Vraag

Vreemde KPN app op Android

  • 28 July 2021
  • 14 reacties
  • 1494 keer bekeken

Ik heb ineens een vreemde KPN APP op mijn android telefoon staan. als ik deze open krijg ik de keuze Mobile connect en mijn KPN geen van beide werkt.

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 4
Badge +2

Ik zie die niet bij mij in de playstore staan. Als je hem niet zelf geïnstalleerd hebt, zou ik hem maar verwijderen denk ik. Het logo is ook heel anders dan door kpn gebruikelijk is.

Heb de app niet zelf geïnstalleerd maar kan hem ook niet verwijderen alleen uit zetten.

 

Reputatie 4
Badge +2

Stond de app er voorheen nog niet op, heb je hem nooit gezien?

Of laatst een firmware update van je telefoon gehad waar die in meegekomen is?

Is wel heel vreemd in ieder geval dat de app ineens naar boven komt.

Ik zou hem niet direct vertrouwen in ieder geval, en dus uitschakelen.

Wellicht kom je er dan achter dat iets niet meer werkt waar de app voor nodig is…..

Dan weet je in ieder geval meer over wat de app doet….

De app nooit gezien, ik heb sinds kort wel een nieuwe KPN simkaart ( voorheen had ik een Telfort ).

Heb vandaag telefoon LG G7 ThinQ gereset naar fabriek instellingen, maar nu ook gelijk de KPN app weer in beeld.

Als ik hem uitschakel blijft het icoon in beeld en werkt verder niet maar doe hij ook niet als hij aan staat.

ik blijf het wel vreemd vinden.

Ik heb precies hetzelfde en niet te verwijderen. Heeeeeel vreemd.

Ik heb die app ooit ook een keer gezien op mijn mobiel, geen aandacht aan besteed en op een gegeven moment was de app ook weer weg.

Ik had hier ooit eens een topic aan gewijd:

 

KPN-app ongevraagd op mobiel geïnstalleerd | KPN Community

Reputatie 7
Badge +16

Hi allemaal! Dit topic komt in de vakantie van mijn collega naar voren, dus even een reactie van mij! Ik kende deze ‘vreemde app’ ook niet, dus heb intern navraag gedaan en kan er het volgende over vertellen:

Mobile Connect is een digitale identiteit, waarmee je snel, makkelijk en veilig kunt inloggen op websites en applicaties. Het is ontwikkeld door de GSMA, de internationale vereniging van mobiele netwerkaanbieders en wij hebben het als eerste provider in Nederland geïntroduceerd. 

 

Ik heb ineens een vreemde KPN APP op mijn android telefoon staan. als ik deze open krijg ik de keuze Mobile connect en mijn KPN geen van beide werkt.

 

Wat je hier ziet, is een applet (mini programma) en komt van de simkaart. Het doet niets, behalve informatie tonen over MijnKPN en Mijn Mobile Connect (het is dus een dummy applet). Deze applet is zichtbaar in de lijst met apps, alleen zichtbaar als je een recente simkaart hebt en wordt getoond door het besturingssysteem van je toestel. Omdat het een sim applet is, kun je deze niet verwijderen. 

Wil je deze app liever niet meer zien op je beginscherm?  Dan kan je eventueel de Apps-schermen van Android gaan gebruiken.  Dan kan je zelf bepalen welke apps getoond worden op het beginscherm van jouw toestel. 

Bijvoorbeeld bij een Samsung S10 kan je de Apps-schermen aanzetten via Instellingen Display Startscherm Lay-out startscherm (bij andere toestellen kan het op een andere plek in het menu zitten). Als je hier  de optie Start- en Apps-schermen kiest, dan kan je zelf kiezen welke apps er op je beginpagina’s zichtbaar zijn (en bijvoorbeeld de KPN app en andere systeem apps niet laten zien).

Ik heb die app ooit ook een keer gezien op mijn mobiel, geen aandacht aan besteed en op een gegeven moment was de app ook weer weg.

Geen andere mobiel of andere simkaart? 
Achter de schermen zijn we altijd druk bezig! Ik heb begrepen dat er nagedacht wordt om bij toekomstige simkaarten deze applet te verbergen of weg te laten. Dus misschien dat het in het kader daarvan ineens weer weg was…?
 

Als er nog vragen zijn, laat het ons weten!

Reputatie 1

Ik vind het toch vreemd dat zoiets ineens op je mobiel staat zonder te overleggen of bericht geving. Hou niet van dit soort "verassingen"

Ben er ook niet blij mee

Groet Ron

Deze applet is zichtbaar in de lijst met apps, alleen zichtbaar als je een recente simkaart hebt en wordt getoond door het besturingssysteem van je toestel.

 

Recente simkaart??  De mijne is pas een jaar of 20 oud…

En ik ben het met Ron eens, hij is me net pas opgevallen, en ik heb al even geen update gehad, dus kpn kan zonder mijn weten zomaar dingen op mijn telefoon instaleren? En loopt daarna trots te vertellen dat hun de eerste provider zijn die dat doen, EN dat ze bezig zijn om het onzichtbaar te maken voor ons. Dat klinkt heel creepy, ik dacht dat ik kpn nodig had om te kunnen bellen en voor internet, kan me niet voorstellen dat ik kpn daarmee toestemming  geef om zonder toestemming in apps te downloaden. Wat is het volgende wat ze gaan instaleren?

 

Ik was een paar jaar geleden zo blij dat ik eindelijk van kpn af was, wordt telfort overgenomen door kpn.

