Vraag

Videobellen via KPN

  • 30 April 2020
  • 16 reacties
  • 924 keer bekeken

We leven in Corona tijden, lang leve gelukkig de vooruitgangĀ met onze smartphone, hoewel?

Als je een contact kiest in de telefoonfunctie van je smartphone krijg je drie opties; bellen (hoorntje), sms (envelopje) en videobellen (cameraatje). Bellen en sms-en no prolem, doen we allemaal denk ik, maar dat videobellen, waarom werkt dat eigenlijk niet?Ā 

Ik kom op internet termen als VoLTEĀ en ViLTE tegen, die aan of uit moeten worden gezet, toestellen die dat wel of niet ondersteunen, maar nergens iets over een werkzame videobelverbinding. De optie is er, de functionaliteit is er (ingeval van een ā€œmoderneā€ smatphone), maar waarom kan het niet?

Of is de conclusie dat ik teveel betaal voor mijn abonnement? De enige echte juiste conclusie!

Hoe belangrijk is het in deze tijd dat je je ouders kunt bellen die niet weten hoe al die apps werken, maar wel een smartphone hebben en dus gewoon de telefoon op kunnen nemen en we elkaar wederzijds in beeld hebben. De techniek is er (al lang), maar wat is de reden dat het niet werkt?

Ā 

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Reputatie 7
Badge +28

HalloĀ @MCenPĀ ,

Er zijn verschillende mogelijkheden voor beeldbellen via WiFi. Hebben jullie (net als ik) Apple-producten? Dan kun je gebruik maken van FaceTime. En Skype is natuurlijk ook mogelijk.Ā 
Ā 

Via Whatsapp kun je ook beeldbellen.Ā 
Ā 

Dus probeer eens jouw ouders te bereiken metĀ Ć©Ć©n van deze mogelijkheden.Ā 

Dag Noordzee, dat is niet het uitgangspunt. Tuurlijk zijn er allerlei middelen via wifi. Het punt is dat ik een telefoonabonnement heb (zoals iedereen ben ik geneigd te zeggen) en in de huidige tijd met snel netwerk 4G/5G, dus niet wifi maar het netwerk waar ik voor betaal! Dan kan ik dus over dat netwerk alleen bellen wat KPN betreft. De normale telefoon app biedt (nogmaals), sms, telefonie en beeldtelefoon, alleen die laatste kan niet. Beeldbellen is, zou ik bijna willen zeggen, zo oud als de weg naar Rome, maar in deze tijd van informatie- en communicatietechnologie krijgt de KPN het niet voor elkaar dat klanten kunnen video-/beeldbellen?

Want ik wil gebruik maken van de (bijna) onafhankelijke diensten van de KPN en niet overgeleverd aan de data slurpers en verdieners zoals om maar wat te noemen Facebook (WhatsApp), Google (Hangouts, Duo) etc. En al vooral niet van helemaal duistere organisaties zoals Zoom e.d. Als smartphone gebruiker ben je al overgeleverd aan de producent, Samsung in mijn geval.

Daarom dus KPN, kom op zeg, dat kunnen ze toch? ONZE KPN! Ik zou het als KPN in deze tijd een must vinden als communicatietechnologie reus om mijn klanten dan ook die technischĀ ondersteuning te bieden. Als dat via allerlei whatsappjes,Ā hangoutjes en streampjes op het 4G/5G netwerkĀ wel kan (je hebt echt geen wifi nodig), dan kan dat dus ook via de telefoon op het 4G/5G netwerk. We moeten de klant voor dom verkopen.

Reputatie 7
Badge +24

Beeldbellen werkt gewoon over internet. Wifi dus, of 4G. En indien 4G: ja, dat kost data. Altijd al zo geweest. Er bestaat geen aparte dienst "beeldbellen" ofzo. En KPN heeft daar feitelijk ook helemaal niets mee te maken. KPN verzorgt geen aparte service beeldbellen ofzo. Het werkt gewoon over internet. Heb je geen internet, dan werkt het niet. Zo simpel werkt dat. KPN zorgt voor internet. En daarmee is het voor KPN klaar.

Hoe dat video icoontje werkt weet ik niet. Het werkt bij mij ook niet. Maar KPN heeft daar niets mee te maken. Waarschijnlijk moet er een extra app van Google geĆÆnstalleerd worden, en deze moet dan ook op de telefoon staan van degene die je belt.

Reputatie 7
Badge +28

Dag Noordzee, dat is niet het uitgangspunt. Tuurlijk zijn er allerlei middelen via wifi. Het punt is dat ik een telefoonabonnement heb (zoals iedereen ben ik geneigd te zeggen) en in de huidige tijd met snel netwerk 4G/5G, dus niet wifi maar het netwerk waar ik voor betaal!

