Vraag

Inloggen openbare wifi (FON)

  • 4 March 2020
  • 11 reacties
  • 2416 keer bekeken

Badge

Ik zit hier in de IJsselhallen in Zwolle en die hebben een KPN wifi hotspot. Wat ik ook doe, ik kan er alleen niet met mijn KPN ID inloggen.

Zowel KPN mobiel, als KPN (ook glasvezel) werkt niet.

 

Iemand die weet waarmee je wel kunt inloggen in de public-wifi-interface?

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Hallo @Josje92 , als het een KPN-spot is, net als bij AH bijvoorbeeld, kun je gewoon inloggen en de aanbieder vraagt meestal wel even dat je akkoord gaat met de voorwaarden.

Er is ook een betaalde versie van de KPN-spot, daar kun je tegoed voor kopen.

Er bestaat ook nog KPN FON, daar kun je gratis op de FON-naam inloggen als je daar recht op hebt als klant van KPN.

Wat krijgt je nu op je scherm te zien als je in wilt loggen op KPN?

Verder kan de KPN-wifi ook van een particulier zijn, iedereen mag de naam KPN als wifinaam gebruiken.

 

Badge

Hi @JanD 

Ik weet dat ik gewoon kan inloggen. Ik kreeg alleen de melding dat mijn inloggegevens 'onbekend' waren.
Ik was er toevallig gisteren, maar heb geen screenshot gemaakt. Dus wat ik precies zag, kan ik helaas niet meer laten zien.

Het was een schermpje waar ik 3 opties had, "een code invoeren", "tegoed kopen" en "inloggen".
Inloggen kon vervolgens met vrij veel verschillende accounts, waaronder KPN Hotspots, (de standaard optie), KPN Internet (ook glasvezel), KPN Mobiel en een aantal anderen, zoals Telfort en zelfs nog Hi.

Ik moest een gebruikersnaam en wachtwoord invoeren, terwijl KPN met een email en wachtwoord werkt. Ik ben op zoek gegaan naar wat mijn gebruikersnaam zou moeten zijn, en vond ergens dat dat, in het geval van KPN, je email is - tegenwoordig ook wel je KPN ID genoemd.

In theorie zou deze email en mijn wachtwoord dus moeten werken voor zowel KPN Internet als KPN Mobiel, omdat ik beide diensten afneem. Vroeger waren dat aparte platforms, maar zijn samengevoegd met de komst van KPN ID, althans, zo had ik dat eerder begrepen van een KPN medewerker.

Ik heb het vermoeden dat het hier ook misgaat, en het inlogscherm nog naar de oude systemen kijkt (of probeert te kijken) en niet inlogt via KPN ID. Dit gaat in veel gevallen misschien goed omdat men hun gegevens niet wijzigt, maar als je iets gewijzigd hebt, na omzetten naar KPN ID, dat dit soort schermpjes niet meer werken.

Ik was vooral benieuwd of ik niet iets over het hoofd zag, of dat mijn theorieën kloppen en meer mensen niet kunnen inloggen op openbare Wifipunten.

Hallo @Josje92 , als je geen abo hebt op de KPN spots dan had je moeten kiezen voor tegoed kopen.

 

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Josje92! Voor KPN FON heb je andere inloggegevens nodig dan je KPN ID. Eigenlijk staat alle informatie die je hiervoor nodig hebt op hier op onze site!

 

De makkelijkste manier om in te loggen is met het account wat bij je mobiele abonnement zit. 
SMS WIFI AAN naar 1266 vanaf de mobiele telefoon met het KPN abonnement., je krijgt dan je gebruikersnaam (je 06-nummer@kpn-fon.nl )en vervolgens een wachtwoord toegestuurd per sms! Daarmee kun je vervolgens inloggen op de FON hotspot!

Badge

Bedankt, @Thomas en @JanD!

@JanD Zoals ik je verhaal begrijp kan ik dus beter, zoals ik uiteindelijk gedaan heb, mijn telefoon-hotspot gebruiken - dat kost niets extra.

@Thomas Dit was niet per sé een FON netwerk die vanuit huis beschikbaar was. Die inlog-schermen zien er ook anders uit. Dit was gewoon een public wifi met een KPN interface erop, in dit geval genaamd IJsselhallen o.i.d.

Maar stel dat ik koos om in te loggen via "KPN Internet (ook glasvezel)" (misschien stond er "thuis" ipv "internet", dat weet ik niet precies). Waarom kon ik daar mijn account dan niet gebruiken?

Een FON-login was één van de mogelijkheden, maar ik kon ook KPN Mobiel zelf gebruiken. Mijn email (of telefoonnummer als gebruikersnaam) werkte daar ook niet.

Hallo @Josje92 , je kunt inderdaad je telefoon als draadloos of USB-modem gebruiken (het laatste is sneller.) Het hangt echter van je databundel af hoe lang je er mee kunt doen, als je door je databundel heen bent voor periode X val je terug naar een lagere snelheid zodat je alleen de meest basale dingen kunt doen, dus absoluut niet Netflixen etc. of je kunt je data bijkopen zodat je de volle snelheid kunt blijven gebruiken.

 

 

Badge

Hi @JanD,

Bedankt voor je antwoord, daar ben ik mij van bewust ;)! Heb een 20GB bundel, dus dat zit meestal wel goed. De reden dat mijn voorkeur gisteren uitging naar de openbare WiFi, was vanwege de stalen constructie die sowieso mijn snelheid kneep.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is of die inlogmogelijkheden zouden moeten werken of niet. Ik herinner mij dat ik een aantal jaar geleden op een Center Parcs kon inloggen op de KPN Hotspot, met mijn KPN Thuis account, zonder ook maar iets te hoeven bij kopen of betalen. Dat verwachtte ik nu eigenlijk ook, maar lijkt niet meer te werken.

Overigens, om dit probleem verder aan de kaak te stellen heb ik vanmiddag geprobeerd met een Fon netwerk in de straat te verbinden, maar kreeg daar niet eens het inlogscherm te zien...

Hallo @Josje92 , om van Fon gebruik te kunnen maken, moet je eigen thuis modem Fon ondersteunen of je moet een mobiel abo hebben.

Openbare KPN spots die gratis zonder inlog te benaderen zijn , zijn o.a. AlbertHeijn.

 

 

Reputatie 7
Badge +20

@Josje92 Dat is wel merkwaardig! Zou je ons dit kunnen toelichten met screenshots? Soms moet je na het verbinden met de hotspot (fon of normaal) nog je browser openen om bij de inlogpagina te komen. Als je dan naar bijvoorbeeld kpn.com probeert te navigeren kom je op een vangpagina. 

 

Als het om een reguliere hotspot gaat (niet FON) kan je hierover ook contact opnemen met de speciale klantenservice voor hotspots:

Bel gratis 0800-0414. Ben je in het buitenland? Bel dan: +31 88 468 77 68. Deze klantenservice is 24/7 bereikbaar.

Badge

@Thomas ik wil best een paar screenshots maken, maar is er iets specifieks waar je naar op zoek bent? Het probleem is namelijk dat ik vrijwel niets zie om een screenshot van te maken :')…

Goed om te weten, ik werk met Mac - MacOS Catalina 10.15.3.

Ik connect op de gebruikelijke wijze met KPN Fon, en vanaf dat moment is mijn internet weg. Als ik een browser open en naar kpn.com ga, krijg ik na een tijdje wachten "deze pagina doet er te lang over om te antwoorden" terug. Een ping op de Google DNS-servers 8.8.8.8 en 8.8.4.4 levert ook een timeout op, dus een DNS probleem is het niet.

Met geen mogelijkheid wordt ik doorverwezen naar het inlogscherm.

 

--

 

Het is mij op een andere locatie weleens gelukt om met Fon te verbinden, recentelijk. Ik moest daarvoor mijn eigen Fon activeren om te kunnen verbinden. Dit leek gelukt, maar als ik nu in mijn router-settings kijk, zie ik dat Fon uit staat en niet geactiveerd kan worden. Wellicht dat het daaraan ligt…

 

Ik heb weleens gelezen dat KPN Wifi tuners je Fon standaard uit zetten. Die heb ik een tijdje gehad, maar maak nu gebruik van SuperWifi. Wellicht is dat hier de boosdoener?

 

--

 

Wat betreft mijn originele issue. Ik begrijp nu dat er een significant verschil bestaat tussen openbare Wifispots en KPN Fon spots. Ik zal het nummer eens bellen, bedankt!

Reputatie 7
Badge +20

De superwifi zet inderdaad ook je FON uit maar op de superwifi zelf kun je deze weer aanzetten. Meer daarover kan vinden in dit topic.
Het screenshot wat ik zoek is van de inlogpagina, als je die niet krijgt wordt het inderdaad wat lastig. Heb je dit vanaf meerdere apparaten?