Beantwoord

Batterijen

• 6 juni 2017
  • 8 reacties
  • 1812 keer bekeken

De zoveelste klaagzang over batterijen ;)

Ik moet mijn batterijen tweemaal per jaar vervangen. Ik vind dat te kort, terwijl ik in mijn huis 3 slimme stekers (= versterkers) gebruik. Dat betekent voor mij een behoorlijk extra kostenpost nu KPN sinds (kort?) geen vervangende batterijen meer stuurt. Ik stop daarom met SmartLife. Jammer, maar dit gaat zo niet werken.
icon

Beste antwoord door K. Pieters 8 juni 2017, 13:23

De levensduur van de batterij van een deur-/raamsensor of bewegingssensor bedraagt ongeveer 2 jaar en is afhankelijk van een aantal omstandigheden.

De levensduur is gebaseerd op 2 activiteiten per dag en dat de sensor een goede verbinding heeft met de SmartLife Box. Een activiteit betekent de registratie van sluiten/openen van een deur of raam of een waargenomen beweging.

Meer activiteiten per dag en/of een slechte verbinding met de SmartLife Box zorgt voor een kortere levensduur van de batterij.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Koop dan in de electronicavakhandel die van het type lithium (dus niet alkaline). Die gaan veel langer mee. Zijn ook speciaal voor rook- en CO-melders bijvoorbeeld.
Ik maakte al gebruik van Lithium batterijen (gingen 5 maanden mee). Voor een keer heb ik daar geen problemen mee, wel als dit iedere vijf maanden raak is voor al mijn sensors.
De levensduur van de batterij van een deur-/raamsensor of bewegingssensor bedraagt ongeveer 2 jaar en is afhankelijk van een aantal omstandigheden.

De levensduur is gebaseerd op 2 activiteiten per dag en dat de sensor een goede verbinding heeft met de SmartLife Box. Een activiteit betekent de registratie van sluiten/openen van een deur of raam of een waargenomen beweging.

Meer activiteiten per dag en/of een slechte verbinding met de SmartLife Box zorgt voor een kortere levensduur van de batterij.
De smartbox zelf is door KPN in de meterkast geplaatst. Op iedere etage heb ik een slimme steker geplaatst (= versterker). De schuifpui op de 2e etage (met dus een slimme steker op 4m afstand) gaat maximaal een keer per week open. Maar ook de sensors beneden (ook beweging) geven er na 5 maanden de brui aan. Jammer, ik denk dat met wat zwaarder type batterijen dit vermeden zou kunnen worden. Maar goed, misschien ben ik de enige met deze problemen.
Reputatie 7
Als ik het goed begrepen heb werken de bewegingsmelders en deur/raamsensoren van het KPN SmartLife systeem op CR2 batterijen.
Ik snap niet waarom KPN gekozen heeft voor dit type batterij.
De CR2 is een 3volt batterij en die van KPN heeft een capaciteit van 850mAh. Dat is dus een vermogen van 2,55wh. Veel andere alarmsystemen gebruiken 3,6volt batterijen. Zo ook ons alarmsysteem thuis waar ik de Saft LS 14500 batterij gebruik met een capaciteit van 2600mAh. Het vermogen van de batterij is dus 9,36wh en dat is bijna vier keer zo veel.
Ook het alarmsysteem op mijn kantoor werkt op basis van 3,6volt batterijen.
Op kantoor worden de batterijen elk jaar vervangen maar dan zijn ze nog lang niet leeg. Thuis is de levensduur minimaal twee jaar, maar er zijn contactsensoren die nu al drie jaar op hetzelfde batterijtje draaien.
Reputatie 2
Badge +1
Het valt mij ook dat ik ook regelmatig weer een sensor heb die niet bereikbaar is omdat de batterij op is.. hoe meer sensoren je hebt, hoevaker je de ervaring gaat krijgen dat de batterijen snel leeg zijn. @PeterG, Op welke site had je die lithium batterijen gekocht? ik ben weleens benieuwd of dat beter werkt.
Reputatie 7
Een CR2 lithium batterij zal geen langere levensduur opleveren.
Het enige waar je naar moet kijken is een batterij met een zo groot mogelijke capaciteit.
Dus hoe hoger de mAh's hoe langer hij mee zal gaan.
Als je googled naar CR2 lthium dan vind je al snel meerdere winkels.
Reputatie 7
Die voor mijn rookalarm (niet van smartlife overigens) heb ik gewoon bij de plaatselijke Handyman gekocht.

Reageer