Net alsĀ @Nick83Ā schrijft, kan ik jou vertellen dat dit niet een service van KPN is. Ik heb een hele reeks toepassingen waarbij ik met anderen kan beeldbellen. Zo gebruiken we op mijn werk tegenwoordig de app Slack. Is ook gratis. En of je dat nu via Wifi doet of via 4G, dat maakt niet uit. Het werkt beiden.Ā 

Ā 

Je kunt videobellen via Skype, Whatsapp en Facetime. En Google Duo. (aanv. navĀ @Nick83 )

Het 'groene cameraatjeā€™ via je contacten wordt door geen enkele provider ondersteund. I.i.g. niet bij KPN. Die zijn na Skype en later de introductie Whatsapp-videobellen gestopt met de dienst videobellen. Dat onderschrijft wjb hier ook.

Dit is het enige wat ik bij KPN erover kan vinden:
https://www.kpn.com/zakelijk/blog/zakelijk-videobellen-op-je-smartphone-dit-is-er-mogelijk.htm

Er zit wel meer op een smartphone waar je, in Nederland, niks aan hebt. W.o. MMS.

Videobellen was/is een functie onder 3G. Dat netwerk ondersteunt het nog wel. Maar dan moet de ontvangende partij zijn toestel ook op 3G hebben.

Reputatie 7
Badge +24

Deze app dus:

Staat bij mij geĆÆnstalleerd zie ik. En bij eerste keer openen moet je je nummer invoeren.

Vergelijkbaar met Whatsapp. Denk ik. Je kunt denk ik iemand pas bellen via deze app als diegene deze app ingesteld heeft.

Dank je PeterG. Dat is wat ik bedoel, waarom bieden operators dat niet (meer) aan? De druk van de markt? Ik wil niet via een app van Facebook, Google or whatever beeldbellen, gaat die gasten die miljarden verdienen aan mijn/onze data niets aan. Ik gebruik die apps ook niet omdat er privacy tegenstrijdige voorwaarden worden gesteld die je maar hebt te aanvaarden. Het zal wel en iedereen moet doen wat ie denkt te doen, maar ik niet. Daarom zou het fijn zijn als KPN (andere operators) beeldbellen aanbieden, daar betaal ik voor. En roaming datakosten bescherming? Met de huidige abonnementen niet meer nodig. Ik betaal voor 2/3/4G bel- en sms-bundel en internetbundel, dus gooi open die handel! Ik bespeur dat de facebooken en googles van deze wereld de touwtjes strak in handen hebben en dat met name Facebook/WhatsApp een werelddoctrine voor elkaar heeft gekregen. Ik vraag aan mijn operator een eerlijke kans op datavrijheid.

Beeldbellen werkt gewoon over internet. Wifi dus, of 4G. En indien 4G: ja, dat kost data. Altijd al zo geweest. Er bestaat geen aparte dienst "beeldbellen" ofzo. En KPN heeft daar feitelijk ook helemaal niets mee te maken. KPN verzorgt geen aparte service beeldbellen ofzo. Het werkt gewoon over internet. Heb je geen internet, dan werkt het niet. Zo simpel werkt dat. KPN zorgt voor internet. En daarmee is het voor KPN klaar.

Hoe dat video icoontje werkt weet ik niet. Het werkt bij mij ook niet. Maar KPN heeft daar niets mee te maken. Waarschijnlijk moet er een extra app van Google geĆÆnstalleerd worden, en deze moet dan ook op de telefoon staan van degene die je belt.

Natuurlijk heeft KPN of andere operator daar wat mee te maken, zonder abonnement niet bellen en/of internetten met je smartphone. En je laat precies de icoontjes zien en dan is het slimme antwoord dat je niet weet hoe dat icoontje werkt? Nooit afgevraagd waarom dat icoontje daar staat en niet werkt? En gelijk heb je, met dat icoontje hebben de KPNā€™en van deze wereld niets te maken, maar wel met het wel of niet aanbieden van een service die we dan in armoede maar bij een andere dienst op een privacy onveilige wijze gaan afnemen en daar leggen we ons dan maar bij neer? Ik weiger als zelfstandig denkend mens.

Reputatie 7

Ik gebruik die apps ook niet omdat er privacy tegenstrijdige voorwaarden worden gesteld die je maar hebt te aanvaarden.

Heb je dan wel een mobiele telefoon?

Ā 

Daarom zou het fijn zijn als KPN (andere operators) beeldbellen aanbieden, daar betaal ik voor.

Kan je mij aangeven welke optie je daarvoor gecontracteerd hebt?

