Vraag

Problemen na update nieuwe versie KPN Cloud client (Windows)

  • 18 August 2022
  • 26 reacties
  • 459 keer bekeken

Na het installeren van de nieuwste KPN Cloud versie werkt dit niet goed meer. Ik heb de volgende problemen:

  1. Bij mutatie van een bestanden wordt het bestanden onder een nieuwe naam (orginele naam + PC naam en volgnummer) opgeslagen. Ik kan nergens de instelling vinden om dit ongedaan te maken.
  2. Synchronisatie verloopt goed echter blijf ik in de verkenner rode kruisjes zien i.p.v. groene vinkjes.

Is hier een oplossing voor? Zo niet, kan ik dan wellicht ergens de vorige versie van de client downloden?

Groeten Gert


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

26 reacties

Het betreft versie 2.13.2 (#1119)

 

Ik heb met dezelfde versie ook het probleem van de rode kruisjes bij die mappen die ik heb laten synchroniseren vanuit de cloud naar mijn harde schijf. 

Graag oplossen. 

 

Verder zou het mooi zijn als je net zoals bij OneDrive kunt kiezen op de harde schijf voor de optie “ruimte besparen’ waarna alle bestanden die je niet vast synchroniseert vanuit de Cloud verdwijnen en dus ook geen ruimte meer vragen op de harde schijf. Je ziet ze wel in de verkenner maar ze worden pas gedownload vanuit de Cloud op het moment dat je ze vanuit de verkenner opent.

Ik zie een reactie tegemoet.

Alvast dank.

Hoi @Gert2761  en @Willemboy . Kan het zijn dat jullie zakelijke gebruikers zijn?

Zo ja, zou ik de vraag nogmaals stellen op het zakelijke forum: https://zakelijkforum.kpn.com/

Nee hoor, ik ben geen zakelijke gebruiker.

Ik ook niet, gewoon particulier en wachtend op een oplossing. 

Het lastige is dat bij mutatie van een bestand de versie tijdens de synchronisatie, die overigens wel loopt, wordt opgeslagen met de bestandsnaam gevolgd door de PC naam. Misschien is dit een nieuwe optie maar het zou handig als ik dit uit kon zetten. 

@Erwin: dit is een extra dienst die alle particuliere klanten van KPN hebben gekregen per 1 mei. Ik hoop dat dit snel wordt opgepakt door KPN. Lastige is dat je met dit soort zaken nergens terecht kan.

@Willemboy : Heb jij ook dat ie bestandnamen aanpast?

Beste @Erwin_ , ik zit op mijn werk. Op de laptop van het werk heb ik nu ook even de Windows-versie geinstalleerd en zie tot mijn verbazing dat de vinkjes nu wel netjes worden gezet en de verschillen tussen mappen die ik wel en niet heb gesynchroniseerd gaat goed.

Ook een bestand aanpassen lukt prima, waaarbij de naam van mijn pc niet wordt meegenomen in de bestandsnaam.

 

Wat ik nu thuis ga doen is bij mijn laptop deze KPN-software deinstalleeren en opnieuw installeren. Wellicht dat het dan wel weer werkt.

Ik gebruik overigens op beide laptops Windows 11 Education

Ik ben heel benieuwd, ik heb de software thuis gede-installeerd maar dat bracht geen verbetering. Blijkbaar blijft er iets achter op de PC na deinstallatie. 

Ik gebruik Windows 11 pro.

Ik hoor graag of deinstallatie bij jou wel werkt. Wellicht moet er ook in de appdata directory e.e.a. worden gewist.

Beste @Erwin_ / @Gert2761, zojuist thuis alles gedeinstalleerd, register opgeschoond en helemaal opnieuw geinstalleerd. Helaas hetzelfde probleem met kruisjes op de gesynchroniseerde mappen.

 

Ik gebruik thuis op mijn laptop Windows 11 Pro. 

 

Wellicht dus dat e.e.a. ook te maken heeft met de Windows-versie. Ik heb ook nog een wat oudere Windows-laptop met WIndows 10. Ik ga sowieso ook kijken hoe Kpn Cloud daarop reageert.

 

Synchroniseren gaat overigens wel goed zonder gebruik te maken van mijn computernaam. Ik heb hierbij zowel bestanden in de cloud aangepast en laten synchroniseren met mijn harddisk als omgekeerd.

 

Blijft erg vreemd dit probleem.

 

Groet Willem

Reputatie 7
Badge +24

Na het deinstalleren wel even de map "KPN Cloud" verwijderen of hernoemen naar wat anders. Daarna weer opnieuw installeren. 

Heb ik natuurlijk gedaan beste @Nick83 

 

Even voor @Erwin_ / @Gert2761 Ik heb de KNP CLoud zojuist geinstalleerd op mijn wat oudere Windows Suface (Windows 10 Pro). Werkt perfect. 

Nu zie ik lokaal ook alleen maar de gesyncte mappen i.t.t. mijn Windows 11 machines.

