Beantwoord

Al anderhalf jaar foutcode stb nmc 400

  • 20 June 2022
  • 15 reacties
  • 124 keer bekeken

Hallo, ik heb al anderhalf jaar last van foutcode stb nmc 400.

Kan zegt dat het aan mijn bekabeling ligt.

Heb verder nooit problemen gehad.

Wie heeft hier nog meer ervaring mee?

Groet

icon

Beste antwoord door Bram van KPN 2 July 2022, 14:59

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hallo, ik heb al anderhalf jaar last van foutcode stb nmc 400.

Kan zegt dat het aan mijn bekabeling ligt.

Heb verder nooit problemen gehad.

Wie heeft hier nog meer ervaring mee?

Groet

 

Deze code betekend geen verbinding.

Hoe is de KPN tv decoder verbonden met de Experiabox?

Zit er een switch tussen?  Dan moet hij wel IGMP Snooping ondersteunen. 

Netwerkadapters zijn meestal de grootste boosdoeners.

Ik ben blij op de reactie..

Alleen eerlijk gezegt begrijp ik niet wat er staat..

De 400 melding geeft aan dat er geen verbinding is met de router.

Dit ligt dus aan het traject tussen de router en de STB (TV box)

Hoe zijn deze verbonden met elkaar?

Gebruik je een switch? zo ja dan moet deze IGMP snooping ondersteunen.

Of gebruik je de DVS set? de draadloze adapters die via een stopcontact verbinding maken.

Reputatie 7
Badge +20

Ik ben blij op de reactie..

Alleen eerlijk gezegt begrijp ik niet wat er staat..

 

Zoals ik al vroeg:

Welke KPN tv decoder heb je?

Hoe is deze met de Experiabox verbonden (wat zit er allemaal tussen de KPN tv decoder en de Experiabox (KPN router)). 

Beneden is bekabeld. En boven 1 tv draadloos

Reputatie 7
Badge +20

Beneden is bekabeld. En boven 1 tv draadloos

 

Welke KPN tv decoder heb je?

Heb je op beide dezelfde problemen?

 

Bekabeld met een goede UTP kabel (min. CAT5E) is altijd het beste. 

Ja bekabelde met de goede. En de decoder is een hmb2260. Ze geven beide de foutcode.

Hallo @Michel pelk bij welke decoder treedt het probleem op, bij 1 of bij beide, indien bij 1, als je ze wisselt wisselt het probleem dan ook mee?

 

Ja is correct geeft geen verschil. Ook niet Al ik hem bekabeld maak

Reputatie 7
Badge +20

@Michel pelk 

Vul je gegevens in je account van dit forum zo compleet mogelijk in.

Een moderater (medewerker KPN) kan je dan verder helpen.

 

Heb je de eerste versie van de HMB2260?

Niet V2?

De eerste versie begint langzaam een oudje te worden. 

 

Welke Experiabox heb je?

Daar kan het ook aan liggen.

 

En die DVS (draadloze verbinding set) adviseer ik om met een vaste UTP kabel te vervangen.

Scheelt zo wie zo aardig wat energie en je hebt veel en veel minder problemen. 

 

Kijk ook of er ergens een knik in de UTP kabels zit. 

Reputatie 7
Badge +17

@Michel pelk ik heb naast de goede hulp in dit topic nog een paar extra vragen. Is er al eerder een monteur langs geweest voor dit probleem? En merk je ook met andere apparaten problemen als je het internet gebruikt? Wegvallende wifi bijvoorbeeld?

Laat het hier even weten met een ingevuld profiel en ik ga voor je aan de slag. 🙂

@Bra

Nee er is geen monteur langs geweest.

En met mijn mobiele telefoon merk ik dat internet weg valt

 

Reputatie 7
Badge +17

@Michel pelk ik moet voor ik verder dingen kan doorzetten eerst nog een reset doen van je Experia Box. Kan ik daar zelf een moment voor uitkiezen of zijn er momenten dat dit niet goed uitkomt?

@Bram_ als je dat deze week wilt doen graag tussen 1200 en 0000

 

Reputatie 7
Badge +17

@Michel pelk ik heb gesproken met de technische dienst. Daarbij viel iets op dat ik eerder had moeten zien. Daarvoor mijn excuses. 

Je verbinding is wel stabiel. Maar de snelheid is niet heel erg hoog. De maximale snelheid die door de VDSL verbinding gaat is 28Mbit/s. De reden dat je de foutmelding krijgt is vrijwel zeker dat er niet voldoende snelheid komt om de vraag aan te kunnen. De tv-ontvanger vraagt daarvan 10 tot 12 Mbit/s. En omdat die de hele tijd een stabiele verbinding nodig heeft merk je daaraan het snelst dat er te weinig snelheid is.

Er zijn gelukkig een aantal opties.

Je kan sowieso Sneller Internet Buitengebied aan je pakket toevoegen. Dit is volledig gratis en ik raad je aan dit te doen, ongeacht of je de andere stappen doet. Dit is een extra router met een 4G simkaart. Die haalt extra internet uit het 4G netwerk en voegt het toe aan de snelheid van de Experia Box op het moment dat de VDSL verbinding het gebruik niet meer aan kan.

Daarnaast kan je opletten wat je doet met de snelheid die aanwezig is. Bijvoorbeeld dingen als het downloaden van spellen of films. En het zwaardere gebruik doen op momenten dat de tv-ontvanger niet gebruikt wordt. 

Je kan, als je 1 tv-ontvanger minder vaak gebruikt dan de ander, daarvan de kwaliteit op SD zetten. Dat is niet hetzelfde mooie beeld maar maakt wel extra ruimte vrij op de lijn. Of dat met de andere tips en (straks) het Sneller Internet Buitengebied nog nodig is zou ik zelf afwachten. Dit kan je zelf instellen door in het menu van je tv-ontvanger naar “Instellingen” te gaan. Daar kies je voor “Beeldscherm”. De onderste optie is “Best mogelijke kwaliteit op deze tv-ontvanger”. Zet die op SD. 

Als laatste zie ik dat je mobiele abonnement binnenkort verlengbaar is. Als je die verlengt naar een sim-only abonnement onbeperkt betaal je voor het sim-only gedeelte vrijwel hetzelfde als nu. Dan zou je in principe je wifi op je mobiel uit kunnen houden waarmee ook weer extra snelheid gebruikt kan worden.

Mijn vermoeden is dat als je Sneller Internet Buitengebied aangesloten hebt dat alle vervolgstappen niet nodig zijn en ik meer tips heb gegeven dan je nodig hebt. Maar In dit geval liever te vele dan te weinig. Om Sneller Internet Buitengebied te bestellen kan je het best bellen naar 0800-0402. De collega aan de telefoon kan het gelijk voor je in orde maken en levering duurt meestal maar een paar dagen.