factuur, de ten onrechte berekende kosten van Netflix waren keurig gecrediteerd.

Dank voor je hulp.

En ik hoop dat KPN ooit de oorzaak nog eens achterhaalt. En daar ook melding van maakt. Was het maar om er als klant ook van te leren.