Vraag

2 traps verificatie bij KPN ID

  • 13 June 2022
  • 50 reacties
  • 631 keer bekeken

Ik begrijp niet dat KPN nog sms gebruikt voor tweetraps verificatie bij KPN-ID, dit is niet veilig. Dit heeft mijn hackende buurman al een paar keer bewezen. Hij weet mijn telefoonnummer en heeft al een paar keer het wachtwoord van mijn email gewijzigd en heeft een keer wat besteld, Alle tech-sites raden sms af als tweetraps verificatie. Nu heeft MijnKPN biometrische beveiliging, waarom KPN ID niet? 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

50 reacties

Heb je geen aangifte gedaan dan?

Ja natuurlijk heb ik aangifte gedaan, maar daar gaat het nu niet om, dit is gewoon een security-flaw.

Reputatie 7
Badge +10

Ik begrijp niet dat KPN nog sms gebruikt voor tweetraps verificatie bij KPN-ID, dit is niet veilig. Dit heeft mijn hackende buurman al een paar keer bewezen. Hij weet mijn telefoonnummer en heeft al een paar keer het wachtwoord van mijn email gewijzigd en heeft een keer wat besteld, Alle tech-sites raden sms af als tweetraps verificatie. Nu heeft MijnKPN biometrische beveiliging, waarom KPN ID niet? 

 

Als antwoord op dat laatste: Dat gaat niet werken op een laptop of vaste computer. Biometrie kan alleen als het apparaat dat ook ondersteunt.

 

En welke andere opties zou u dan suggereren? Er zijn er eigenlijk maar twee als het gaat om een vaste computer. SMS en een authenticatie app (waar je dan toch weer een tablet of telefoon voor nodig hebt)

Reputatie 7
Badge +21

Hoe komt jouw buurman aan de code uit het sms'je wat naar jouw nummer gestuurd wordt?

Ik begrijp niet dat KPN nog sms gebruikt voor tweetraps verificatie bij KPN-ID, dit is niet veilig. Dit heeft mijn hackende buurman al een paar keer bewezen. Hij weet mijn telefoonnummer en heeft al een paar keer het wachtwoord van mijn email gewijzigd en heeft een keer wat besteld, Alle tech-sites raden sms af als tweetraps verificatie. Nu heeft MijnKPN biometrische beveiliging, waarom KPN ID niet? 

 

Als antwoord op dat laatste: Dat gaat niet werken op een laptop of vaste computer. Biometrie kan alleen als het apparaat dat ook ondersteunt.

 

Mijn laptop ondersteund biometrie, anders zou de vraag van mij een domme vraag zijn. Een andere optie zou een authenticator zijn. .SMS is niet veilig.. Zeker niet als je buurman je telefoonnummer kent.

 

 

De meningen over de veiligheid zijn verdeeld. In ieder geval helpt een inlog met SMS wel over het algemeen om de veiligheid te vergroten.

Reputatie 7
Badge +22

DigiD gebruikt ook SMS, maar jou buurman heeft jou telefoonnummer, maar hoe kan het dan dat hij dat SMS’je krijgt? Dat kan niet want dat moet gewoon op jou mobiel binnenkomen en niet op die van hem. Ik heb het nummer van me vriendin ook, maar zij krijgt mijn sms’jes niet binnen. Die krijg ik gewoon zelf.

De meningen over de veiligheid zijn verdeeld. In ieder geval helpt een inlog met SMS wel over het algemeen om de veiligheid te vergroten.

Ja, dat is zeker waar. En ik kan me voorstellen dat Mijn KPN beveiligd is met biometrie, maar Dan kan het ook bij KPNID…. gewoon een paar opties bij beveiliging zetten. 

Hoe komt jouw buurman aan de code uit het sms'je wat naar jouw nummer gestuurd wordt?

Ik ben geen hacker, maar ik vermoed dat het helpt dat hij mijn telefoonnummer weet.

Reputatie 7
Badge +22

Ik ben geen hacker, maar ik vermoed dat het helpt dat hij mijn telefoonnummer weet.

Als ik jou telefoonnummer zou weten krijg ik die codes per sms ook niet op mijn telefoon. Maar op jou eigen 06-nummer & telefoon.

Hallo @mouthman als het 200% zeker is dat jouw buurman over diverse persoonlijke gegevens van jou beschikt zou ik direct alle wachtwoorden aanpassen en telefoonnummers aanpassen en zoveel mogelijk bekabeld werken.

 

Reputatie 7
Badge +22

Hallo @mouthman als het 200% zeker is dat jouw buurman over diverse persoonlijke gegevens van jou beschikt zou ik direct alle wachtwoorden aanpassen en telefoonnummers aanpassen en zoveel mogelijk bekabeld werken.

