Beantwoord

Arris ontvanger kan niet via optical aansluiing naar mijn Boss versterker?

  • 20 January 2022
  • 23 reacties
  • 427 keer bekeken

Ik heb een nieuwe  Arris ontvangen kan nu niet via het optical aansluiting naar mijn boss versterker muziek luisteren. Bij de oude tv ontvanger ging dit perfect. 


Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid + topic verplaatst naar juiste board

icon

Beste antwoord door Doggen 24 February 2022, 12:46

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

23 reacties

Hallo @Doggen welk merk en type tv-decoder heb je van KPN in bruikleen gekregen?

En waarom werkt de optical verbinding niet (meer) tussen de decoder en je versterker?

 

Het is type VIP5202

De verbinding heeft het niet gedaan 

Misschien activeren ???

Hallo @Doggen , hoeft niet geactiveerd te worden, zit de plug er wel goed in aan beide zijden, kan maar op 1 manier. Aan de versterkerkant de goede ingang gekozen om de radioprogramma's van KPN vanaf kanaal 801 te beluisteren?

Al een nieuwe optische kabel geprobeerd?

 

Reputatie 7
Badge +9

Niet onbelangrijk: zijn de beschermdopjes van de stekkers op de optische kabel verwijderd…?

Piet (die ze eerst ook had laten zitten… Ik weet het: dom dom dom...). :thinking:

Boss of Bose ?

Werkt het wel met radio zenders ?

Zit het plugje er goed in. Door 2 ronde en 2 rechten hoekjes kan dat maar op één manier.

ja sorry is een Bose 123

Bij de oude ontvanger die ik nu heb aangesloten is er geen probleem VIP 8952 

deze is vervangen omdat de TV de buffering niet goed was het beeld bleef even stil staan

 

Ik neem aan dat je nu weer een vip 2952 hebt ontvangen en daar werkt het nu niet mee?

Dan is mogelijk de optical defect, dat wil wel eens voorkomen. Snelst is even bellen 0800-0402. 

Een moderator hier kan hem ook weer wisselen. 

En… waarom is je vorige ontvanger gewisseld ?

Hallo @Doggen bij de 2952 kun je gelukkig wèl de normale geluidsuitgang gebruiken, die heeft de 5202 niet meer.

 

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Doggen, de toslink poort van de 5202 hoort gewoon direct goed te werken, raar dus dat het bij jou niet goed gaat. Kan je iets specifieker uitleggen waar je precies tegenaan loopt? Er zijn door de andere forumgebruikers een aantal vragen gesteld waar ik ook wel benieuwd naar ben, zou je die vragen willen beantwoorden? :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +20

We hebben geen reactie meer van je ontvangen en ik hoop dat dit inhoudt dat het inmiddels gelukt is! Als je toch nog vragen hebt, trek dan vooral weer aan de bel.

Maja ben er even tussenuit geweest

De oude ontvanger 2853 werkt de aansluiting perfect naar de Bose 

Deze is vervangen omdat YouTube en Netflix  het beeld bleef bufferen de monteur heeft deze toen vervangen. Dat probleem was over alleen met de Bose niet naar gekeken

De nieuwe ontvanger 5202 geeft niks door naar de Bose

een tweede 5202 uit de slaapkamer uitgeprobeerd werkt ook niet.

Groetjes Frans

Je Bose 321 kan alleen stereo geluid (PCM) verwerken via optical en geen Dolby Digital 5.1 of 2.0. Zet daarvoor i.i.g. voor de gewone zenders de optical uitgang via het menu van de 5202 op '’stereo'’ voor PCM stereo geluid. 

I.t.t. wat je zou verwachten bij de kreet drie, twee, een, namelijk Dolby Digital met 5 speakersetups en een sub, is de Bose 321 slechts een stereo-set.

Via Youtube en Netflix wordt het lastiger. De apps gaan namelijk buiten de menu-instelling van de 5202 om. Zeker Netflix geeft standaard Dolby Digital Plus geluid door via optical. Daar kan een Bose 321 écht niet mee overweg. Bij Netflix kan je niet standaard kiezen voor stereo geluid, dat moet je bij elke titel opnieuw doen.

Wat voor geluid bij Youtube zit weet ik niet. Maar dat kan bij sommige titels natuurlijk ook Dolby Digital zijn.

Gebruik je NIET het 4k zenderpakket dan is het een optie om de 5202 ontvangers te laten ruilen voor de 2952 ontvangers. Die hebben ook analoog uit wat zeker altijd werkt, ook met Netflix, op de Bose 321. Voor de geluidskwaliteit maakt analoog of digitaal écht niet uit met een stereo-set.

Ook een optie is je geluidsinstallatie moderniseren….

