Spotify Family: mijn kinderen blijken te jong!

  • 20 August 2018
  • 6 reacties
  • 22472 keer bekeken

Reputatie 2
Vandaag had een feestdag moeten zijn, want Spotify Family is vanaf vandaag actief. En dus kunnen mijn drie kinderen van 10 en 12 jaar eindelijk hun eigen afspeellijstjes maken en afspelen op hun kamer. Maar wat een deceptie: volgens Spotify zijn ze nog te jong! De minimum leeftijd is 18 jaar, of 13 met toestemming (waarvan dan bizar genoeg op de site van Spotify ook weer nergens wordt aangegeven hoe je dat regelt), maar sowieso zouden ze nu ook in dat geval nog te jong zijn dus. Terwijl ik daar een gratis Premium voor heb opgeofferd, om mijn kinderen ook van muziek te kunnen laten genieten! Daar had ik 14 euro per maand extra voor over.
Nu ga ik dan maar fictieve geboortejaren invullen, alsof ze tien jaar ouder zijn. Hopelijk lukt dat (en word ik niet 'geblockt' als ze erachter komen dat het niet de correcte leeftijden zijn).
Maar wat ik raar vind is dat je hier niet duidelijk voor wordt gewaarschuwd van tevoren. In de winkel van KPN vertelde ik hoe oud mijn kinderen zijn (de jongste kreeg nu ook een mobieltje, vandaar), en dat ik graag Spotify Family voor ze wilde, maar niemand zei dat ik nog een paar jaar moest wachten voor ik ze überhaupt op Family kon laten gaan. Ook op de website van KPN staat dit niet aangegeven. Hier valt nog veel te verbeteren! (En verder hoop ik dat iemand mij gerust kan stellen, dat ook met foute geboortejaren de kinderen gewoon op Spotify kunnen gaan de komende jaren, en dat er geen controle plaatsvindt op dit vlak? Iemand met dezelfde ervaring? Veel dank!)

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 2
In vervolg op voorgaand bericht: Spotify mailt mij dit:
'Als je een geboortedatum invoert die aangeeft dat ze jonger zijn dan de leeftijd die vereist is om je aan te melden voor Spotify zonder ouderlijke toestemming [dit is dus 18 jaar], dan kun je je niet aanmelden voor de dienst. De leeftijdseis is gebaseerd op nieuwe privacyregels in je land en niet op de gebruiksvoorwaarden van Spotify.
We werken momenteel aan het inschakelen van ouderlijke toestemming tijdens het aanmeldingsproces. Momenteel is het niet mogelijk om ouderlijke toestemming te geven, maar we hopen hier binnenkort meer informatie over te hebben.'

Het ligt dus in principe niet aan Spotify, maar aan onze eigen nieuwe privacywet. Maar dan nog: waarom waarschuwt niemand hiervoor? En wie heeft ervaring met 'valse' geboortejaren invoeren zodat de kinderen er toch van kunnen genieten? Hoor het graag!
Reputatie 7
Badge +10
@Saskia1969, je kunt op Spotify een account aanmaken vanaf 12 jaar. Of beter gezegd, door een geboortedatum die daaraan voldoet. 'Ouderlijke toestemming' heb ik geen last van gehad (bij het aanmelden van mijn dochter van 10, die alvast 12 is). De kans lijkt me klein dat iemand bij Spotify dit ooit gaat controleren.
Dat verwezen wordt naar de privacyregels (die overigens Europees en niet Nederlands zijn) lijkt me een smoes om er van af te zijn.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi Saskia, welkom op het forum! Valse geboortedata invoeren op het internet is iets dat overal gebeurt 🙂 De meeste websites waar je een account voor moet aanmaken mag dit (met ouderlijke toestemming) vanaf 13. Denk dan aan sites als Facebook, Instagram, Snapchat. Allemaal plaatsen waar ik in ieder geval regelmatig kinderen tegenkom die de 13 nog niet bereikt hebben.

Als jij niet zegt dat de geboortedatum niet klopt, kunnen ze er ook niet achter komen. En daarnaast is dit ook iets waar de meeste sites/diensten niet actief achteraan gaan. Het staat in de voorwaarden zodat ze zich kunnen indekken, maar heeft in de praktijk eigenlijk geen consequenties.

