Beantwoord

SONOS/Spotify werkt plotseling niet meer

• 11 oktober 2014
  • 9 reacties
  • 12453 keer bekeken

Probleem

Spotify-dienst werkt niet meer op SONOS

Zowel in controller op Mac als op iPhone.

Opstelling

Opstelling is ongewijzigd: KPN Glasvezel, Experiabox v8, TimeCapsule (bridge mode), SONOS bridge, Spotify Premium via KPN, SONOS controller, speakers.

Tenzij

- Spotify de dienst heeft aangepast

- SONOS de controller heeft aangepast

- KPN de Experiabox heeft aangepast

Foutreproductie

Muziek in Spotify selecteren op de SONOS-controller levert een foutmelding. Het account verwijderen en opnieuw toevoegen levert ook foutmelding: [Fout Er is een probleem met het bevestigen van uw account. Controleer ...... voordoen.]

Oorzaakuitsluiting

Spotify werkt zelfstandig wel.

SONOS heeft verbinding met internet want TuneIn werkt ook.

Complicatie

Een typisch voorbeeld van Internet-of-Things, aan elkaar geknoopte diensten, waarbij de zoektocht naar de eigenlijke oorzaak erg complex wordt en partijen KPN, SONOS, Spotify en Apple elkaar in het belang van de klant moeten opzoeken om verdere oorzaken uit te sluiten.

Verzoek

Graag hoor ik workarounds of oplossing van anderen die tegen dit probleem aanlopen. Er is veel over te lezen op internet maar een structurele oplossing vind ik niet. Opvallend is dat klachten gedurende hele jaar in blogs verschijnen en niet allemaal op zelfde moment.

Mijn vermoeden mbt de oorzaak

Lijkt verband te houden met (software) versie van de KPN Experiabox.

icon

Beste antwoord door wjb 11 oktober 2014, 23:27

De firmware versie is maart/april uitgerold en de kans is klein dat jij deze pas afgelopen week hebt ontvangen.

Je bent overigens niet de eerste die dit probleem meldt.

Het lijkt er op dat de SONOS vroeg of laat volloopt met "in gebruik zijnde" poorten richting Experia Box en deze niet correct lijkt af te sluiten.

Doe me een lol en reboot de V8 eens, grote kans dat alles dan weer (voor enige tijd) werkt. Klopt dat?

Aangezien dit fenomeen zich niet alleen lijkt voor te doen bij de communicatie tussen SONOS en de Experia Box, maar ook bij andere routers is mijn eerste vermoeden dat dit een bug in de SONOS betreft.

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Hoi JacRicevanBrunschot, welkom op het forum.

Het woord plotseling intrigeert me en dan vooral in combinatie met het vermoeden mbt de oorzaak.

Wanneer is dit plotseling gebeurt?

Welke firmware versie is er actief op jouw V8?

Sinds begin van deze week. Dag niet bekend. Dacht dat het een tijdelijk issue was. Ik ben gisterenavond pas begonnen met achterhalen van de oorzaak en kom niet verder.

Software versie van de Experiabox is [Arcadyan VGV7519 Firmware Version:02.00.130v2]

Zou ik kunnen achterhalen wanneer ik deze gepusht heb gekregen?

Hier tevens de foutmelding bij toevoegen van de Spotify-service (nog voor username/password wordt gevraagd, dus ook niet gevraagd):

https://

Reputatie 7
De firmware versie is maart/april uitgerold en de kans is klein dat jij deze pas afgelopen week hebt ontvangen.

Je bent overigens niet de eerste die dit probleem meldt.

Het lijkt er op dat de SONOS vroeg of laat volloopt met "in gebruik zijnde" poorten richting Experia Box en deze niet correct lijkt af te sluiten.

Doe me een lol en reboot de V8 eens, grote kans dat alles dan weer (voor enige tijd) werkt. Klopt dat?

Aangezien dit fenomeen zich niet alleen lijkt voor te doen bij de communicatie tussen SONOS en de Experia Box, maar ook bij andere routers is mijn eerste vermoeden dat dit een bug in de SONOS betreft.

Het werkt! Reboot van de Experiabox zorgt dat ik de Spotify-dienst weer kan toevoegen. Vervolgens kreeg ik nog twee keer een foutmelding dat een nummer niet kon worden afgespeeld. Maar sluiten van de app en heropenen van de app loste dat op.

Ik realiseer me dat dit een workaround is. Heb jij enig idee over de root cause zodat we de veroorzaker ervan op de hoogte kunnen stellen?

SONOS supportteam heeft precies dezelfde workaround gegeven. Het lijkt een gekend probleem te zijn met de Experiabox. Heb hen op verzoek ook diagnostische gegevens uit de SONOS app doorgestuurd voor analyse.

Reputatie 7
De SONOS gebruikt (als ik de documentie op Internet mag geloven) uPnP voor de communicatie met andere apparaten.

Hoe is het IP adres van de SONOS ingesteld, een vast IP adres ingesteld op de SONOS of krijgt de SONOS zijn IP adres van de DHCP server in de Experia Box?

Als de SONOS zijn IP adres van de DHCP server krijgt, heb je dan een DHCP binding gemaakt om het IP adres van de SONOS in de DHCP server vast te zetten?

Bovenstaande zijn de twee meest voorkomende "fouten" die gemaakt worden en die bij een gebrekkige implementatie van de uPnP functionaliteit wel eens de oorzaak zouden kunnen zijn.

De richtlijnen van uPnP vereisen dat het apparaat (de SONOS) zijn IP adres van de DHCP server krijgt.

Het opschonen van de openstaande uPnP poorten is een verantwoordelijkheid van het aangesloten apparaat en daar gaat het met apparaten zoals gameconsoles en wellicht ook de SONOS nog al eens fout.

Als het apparaat hard uitgezet wordt, dan worden de openstaande uPnP poorten niet netjes afgesloten.

Als het apparaat dan langere tijd uit blijft (langer dan de DHCP lease), dan krijgt deze een nieuw IP adres, terwijl er nog steeds uPnP poorten naar het oude IP adres staan te wijzen. (De Experia Box zou eigenlijk bij het verlopen van een DHCP lease ook de bijbehorende openstaande uPnP moeten opschonen, maar de richtlijnen zeggen dat het aangesloten apparaat hier verantwoordelijk voor is. KPN: Wellicht een optie voor het firmware team om hier eens naar te kijken?)

Om deze mogelijke oorzaken te vermijden zou je:

1. de SONOS zijn IP adres via de DHCP server moeten laten bepalen en dus niet vast ingesteld op de SONOS zelf.
  2. een DHCP binding moeten maken in de DHCP server van de Experia Box voor het MAC adres van de SONOS.
Bovenstaande zou nog wel eens een "permanente" workaround kunnen zijn om de problematiek die jij ondervindt te omzeilen.

Niet geschoten is altijd mis. ;)

Hallo. Met de Experia V9 doet Spotify het niet op de SONOS. Heb net gereboot, maar verandert niet.

Melding is "Kan niet door muziek bladeren".

Hoe kan ik dit oplossen? ALvast dank voor jullie hulp.

Werkt inmiddels, heb een Arcadyan VGV7519
Firmware Version:02.00.130v2 

Door te rebooten kreeg ik de boel weer aan de praat!

Met mijn Experia V10 heb ik hetzelfde probleem dat ik de SONOS controller niet meer kan koppelen met mijn Spotify Premium. Heb de apps opnieuw geinstalleerd en ook de Experia box volledig gereboot. Mocht niet baten. Hoe kan ik het weer herstellen zodat ik mijn Spotify weer kan gebruiken op mn Sonos systeem. Buiten Sonos werkt Spotify wel gewoon.

Reageer