De Motorola 1853 kon ten allen tijde alleen PCM stereo geluid uitvoeren. Die kon geen Dolby aan.

het probleem blijft 

moet ik zeker overwegen om de stereo te gaan vervangen werd alleen nog maar gebruikt voor muziek te luisteren op de radio

 

een ieder bedankt voor het meedenken

Hoi @Doggen 

Wat radio betreft stuurt de Arris vip5202 alleen PCM STEREO uit. Dat is zo oud als de weg naar Rome en zou de alleroudste versterker met Optical IN nog mee overweg moeten kunnen.

Het kan nog steeds zo zijn dat de Optical Out van de 5202 toch defect kan zijn.

Heb je niet nog een ander apparaat met optical out? Mogelijk heeft je tv een optical out? Als je daar het stekkertje insteekt naar je Bose is er dan wel geluid als je een radiozender kiest? (want ik neem aan dat de tv via hdmi gewoon geluid heeft op z'n eigen speakers). Op deze manier sluit je een breuk in het (glasvezel)kabeltje ook uit. Zeker als er dan wel geluid is.

Als dat wel werkt lijkt me toch bij hoge uitzondering de Optical Out van de 5202 defect. En zou kpn die gewoon, weer, moeten vervangen (toch @Maja_ ?).

Ik zou nog niet zonder meer die set vervangen.

 

Reputatie 7
Badge +20

Klopt @PeterG, als duidelijk blijkt dat de optical out van de ontvanger defect is, ga ik er voor zorgen dat je een nieuwe krijgt @Doggen

@Doggen 

Brandt er überhaupt rood licht in die aansluiting?

En komt dat aan het andere eind van het kabeltje er ook uit?

En test het ook nog even, met een radio station, via de optical out van de televisie naar de Bose 321.

Een tweede 5202 geprobeerd ook deze werkt niet 

Ja aan het eind van het kabeltje brandt er een rood lichtje.

En maja denk niet dat deze stuk is de andere werkt ook niet.

Binnenkort kom er een monteur langs voor de wifi, misschien heeft hij nog een 2853 bij zich om uit te proberen deze deed het voorheen wel.

 

Ai, als 2 ontvangers niet werken op de Bose en het rode licht komt uit de kabel dan zal er een probleem met de Bose zijn.

Denk er wel aan dat de Bose alleen werkt met stereo geluid. Bij álle radiozenders zou het moeten werken dus. Een groot deel van de tv zenders ( i.i.g. de eerste 20) is Dolby, maar je kan de optical uitgang van de 5202 instellen op "stereo” waardoor het altijd pcm gecodeerd is.

Ik heb wel elders (forum ziggo) gelezen dat de optische ingang van de Bose niet zonder meer werkt. Deze moet via het menu (instellingen) toegewezen worden aan een ingang.

Reputatie 7
Badge +20

Hmm, als een 2e hetzelfde resultaat geeft, lijkt het er inderdaad op dat er niet hardware matig iets stuk is, maar dat de 5202 niet helemaal goed samen lijkt te werken met je Bose op dit moment.

Zelf weet ik te weinig van het Dolby en/of stereo verhaal, om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen. @PeterG, wat zou de verklaring kunnen zijn dat de Bose in combinatie met een 8952 geen enkel probleem gaf? Zou de optical out daarvan misschien standaard op stereo staan?

@Maja_ en @Doggen 

PCM STEREO zou hetzelfde moeten zijn. Of het nou uit een 2952, 2260 of een 5202 komt. De 2952 staat bij mijn weten standaard op STEREO (dus PCM). En de 5202 lijkt mij toch ook. En dan nog, als die default op Dolby staat…. de radio zenders zijn allemaal PCM STEREO. Die zouden met een stereo-versterker met optical gewoon moeten werken.

Het lijkt mij echter onwaarschijnlijk dat twee 5202's op één adres een defecte optical out hebben. Dan zou ik eerder aan een probleem met het gebruikte kabeltje of de versterker denken.

@Doggen 

Heb je desalniettemin al gekeken naar de instelling voor de uitvoer van het optical geluid op de 5202 ? Menu instellingen → geluids instellingen → tabblad optical (standaard wordt tabblad hdmi audio out weergegeven).

Ik kom vergelijkbaar probleem met de Ziggo Next en een Bose 321 tegen…

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/analoge-radiozenders-naar-digitaal-geluid-op-mijn-Bose-PS-3-2-1/td-p/911365

De optische ingang bij de Bose is defect

een adapter van optisch naar tulp en via tulp op bose aangesloten werkt nu weer perfect.

 

Iedereen hartelijk dank voor het meedenken

 

Frans

Reputatie 7
Badge +20

Ah, balen dat die defect is maar wel heel fijn dat je na alles testen en alle probeersels toch hebt achterhaald wat er mis was!

Bedankt dat je het hier nog even laat weten :slight_smile: