Beantwoord

KPN ID per lid van het huishouden

  • 29 March 2020
  • 14 reacties
  • 854 keer bekeken

Reputatie 7

De KPN ID van een contractant wordt (gelukkig) voor steeds meer beheertaken gebruikt.

Zo is het de inlog voor de mijnKPN omgeving maar sinds 25 maart ook de inlog voor het beheren van de SIP logingegevens.

Nu is het zo dat dezelfde KPN ID ook gebruikt wordt voor het inloggen in de iTV app en daar begint de schoen nu te wringen.

Als contractant wil (moet) je natuurlijk de KPN ID geheim houden immers met die KPN ID kan je veel wijzigingen doorvoeren die voorbehouden moeten zijn voor de contractant en niet voor de andere leden van het huishouden. De KPN ID moet je als contractant dus ook niet hoeven delen met bijvoorbeeld jouw kinderen opdat zij van de iTV app gebruik kunnen maken.

Ik zou er dan ook voor willen pleiten dat ieder lid van het huishouden zijn/haar eigen KPN ID kan hebben en dat zo'n KPN ID gekoppeld kan worden aan het abonnement met de rol "gebruiker" i.p.v. "beheerder".

 

icon

Beste antwoord door Nadia 3 April 2020, 14:14

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7

Hey @wjb, klopt helemaal. Self service en het eigen beheer van je producten en diensten wordt steeds gangbaarder. Dat is uiteraard fantastisch. Want wie wil er nou voor een ‘simpele’ wijziging of jouw eigen kpn-gegevens opvragen contact zoeken met de klantenservice als je het binnen enkele minuten zelf kunt. ‘Easy!

Om het zo makkelijk en toegankelijk mogelijk te maken heb je één KPN ID account van je Internet, tv en bellen producten. Met dit account kun je ook inloggen op iTV app of webversie.
Ik snap je zorgen met betrekking tot het ‘uitdelen’ van deze gegevens. Want achter dit account staat cruciale informatie over onder andere je thuisnetwerk, betaalgegevens etc. Daar moet je discreet mee omgaan.   

Ik denk hier even hardop mee, en als ik iets mis dan moet je het vooral aangeven. Als je een nieuw apparaat wilt aanmelden voor iTV Online kun je als ouder ook zelf de gegevens invoeren. Hiermee voorkom je uiteraard dat je de gegevens prijsgeeft aan andere gezinsleden. Of laten inloggen met abonnementsnummer en pincode. Daarmee voorkom je dat het hele KPN ID account bereikbaar is. Wel een nadeel, je kunt met deze gegevens via de tv zenderpakketten aan/uitzetten. 

Ik zou er dan ook voor willen pleiten dat ieder lid van het huishouden zijn/haar eigen KPN ID kan hebben en dat zo'n KPN ID gekoppeld kan worden aan het abonnement met de rol "gebruiker" i.p.v. "beheerder".

Ik vind dit idee overigens goed. Daarmee voorkom je dat een gezinslid ongevraagd / onbedoeld iets wijzigt. Dan zouden meerdere KPN-accounts met verschillende rollen (beheerder / gebruiker / jong kind) ideaal zijn. Zijn hier eigenlijk nadelen voor te bedenken? Ik leg dit verbeteridee / vraagstuk voor aan de ontwikkelaars. Bedankt :)

Ik log op tv.kpn.com in met het ITV abonneenummer en pincode. Maar dat kan ook met KPN ID inderdaad. Gewoon die laatste mogelijkheid bij online itv schrappen lijkt mij.
Ik neem aan dat inloggen in de app ook met abonneenummer/pin kan. Kan dat niet checken want hier geen smartphone of tablet.

Voor MB's delen zou met verschillende ID's (= accounts) in 1 huishouden ook een oplossing gevonden moeten worden. Dat kan nu alleen als alles in hetzelfde account staat.

Reputatie 7

Ik denk hier even hardop mee, en als ik iets mis dan moet je het vooral aangeven. Als je een nieuw apparaat wilt aanmelden voor iTV Online kun je als ouder ook zelf de gegevens invoeren. Hiermee voorkom je uiteraard dat je de gegevens prijsgeeft aan andere gezinsleden.

Dat ligt iets complexer als de kinderen niet thuis wonen/zijn. Dan moet je met bijvoorbeeld TeamViewer op afstand hun PC, telefoon of tablet overnemen om in te loggen in iTV Online of de app.

 

Of laten inloggen met abonnementsnummer en pincode. Daarmee voorkom je dat het hele KPN ID account bereikbaar is. Wel een nadeel, je kunt met deze gegevens via de tv zenderpakketten aan/uitzetten. 

En dat je films kunt huren in on-demand als je met die pincode even inlogt op de TV ontvanger en de betaalcode achterhaalt. En dat is precies de reden waarom ook het abonnementsnummer en pincode niet gedeeld zou moeten hoeven worden met andere leden van het huishouden.

Ik ben er juist voorstander van om het abonnementsnummer en pincode helemaal niet meer te gebruiken op de tv.kpn.com en in de iTV app.

Er moet dan echter wel een onderscheid gemaakt worden tussen de contractant/beheerder en een gebruiker.

