Beantwoord

MijnKPN biedt een rare app aan met de naam identity-privacy-fe

  • 29 March 2021
  • 11 reacties
  • 177 keer bekeken

Hallo,

 

Ik wilde gisteren wat dingen wijzigen via mijn KPN en wat andere gegevens inspecteren. Dat ging allemaal prima. Alleen toen ik naar de profiel pagina van MijnKPN ging gebeurde er iets vreemds. Allereerst bood Microsoft Edge aan de pagina te vertalen. Raar want het is een nederlandse pagina maar goed. Daardoor viel mijn oog op de adresbalk in Edge waar een extra icoontje bij was gekomen.

 

Ik ging er met mijn muis op staan en het icoontje gaf aan “identity-privacy-fe” installeren. Ik herkende het icoontje niet maar via instellingen en meer kwam ik aan bij apps waar hetzelfde stond. Ik heb er uiteraard niet op geclickt. Andere subpagina's van MijnKPN geven die app niet weer. Ik wil niet alarmerend zijn maar vreemde apps met een vreemde naam in een privacygevoelige pagina die zichzelf aanbieden wordt ik een beetje iebelig van.

 

Mijn vraag is dus hoort dit zo, is dit een probleem, zijn mijn gegevens kwetsbaar? Kan ik gewoon op die pagina mijn gegevens wijzigen (zoals MijnKPN wachtwoord) etc.

 

Zijn er andere die hetzelfde hebben of niet? Ik hoor het graag.

 

Ik gebruik overigens windows 10 met microsoft edge (de nieuwe op chromium gebaseerd).

 

Met vriendelijke groet.

icon

Beste antwoord door Alexandra van KPN 22 April 2021, 10:23

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Hoi @RedelijkeVos, van harte welkom op ons forum!

Goed dat je voorzichtig bent met je gegevens en hier scherp op bent. Ook goed dat je bij twijfel navraag doet. Het aanbod om iets te vertalen is een functie van de browser, in dit geval Edge, het heeft met de instellingen in je browser te maken. Het staat los van MijnKPN.

Het klinkt alsof er een functie (of plugin) in Edge geïnstalleerd staat, welke deze melding weergeeft en het icoontje laat zien. We hebben hier niet meer meldingen over gezien. Als ik het zelf via Google Chrome, dan krijg ik geen gekke dingen te zien. Het wijst er daarom sterk naar dat het iets in Edge is. Wat gebeurt er als je het test via een andere browser, zoals Google Chrome of Mozilla Firefox? Ik ben benieuwd, hoor het graag van je.

Geachte Alexandra,

 

Dank voor het welkom en de reactie. Ik heb het gecontroleerd via Google Chrome en ook daar krijg ik de app te zien. Er verschijnt weer een icoontje rechts in de adresbalk naast de ster. Ook staat de vreemde app vermeld in het menu rechts (de drie puntjes) tussen de kopjes zoeken en Meer Hulpprogramma's. Ik heb geen plugin's of extensies geïnstalleerd op mijn browsers behalve de plugin die hoort bij mijn antivirus programma Kaspersky Total Security. Ik heb nooit verder een melding van deze vreemde app gekregen, dus lijkt me sterk dat het daar aan ligt.

 

Het rare is dat ik die melding echt alleen krijg op de profiel pagina van MijnKPN, ik krijg die app melding niet op de overzicht, product of service subpagina's.

 

P.S. ik vermelde alleen het translate om aan te geven dat dat de enigste reden was dat mijn oog naar de adresbalk werd getrokken. Anders had ik de app melding nooit gezien.

 

Ik wilde een screenshot voor u bij deze post stoppen maar ik kreeg een foutmelding “Er ging iets fout, controleer de url en probeer het opnieuw”. Ik weet niet wat daar fout ging.

 

Met vriendelijke groet

Reputatie 7
Badge +19

@RedelijkeVos  Bedankt voor het testen in Chrome. Wij hebben er niet meer signalen over ontvangen, het lijkt er daarom sterk op dat het op je pc speelt. Staat er verder nog iets bij die app? Als je een screenshot maakt, en deze opslaat op je computer, dan kan je 'm via deze knop als afbeelding toevoegen:

Het kan ook geen kwaad om Kaspersky een volledige scan te laten doen. We hebben verschillende handige en behulpzame gebruikers hier op ons forum, mogelijk heeft iemand dit eerder gezien, die er meer over kan vertellen.

 

Zie boven een ingezoomde versie van het rechterstuk. De Edge browser ziet er bij mij hetzelfde uit. Al staat de rare app vermelding vermeld onder apps in Edge. Als u hiervan ook graag een screenshot ziet lever ik die graag. 

 

Ik heb kaspersky al een paar keer laten scannen de afgelopen dagen maar deze vind niets. Hitmanpro de passive scanner versie ook niet.

Voor de volledigheid ook een screenshot van de adresbalk en menu in Edge.

 

Het groene k’tje naast de adresbalk is de extensie van kaspersky. Ik heb geen verdere extensies naast de kaspersky extension in edge geïnstalleerd staan. 

 

Ik heb de app vanzelfsprekend niet geinstalleerd. Verdere informatie dan dit heb ik niet. Ik betwijfel dat het aan mijn computer ligt. Ik heb de computer meerdere keren gescand met de kaspersky virusscanner en ook nog met de secondopinion scanner Hitmanpro. De google chrome installatie was ook schoon en nieuw toen ik hem installeerde en de profiel pagina controleerde.

Het meest vreemde en waarom ik ook denk dat het niet aan mijn computer ligt is dat deze app bij mij alleen verschijnt op de profiel afdeling/pagina van de MijnKPN omgeving/portal. Als het aan mijn computer lag lijkt mij dat het ook zou verschijnen bij de inlogpagina ofzo.

Reputatie 7
Badge +19

@RedelijkeVos Dankjewel voor de extra info en de screenshots! Dat maakt het een stuk duidelijker, ook goed dat je 't met Chrome hebt kunnen testen en daar gebeurt dus hetzelfde. Ik doe hierover navraag bij een MijnKPN specialist, want we willen natuurlijk graag weten wat dit precies is. Ik kom er bij je op terug zo gauw ik iets heb gehoord.

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik hoop snel iets van u te horen zodat ik weer met een gerust hart mijn mail en computer weer gewoon kan gebruiken.

Reputatie 7
Badge +19

Hi @RedelijkeVos, ik wil even laten weten dat ik je niet vergeten ben! Ik heb inmiddels een reactie van de specialisten dat eraan gewerkt wordt. Het kan een paar weken duren, geven zij aan. Ik heb nog geen verdere details van ze ontvangen. Zo gauw ik iets hoor, dan laat ik het je weten.

Dag Alexandra, fijn om te weten dat ik niet vergeten ben, ik ben jullie ook niet vergeten :relaxed: ! Ik begrijp alleen het antwoord niet helemaal. Waar het mij om gaat is of die rare app die getoond werd gevaarlijk is/was. De webspecialisten kunnen dat toch wel aangeven?

Als de website veranderd moet worden kan ik begrijpen dat dat weken kan duren. Maar het duurt toch geen weken om uit te zoeken of iets gevaarlijk is of niet? Lijkt me niet erg handig.

Zou je kunnen en willen vragen of het gevaarlijk is of niet dan kan ik tenminste mijn computer weer gewoon gebruiken? Het eromheen werken begint nou toch wel erg vervelend te worden. Alvast bij voorbaat dank.

Reputatie 7
Badge +19

@RedelijkeVos Ik heb meer informatie van de specialisten ontvangen. De update is inmiddels gedaan, waardoor je de melding niet meer zou moeten zien. Als je 'm nog wel ziet verschijnen, schoon dan je browsers even op: dat wil zeggen, cookies verwijderen en de cache legen. Dat kan je in de instellingen van Edge (en Chrome) doen.

Het is geen veiligheidsrisico of iets dat kwaad kan. Je moet het zien als een soort bookmark of snelkoppeling naar de profielpagina. Dus geen zorgen, er was niets aan de hand. En na het opschonen van je internetbrowser zal de melding weg zijn :) Daarnaast, dankjewel voor het doorgeven van dit signaal, zodat het aangepast kon worden.