Ā 

Uiteraard gaat KPN geen beeldbellen meer aanbieden, daar zijn anno 2020 vele andere toepassingen met een veel breder bereik voor beschikbaar.

Reputatie 7
Badge +24

Het ontwikkelen van dergelijke software kost miljoenen. Dus nee, dat gaan providers niet doen.Ā En sowieso gaat het nooit zo werken dat die software dan zou werken met dat beeldbel-icoontje.

Immers: dat heeft Google of Appel gemaakt. En die hebben daar hun eigen software aan gekoppeld. KPN of andere providers kunnen daar niets aan veranderen.

Als u de beeldbel-apps van Google of Appel niet wilt gebruiken, om de reden die u noemt, waarom heeft u dan eigenlijk Ć¼berhaupt een smartfoon? Want de redenen die u noemt gelden niet alleen voor die beeldbelsoftware, maar zijn net zo goed van toepassing op dat hele ding wat u in uw handen heeft. Bellen zonder beeld gaat net zo goed met software van Appel of Google.Ā 

MCenP schrijft: waarom bieden operators dat niet (meer) aan?

@MCenP. Zoals ik al zei (maar daar heb je kennelijk overheen gelezen): beeldbellen werkt met 3G. Dat is ook de reden dat het icoontje er (nog) is. Bij 4G wordt het kennelijk niet ondersteund (en waarom zou een provider daar geld in steken als er al 4 diensten voor zijn). Als jij je toestel op 3G zet en de ontvanger doet dat ook dan kan je er mee aan de gang.

Ergoā€¦.

Daarom zou het fijn zijn als KPN (andere operators) beeldbellen aanbieden, daar betaal ik voor.

De beeldkwaliteit is wel stukken minder dan via de genoemde diensten!

Reputatie 7
Badge +24

beeldbellen werkt met 3G.

KunĀ je daar een linkje van geven met meer info? Over welke techniek daarvoor gebruikt word?

UMTS

Ā 

2G = gsm/gprs (gprs was een techniek voor internet)
3G = umts (spraak, tekst, beeldbellen, internet)
4G = internet (waar ook bellen e.d. overheen gaat)
5G = internet met ruimere bandbreedte binnen hogere compressie

beeldbellen werkt met 3G.

KunĀ je daar een linkje van geven met meer info? Over welke techniek daarvoor gebruikt word?

Lees PeterG en reactie van KPN op:Ā https://forum.kpn.com/mobiele-diensten-18/waarom-ondersteunt-kpn-geen-videobellen-444631

Ā 

@Nick83Ā  Ontwikkeling kost uiteraard geld, maar echt geen miljoenen, het is een bestaande open techniek.Ā De ontwikkeling van de WhatsApp app heeft nagenoeg niets gekost, beetje programmeren op een universiteit. De kosten zaten in het opbouwen van een netwerk en beveiliging, twee zaken die operators al hebben, dus ..?

Ik vind het te makkelijk om mij maar gewoon neer te leggen bij grote marktpartijen. WhatsApp is overgenomen door Facebook, daar ligt mijn probleem en wil ik het niet meer gebruiken. Ik heb een smartphone omdat die mogelijkheden biedt die ik op mijn Nokia 6310 (jaja, die doet het nog altijd!) niet heb en inderdaad helaas zal ook ik mij aanĀ Samsungs data mining moeten onderwerpen, maar alles staat zover mogelijk uit.

Het is mij duidelijk datĀ operators vanaf 4G beeldbellen niet meer aanbieden en daar zal ik mij helaas dus bij neer moeten leggen, maar kan het wel aan de orde stellen. Heren/Dames, ik dank u.

Reputatie 7

De ontwikkeling van de WhatsApp app heeft nagenoeg niets gekost, beetje programmeren op een universiteit.

Heb je een bron?

Ā 

Off-topic:

Ik heb een smartphone omdat die mogelijkheden biedt die ik op mijn Nokia 6310 (jaja, die doet het nog altijd!) niet heb ...

Ik heb alleen nog een originele carkit voor de Nokia 6310 in mijn Mercedes SL350 uit 2003.

Daar zit echter geen 6310 in maar een Viseeo MBU 3000+ bluetooth adapter zodat ik gewoon mijn moderne Android kan gebruiken in de auto.

Ā 

Reputatie 7
Badge +24

Ok. Het werkt dus over 3G begrijp ik? FfĀ GooglenĀ en ik lees dat KPN het 3G netwerk uiterlijk 2022 wil uitschakelen. En Vodafone heeft het al uitgeschakeld afgelopen februari? Het 3G netwerk van KPN zal dan nu ook al wel niet meer dekkend zijn. Er zullen hoogstwaarschijnlijk grote gaten in zitten.Ā