Welkom op het

KPN Forum

Recent online
Vraag

Anna boost gasverbruik op

Ik heb sinds een maand Anna geïnstalleerd en ik dacht dat ik van een slimme thermostaat een zuiniger verbruik zou moeten kunnen verwachten, integendeel; mijn verbruik ging per direct, per dag, van zo'n rond de 1,9 - 2 m3 naar 6,7 - 7 m3 !
Ik check mijn verbruik wekelijks. Een verdrievoudiging dus in vergelijking met mijn oude Honeywell III.

10 reacties

Reputatie 6
Dat is dan een stevige woning. :)

bron.
Reputatie 6
Badge +12
7m3 per dag? Weet je zeker dat je nergens een gaslek hebt zitten dan? Ik heb in de gehele maand oktober 25m3 gas verbruikt in een tweepersoons huishouden. Wat heb je precies ingesteld in die slimme thermostaat? Met name omtrent de verwarming.
Ja, ik krijg inderdaad het gevoel dat Ik ontzettend riant woon. We zijn met z'n vijven en gas jaar ligt altijd rond 15-1700 m3. Ik heb geen gaslek en er is ook niets in huis veranderd wat dat betreft :). De schema's komen overeen met mijn oude Honeywell, dus globaal avond va 16.00 naar 20 graden, nacht 16 vanaf een uurtje of 23, that's it.
Reputatie 1
maak je wellicht gebruik van geofencing ?
of maak je gebruik van andere functies die je niet bij de honeywell gebruikte ?
indien niet , zou het handig zijn om even contact op te nemen met de klanten service op 0800-0201161 (gratis) , wij kunnen dan helpen om hulp op afstand aan te zetten waarmee de logs door de leverancier kunnen worden uitgelezen om zo meer inzicht te krijgen.
Dat lijkt me een goed plan, ik neem even aan dat dit alleen tijdens kantooruren mogelijk is. Geofencing staat overigens niet aan, dat werkt niet echt met meerdere personen in een gezin. Schema exact als voorheen op oude vertrouwde Honeywell. Die, als dit niet snel beter wordt, natuurlijk weer in ere wordt hersteld.
Reputatie 6
Badge +15
n.v.t.
Reputatie 6
Marcel70 schreef:

Ja, ik krijg inderdaad het gevoel dat Ik ontzettend riant woon. We zijn met z'n vijven en gas jaar ligt altijd rond 15-1700 m3. Ik heb geen gaslek en er is ook niets in huis veranderd wat dat betreft :). De schema's komen overeen met mijn oude Honeywell, dus globaal avond va 16.00 naar 20 graden, nacht 16 vanaf een uurtje of 23, that's it.

Een verbruik van 1500-1700m3 per jaar betekent over het hele jaar een gemiddeld verbruik van 4-4,5m3 per dag. Dan is 6,5-7m3 op een koude novemberdag eigenlijk helemaal niet zo'n rare waarde.

Klopt, maar.. Als ik de week/weken voor installatie en vorig jaar in zelfs koudere omstandigheden tussen de 2 en 5 m3 per dag zit echter wel. En zo koud is het nog niet..
Reputatie 6
Marcel70 schreef:

Klopt, maar.. Als ik de week/weken voor installatie en vorig jaar in zelfs koudere omstandigheden tussen de 2 en 5 m3 per dag zit echter wel. En zo koud is het nog niet..

Helemaal eens, ik wilde alleen maar even "horen" dat daar ook aan gedacht is. Ik ben überhaupt geen voorstander van die "slimme" meters waarmee de schijn gewekt wordt dat er energie bezuinigd wordt door de "slimheid" van die meter. Nou niets is minder waar, het enige is dat zo'n "slimme" meter de gebruiker van informatie kan voorzien op basis waarvan de slimme gebruiker zijn of haar energiebehoefte wellicht kan bijstellen. Vandaag is net nog gepubliceerd dat de energiebesparing door de inzet van slimme meters maar 1% bedraagt. Dat betekent dat je als gebruiker gewoon getild wordt en veel meer geld kwijt bent aan gebruik van de "slimme" meter dan dat je bespaart aan energiekosten. Bij mij is het dus gewoon nog die Honeywell die de verwarming aanstuurt en dat zal nog jaren zo blijven. Ook de slimme stroommeter heb ik vooralsnog geweigerd aangezien ik eerst van de overheid wil horen wat er gaat gebeuren met de saldering van zelf opgewekte stroom. Er is namelijk sprake van dat het terugleveren van stroom veel minder gaat opleveren dan de kosten die je betaalt om diezelfde kilowatt af te nemen. Je kunt dan dus beter jouw ouderwetse stroommeter laten terugdraaien.
Reputatie 6
De verwachting van de overheid was dat er met behulp van "slimme" meters zo'n 3,5% energie bespaart zou gaan worden.
Voor mij zou dat betekenen dat ik op jaarbasis 95 Euro zou kunnen besparen. Om daarvan dan 72 Euro aan Anna te besteden is mij toch iets te veel van het goede. De ervaring leert echter dat er veel minder bespaard wordt. De besparing blijkt in de praktijk zelfs maar zo'n 1% en dan zou ik op jaarbasis dus zo'n 27 Euro besparen, een negatief rendement van 45 Euro. Daar komt bij dat Anna alleen de verwarming aanstuurt terwijl bovenstaande berekening op de kosten van zowel gas als elektriciteit is gebaseerd. De "werkelijke" besparing zal dus nog lager uitkomen.

Het aanschaffen van Smartlife comfort kan mijns inziens dan ook alleen op ideologische gronden gerechtvaardigd worden. Niets mis mee natuurlijk, maar weet dat je er financieel waarschijnlijk niet zo snel beter van zult worden.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)