KPN Veilig blokkeert betalingen via iDeal

  • 2 October 2021
  • 73 reacties
  • 1392 keer bekeken

nu al meerdere keren problemen gehad met betalingen doen via iDeal

KPN Veilig grijpt dan in (groene kader om scherm) maar vervolgens wordt de transactie rapportage naar de site waarvoor ik de betaling doe ook geblokkeerd.

Nu zelfs dat het geld wel is afgeschreven maar de site geeft aan dat er niet betaald is omdat KPN Veilig de transactie geblokkerd heeft.

 

Hoe kan ik dit uitzetten?

Want in de huidige configuratie is het meer een last dan een toegevoegde waarde


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

73 reacties

Heb je daar screenshots van? Ga ik toch eens kijken of ik daar achteraan kan. 

Beste Bart,

Helaas niet. Ik was te verbouwereerd om daaraan te denken, en ik denk ook niet dat het slim is om het nogmaals te proberen. Gelukkig heb ik mijn geld terug, maar ik weet niet of het de volgende keer ook zo soepel gaat.

Ik kan slechts het probleem omschrijven:

  • De hele iDeal procedure loopt gesmeerd tot en met de telebankactie waar ik de verificatiecode vanuit de ING Scanner moet invoeren;
  • Daarna komt er een iDeal-schermpje met een knop waarmee ik de betalingsbevestiging naar de webwinkel kan sturen;
  • Als ik daarop druk dan grijpt KPN Veilig meteen in met een groen scherm met de melding “Website refused” of iets van die strekking;
  • Druk ik daarna op de browserknop om terug te gaan naar het vorige scherm dan krijg ik een melding van ING dat de transactie ongeldig is.

Ik heb nadat ik Banking Protection heb uitgezet nog een betaling gedaan met PayPal en dat ging goed.

Mvg

Harold.

Reputatie 7
Badge +20

Bedankt. Ik heb dit doorgegeven. Hopelijk is het daarmee snel opgelost. 

Reputatie 7
Badge +20

@Olifantjes & @Haroldp, mijn collega gaat er verder induiken. Mocht ik wat horen, deel ik het met jullie. 

Reputatie 7
Badge +20

Nog even een vraag: hebben jullie XS4ALL Safe verwijderd? En KPN Veilig geïnstalleerd? 

Nog even een vraag: hebben jullie XS4ALL Safe verwijderd? En KPN Veilig geïnstalleerd? 

Hallo @Bart_Z ,

De installatieprocedure van KPN Veilig herkent XS4ALL’s F-Secure SAFE als “Incompatibel product” en verwijdert het automatisch. In “Settings → Apps & features” en in het start menu vind ik het ook niet meer terug.

Er zijn nog wel een aantal registersleutels aanwezig maar omdat KPN Veilig ook van F-Secure Corporation is laat ik die staan.

Mvg

Harold.

Reputatie 7
Badge +20

Duidelijk, bedankt. Ik ga dit overleggen. 

Hier hetzelfde probleem, heeft zich inmiddels 2x voorgedaan, bij 2 verschillende webwinkels. Ideal transactie is voltooid en wil me terug sturen naar de webwinkel, en dan grijpt KPN Veilig (F Secure) in.

 

Kleine kanttekening, wij zijn KPN klant, geen XS4all klant geweest. Het probleem komt dus vanuit F Secure, niets met XS4all van doen.

Wellicht is het nog browser-gerelateerd, ik gebruik Firefox.

 

Dit is al het tweede serieuze probleem dat ik met F Secure heb, en wij zijn pas in december overgestapt op deze virusscanner. (en ja, de oude scanner is volledig van de computer verwijderd). Tot nu toe kan ik het nog niemand aanraden.

Reputatie 7
Badge +20

Het wordt al onderzocht. Zodra ik meer duidelijkheid heb horen jullie dat.

Inmiddels zijn we al weer 2 weken verder. KPN Veilig staat momenteel bij mij uit voor browsen, wat betekent dat ik elke dag de veiligheidswaarschuwing weg moet klikken, en geen beveiliging heb bij mijn bankzaken (juist de plek waar ik dit bij het browsen het meest nodig vind). Op wat voor termijn kunnen we hier een oplossing voor verwachten?

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb nog geen reactie. Het staat uit bij de leverancier. Wanneer er terugkoppeling volgt durf ik niet te zeggen, maar zodra er reactie is zal ik die delen. 

Reputatie 7
Badge +20

Ik meld mij even weer. Vanuit F-Secure is er een reactie gekomen. Ze willen het graag verder onderzoeken. Echter is daar veel informatie voor nodig. 

  • browser type / versie
  • besturingssysteem / versie
  • screenshot van het moment dat het fout gaat (een filmpje delen is misschien nog beter)
  • webshop in kwestie
  • welke bank door klant gebruikt wordt
  • en alles wat nog kan bijdragen aan de analyse – GEEN persoonlijke gegevens!

Want speelt het nog steeds?

Hieronder wat Info vanuit mij. Helaas heb ik geen lijstjes bijgehouden van wanneer het gebeurde of screenshots gemaakt en is de informatie inmiddels waarschijnlijk niet meer volledig up-to-date, aangezien het bijna een maand geleden is.