Geen enkel gegeven waarmee contractuele aanpassingen gedaan kunnen worden en/of acties uitgevoerd kunnen worden die kosten met zich mee brengen zou gedeeld moeten hoeven worden met de “gebruikers”. Deze gegevens behoren de “contractant/beheerder” toe en niemand anders.

 

Ik vind dit idee overigens goed. Daarmee voorkom je dat een gezinslid ongevraagd / onbedoeld iets wijzigt. Dan zouden meerdere KPN-accounts met verschillende rollen (beheerder / gebruiker / jong kind) ideaal zijn. Zijn hier eigenlijk nadelen voor te bedenken? Ik leg dit verbeteridee / vraagstuk voor aan de ontwikkelaars. Bedankt :)

Tijdens de meeting t.a.v. de vrije (modem)routerkeuze in juni vorig jaar is dit ook ter sprake geweest.

Er zijn volgens mij nog wel meer voordelen te benoemen.

Denk bijvoorbeeld aan het koppelen van alle mobiele abonnementen aan één KPN ID (contractant/beheerder) waarbij de gebruikers met hun eigen KPN ID wel (alleen) hun eigen mobiele abonnement kunnen inzien en MB's kunnen delen.

Als je die KPN ID dan ook zou kunnen koppelen aan het e-mail account van KPN dan zou het wellicht ook een mogelijke beveiliging kunnen zijn voor de functie om het wachtwoord van je eigen e-mail account te wijzigen.

Reputatie 7

Dat ligt iets complexer als de kinderen niet thuis wonen/zijn. Dan moet je met bijvoorbeeld TeamViewer op afstand hun PC, telefoon of tablet overnemen om in te loggen in iTV Online of de app.

Eens. Al helemaal als kinderen in het buitenland wonen ;)

Tijdens de meeting t.a.v. de vrije (modem)routerkeuze in juni vorig jaar is dit ook ter sprake geweest.

Helaas kon ik daar niet bij zijn. Is er tijdens die meeting nog iets uitgekomen hierover? 

Reputatie 7

Tijdens de meeting t.a.v. de vrije (modem)routerkeuze in juni vorig jaar is dit ook ter sprake geweest.

Helaas kon ik daar niet bij zijn. Is er tijdens die meeting nog iets uitgekomen hierover? 

Er is toen aangegeven dat daar naar gekeken zal gaan worden maar het lijkt me goed om toch nog maar eens een kattebelletje op te werpen.

 

Dat ligt iets complexer als de kinderen niet thuis wonen/zijn. Dan moet je met bijvoorbeeld TeamViewer op afstand hun PC, telefoon of tablet overnemen om in te loggen in iTV Online of de app.

Eens. Al helemaal als kinderen in het buitenland wonen ;)

Jij snapt hem. :wink:

Reputatie 7

Tijdens de meeting t.a.v. de vrije (modem)routerkeuze in juni vorig jaar is dit ook ter sprake geweest.

Helaas kon ik daar niet bij zijn. Is er tijdens die meeting nog iets uitgekomen hierover? 

Er is toen aangegeven dat daar naar gekeken zal gaan worden maar het lijkt me goed om toch nog maar eens een kattebelletje op te werpen.

De vrije routerkeuze was al een maanlanding op zich ;) :rocket:
Goed idee. Het zal allicht enige ontwikkeltijd kosten voordat het geïmplementeerd kan worden. En daarnaast tijd kosten om klanten te informeren om opnieuw en via andere rollen in te loggen. Mocht het idee aangenomen worden dan is het niet snel klaar, vrees ik. Maar, ik ga het onder de aandacht brengen.

Reputatie 7

Nou, twee zielen één gedachten. Ook bij ons speelt dit idee. Hierover zijn we technisch gezien aan het kijken wat de mogelijkheden zijn en hoe we dat het beste kunnen inrichten. Geen idee wanneer en hoe precies. Daarover later meer. Als ik meer informatie heb, dan weet ik je te vinden :)

Reputatie 7

Nou, twee zielen één gedachten. Ook bij ons speelt dit idee.

Goed te lezen dat deze gedachte bij jullie ook speelt.

 

Als ik meer informatie heb, dan weet ik je te vinden :)

Ik loop niet weg. :wink:

Reputatie 7

@Nadia, Hoe staan we ervoor met een KPN ID voor elk gezinslid?

Wat zo'n gezinslid uiteraard ook moet kunnen doen met zijn/haar eigen KPN ID is het beheren van het wachtwoord van zijn e-mailaccount. Het is mij al jaren een doorn in het oog dat een gezinslid niet in staat is om zijn/haar eigen e-mailwachtwoord aan te passen. Dit druist toch eigenlijk in tegen alle veiligheidsprocedures waarbij het regelmatig wijzigen van het wachtwoord toch een vereiste behoort te zijn.

Reputatie 7

Ik ga het navragen :)

Reputatie 7

@Nadia, Is er al enige voortgang te melden?

Reputatie 7

Hey, @wjb. Ik zal dit even moeten navragen, het is op dit onderwerp inderdaad al een tijdje stil. In verband met de vakantieperiode kan het even duren, ik kom erop terug :)

Is hier al voortgang op?

 

Reputatie 7
Badge +20

Goedemorgen @RvR73, helaas nog niet.