 

Verder werkt op Windows 10 alles naar behoren zowel aanpassen cloud en syncen naar harde schijf als omgekeerd.

Mijn conclusie: de app is nog niet klaar en getest voor de verschillende Windows 11-systemen.

 

Graag hoor ik van KPN wanneer er weer een update komt waarin deze problemen zijn opgelost.

Alvast dank, Willem

 

De vorige versie van KPN Cloud werkte prima op mijn Windows 11 Pro PC.

Wellicht kan KPN ons aan de oude versie helpen?

 

Groeten Gert

Nog een kleine aanvulling. Op een Windows 10 laptop heb ik KPN Cloud ook al draaien. Na de upgrade naar de laatste versie exact hetzelfde probleem.

 

Excuses voor de lange radiostilte. Speelt het probleem nog steeds?

Helaas wel. Ook na verschillende pogingen om alles opnieuw te installeren, compleet alles via de webinterface in de KPNCloud verwijderd. En ook dan blijft het probleem terug keren.

Dit soort meldingen zie ik in de log:

OpenXchange.OXDrive.DAL.IOxDriveSynchronizationErrorRepository as OpenXchange.OXDrive.DAL.EF.EfSynchronizationErrorRepository

 

OpenXchange.OXDrive.Core.Error.IErrorManager as OpenXchange.OXDrive.Core.Error.DefaultErrorManager
2022-09-02 19:40:29.438 DEBUG   [1] Registering IOC component OpenXchange.OXDrive.Core.Error.ErrorHandling.IErrorHandlingRuleDefinitionSet as OpenXchange.OXDrive.Core.Error.ErrorHandling.DefaultErrorHandlingRuleDefinitionSet
 

Daarnaast ook meldingen dat bestanden in gebruik zijn door een ander proces zodra ik een nieuwe versie op slaat na het afsluiten van bijvoorbeeld Excel.

 

Dit allemaal op Windows 11 pro, op Windows 10 pro gaat het op onverklaarbare wijze nu wel goed.

 

Onze techneuten hebben het kunnen recreëren en er is nu een ticket aangemaakt.  

Goed te horen! Ik wacht af.

Bedankt zover.

 

Groeten Gert 

Als ik meer info heb, deel ik het hier onmiddelijk.

Dank! 👍

Ik ben een 93 jarige vluchteling van XS4ALL. Ik werd gedwongen een KPN Cloud aan te maken. Ik heb er bestanden op gezet maar wat de URL van die bestanden wordt is me een raadsel. Als ik op de rechtermuisknop druk krijg ik geen optie ‘open’ maar ‘weergave’ en de betreffende file wordt dan in een vreemd venster getoond, maar zonder URL. Nu lees ik in jullie antwoorden iets over synchroniseren. Dat is nieuw voor me en hoe doe je dat?

Hallo Erwin,

Is er inmiddels al iets bekend over een nieuwe versie? Het wordt langzaam irritant omdat ik van elk bestand wat ik aanpas een nieuwe versie wordt opgeslagen. Een hoop gedoe waarbij het steeds meer te overwegen valt om weer regelmatig een backup te maken op een externe USB disk. Ik hoop dat de zakelijke versie het beter doet anders verwacht ik daar ook weinig tevreden klanten.

Is de oude versie wellicht nog beschikbaar, deze werkte perfect.

Groeten Gert

Hallo Erwin,

Kort na mijn bovenstaande bericht was er een niet versie beschikbaar. Dit heeft de rode kruisjes binnen de file explorer van Windows opgelost, dit worden nu weer keurig groene vinkjes als het bestand gesynchroniseerd is. Maar helaas heeft deze versie niet alles opgelost.

Bij wijziging van een bestand wordt een nieuwe versie opgeslagen onder de orginele bestandsnaam gevolgd door de hostname van de PC. 

Bijvoorbeeld:

Bestandsnaam: financien.xls
Hostname: PC-Gert

Dan wordt de nieuwe versie van dit bestand opgeslagen als “financien (PC-Gert).xls”.

In de eerste versie (2e versies terug) was dit nog niet het geval. Ik zie dit ook niet terug onder Windows 10. Wellicht is dit een nieuwe feature onder Windows 11 echter als je gebruikt maakt van een snelkoppeling naar een bestand is dit erg lastig. Is hier nog iets aan te doen. Nu moet ik bij elke wijziging het oude bestand weggooien en de nieuwe hernoemen. Niet erg praktisch.

Ik hoor graag.

Groeten Gert

 

Is dit probleem al opgelost? Ik heb sinds kort KPN cloud in gebruikt (thuis particulier) en heb dit probleem ook.

Ik heb het gebruik van de KPN cloud opgegeven. Zelfs KPN kan er zelf geen touw aan vastknopen en verbrak verbinding na een half uur tevergeefs wachten. Ik heb een domein geregeld en ben lid van Cloud86 geworden. Het zou mij niets verwonderen als ook KPN zijn cloud afschaft. Dat deden hun voorgangers  Lycos en Chello ook.