Dat is inderdaad de beste oplossing wat er is. 😉

Hallo @mouthman als het 200% zeker is dat jouw buurman over diverse persoonlijke gegevens van jou beschikt zou ik direct alle wachtwoorden aanpassen en telefoonnummers aanpassen en zoveel mogelijk bekabeld werken.

 

Ik kan mijn telefoonnummer niet wijzigen, ik ben chronisch ziek en het zou te veel moeite kosten om alle Artsen, instellingen en hulpverleners te informeren. Ik moet om te beginnen mijn laptop schoon opzetten, dat is het belangrijkste Daarnaast, daar gaat het niet om, SMS is niet veilig, dat is mijn stelling. 

Neem in die tussentijd een prepaid nummer van KPN. Online te bestellen en dan gebruik je dat voor inloggen mijnKPN of iets dergelijks. Neem aan dat je niet dagelijks in zal loggen.

 

Maar voor mij zou een controle via een extra app in plaats van SMS ook fijn zijn.

Ik waardeer de tips echt…. maar mijn stelling blijft waarom kan het wel bij MijnKPN en niet bij KPNID?

 

Ik waardeer de tips echt…. maar mijn stelling blijft waarom kan het wel bij MijnKPN en niet bij KPNID?

 

Hallo @mouthman wacht dan s.v.p. de reactie van KPN af, bij mode van een moderator.

Succes

 

Dit lees ik nog wel. In ieder geval nog een andere optie.

 

Dit lees ik nog wel. In ieder geval nog een andere optie.

 

Ik begrijp je opmerking niet. Of ik heb daar een typo gemaakt.

Nou als een beveiliging via sms voor u geen optie is en biometrie nog niet wordt ondersteund, lees ik in het bericht wat ik vond op het forum dat er nog wel een andere optie gaat komen op termijn.

Nou als een beveiliging via sms voor u geen optie is en biometrie nog niet wordt ondersteund, lees ik in het bericht wat ik vond op het forum dat er nog wel een andere optie gaat komen op termijn.

Ah, dat is fijn om te weten.
Hoewel, dat bericht gaat over  MijnKPN, niet over KPNID, ik haat priegelen op mijn telefoon. Ik heb een internet aansluiting voor mijn netwerkapparaten en mijn laptops, door mijn aandoening is priegelen op een telefoon niet handig. Oh en waarom wordt ervan uit gegaan dat ik een U ben? Ik ben geen U, ik ben gewoon een jij/Jj. Ah alleen oude mensen worden gehackt, nou nee, ik kan zien dat er meerdere mensen in deze straat gehackt zijn. Ik vermoed dat er een groepje jongens in de wijk woont die lekker gratis wifi willen hebben, terwijl ze over straat lopen.

 

Reputatie 7
Badge +24

... ik kan zien dat er meerdere mensen in deze straat gehackt zijn.

Hoe kunt u dat zien?

... ik kan zien dat er meerdere mensen in deze straat gehackt zijn.

Hoe kunt u dat zien?

Zowel mijn ssid komt 2x voor als dat van iemand anders, en in een andere straat...staan er meerdere wifi-aansluitingen open. ik vermoed dat de meeste mensen niet doorhebben als ze gehackt worden…. oh ik heb internet, ik kan printen.. Prima toch?

 

Reputatie 7
Badge +24

... ik kan zien dat er meerdere mensen in deze straat gehackt zijn.

Hoe kunt u dat zien?

Zowel mijn ssid komt 2x voor als dat van iemand anders,

Waar komt uw ssid 2x voor? Op uw mobiel? In een app?

Reputatie 7
Badge +24

Ik waardeer de tips echt…. maar mijn stelling blijft waarom kan het wel bij MijnKPN en niet bij KPNID?

Dat is het zelfde. Op MijnKPN logt u in met uw KPNid.

KPN gebruikt trouwens de term "KPNid" tegenwoordig niet meer.

... ik kan zien dat er meerdere mensen in deze straat gehackt zijn.

Hoe kunt u dat zien?

Zowel mijn ssid komt 2x voor als dat van iemand anders,

Waar komt uw ssid 2x voor? Op uw mobiel? In een app?

In ieder geval op mijn internetradio, daar is geen malware op te zetten.

 

Reputatie 7
Badge +24

... ik kan zien dat er meerdere mensen in deze straat gehackt zijn.

Hoe kunt u dat zien?

Zowel mijn ssid komt 2x voor als dat van iemand anders,

Waar komt uw ssid 2x voor? Op uw mobiel? In een app?

In ieder geval op mijn internetradio, daar is geen malware op te zetten.

Dat is niks bijzonders. Waarschijnlijk heeft u WiFi versterkers van KPN? Die ziet die internet radio elk apart. Dat is normaal. Dat doet mijn printer ook.