Om toch nog even in te haken op informatievoorziening. Wij bieden de mogelijkheid om Spotify Premium of Family via ons af te nemen. Echter de uitvoering van die dienst ligt bij Spotify. Je dient dan ook zelf na te gaan of Spotify voor jou bruikbaar is.
Reputatie 2
Hoi Joss, helaas, dat was tot voor kort zo, maar nu dus niet meer. Als je nu geboortedata invoert van kinderen onder de 18 krijg je in rode letters te zien dat je kind te jong is voor Spotify. Je hebt dus geluk gehad dat je jouw kinderen vóór de nieuwe regels hebt aangemeld!

@Saskia1969, je kunt op Spotify een account aanmaken vanaf 12 jaar. Of beter gezegd, door een geboortedatum die daaraan voldoet. 'Ouderlijke toestemming' heb ik geen last van gehad (bij het aanmelden van mijn dochter van 10, die alvast 12 is). De kans lijkt me klein dat iemand bij Spotify dit ooit gaat controleren.
Dat verwezen wordt naar de privacyregels (die overigens Europees en niet Nederlands zijn) lijkt me een smoes om er van af te zijn.
Reputatie 2
Beste Erik, dank voor je reactie. Ik ga valse geboortedata invoeren. 🙂 Er is immers voorlopig geen andere optie.

Echter, ingaand op je opmerking over informatievoorziening: dat vind ik toch echt te makkelijk verantwoordelijkheid afschuiven. KPN biedt een dienst aan die in praktijk helemaal niet bruikbaar is, namelijk alléén voor mensen met 'kinderen' (haha!) boven de 18. Dit ligt daarbij niet aan Spotify zelf zoals ze mij mailden, maar aan de nieuwe regels in ons land (de Privacywet) waar zij zich aan moeten houden. Jullie maken met jullie nieuwe Family-pakket kortom klanten blij met een dode mus. Spotify is nu bezig te regelen dat je ouderlijke toestemming kunt regelen vanaf 13 jaar, echter ze kunnen nog niet aangeven vanaf wanneer dat zal werken. Tot die tijd zou KPN mijns inziens klanten moeten waarschuwen dat dat Family-pakket nog niet beschikbaar is voor kinderen onder de 18. Je komt er anders immers pas achter als je het pakket al hebt afgenomen en je blij denkt te kunnen gaan aanmelden voor Spotify. En dan is de frustratie uiteraard groot!
Ik heb dit ook tegen een KPN-medewerker gezegd telefonisch gister, en hij zou doorgeven dat de informatievoorziening op de website verbeterd moet worden (hij was het helemaal met me eens). Hopelijk gebeurt dat ook.

Groet Saskia


Hoi Saskia, welkom op het forum! Valse geboortedata invoeren op het internet is iets dat overal gebeurt 🙂 De meeste websites waar je een account voor moet aanmaken mag dit (met ouderlijke toestemming) vanaf 13. Denk dan aan sites als Facebook, Instagram, Snapchat. Allemaal plaatsen waar ik in ieder geval regelmatig kinderen tegenkom die de 13 nog niet bereikt hebben.

Als jij niet zegt dat de geboortedatum niet klopt, kunnen ze er ook niet achter komen. En daarnaast is dit ook iets waar de meeste sites/diensten niet actief achteraan gaan. Het staat in de voorwaarden zodat ze zich kunnen indekken, maar heeft in de praktijk eigenlijk geen consequenties.

Om toch nog even in te haken op informatievoorziening. Wij bieden de mogelijkheid om Spotify Premium of Family via ons af te nemen. Echter de uitvoering van die dienst ligt bij Spotify. Je dient dan ook zelf na te gaan of Spotify voor jou bruikbaar is.
Reputatie 7
Badge +30
Leeftijdseisen staan los van de huidige Europese wetgeving rondom privacy. Dergelijke eisen zijn er al jaren, en eigenlijk in bijna alle gevallen is het een wassen neus.Het enige wat iemand nodig heeft om een account aan te maken, bij Spotify of bij een andere dienst, is een mailadres. Spotify heeft vervolgens geen idee wie er achter dat e-mailadres zit. Je kunt de rest van de gegevens dan ook invullen zoals je zelf wilt. Pas op het moment dat een account betalingsgegevens nodig heeft, dan zijn er legitieme gegevens nodig (rekeningnummer, naam rekeninghouder dat soort dingen). Maar, omdat de Family hangt aan jouw account, zijn de accounts voor de kinderen reguliere accounts. En kun je daar invullen wat je wilt.

Fijn, in ieder geval om te horen dat je telefonische melding goed is ontvangen en doorgezet. Persoonlijk verwacht ik niet dat we hier expliciet iets over gaan zeggen. Maar wellicht kan er een verwijzing komen naar de voorwaarden van Spotify 🙂