Vraag

Betaalgegevens wijzigen? Drie kliks en klaar.

Reputatie 7

Die advertentie triggerde mij om hier toch even in mijnKPN naar te kijken.

Wat nu als ik het bankrekeningnummer van mijn puissant rijke suikeroom (die ik niet heb :P) zou invullen, die controleert immers toch nooit zijn rekeningafschriften.

38 reacties

Reputatie 7
Badge +17
Als ik dit zo zie, kan ik iedere IBAN-nummer er neer zetten, zonder dat er gekeken wordt dat ik het ben? :? Dus als ik jou IBAN-nummer zou gebruiken zou het ook nog werken. :(:? Zonder enige controle?:?
Reputatie 7
Dennis, ik weet het natuurlijk niet zeker maar het zou zomaar kunnen dat wjb niet jouw suikeroompje is. 🙂 of hij zijn rekeningen niet niet nakijkt....? 😉
Reputatie 7
Badge +15
Ach, ik zou het niet proberen 😉 Stel dat ie er door komt en het terug geboekt wordt... Dan gaan de alarmbelletjes rinkelen en krijgt de afnemen een preventel registratie en wordt deze vanzelf vroeg of laat geblokkeerd. Vanaf dat moment is het lastig om een mobiel abonnement elders aan te schaffen 🙂

Ik zou het niet proberen 😛
Reputatie 7
Badge +17
Ik vind dan dat als je je IBAN invult, een verificatie moet krijgen. Dat KPN weet dat jij het ook echt bent. Als ik dit zie op de screenshot van wjb zit het er wel heel makkelijk uit! Maar ik kan er ook naast zitten. Ik suggereer het alleen maar hoe ik het zie. 🙂
Reputatie 7
Badge +15
Eerlijk is eerlijk, het gaat ook overal erg simpel tot dat het fout gaat en er zit geen tot weinig controle achter. Ik heb vaak genoeg gehad dat ik een incassobureau had die geld van me afschreef toen ik nog minderjarig was.... Omdat ze dachten dat ik ene meneer "Meijer" was. Dat ben ik zeker niet :p

Banken gaan over het algemeen er van uit dat banken het netjes afhandelen. Het autorisatieproces is om deze reden altijd al erg kwestsbaar geweest.
Reputatie 7
Dennis, ik verwacht dat je het te eenvoudig ziet. Stel, niet dat het zo is maar stel, jij zou mijn rekeningnummer kennen en zou mij laten betalen. Alleen al dat zou bij mij in de schijnwerpers komen. Ik ga met vragen naar de bank, neem mijn identificatiebewijs/ rijbewijs mijn bankpas mee en weet uiteraard mijn pincode. Wat neem jij mee om te bewijzen dat jij mij bent?

Of het helpt dat je een genie bent.....:?. 😛
Reputatie 7
Badge +17
Dreekuh-53 schreef:

Of het helpt dat je een genie bent.....:?. :P

Hahaha! Grapjas! 😃 Geweldig!

Maar nu ik het zo lees klopt dat wel wat je zegt. Maar om dit te doen:
Dreekuh-53 schreef:

Alleen al dat zou bij mij in de schijnwerpers komen. Ik ga met vragen naar de bank, neem mijn identificatiebewijs/ rijbewijs mijn bankpas mee en weet uiteraard mijn pincode.

Dit zou niet eens nodig moeten zijn om naar de bank te gaan, omdat er een kl**tviool jou IBAN-nummer zal gaan gebruiken. Mensen kunnen soms zo gemeen zijn. Daarom vind ik het ook raar dat er niet een extra beveiliging wordt gemaakt voor het invullen van IBAN nummers.
Reputatie 7
DennisSchreve schreef:

...Als ik dit zie op de screenshot van wjb zit het er wel heel makkelijk uit!...

Zo gemakkelijk lijkt het ook te zijn. Het rekeningnummer van een ander lijkt gewoon geaccepteerd te worden. Dat blijft dan natuurlijk niet lang onopgemerkt, maar het zou maar zo kunnen dat de persoon waarvan het rekening nummer is daardoor in de problemen zou kunnen komen.
Wat ik me nu afvraag is of KPN daar zelf nog pro-actief een controle op laat uitvoeren, of dat KPN het laat aankomen op een reclamatie door de benadeelde.
Reputatie 7
Badge +17
wjb schreef:

Zo gemakkelijk lijkt het ook te zijn. Het rekeningnummer van een ander lijkt gewoon geaccepteerd te worden. Dat blijft dan natuurlijk niet lang onopgemerkt, maar het zou maar zo kunnen dat de persoon waarvan het rekening nummer is daardoor in de problemen zou kunnen komen.
Wat ik me nu afvraag is of KPN daar zelf nog pro-actief een controle op laat uitvoeren, of dat KPN het laat aankomen op een reclamatie door de benadeelde.

Het zou beter zijn als er gevraagd wordt om € 0,01 overgemaakt wordt naar de rekening van KPN waar je maandelijks je abonnement voor betaald. Want bij de banken moet je inloggen met je bankpas om geld over te maken. Maar ook hier heb ik mijn twijfels bij of dit waterdicht zou zijn. @wjbHeb jij eventueel nog een suggestie om dit eventueel waterdicht te laten maken?:?
Reputatie 7
DennisSchreve schreef:

Dit zou niet eens nodig moeten zijn om naar de bank te gaan, omdat er een kl**tviool jou IBAN-nummer zal gaan gebruiken. Mensen kunnen soms zo gemeen zijn. Daarom vind ik het ook raar dat er niet een extra beveiliging wordt gemaakt voor het invullen van IBAN nummers.

Er bestaat ook iets als een eigen verantwoordelijkheid. Wanneer anderen, jij, ik een betaalopdracht maken moet je ook controleren of de IBAN klopt maar ook dan dan als je dat doet is er geen garantie dat het altijd waterdicht is.
Maar in het voorbeeld van wjb... Ik heb zelf de bankrekening geopend de naw-gegevens zijn toen opgegeven staan ook te boek bij de gemeente waar ik woon.
En stel dat jijj zou doen als voorbeeld wat ik eerder schreef dan zou ik er werk van maken en OOK smartengeld eisen wegens emotionele en financiële schade,.
Ook als jij (geen) suikeroom van mij bent.
🆒:S:D
Reputatie 7
Badge +18
Zou het niet zo zijn dat als je een IBAN-nummer invoert dat je pas dan in een volgend scherm een verificatie voor je neus krijgt?
En nee ik ga het niet uittesten 🙂
Reputatie 7
Ik hoop dat het zo is tijgertjuh, want alleen IBAN-nummer en opslaan is te eenvoudig maar ja er zijn zoveel mensen met zoveel wensen. Mensen zullen er altijd zijn die de mazen opzoeken.
Reputatie 7
DennisSchreve schreef:

Het zou beter zijn als er gevraagd wordt om € 0,01 overgemaakt wordt naar de rekening van KPN waar je maandelijks je abonnement voor betaald. Want bij de banken moet je inloggen met je bankpas om geld over te maken. Maar ook hier heb ik mijn twijfels bij of dit waterdicht zou zijn.

Dat zou een prima beveiliging zijn, maar dan ben je, zoals de advertentie beweert, natuurlijk weer niet in drie klikjes klaar.
Reputatie 7
huistijger schreef:

Zou het niet zo zijn dat als je een IBAN-nummer invoert dat je pas dan in een volgend scherm een verificatie voor je neus krijgt?
En nee ik ga het niet uittesten :)

Ik heb het voor je getest en het resultaat is:

Nee, er wordt geen volgend scherm getoond, IBAN invullen en opslaan, that's it.
Reputatie 7
Badge +15
Zoiets had ik eigenlijk al verwacht. De vraag is of men in het proces ook checkt of de naam van de contractant overeen komt met die van de bankrekeningeigenaar.
Reputatie 7
Badge +29
SjorsK schreef:

Zoiets had ik eigenlijk al verwacht. De vraag is of men in het proces ook checkt of de naam van de contractant overeen komt met die van de bankrekeningeigenaar.

En laat daar nu een heel makkelijke test voor zijn
Reputatie 7
SjorsK schreef:

Nee, ook dat gebeurt niet. Bij ons wordt het KPN abonnement betaald door een Holding B.V. waar ik DGA van ben en die op ons huisadres gevestigd is. De abonneegegevens vermelden mij als contractant maar de rekening waarmee betaald wordt staat op naam van de Holding.
Reputatie 7
Badge +29
Iemand benieuwd wat er gebeurt als je het rekeningnummer van KPN invult?
Reputatie 7
RobinFlikkema schreef:

Tell me I am curious. 🆒
Make KPN pay for your subscription.:P
Reputatie 7
wjb schreef:

RobinFlikkema schreef:

Tell me I am curious. 🆒

Dan bedanken ze je vriendelijk voor het doorgeven van de gewijzigde gegevens en wensen je een fijne dag. 😉 🙂
Reputatie 7
Badge +17
RobinFlikkema schreef:

Hahaha! 🆒 Testen? 😛
Reputatie 7
Badge +17
wjb schreef:

RobinFlikkema schreef:

Tell me I am curious. 🆒

Hahaha! Nog niet, iemand anders getest? 🆒 😛
Reputatie 7
Banken gaan namen bij IBAN nummers checken om misverstanden te voorkomen.
Dit betekent dat KPN ook de naam van de rekeninghouder zal moeten gaan vastleggen aangezien die niet hetzelfde hoeft te zijn als de naam van de contractant.
Reputatie 7
Badge +17
wjb schreef:

Banken gaan namen bij IBAN nummers checken om misverstanden te voorkomen.
Dit betekent dat KPN de naam van de rekeninghouder moet gaan vastleggen aangezien die niet hetzelfde hoeft te zijn als de naam van de contractant.

Voorbeeld: Dus, mijn Alles-In-1 abonnement staat op mijn naam, maar me moeder wilt me abonnement betalen, dan gaat dat dus niet meer. Omdat haar IBAN niet gekoppeld staat met mijn naam. 🙂
Reputatie 7
Ik betwijfel of dat perse zo gesteld kan worden.

Reageer