Welkom op het

KPN Forum

Recent online

iPhone X - ben jij klaar voor de toekomst?

Badge

Volgens mij zegt iedereen elk jaar dat het nieuwste product van Apple ook weer het beste product is, de vraag is of dat ook echt waar is! Daarom vind ik het leuk om eens te schrijven over het laatste paradepaardje van Apple, de iPhone X en te zien of dit telefoontoestel daadwerkelijk de revolutie is waar we op zaten te wachten! Voordat ik in het bezit kwam van de iPhone X, had ik een iPhone 5s, kortom een toestel dat vooral een stuk kleiner was. Daarom begin ik met het uiterlijk van de iPhone X.

Score

Voordelen

- Erg mooi en fijn groot scherm
- Eindelijk een nieuw uiterlijk van de iPhone
- FaceID opent je telefoon als een zonnetje
- Snelle telefoon en prima camera’s

Nadelen

- Je oude koptelefoon werkt alleen met een verloopstuk
- Bij horizontaal video kijken kan de ‘notch’ vervelend zijn
- Best prijzig

Volledig scherm met de ‘notch’

Waar bij voorgaande iPhones onder- en boven aan het scherm nog grote delen niet werden gebruikt, is de iPhone X eigenlijk een volledig scherm. Het enige deel dat niet wordt gebruikt, is de zogenaamde ‘notch’. Dit kleine gedeelte bovenaan het scherm herbergt de camera van de telefoon en zorgt daardoor dat je het toestel kan openen met FaceID (daarover later meer). Hoewel het even wennen was, zie je na enkele dagen gebruiken van de telefoon dit gedeelte eigenlijk niet meer. Voor het afspelen van video is zo’n compleet scherm wel een uitkomst, ik ben dan ook blij dat Apple dit heeft geïntroduceerd. Vooral bij het horizontaal filmpjes kijken was deze uitstulping nog wel even wennen, maar zoals bij zoveel dingen zag je de ‘notch’ na een paar dagen eigenlijk niet meer.

Een OLED scherm op je telefoon

Met de iPhone X maakt Apple voor de eerste keer gebruik van een zogenaamd OLED scherm. Tot de iPhone 8 maakt het bedrijf gebruik van LCD/LED, met de nieuwe technologie zou je mooiere kleuren krijgen en betere beeldkwaliteit. Hoewel mijn vorige iPhone al een beetje gedateerd was, kan ik je verzekeren dat het nieuwe scherm voldoet aan mijn verwachtingen. Vooral bij zwarte kleuren zie je dat ze echt donker zijn, OLED is wat mij betreft dan ook de juiste richting op als het gaat om nieuwe smartphones.

Geen ‘home’ knop meer

We blijven nog even bij het uiterlijk van de iPhone X. Zoals ik in de vorige alinea al heb gemeld, wordt het hele oppervlakte gebruikt als scherm. Dat betekent dat de vertrouwde ‘home’ knop, waarmee je de iPhone onder andere opende, weg is. Ik moest hier eigenlijk wel even aan wennen, je bent zo gewend om met je vinger naar de onderzijde van je telefoon te gaan. Gelukkig hebben ze er wel iets slims op gevonden…

Open je telefoon met je gezicht

Het kan je haast niet zijn ontgaan, FaceID. De ‘home’ knop op de iPhones heeft plaats gemaakt voor een camera die ervoor zorgt dat je telefoon ontgrendeld door je gezicht. Het was wel even wennen, maar inmiddels zou ik eigenlijk niet meer anders willen. Het openen van je telefoon werkt praktisch altijd zonder problemen, zelfs in het donker. Ik heb een keer meegemaakt dat de iPhone net iets te ver weg was van mijn gezicht en daardoor niet open ging, maar dat is makkelijk op te lossen.

Draadloos opladen

In principe is het opladen van je telefoon weinig vernieuwend. De batterij in de iPhone X lijkt weer een beetje beter te functioneren, alles is in ieder geval weer lekker snel. Een bijkomend voordeel van de nieuwe iPhone X, hij is draadloos oplaadbaar. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog geen ervaring mee heb, omdat je er een extra draadloos oplaadpunt voor moet kopen. Maar ik kan mij voorstellen dat het wel handig is. De speciale draadloze oplaadpunten zijn te koop en variërend van 20 tot 60 euro. Ergens dit jaar (2018) komt Apple ook met zijn eigen oplaadpunt.

Wat moet ik met mijn oude koptelefoon?

Een van de grootste veranderingen is dat de iPhone X geen traditionele koptelefoon aansluiting meer heeft. De zogenaamde 3,5mm jack waar je vroeger je koptelefoon indeed is vervangen voor de reeds bestaande stroomingang. De ‘oortjes’ die bij de iPhone worden geleverd zijn dan ook alleen geschikt voor de nieuwste iPhones. Gelukkig is er wel een verloopstukje beschikbaar voor je oude koptelefoons, even wennen dus.

Conclusie

Ten opzichte van mijn vorige telefoon is de iPhone X echt een vooruitgang. Snel, goede batterij, perfect scherm en heerlijk in gebruik, zoals we van Apple gewend zijn. Sommige dingen zijn even wennen, zoals de nieuwe ‘notch’, de ontbrekende koptelefooningang, en de manier van je telefoon openen. Daarnaast is de nieuwe iPhone X gewoon prijzig te noemen. Toch vind ik de nieuwste telefoon van Apple een echte aanrader, wederom kunnen we zeggen dat de iPhone X het beste product tot nu toe is.

Wil jij ook een review schrijven?

Leuk dat je deze review van een van onze forum experts hebt gelezen. In dit forum onderdeel delen zij hun ervaringen met producten die bij KPN verkocht worden. Hiermee helpen wij jou een keuze te maken voor het product dat bij je past. Review auteurs worden niet betaald door KPN of door de makers van het product. De tekst is gebaseerd op persoonlijke ervaringen en de eigen mening van de auteur.

Vind je het ook leuk om een persoonlijke review te schrijven, neem dan contact op met onze community manager.

0 reacties

Er zijn nog geen reacties. Reageer als eerste.

Reageer