Godver, zit ik weer met de ellende van hun  het ging even goed, flikken ze dit.... toch maar gedwongen stoppen en kijken of mijn mobiel het doet. Ik wil geen id op internet die mijn wachtwoorden wil onthouden, dat wordt de 3de app (samsung, Google, facebook etc. doen dat al) die dagelijks vraagt om wachtwoorden te onthouden, foto's albums te  synchroniseren. Handig als ze je account hacken... dan krijgen ze mooi een lijstje met al je wachtwoorden, netjes onder elkaar.

Heel handig voor hij, nog handiger voor hun, hoppa hier is het wachtwoord van bol.com, PayPal, o kijk, en daar heeft die ook een account.…

 

Los van dat mijn wachtwoorden jullie niks aangaan, en jullie vast ook wel een mobiel hebben, die je wachtwoorden allang opslaat, en het dus onnodig is dat jullie ze ook willen.

 

Kan het ook kwaad voor jullie klanten, er word steeds meer gehackt, o.a. Google accounts en facebook,  en niet iedereen is goed met een mobiel of pc.

Bescherm je klanten liever tegen hackers door een goede beveiliging te leveren.

Zodat als mensen toch perongeluk op een slecht link klikken, ze niet meteen iets op je telefoon kunnen downloaden zonder dat je dit weet... beetje zoals jullie doen, alleen jullie hebben kennerlijk geen link nodig om iets zonder toestemming te installeren. Jullie doen dat gewoon.... en gaan nu kijken hoe het helemaal onzichtbaar te instaleren is..  

 

Ik was een paar jaar geleden zo blij dat ik eindelijk van kpn af was, wordt telfort overgenomen door kpn.

@VaV . Waarom heb je “een paar jaar” geleden dan überhaupt voor Telfort gekozen? Dat is al 16 jaar voor 100 % van kpn :grin: ! Per 1 juli 2005 gekocht en sindsdien als budgetmerk in de markt gezet.

Recente simkaart??  De mijne is pas een jaar of 20 oud…

Er is kortgeleden een update voor de oude Telfort simkaarten uitgerold. Daar zal ie in gezeten hebben. Dat maakt deze kaarten overigens nog niet geschikt voor 4G/5G. Met een oude Telfort sim is max. 3G mogelijk. En dat gaat er volgend jaar uit. En moet je toch je sim wisselen op je smartphone, anders krijg je het langzame 2G internet (120 Kb/s).

Ja Peter, als je het zo bekijkt, zijn er maar 5 providers, dus word er veel ingekocht door andere bedrijven. Ik had geen moeite met de verbinding maar met de vele fouten die kpn zelf maakt. En telfort had die zaken wel netjes op orde. Knap dat mijn kaartje geen 4g aankan.... ik kan me niet meer herinneren wanneer er voor het laatst 3g in beeld stond. Dus dat mijn kaartje dat niet aankan klopt dus niet.

En een simkaart wordt om de zoveel tijd gewisseld ja, nogal logisch  mijn eerste kaartje zou al heel lang niet meer passen in mobieltjes, en elke keer als het internet veranderde, veranderde het kaartje ook. Dat is logisch, mijn kaartje is eigenlijk van duchtone, en dat bestaat al een tijdje niet meer, hun hadden het over een recente simkaart, nou dat is die van mij dus niet, hij is ook niet vernieuwd door kpn toen telfort wegviel, dus ook dat kan niet gezien worden als recente simkaart.

Maar een simkaart zou niet mogen bepalen welke apps ik op mijn zelf gekochte telefoon gedownload worden, zeker zonder toestemming. Iedereen gaat toch wel akkoord zonder te lezen, maar het is creepy als ze het zonder melding doen, en je ineens een app hebt, wat totaal niet lijkt op iets van kpn, dus ik schrik , bang dat ik per ongeluk op en verkeerde link geklikt heb, en ik misschien iemand in mijn mobiel heb.

Dáár gaat het over, niet over wie de facturen maakt of dat mijn oude simkaartje volgends jou het internet niet aankan, wat er al helemaal niks meer te maken heeft

Reputatie 1

Ik heb de update niet gehad.

Heb 3 maanden geleden een nieuwe kaart gehad omdat ik geen update wilde.

Ze zeiden dat je dan niet bereikbaar kan zijn tijdelijk en dat kon niet ivm mijn werk. 

Daarom had ik dus een nieuwe kaart aangevraagd.

Maar die staat er sinds 2 dagen op.

Dus daar klopt niets van.

 

 

Reputatie 1

Ik heb de update niet gehad.

Heb 3 maanden geleden een nieuwe kaart gehad omdat ik geen update wilde.

Ze zeiden dat je dan niet bereikbaar kan zijn tijdelijk en dat kon niet ivm mijn werk. 

Daarom had ik dus een nieuwe kaart aangevraagd.

Maar die app staat er sinds 2 dagen op.

Dus daar klopt niets van.

 

 

 

Hi allemaal! Dit topic komt in de vakantie van mijn collega naar voren, dus even een reactie van mij! Ik kende deze ‘vreemde app’ ook niet, dus heb intern navraag gedaan en kan er het volgende over vertellen:

Mobile Connect is een digitale identiteit, waarmee je snel, makkelijk en veilig kunt inloggen op websites en applicaties. Het is ontwikkeld door de GSMA, de internationale vereniging van mobiele netwerkaanbieders en wij hebben het als eerste provider in Nederland geïntroduceerd. 

 

Dus als ik het zo lees zijn jullie er trots op dat je computervredebreuk pleegt op de mobiele telefoon van je klant? Er is op de website niets over te vinden, in de voorwaarden niets over te vinden. Onder de oude telecommunicatiewet was dit gewoon illegaal, ik ben de nieuwe erop nog aan het napluizen.