Welkom op het

KPN Forum

Recent online
Vraag

Anna

Reputatie 1
Ik heb een paar jaar oude Nefit Trendline ketel met nog een oude thermostaat: Honeywell Chromoterm III destrijds aangeschaft bij de oude ketel. In mijn huiskamer heb ik naast een "gewone CV" ook bij de schuifpui een convectorput.

Twee vragen: Heeft het nut om Anna aan te schaffen? Ik heb al Smartlife (alarm) van KPN en ga ik dan besparen op stookkosten?
Kan Anna werken met de convectorput in de huiskamer? In de opmerkingen staat van niet maar ik snap niet helemaal wat het probleem zou kunnen zijn.

1 Reactie

Reputatie 6
Besparen doe je door zelf bewust met energie om te gaan en niet door te denken dat een "slimme" thermostaat dat wel eventjes voor je gaat regelen. Ik denk niet dat er ook maar één iemand is die wil inboeten op comfort. Dus als je doordeweeks elke dag om 07:00 uur aan het ontbijt zit, dan heb je natuurlijk ook al lang geleerd hoe laat je ongeveer moet beginnen met stoken om om 07:00 uur een behaaglijke temperatuur in jouw eetkamer te hebben. Een beetje klokthermostaat is prima in staat om op basis van gemeten temperatuur zelf een stooklijn uit te rekenen om dat te realiseren.
Nee, wees je dan eens bewust van het aantal minuten dat jij onder de douche vertoeft en hoeveel van die minuten eigenlijk alleen maar waren omdat het zo prettig is.
Kijk ook eens naar die oude ketel en hoe efficiënt die eigenlijk nog is. De organisatie die het onderhoud van die ketel doet kijkt alleen maar naar het koolmonoxide percentage en als dat te hoog wordt zullen ze je adviseren de ketel te vervangen. Weet echter dat de efficiency van een nieuwe ketel wel eens veel beter zou kunnen zijn als jouw huidige ketel.

Energie besparen zit ook voor een heel groot gedeelte "tussen de oren". Zodra je je bewust bent van jouw energieverbruik heb je waarschijnlijk al meer bespaard dan tien van die "slimme" thermostaten.

Reageer