  • Firefox 101.0 (64-bits)    (hoewel het waarschijnlijk een eerdere versie eerder, inmiddels staat de browserbescherming van F-Secure al weken uit)
  • Windows 10 (volledig up-to-date)
  • Geen screenshots beschikbaar helaas, en ik ga liever geen random aankopen doen om het uit te proberen.
  • Er waren meerdere webshops waar ik het fout bij heb zien gaan, het waren volgens mij Sleepworld.be en Roompot.nl. In elk geval heb ik nadat het voor een tweede keer fout ging gezocht en deze post gevonden en kort daarna de browserbescherming uitgeschakeld.
  • Bank: ING (weet niet zeker of het ook fout ging als ik met de ASN betaal, ik heb geen overzicht gemaakt).
  • Mocht het relevant zijn, de extensies die ik bij Firefox gebruikte naast de Browserbeveiliging door F-Secure, zijn:
  1. Adblocker Ultimate
  2. Ghostery
  3. Hide My IP VPN (deze gebruik ik echter vrijwel nooit, en stond niet aan bij de betalingen)
  4. Lightshot
  5. OneTab
  6. Save my tabs!

Of het nog steeds speelt weet ik dus niet, want voor de zekerheid staat de browserbescherming uit.

 

Hopelijk kan er toch iets gedaan worden met de informatie.

Reputatie 7
Badge +20

@Arser, bedankt voor de gegevens. Ik zie echter dat ik nog geen gegevens van je heb. Zou je jouw profiel van gegevens willen voorzien. Hoor ik van je als je dat gedaan hebt. Dan ga ik aan de slag. Want heb je recent de melding nog weer gehad?

 

@Andre P heb jij de melding ook nog weer gehad?

Profiel geüpdatet, ik dacht dat die gegevens bij het inloggen automatisch ingevuld zouden worden.

 

Zoals gezegd staat de browserbescherming uit tot dit is opgelost, dus heb ik de melding uiteraard niet meer gehad. Wel krijg ik dagelijks de melding van F-Secure dat de browserbescherming uit staat en of ik die alsjeblieft weer aan wil zetten.

Reputatie 7
Badge +20

Bedankt daarvoor. Ik ga er verder mee aan de slag. 

Inmiddels zijn we wederom 2 maanden verder. Is er een update over de huidige situatie te geven?

Reputatie 7
Badge +20

Ik durf het eigenlijk niet te zeggen, maar ik heb weer melding gemaakt. Daar zal nog contact met je over gezocht worden. Hopelijk kan het dan definitief opgelost worden. 

Inmiddels is dit probleem nog steeds niet opgelost!

Zojuist heb ik mijn bestelling in het buitenland zien  misgaan omdat de bankbeveiliging van Kpn-veilig de transactie blokkeert. De order van het webformulier is niet verzonden maar het geld is wel afgeschreven.

Wat Bart_z van Kpn heeft beweerd klopt dus niet. Er is niets verbeterd!

Mijn advies: Bestel online enkel nog via de bank-app op je telefoon of iPad maar niet meer via de pc vanwege “kpn te veilig”. Het gaat gegarandeerd fout!

Reputatie 7
Badge +20

Dat is knap balen. Het speelt dus nog steeds. Ik heb ook nergens aangegeven dat het opgelost is. Wel dat het onderzocht wordt. Ik wil ook jouw voorbeeld graag hier in meenemen. 

Zou je de vragen willen beantwoorden: 

Ik meld mij even weer. Vanuit F-Secure is er een reactie gekomen. Ze willen het graag verder onderzoeken. Echter is daar veel informatie voor nodig. 

  • browser type / versie
  • besturingssysteem / versie
  • screenshot van het moment dat het fout gaat (een filmpje delen is misschien nog beter)
  • webshop in kwestie
  • welke bank door klant gebruikt wordt
  • en alles wat nog kan bijdragen aan de analyse – GEEN persoonlijke gegevens!

 

En jouw profiel van gegevens voorzien. 

Deze vragen werden hier drie maanden geleden ook al door een gebruiker beantwoord. Wat is er dan met die gegevens gedaan?

  • browser type / versie: Firefox 105.0.3 (64-bits)
  • besturingssysteem / versie: Windows 10 Home 64 bits (volledig up-to-date)
  • screenshot van het moment dat het fout gaat: Dat is ook al eerder gezegd in dit forum: dat is niet te doen; daarvoor zou ik een iDeal order moeten plaatsen die dan wordt geblokkeerd, waarbij het de vraag is of ik mijn geld ooit terugzie. Ik ben overigens nog steeds een groot bedrag kwijt aan een door KPN Veilig onderbroken bestelling. Als KPN mij een willekeurig bedrag schenkt om daarmee een proefbestelling te doen, dan wil ik wel een poging wagen! ;-)
  • webshop in kwestie: Alle! Het is een webshop-onafhankelijk fenomeen en treedt naar mijn ervaring op bij alle iDeal-betalingen die met bovenstaand systeem worden verricht.
  • welke bank door klant gebruikt wordt: ING (mijn Ing)
  • en alles wat nog kan bijdragen aan de analyse – GEEN persoonlijke gegevens! Het zijn de ordergegevens die door KPN Veilig worden geblokkeerd - niet de betaling! Daardoor krijgt de webshop of het betaalplatform een betaling die niet aan een order kan worden toegewezen. Zie dan als koper je geld maar eens terug te krijgen.
Reputatie 7
Badge +20

Zou je nog jouw profiel van gegevens willen voorzien @Pietprater. Hoor ik als je dat hebt gedaan dan ga ik melding maken bij mijn collega's. Dat heb ik vorige keer ook gedaan. Dan gaan zij het verder uitzoeken. 

Is ingevuld (voor zover nodig)

Reputatie 7
Badge +20

@Pietprater, ik heb melding gemaakt. Binnen 5 werkdagen zal een van mijn collega's er naar kijken en eventueel nog contact met je opnemen. Mocht je wat horen, dan hoor ik dat graag.