Vraag

Betaalgegevens wijzigen? Drie kliks en klaar.

Toon eerste bericht

38 reacties

Reputatie 7
DennisSchreve schreef:

Dus, mijn Alles-In-1 abonnement staat op mijn naam, maar me moeder wilt me abonnement betalen, dan gaat dat dus niet meer. Omdat haar IBAN niet gekoppeld staat met mijn naam. :)

Dreekuh-53 schreef:

Ik betwijfel of dat perse zo gesteld kan worden.

Dat door mij aangehaalde artikel vermeldt:

Dus ja, de naam gaat bij elke transactie gecontroleerd worden en zal dan dus overeen moeten komen met de rekeninghouder. Dat ik als contractant KPN machtig om met een automatische incasso geld over te schrijven verandert daar mijns inziens niets aan. Ik denk dus inderdaad dat KPN de naam van de rekeninghouder zal moeten vastleggen bij de IBAN en anders lijkt het mij in ieder geval verstandig dat KPN in ieder geval onderzoekt of het voornemen van de banken consequenties heeft voor de administratieve vastlegging en zo ja welke consequenties.
Reputatie 7
Wanneer de moeder van Dennis een bankpas heeft waarmee ze voor Dennis boodschappen kan doen, wanneer nodig, met het rekeningnummer van Dennis dan zou ze met die bankpas een transactie kunnen doen voor Dennis, denk ik zo.

Of wacht nee, dat werkt niet ! De moeder kan wel geld overboeken naar Dennis en zo kan Dennis wel via het geld van zijn moeder de rekening betalen. Tis een omweg....?☺️
Reputatie 7
Voordat ik de app van m'n bank voor het eerst op een nieuw apparaat kan gebruiken moet ik die eerst op dat apparaat registreren. Dat gaat o.a. via een code die via m'n bankpas op een los apparaatje gegenereerd wordt. Zo'n soort verificatie zou toch ook voor dit soort situaties ingevoerd kunnen worden?! Dat kost vast wat overleg door banken en bedrijven waar je een bankrekening moet doorgeven voor het innen van abonnementsgelden (zoals nutsbedrijven, ISP's e.d.), maar zou fraude op dit gebied een flink stuk kunnen terugdringen. De vraag is hoevaak het voorkomt, dus of die banken en bedrijven er wel tijd en moeite in willen stoppen?
Dat allerlei mensen (niet alleen suikeroompjes) hun bankrekening niet regelmatig controleren komt helaas veelvuldig voor (vaak gemakzucht), gezien ook de diverse topics waarin melding gemaakt wordt van het jarenlang (door b.v. KPN) innen van abonnementsgelden van vervallen of gewijzigde abonnementen. De initiële fout ligt in zo'n geval vaak bij KPN maar de benadeelde heeft vaak al die tijd verzuimd het te controleren en/of er melding van te maken.
Reputatie 7
Badge +27
Interessante discussie! 🙂 Het idee van € 0,01 pinnen bij een wijziging vind ik een interessant idee, dank daarvoor Dennis!

Het is inderdaad mogelijk elk (geldig) IBAN nummer in te vullen. Ik denk wel dat de gevolgen worden onderschat. Als klant A ongevraagd de gegevens van klant B invult wordt dit doorgezet naar onze security afdeling zodra dit wordt ontdekt. Zij zetten alle (juridische) middelen in om gevolgen voor klant B te voorkomen en klant A te vervolgen voor alle schade. Als telecomprovider is het niet moeilijk te achterhalen op welk adres de aansluiting, vast of mobiel, wordt gebruikt.

Ik heb ondertussen navraag gedaan hoe controles nu in zijn werk gaan, maar ik weet niet of ik details daarvan mag delen. Dus mogelijk to be continued.
Reputatie 7
Toch ben ik heel benieuwd welke controles KPN hanteert want blijkbaar zijn deze controles alleen re-actief en niet pro-actief. Ons KPN abonnement staat op mijn naam maar wordt betaald door mijn holding die op ons huisadres gevestigd is. De naam van de contractant (mijn naam) en de naam van de rekeninghouder waarmee het abonnement betaald wordt (mijn holding) komen niet overeen.
Ook ben ik benieuwd wat KPN gaat doen met het voornemen van de banken om bij alle betalingen de IBAN en naam van de rekeninghouder te gaan controleren. In die situatie zal KPN immers de juiste naam voor de rekeninghouder moeten kunnen doorgeven en die is in mijn geval anders dan de naam van de contractant.
Reputatie 7
Badge +12
wjb schreef:

Ook ben ik benieuwd wat KPN gaat doen met het voornemen van de banken om bij alle betalingen de IBAN en naam van de rekeninghouder te gaan controleren. In die situatie zal KPN immers de juiste naam voor de rekeninghouder moeten kunnen doorgeven en die is in mijn geval anders dan de naam van de contractant.

Laat ik die zorg alvast bij je wegnemen; die controle komt er (nog) niet bij incasso's, aangezien de beveiliging daar al goed geregeld is. Je kunt foutieve incasso's namelijk al laten storneren bv. Dus daar hoeven KPN en jij je geen zorgen over te maken 😉
Reputatie 7
Badge +29
hrh schreef:

wjb schreef:

Laat ik die zorg alvast bij je wegnemen; die controle komt er (nog) niet bij incasso's, aangezien de beveiliging daar al goed geregeld is. Je kunt foutieve incasso's namelijk al laten storneren bv. Dus daar hoeven KPN en jij je geen zorgen over te maken ;-)

Tot 8 weken inderdaad.
Reputatie 7
Badge +17
Joran schreef:

Interessante discussie! 🙂 Het idee van € 0,01 pinnen bij een wijziging vind ik een interessant idee, dank daarvoor Dennis!

Graag gedaan, @Joran. Want op deze manier kan die IBAN eigenaar het zien op zijn rekening, en weet op die manier dat er iets niet klopt. Of wel, omdat de eigenaar van deze IBAN nummer het goed heeft gevonden, en hoeft dan geen actie te ondernemen naar KPN.
Reputatie 7
Badge +17
hrh schreef:

Laat ik die zorg alvast bij je wegnemen; die controle komt er (nog) niet bij incasso's, aangezien de beveiliging daar al goed geregeld is. Je kunt foutieve incasso's namelijk al laten storneren bv. Dus daar hoeven KPN en jij je geen zorgen over te maken ;-)

@hrh, hoe werkt zoiets dan? Hoe jij het hierboven beschrijft. :):?
Reputatie 7
Badge +12
DennisSchreve schreef:

@hrh, hoe werkt zoiets dan? Hoe jij het hierboven beschrijft. :):?

Wanneer jij handmatig geld overmaakt naar iemand is dit onomkeerbaar. Als je dit per ongeluk naar een foute rekening doet, ben je je geld kwijt. Nou zit er al wel sinds de introductie van de IBAN een controle op het IBAN nummer zelf, maar dat even terzijde. Omdat deze handeling onomkeerbaar is, willen de banken nu ook een naam-nummer controle invoeren. Als het IBAN nummer niet matcht met de naam die jij invult, wordt de actie niet uitgevoerd. Een extra controle dus om fouten en oplichting te voorkomen.

Met automatische incasso's werkt dit anders. Als KPN bv. het abonnementsgeld van jouw rekening afschrijft, is dit een automatische incasso. Jij hebt daar KPN toestemming voor gegeven, en je hoeft er vervolgens zelf niet meer naar om te kijken. Deze actie is echter wel omkeerbaar. Als jij het oneens bent met de incasso kun je dit -binnen 8 weken- aangeven bij de bank, en wordt het bedrag op jouw rekening teruggestort. Op deze vorm van overschrijvingen wordt deze naam-nummer controle dus niet van kracht, aangezien je dit als particulier sowieso al terug kan draaien.
Reputatie 7
hrh schreef:

...Jij hebt daar KPN toestemming voor gegeven...

Jij wel ja als abonnee, maar de eigenaar van die rekening dus niet immers die rekening is van iemand anders.
Ik snap dat je een (automatische) incasso kunt terugvorderen, maar ook daar zit een "houdbaarheidsdatum" op (8 weken) en je wilt niet weten hoeveel mensen niet of nauwelijks naar bankafschriften kijken en al helemaal niet nu we die dingen niet meer thuisgestuurd krijgen.

Nu geloof ik niet dat dit issue een "hoog risico" issue is, ik kaart het alleen maar aan omdat het wel erg eenvoudig is om het rekeningnummer te veranderen.
Reputatie 7
Badge +12
wjb schreef:

Ik kaart het alleen maar aan omdat het wel erg eenvoudig is om het rekeningnummer te veranderen.

Aangezien je aan het cherry picken bent doe ik dat ook eventjes. Dat het eenvoudig is om het rekeningnummer te veranderen heb ik natuurlijk ook niet ontkend. Ik reageerde alleen op jouw opmerking dat KPN alle juiste namen van de contractant zou moeten doorgeven, wat dus niet hoeft. Vervolgens legde ik aan Dennis uit hoe het precies zit met automatische incasso's. Dat de procedure achter het wijzigen van de rekeningnummers niet helemaal deugt staat natuurlijk buiten kijf.
Reputatie 7
hrh schreef:

...Dat het eenvoudig is om het rekeningnummer te veranderen heb ik natuurlijk ook niet ontkend. Ik reageerde alleen op jouw opmerking dat KPN alle juiste namen van de contractant zou moeten doorgeven, wat dus niet hoeft...

Ik zou juist willen dat de naam van de rekeninghouder wel moet worden doorgegeven in de autorisatie/goedkeuring procedure voor de automatische incasso. En dan uiteraard ook bij het wijzigen van het rekeningnummer immers dat is feitelijk een nieuwe automatische incasso overeenkomst.

hrh schreef:

..Dat de procedure achter het wijzigen van de rekeningnummers niet helemaal deugt staat natuurlijk buiten kijf..

Ik hoop dat KPN er ook zo over zal gaan denken.

Reageer